شاسی‌بلندهایی که جهان را تغییر دادند (قسمت دوم)

یک‌شنبه 5 آذر 1402 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-13
در قسمت قبلی این مطلب، با یازده شاسی‌بلندی آشنا شدیم که طی سال‌ها این کلاس را تکامل بخشیدند و حالا به تعداد دیگری از این خودروها خواهیم پرداخت.
تبلیغات

دلیل اصلی حضور اکسپلورر در این لیست، موفقیت فوق‌العادهٔ آن در بازار است. این خودرو طبق استانداردهای ایالات‌متحده، شاسی‌بلند میان سایزی بود که در جایگاهی پایین‌تر از مدل‌های فول سایز مثل شورلت سابربن قرار می‌گرفت و از زمان عرضه در سال 1990 تاکنون حدود 8 میلیون دستگاه فروخته است. البته اکسپلورر از نسل پنجم در سال 2011 به یک کراس‌اوور سه ردیفه تبدیل شد.

کپی لینک

تویوتا راوفور

هرچند به‌طور قطعی نمی‌توان رافور را اولین کراس‌اوور جهان دانست اما قطعاً این خودرو اصلی‌ترین نقش را در فراگیری کراس‌اوورها داشت. رافور راحتی خودروهای سواری را با توانایی‌های شاسی‌بلندها ترکیب کرد درحالی‌که تا پیش از آن، شاسی‌بلندها عمدتاً خودروهایی خشن و زمخت بودند. این کراس‌اوور ژاپنی از زمان عرضه در سال 1994 تاکنون بیش از 8 میلیون دستگاه فروخته است.

کپی لینک

لینکلن نویگیتور

زمانی که فورد در سال 1997 تصمیم گرفت یک شاسی‌بلند بزرگ لوکس که بر اساس شاسی پیکاپ ساخته شده بود را به سبد محصولات برند لینکلن خود اضافه کند، چیزی شبیه به قمار بود. این ماشین که بر پایهٔ فورد اکسپدیشن شکل گرفت اما با تفاوت‌های بزرگ ظاهری و طیف گسترده‌ای از تجهیزات ارائه شد، درواقع اولین شاسی‌بلند لوکس واقعی آمریکا بود. این قمار نتیجه داد و تا به امروز حدود 180 هزار دستگاه نویگیتور فروخته شده است.

کپی لینک

لندروور فریلندر

لندروور که با دیفندر یکی از پیشگامان بازار شاسی‌بلندها بود و بعداً با رنجروور به یکی از پیشگامان بازار شاسی‌بلندهای لوکس تبدیل شد، با عرضهٔ فریلندر در سال 1997 نیز نقشی کلیدی در ایجاد کلاس شاسی‌بلندهای کامپکت داشت. این خودرو پس از تجربهٔ دو نسل موفق، کنار رفت و در سال 2014 جای خود را به دیسکاوری اسپرت داد که همچنان در حال تولید است.

کپی لینک

کادیلاک اسکالید

ستارهٔ ویدئوهای رپ آمریکایی، کادیلاک اسکالید به تبدیل شاسی‌بلندهای لوکس به نماد شهرت و ثروت کمک شایانی کرد. این خودرو در سال 1998 در پاسخ مستقیم به لینکلن نویگیتور به بازار آمد اما طولی نکشید که فروش و محبوبیت اسکالید از نویگیتور بیشتر شد. اسکالید در طول سال‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شد تا جایی که نسخهٔ ESV نسل کنونی آن حدود 5.6 متر طول دارد.

کپی لینک

لکسوس RX

لکسوس که در سال 1989 کار خود را با سدان فول سایز LS آغاز کرد، خیلی زود وارد بازی شاسی‌بلندهای لوکس شد و RX300 را در سال 1998 به بازار فرستاد. این حرکت با نسل دوم و ارائهٔ نسخهٔ RX400h ادامه پیدا کرد که تحت عنوان اولین خودروی تولیدی لوکس هیبریدی جهان به بازار آمد. این مدل با ارائهٔ شتاب قوی در کنار مصرف سوخت پایین، لکسوس را سال‌ها جلوتر از رقبا برد. RX تا به امروز حدود 2.2 میلیون دستگاه فروخته است.

