بزرگ‌ترین برنده‌ها و بازنده‌های آمار فروش خودروی سال 2023

شنبه 16 دی 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-11
در این مطلب، به خودروها، برندها و سگمنت‌هایی می‌پردازیم که بیشترین افزایش فروش را داشته‌اند در کنار چند خودرویی که چندان موفق نبوده‌اند.
تبلیغات

سال 2023 به پایان رسیده و حالا وقت آن است که آمارهای فروش مختلف خودروها طی این سال را بررسی کنیم. طی روزهای آینده در مطالب دیگری در پدال به پرفروش‌ترین خودروها و خودروسازان خواهیم پرداخت اما در اینجا قصد داریم برندگان و بازندگان آمار فروش را بررسی کنیم. این لیست شامل سگمنت‌ها، خودروها و برندهایی می‌شود که افزایش فروش بزرگی داشته‌اند همراه با چند بازنده که با کاهش فروش مواجه شده‌اند.

برنده‌ها

مینی‌ون‌ها

هرچند تعداد مینی‌ون‌ها در بازار کاهش پیدا کرده اما مدل‌هایی که باقیمانده‌اند، فروش خوبی را تجربه کرده‌اند. کرایسلر پاسیفیکا با فروش 120,544 دستگاه و افزایش 22 درصدی، پیشتاز این کلاس است اما کیا کارنیوال با 122 درصد و هوندا اودیسه با 57 درصد، رشد فروش بسیار بیشتری داشته‌اند. تنها خودرویی که در این بخش کاهش فروش داشته، تویوتا سی‌ینا است که فروش آن 5 درصد کمتر شده است.

شاسی‌بلندهای لکسوس

لکسوس اخیراً نسل جدید شاسی‌بلندهای NX، RX و LX را به بازار فرستاده و مدل‌های جدیدی مثل TX سه ردیفه و RZ الکتریکی را هم به سبد محصولات خود افزوده است. این اقدامات در سال 2023 خیلی خوب جواب داده زیرا فروش شاسی‌بلندهای برند لوکس تویوتا با افزایش 34 درصدی مجموعاً به 252,861 دستگاه رسیده است. این عدد تقریباً چهار برابر بیشتر از فروش سدان‌های لکسوس است. سال آینده این رقم می‌تواند حتی بیشتر شود زیرا نسل جدید GX به نمایندگی‌های فروش می‌رسد و عرضهٔ TX هم گسترده‌تر خواهد شد.

بیوک

شاید خیلی‌ها زبان طراحی جدید بیوک را دوست نداشته باشند اما فروش این برند در سال 2023 جهشی 61 درصدی را تجربه کرده است. پرفروش‌ترین محصول بیوک، کراس‌اوور انکور GX بوده که فروش آن با رشد 92 درصدی به 64,169 دستگاه رسیده است. شرایط انویژن هم نسبت به سال 2022 بهتر شد و فروش آن با 71 درصد افزایش به 44,281 دستگاه رسیده است. بزرگ‌ترین محصول بیوک یعنی کراس‌اوور سه ردیفهٔ انکلیو در سال گذشته 39,411 دستگاه فروخته که افزایشی 29 درصدی را نشان می‌دهد. کراس‌اوور کوپهٔ جذاب انویستا هم در نیمهٔ سال 2023 به بازار آمد و 13,302 دستگاه فروخته است.

هیوندای آیونیک 5

فروش هیوندای آیونیک 5 در دومین سالی که به‌طور کامل در بازار آمریکا حضور داشته 48 درصد افزایش یافته است. این کراس‌اوور الکتریکی سال 2023 حدود 34 هزار دستگاه فروخته که نسبت به 22,982 دستگاه سال 2022 افزایش قابل‌توجهی داشته است. این عملکرد آیونیک 5 چشمگیر است زیرا بخش کراس‌اوورهای کامپکت الکتریکی بسیار شلوغ شده و پسرعموی آن یعنی کیا EV6 با فروش 18,879 دستگاه خیلی خوبی عمل نکرده است.

مزدا میاتا

مزدا نسخه بروز شدهٔ میاتا را امسال معرفی خواهد کرد اما این رودستر نمادین حتی با همان نسخهٔ قدیمی هم در سال 2023 افزایش فروش 45 درصدی را تجربه کرده است. فروش 8,973 دستگاهی MX-5 افزایش قابل‌توجهی نسبت به 6,172 دستگاه سال 2022 داشته اما هنوز با فروش 10,470 دستگاهی سال 2021 فاصله دارد. بااین‌حال، خوشحالیم که خریداران بیشتری از این رودستر اسپرت استقبال کرده‌اند.

