خودروهایی که از ماشین‌های آمریکایی کپی شدند، از لندکروزر تا کیا اوپیروس

یک‌شنبه 19 آذر 1402 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Cars-8
از شاسی‌بلندهای آفرودی گرفته تا ماسل کارها، طراحی خودروهای آمریکایی در طول تاریخ همیشه الهام‌بخش دیگر خودروسازان بوده است.

وقتی حرف از خودروهای کپی می‌شود، فوراً به یاد مدل‌های چینی می‌افتیم که به این کار شهرت دارند اما در طول تاریخ خودروسازی، برندهای مشهور و معتبری هم در طراحی خودروهای خود گاهی اقدام به کپی‌برداری کرده‌اند. همچنین ازآنجایی‌که آمریکا یکی از کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی جهان بوده است، بسیاری از خودروهای آن الهام‌بخش مدل‌هایی در دیگر کشورها شدند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم با خودروهایی ساخت برندهای غیر چینی آشنا شویم که از روی ماشین‌های آمریکایی کپی شدند.

کپی لینک

تویوتا سلیکا سال 1973 / فورد موستانگ مک‌وان سال 1969

نسل اول فورد موستانگ در سال 1969 به اوج بلوغ و پختگی رسیده بود و خصوصاً در نسخهٔ مک‌وان جذابیت فوق‌العاده‌ای داشت. علاوه بر این، پرفورمنس موستانگ هم در اواخر دههٔ 60 به همان اندازهٔ ظاهرش برجسته بود و بنابراین، تعجبی نداشت که دیگر شرکت‌ها بخواهند از طراحی آن الهام بگیرند. یکی از این شرکت‌ها تویوتا بود. این شرکت که با معرفی سلیکا در سال 1971 تازه می‌خواست در بخش خودروهای اسپرت عرض‌اندام کند، در سال 1973 نسخهٔ فست‌بک سلیکا را با الگوبرداری فاحش از روی موستانگ مک‌وان معرفی کرد. فرم فست‌بک و چراغ‌های عمودی چندبخشی عقب این کوپهٔ ژاپنی کاملاً از روی موستانگ کپی شده بود.

کپی لینک

اوپل GT سال 1968 / شورلت کوروت سال 1967

شورلت کوروت که در نسل دوم با طراحی چشمگیر خود به شهرت رسید، در نسل سوم که در سال 1967 معرفی شد هم همین رویه را ادامه داد و ظاهر چشمگیری را به نمایش گذاشت. به همین دلیل، طبیعی بود که اوپل بخواهد در طراحی اولین کوپهٔ اسپرت خود از کوروت الهام بگیرد خصوصاً با توجه به اینکه اوپل در آن سال‌ها متعلق به جنرال موتورز بود. البته هرچند این دو خودرو در ظاهر با چراغ‌های مخفی جلو، کاپوت کشیده و چهار چراغ دایره‌ای عقب بسیار شبیه هم بودند اما در پرفورمنس مثل شب و روز باهم تفاوت داشتند زیرا درحالی‌که کوروت با پیشرانه‌های V8 عظیم تا 7 لیتری عرضه می‌شد، قوی‌ترین موتور اوپل یک نمونهٔ 1.9 لیتری چهار سیلندر با تنها 90 اسب بخار قدرت بود.

کپی لینک

ولوو آمازون سال 1956 / کرایسلر C300 سال 1955

کرایسلر 300 در سال 1955 برای شرکت در مسابقات نسکار متولد شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 و گیربکس دو سرعتهٔ اتوماتیک مجهز بود. 300 در بیرون از جلوپنجرهٔ بزرگ دوبخشی تخم‌مرغی با چراغ‌های گرد کرومی در طرفین آن استفاده می‌کرد. این طراحی اما باید برای خیلی‌ها آشنا به نظر برسد زیرا ولوو آمازون در سال 1956 دقیقاً با همین سبک معرفی شد. در این خودروی سوئدی، جلوپنجره، چراغ‌ها و خطوط سادهٔ بدنه همگی مشابه کرایسلر بودند.