کپی لینک

ب‌ام‌و X5

ب‌ام‌و با X5 تعریف شاسی‌بلند لوکس را برای همیشه تغییر داد. هرچند مرسدس بنز M کلاس پیش از X5 معرفی شده بود اما شاسی‌بلند ب‌ام‌و از لحاظ جذابیت رانندگی در لیگ کاملاً متفاوتی قرار داشت. این شاسی‌بلند بزرگی بود که بیشتر شبیه یک سدان اسپرت احساس می‌شد. X5 همچنین با فروش حدود 2.2 میلیون دستگاه تا به امروز، موفقیت بزرگی برای ب‌ام‌و به دنبال داشته است.

کپی لینک

پورشه کاین

کاین، خودرویی که طرفداران پورشه معتقد بودند هرگز نباید ساخته می‌شد، این شرکت را از نابودی نجات داد و تا امروز حدود 800 هزار دستگاه فروخته است. کاین که در سال 2003 معرفی شد، معیار پویایی و هندلینگ برای شاسی‌بلندهای اسپرت بزرگ محسوب می‌شود. این خودرو هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد و همچنان به سرپیچی از قوانین فیزیک ادامه می‌دهد.

کپی لینک

نیسان قشقایی

هرچند زمانی که قشقایی در سال 2006 معرفی شد سال‌ها از حضور کراس‌اوورهایی مثل تویوتا رافور و هوندا CR-V به بازار می‌گذشت اما این خودرو ویژگی‌های شاسی‌بلندها را با قیمت مناسب و جذابیت رانندگی هاچ‌بک‌ها ترکیب کرد. نیسان با عرضهٔ قشقایی، ریسک بزرگی کرد زیرا در بازارهای کلیدی، محصولات اصلی خود را کنار گذاشت و این کراس‌اوور را بجای آن‌ها عرضه کرد. این ریسک کاملاً جواب داد و قشقایی تا امروز حدود 3.5 میلیون دستگاه فروخته است.

کپی لینک

ب‌ام‌و X6

آیا جهان به نسخه‌ای با کارایی کمتر و قیمت گران‌تر از X5 نیاز داشت؟ قطعاً نه اما این دقیقاً همان کاری است که X6 در سال 2008 انجام داد. این اولین شاسی‌بلند کوپهٔ جهان بود و باعث محبوبیت این کلاس جدید شد. هرچند X6 که هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد همچنان موافقان و مخالفانی دارد اما با فروش 450 هزار دستگاهی و کپی‌های زیادی که دیگر خودروسازان از روی آن ساختند نشان می‌دهد که ب‌ام‌و راه را درست رفته است.

کپی لینک

تسلا مدل X

تسلا مدل X که به‌عنوان اولین شاسی‌بلند الکتریکی تولید انبوه در سال 2015 به بازار آمد، عصر جدیدی را آغاز کرد. این ماشین نشان داد که با موتورهای الکتریکی هم می‌توان یک شاسی‌بلند بزرگ، لوکس و سریع ساخت. مدل X در نسخهٔ پلد با 1020 اسب بخار قدرت، ظرف تنها 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که شعاع حرکتی آن در نسخه‌های ضعیف‌تر به 560 کیلومتر می‌رسد.

کپی لینک

بنتلی بنتایگا

درحالی‌که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی برندهای فوق لوکس اقدام به ساخت شاسی‌بلند کنند، بنتلی با معرفی بنتایگا در سال 2015 چنین کرد. این خودرو پیشگام شاسی‌بلندهای فوق لوکس بود و باعث شد برندهایی مثل رولزرویس و آستون‌مارتین هم به این بخش وارد شوند. بنتایگا به‌سرعت به پرفروش‌ترین محصول بنتلی تبدیل شد و تا امروز بیش از 16 هزار دستگاه فروخته است.

پایان

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.