آزمایش بزرگ شتاب صفر-240-صفر کیلومتر بر ساعت خودروهای اسپرت مختلف
نشریات و وبسایتهای مختلف رقابتهای زیادی بین خودروهای اسپرت در پیستهای گوناگون برگزار کرده و اقدام به ثبت لپ تایم میکنند اما این بار کارانددرایور سراغ رقابت متفاوت و منحصربهفردی رفته است. این رقابتی در خط مستقیم برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت و دوباره به توقف کامل است. این آزمایش میتواند بهخوبی قدرت، شتاب و توان ترمز گیری خودروها را نشان دهد. برای برگزاری این رقابت، فرودگاه اوسکودا در شمال دیترویت انتخاب شده است. اینجا در زمان جنگ سرد پایگاه بمبافکنهای B-52 بوده اما در حال حاضر مکانی برای تعمیر و نگهداری است و یک باند 3.5 کیلومتری تازه آسفالت شده دارد.
در لیست شرکتکنندگان این رقابت 240 کیلومتر بر ساعتی حتی خودروهای کامپکتی مثل هوندا سیویک تایپ R و هیوندای النترا N هم دیده میشوند اما تویوتا GR کرولا با حداکثر سرعت 232 کیلومتر بر ساعت امکان حضور نداشت. کیا EV6 GT تنها خودروی الکتریکی این جمع است زیرا تسلا و لوسید نتوانستند بهموقع به رقابت برسند اما بعداً مدل S پلد و ایر سافایر در محل همیشگی آزمایشهای کارانددرایور این تست را انجام دادند چون مسیر مستقیم آنجا برای خودروهایی به این سریعی کافی بود. البته تایم این دو خودرو رسمی بهحساب نمیآید.
برای این آزمایش بزرگ، رولاوت 30 سانتیمتری که در تستهای معمولی کارانددرایور اعمال میشود حذف شده و آسفالت تازهٔ اوسکودا نیز بهاندازهٔ محل آزمایش معمول این نشریه چسبندگی ندارد؛ بنابراین، اعدادی که اینجا ثبت شدهاند به شرایط واقعی بسیار نزدیکتر هستند. همچنین رانندگان هم کمی پیش از آنکه عدد 240 کیلومتر بر ساعت را روی نمایشگر سرعتسنج Vbox ببینند پدال ترمز را فشار میدهند چون کسری از ثانیه طول میکشد تا پدال به پایین حرکت کند، روغن ترمز در لولهها جریان پیدا کند و کالیپرها به دیسکها بچسبند. درواقع، در آزمایشی بهظاهر ساده، خیلی چیزها میتواند خطا ایجاد کند و در اینجا سعی شده تمام این عوامل برطرف شود.
هوندا سیویک تایپ R
قدرت: 320 اسب بخار
صفر-240-صفر: 52.7 ثانیه
سیویک تایپ R برای رسیدن به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت به مسافت بسیار زیادی نیاز دارد (2557 متر) و در زمانی که پورشه GT3 RS میتوانست دو بار آزمایش صفر-240-صفر را انجام دهد، هوندا برای یک بار تلاش میکرد و آنقدر دور شد که در افق محو شد.
هیوندای النترا N
قدرت: 280 اسب بخار
صفر-240-صفر: 47.0 ثانیه
غلبه بر درگ آیرودینامیکی در سرعت 240 کیلومتر بر ساعت 3 برابر قدرت بیشتری نسبت به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد و به همین دلیل، النترا N با وجود 40 اسب بخار قدرت کمتر، با بدنه سادهتر خود آزمایش را بیش از پنج ثانیه سریعتر از سیویک با آن بال بزرگ انجام داد.
فولکسواگن گلف R
قدرت: 320 اسب بخار
صفر-240-صفر: 40.2 ثانیه
پس از انجام آزمایش با النترا و سیویک دیفرانسیل جلوی گیربکس دستی، آزمایش گلف R اتوماتیک و چهارچرخ محرک بسیار آسانتر بود. برای لانچ کردن، فقط کافی است خودرو را در حالت اسپشیال قرار دهید، گاز را فشار دهید، ترمز را فشار دهید، دور موتور را بالا ببرید و حرکت را شروع کنید.
بنتلی بنتایگا S
قدرت: 550 اسب بخار
صفر-240-صفر: 32.8 ثانیه
رسیدن به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت با بنتایگا اصلاً سخت نیست. هیچ لانچ کنترلی وجود ندارد و صرفاً با استفاده از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی باید حرکت را آغاز کرد اما پیشرانهٔ V8 توئین توربو آنقدر قوی هست که این شاسیبلند بزرگ را ظرف 25.7 ثانیه به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت برساند.
قدرت: 585 اسب بخار
صفر-240-صفر: 31.2 ثانیه
EV6 GT در آزمایشی بدون مجموعهٔ کامل تجهیزات تست، زمان 30.8 ثانیه را ثبت کرد و بالاتر از سوپرا قرار گرفت اما بدون اطلاعات دقیق، این زمان قابلقبول نبود و به همین دلیل کراساوور الکتریکی کیا نهایتاً با اختلاف 0.1 ثانیه در پس سوپرا قرار گرفت.
تویوتا GR سوپرا
قدرت: 382 اسب بخار
صفر-240-صفر: 31.1 ثانیه
در این آزمایش، برخی خودروها زمان کافی را در سرعتهای بیش از 150 کیلومتر بر ساعت صرف میکنند تا نقاط ضعف خود را نشان دهند و در سوپرا، چابکی سرعت پایینی که آن را در جادههای پرپیچوخم بسیار لذتبخش میکند، در سرعتهای بالا به لرزشهای ناراحتکننده تبدیل میشود.