کپی لینک

تویوتا لندکروزر سال 1951 / جیپ ویلیز سال 1941

جیپ که توسط شرکت ویلیز برای جنگ جهانی دوم طراحی و ساخته شد، بسیار موفق عمل کرد و به پدر تمام شاسی‌بلندهای جهان تبدیل شد. در سال 1950 اما که جنگ کره تقاضا برای خودروهای نظامی سبک را ایجاد کرد، ژاپنی‌ها از روی جیپ آمریکایی، خودرویی ساختند که بعداً لندکروزر نام گرفت. این خودرو کاملاً از روی جیپ کپی شده بود و حتی در نمونه‌های اول تویوتا جیپ BJ نامیده می‌شد. BJ ترکیبی از شاسی کامیون با پیشرانهٔ 3.4 لیتری متعلق به سدان‌های تویوتا و سامانهٔ چهارچرخ محرک جدید بود.

کپی لینک

نیسان گلوریا سال 1967 / کادیلاک دویل سال 1965

گلوریا سدان لوکسی بود که از سال 1959 تولید می‌شد. این خودرو در دو نسل اول طراحی و هویت مستقل خود را داشت اما در نسل سوم که در سال 1967 معرفی شد، به کپی کاملی از کادیلاک دویل ولی در اندازه‌ای کوچک‌تر تبدیل شد. به نظر می‌رسید طراحان نیسان تحت تأثیر نسل سوم دویل قرار گرفته بودند که دو سال قبل معرفی شده بود و شکوه و ابهت فوق‌العاده‌ای داشت. چراغ‌های جلوی گرد روی‌هم، خطوط تیز بدنه و جلوپنجرهٔ گلوریا همگی کپی‌برداری از دویل را فریاد می‌زدند. البته سدان ژاپنی‌ها دقیقاً یک متر طول کمتری از کادیلاک داشت!

کپی لینک

کیا رتونا سال 1998 / جیپ رانگلر سال 1996

احتمالاً تاکنون نام کیا رتونا را نشنیده‌اید. این خودرو یک شاسی‌بلند آفرودی کوچک بود که بر اساس جیپ‌های نظامی تولید کیا شکل گرفت. رتونا توسط آسیا موتور توسعه پیدا کرد که در سال 1976 توسط کیا خریداری شده بود. به همین دلیل، این شاسی‌بلند کوچک در ابتدا در برخی بازارها با نام آسیا رتونا عرضه می‌شد. این ماشین بر اساس پلت‌فرم نسل اول اسپرتیج ساخته شده بود اما در ظاهر با چراغ‌های گرد، گلگیرهای بیرون زده و خطوط عمودی جلوپنجره، کاملاً نسل دوم یا TJ جیپ رانگلر را تداعی می‌کرد که دو سال قبل از آن معرفی شده بود. کیا رتونا برای رقابت با لادا نیوا، سوزوکی جیمنی و سانگ‌یانگ کوراندو ساخته شد اما به‌طور وحشتناکی غیرقابل‌اعتماد بود.

کپی لینک

کیا اوپیروس سال 2003 / لینکلن تاون کار سال 1998

کیا برای ساخت اولین سدان لوکس خود درحالی‌که تجربه‌ای در این زمینه نداشت، سراغ الگوبرداری از سدان‌های لوکس مشهور بازار رفت. آن‌ها برای طراحی جلوی این خودرو، سراغ طرح چهار چراغ گرد مرسدس بنز E کلاس رفتند و برای عقب از لینکلن تاون کار کپی کردند. فرم ستون C اوپیروس و خط انتهای پنجره‌ها که به شکلی تقریباً عمودی پایین آمده بود، کاملاً از روی لینکلن کپی شده بود. در سال 2006 هم کیا اقدام به فیس‌لیفت سدان لوکس خود کرد و چراغ‌های عقب جدیدی برای آن طراحی کرد تا کپی‌برداری از روی تاون کار که ابتدا نصفه و نیمه انجام شده بود را تکمیل کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.