ارزشمندترین برندهای خودرو جهان در سال 2023، تویوتا و مرسدس در صدر
در گزارش بهترین برندهای جهان اینتربرند 2023، تویوتا بهعنوان ارزشمندترین برند خودرویی جهان شناخته شده است. تویوتا با ارزش 64.5 میلیارد دلار، در بین 100 برند برتر جهان جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است. این برند ژاپنی در سال 2022 هم همین جایگاه را در اختیار داشت. ارزش تویوتا اما نسبت به 30.2 میلیارد دلار 10 سال پیش بیش از دو برابر رشد داشته است.
مرسدس بنز هم با ارزش 61.4 میلیارد دلار، جایگاه دومین برند ارزشمند خودرویی جهان در سال 2023 را به خود اختصاص داده است. ارزش این برند آلمانی 9 درصد افزایش داشته و حالا بهعنوان هفتمین برند باارزش جهان کوکاکولا را با ارزش 58 میلیارد دلار پشت سر گذاشته است. بامو نیز با رشد قابلتوجه 10 درصدی، از رتبهٔ سیزدهم به دهم صعود کرده و برای اولین بار در بین 10 برند باارزش جهان قرار گرفته است. ارزش تسلا نیز 4 درصد افزایش پیدا کرده اما این رشد بهاندازهٔ سالهای قبل قوی نیست. این شرکت در سال 2016 حضور خود در این رقابت را با ارزش تنها 4 میلیارد دلار آغاز کرد که در سال 2022 به 48 میلیارد دلار رسید. به همین دلیل، تسلا همان جایگاه دوازدهم سال 2022 خود را حفظ کرده است.
غول تکنولوژی، اپل نیز با ارزشی بیش از نیم تریلیون دلار، مقتدرانه بر جایگاه نخست تکیه زده و مایکروسافت با ارزش 316.6 میلیون دلار که 14 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته، در جایگاه دوم قرار دارد. بااینحال، همچنان اپل تنها برندی است که بیش از 500 میلیارد دلار ارزش دارد. پسازاین سه، آمازون با ارزش 276.9 میلیارد دلار، گوگل با 260.2 میلیارد دلار و سامسونگ با 91.4 میلیارد دلار به ترتیب در رتبههای سوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
در سال 2023 برندهای خودرویی بیشترین افزایش ارزش را داشتهاند و نسبت به سال 2022 مجموعاً رشدی 9 درصدی را تجربه کردهاند. به همین دلیل، برای اولین بار، در بین 10 برند باارزش جهان، سه برند خودرویی میبینیم و مرسدس توانسته کوکاکولا را پشت سر بگذارد. همچنین هوندا هم با ارزش 27.4 میلیارد دلار که 7 درصد رشد داشته، به رتبهٔ 27 صعود کرده است.
هیوندای با رشدی 18 درصدی و ارزش 20.4 میلیارد دلاری به جایگاه 32 رسیده، پورشه با رشد 20 درصدی و ارزش 16.2 میلیارد دلار با شش پله صعود در جایگاه 47 قرار گرفته و فراری با رشد 16 درصدی و ارزش 10.8 میلیارد دلار جایگاه 70 را از آن خود کرده است. این سه برند یعنی هیوندای، پورشه و فراری بیشترین رشد ارزش را در سال 2023 داشتهاند. بااینحال، فورد در رتبهٔ 51 همچنان بالاتر از فراری قرار دارد.
گزارش سالانهٔ ارزشمندترین برندهای جهانی اینتربرند اولین بار در سال 2000 منتشر شد و 100 برند باارزش جهان را در دستههای مختلفی مثل خودرو، تکنولوژی، رسانه و... رتبهبندی کرد. ارزش برندها بر اساس دادههایی مثل نقش برند در تصمیم خرید مشتری و قدرت برند نسبت به درآمد تعیین میشود. به گزارش اینتربرند، ارزش کلی 100 برند برتر جهان در سال 2023 تنها 5.7 درصد افزایش پیدا کرده است درحالیکه این رشد سال گذشته 16 درصد بود.
رتبه | برند | تغییر (درصد) | ارزش (میلیارد دلار) | رتبه سال 2022 |
1 | اپل | +4 | 502,680 | 1 |
2 | مایکروسافت | +14 | 316,569 | 2 |
3 | آمازون | +1 | 276,929 | 3 |
4 | گوگل | +3 | 260,260 | 4 |
5 | سامسونگ | +4 | 91,407 | 5 |
6 | تویوتا | +8 | 64,504 | 6 |
7 | مرسدس بنز | +9 | 61,414 | 8 |
8 | کوکاکولا | +1 | 58,046 | 7 |
9 | نایک | +7 | 53,773 | 10 |
10 | بامو | +10 | 51,175 | 13 |
12 | تسلا | +4 | 49,937 | 12 |
27 | هوندا | +7 | 24,412 | 26 |
32 | هیوندای | +18 | 20,412 | 35 |
45 | آئودی | +9 | 16,352 | 46 |
47 | پورشه | +20 | 16,215 | 53 |
50 | فولکسواگن | +2 | 15,140 | 48 |
51 | فورد | +3 | 14,867 | 50 |
63 | نیسان | +4 | 12,676 | 61 |
70 | فراری | +16 | 10,830 | 75 |
88 | کیا | +7 | 7,059 | 87 |