فورد موستانگ دارک هورس
قدرت: 500 اسب بخار
صفر-240-صفر: 29.7 ثانیه
ما با موستانگهای 5 لیتری زیادی رانندگی کردهایم و بنابراین، لانچ با دارک هورس برایمان آشنا بود. با پدال گاز با ملایمت رفتار کنید و پس از آغاز حرکت پدال را تخته کنید تا شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 4.3 ثانیه انجام شود. همهچیز مطابق انتظار پیش میرود تا زمانی که ترمز کنید زیرا دارک هورس ترمزهای فوقالعادهای دارد.
بنتلی کانتیننتال GT اسپید
قدرت: 660 اسب بخار
صفر-240-صفر: 24.8 ثانیه
کانتیننتال GT اسپید ذهن شما را به هم خواهد ریخت زیرا هرچند انتظار میرود سریع باشد اما درک اینکه خودرویی 2.3 تنی چطور اینگونه شلیک میشود دشوار خواهد بود. چنین پرفورمنسی را پیشرانهٔ W12 توئین توربو و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه با لانچ کنترل فراهم میکند.
قدرت: 667 اسب بخار
صفر-240-صفر: 24.7 ثانیه
با نیروگاه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ زیر کاپوت، هرزگردی چرخها مانع اصلی برای لانچ سریع با کادیلاک بود و آسفالت تازهٔ اوسکودا با کشش پایین هم چالشی را برای رانندگان ایجاد کرد. بااینحال، بلکوینگ با 668 اسب بخار قدرت، چهارمین خودرو سریع گروه در رسیدن به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت لقب گرفت و ترمزهای قدرتمند آن نیز ظرف 202 متر خودرو را متوقف کردند.
پورشه 911 GT3 RS
قدرت: 525 اسب بخار
صفر-240-صفر: 24.4 ثانیه
GT3 RS علیرغم آیرودینامیک فعالی که در هنگام شتاب گیری در حالت داونفورس پایین قرار میگیرد، تا سرعت 240 کیلومتر بر ساعت از بلکوینگ و بنتلی کندتر است زیرا از پیشرانهٔ تنفس طبیعی استفاده میکند اما هنگام ترمز گیری، آنقدر سریع در 5.2 ثانیه و 156 متر متوقف میشود که باعث سردرگمی خواهد شد.
شورلت کوروت Z06
قدرت: 670 اسب بخار
صفر-240-صفر: 22.5 ثانیه
Z06 یک خودروی جادهای است نه خودروی مسابقهٔ درگ اما در اینجا با پیمودن 400 متر در 11.3 ثانیه نشان داد که میتواند در درگ هم روی خیلی از خودروها را کم کند. کوروت همچنین در اینجا اصلیترین رقیب خود یعنی GT3 RS را هم با اختلاف حدود دو ثانیه مغلوب کرد.
پورشه 911 توربو S
قدرت: 650 اسب بخار
صفر-240-صفر: 19.3 ثانیه
سریعترین پورشهٔ حال حاضر جهان برای آزمایش صفر-240-صفر به کمتر از 800 متر مسافت نیاز داشت. لانچ با توربو S هم آسان است. حالت اسپرت را انتخاب کنید که اسپویلرهای جلو و عقب را در حالت درگ پایین قرار میدهد تا با سامانهٔ چهارچرخ محرک، خودرو 400 متر را در 10.5 ثانیه طی کند و پس از 13.5 ثانیه به 240 کیلومتر بر ساعت برسد.
تسلا مدل S پلد
قدرت: 1020 اسب بخار
صفر-240-صفر: 16.2 ثانیه
در طول مسیر فرودگاه، میخی در لاستیک تسلا پلد اجارهای ما فرورفت و ازآنجاییکه یافتن لاستیک مناسب این خودرو دشوار است، مدل S نتوانست بهموقع به اوسکودا برسد. بااینحال، هفتهٔ بعد در محل معمول آزمایشهای خود این تست را با تسلا انجام دادیم اما به دلیل تفاوت سطح آسفالت دو مسیر، این تایم را جزء نتایج رسمی حساب نمیکنیم. همچنین متأسفانه نتوانستیم یک پلد با پکیج پیست پیدا کنیم که به دیسکهای ترمز کربن سرامیکی و لاستیکهای بهتر مجهز است. با همهٔ اینها، مدل S پلد در آزمایش صفر-240-صفر بیش از سه ثانیه از 911 توربو S سریعتر بود.
لوسید ایر سافایر
قدرت: 1234 اسب بخار
صفر-240-صفر: 15.5 ثانیه
لوسید ایر سافایر هم در رقابت اصلی حاضر نبود اما زمانی که در پیست ویرجینیا با یک نمونه از آن ملاقات کردیم، متوجه شدیم که میتوانیم تست صفر-240-صفر را در اینجا انجام دهیم. البته سطح آسفالت اینجا و همینطور مسیر مستقیمی آنهم با محل آزمایش اصلی متفاوت است و به همین دلیل، تایم لوسید هم رسمی نخواهد بود. درهرحال، سافایر ظرف تنها 8.7 ثانیه به سرعت 240 کیلومتر بر ساعت رسید که بسیار سریعتر از توربو S است و با وجودی که مسافت توقف به دلیل وزن سنگین آن حدود 30 متر طولانیتر بود اما این کمتر از یک ثانیه به زمان کلی اضافه کرد.