شورلت بولت

بولت در سال 2021 پس از فراخوان گسترده به دلیل آتش گرفتن باطری، سال سختی را سپری کرد و تنها 38,122 دستگاه فروخت اما دوباره روی پاهای خود ایستاد و سال گذشته رکورد فروش جدیدی را ثبت کرد. فروش بولت در سال 2023 با افزایش 63 درصدی به 62,045 دستگاه رسید. این رقم شامل فروش هردو مدل هاچ‌بک و EUV می‌شود. بااین‌حال، جنرال موتورز به‌زودی به عرضهٔ بولت پایان خواهد داد زیرا قصد دارد پس از مدتی وقفه، نسل جدید آن را در سال 2025 با اندازهٔ بزرگ‌تر و تکنولوژی باطری اولتیوم به بازار بفرستد.

بازنده‌ها

جیپ

فروش جیپ در سال 2023 نسبت به سال قبل با 6 درصد کاهش مواجه شده است. علت دقیق این کاهش را نمی‌دانیم، شاید به خاطر عرضهٔ رقبایی توسط شرکت‌هایی مثل فورد با برانکو و برانکو اسپرت باشد یا خاتمهٔ تولید کراس‌اوور کامپکت چروکی اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل مختلف فروش جیپ را کاهش داده‌اند. مدل‌های رانگلر، گلادیاتور و واگنییر همگی با افت فروش مواجه شده‌اند و حتی افزایش فروش 9.5 درصدی گرند چروکی هم نتوانسته جلوی کاهش مجموع فروش برند را بگیرد. البته جیپ هنوز هم گاو شیرده استلانتیس محسوب می‌شود اما این برند در سال 2024 به تقویت و به‌روزرسانی نیاز دارد از افت بیشتر فروش جلوگیری کند.

شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و

درحالی‌که فروش خودروهای سواری ب‌ام‌و در سال 2023 افزایش 27 درصدی داشته، شاسی‌بلندهای این برند لوکس آلمانی عملکرد خوبی نداشته‌اند. X5 و X6 با وجود به‌روزرسانی اخیر، هردو کاهش فروش دورقمی را نسبت به سال 2022 تجربه کرده‌اند درحالی‌که فروش X3 و X4 هم به میزان کمتری کاهش داشته است. البته رشد فروش قابل‌توجه iX الکتریکی و اضافه شدن 1,900 دستگاه فروش XM به آمارها، خانوادهٔ شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و را به‌نوعی نجات داده است زیرا فروش کلی مدل‌های سری X این برند تنها 2 درصد کمتر شده است.

نیسان فرانتیر

نیسان نسل سوم فرانتیر را در سال 2022 با شاسی بسیار بهبودیافته‌ای به بازار فرستاد. این باعث شدن فروش پیکاپ میان سایز نیسان از 60,697 دستگاه سال 2021 به 76,185 دستگاه در سال 2022 افزایش پیدا کند. بااین‌حال، فروش فرانتیر در سال 2023 با کاهشی 24 درصدی به 58,134 دستگاه رسیده است. با عرضهٔ نسل جدید تویوتا تاکوما و فورد رنجر به بازار و همین‌طور حضور نسل جدید شورلت کلرادو و جی‌ام‌سی کانیون، فرانتیر رقابت سختی در پیش خواهد داشت.

هیوندای سوناتا

هرچند به‌طورکلی محبوبیت و فروش سدان‌ها رو به کاهش است اما در سال 2023 فروش هوندا آکورد به 198 هزار دستگاه رسیده و تویوتا کمری هم بیش از 290 هزار دستگاه فروخته است. در این بازار اما فروش هیوندای سوناتا با کاهش 22 درصدی به تنها 40,655 دستگاه رسیده است. حتی کیا K5 هم با 64,772 دستگاه، فروش بیشتری از پسرعموی خود داشته است. هیوندای اما به‌تازگی سوناتا را فیس‌لیفت کرده و طراحی موردانتقاد دماغهٔ آن را تغییر داده است و عرضهٔ این نسخهٔ جدید شاید بتواند شرایط سدان کره‌ای را بهبود بخشد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.