روایت پیشرفت، بررسی اولین و آخرین نسخه خودروهای مشهور جهان
در این مطلب نقطهٔ شروع خودروهای مشهور جهان و جایگاهی که امروز دارند را بررسی خواهیم کرد. اینها خودروهایی هستند که برای دههها و طی نسلهای متعدد تولید شدهاند و در اینجا به نسل اول و آخر هرکدام نگاهی خواهیم داشت.
شورلت سابربن از 1934
سابربن قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای ماشین است. اولین سابربن همچنین با هشت صندلی در سه ردیف و فضای بار کافی، یکی از پیشگامان خودروهای خانوادگی چندمنظوره یا MPV محسوب میشد. سابربن امروزی اما در اصل نسخهٔ کشیدهتر تاهو است که 381 میلیمتر طول بیشتری دارد. نسل کنونی این خودرو در سال 2020 معرفی شد.
فیات 500 از 1936
تعداد تولید: 8.4 میلیون دستگاه
هرچند خیلیها فکر میکنند اولین فیات 500 در سال 1957 معرفی شد اما آن خودرو در اصل Nuova 500 (به معنای نیو 500) بود و اولین 500 که با نام توپولینو شناخته میشود اولین بار در سال 1936 به بازار آمد. توپولینو که در ایتالیایی به معنای بچه موش است، از یک پیشرانهٔ 570 سیسی چهار سیلندر استفاده میکرد که در جلو نصب شده بود. سپس در سال 2007 فیات دوباره 500 را با طراحی مشابه Nuova 500 احیا کرد. در سال 2020 هم نسل جدید این هاچبک ایتالیایی با بهصورت الکتریکی با نام 500e معرفی شد.
فورد سری F از 1948
تعداد تولید: 43 میلیون دستگاه
پیکاپ سری F فورد اولین بار در سال 1948 به بازار آمد و نامگذاری متفاوتی نسبت به امروز داشت. این سری پیکاپها بسته به اندازه و ظرفیت بار، از F-1 تا F-8 تولید میشدند. این نامگذاری امروز به F150 تا F750 تبدیل شده است. سری F چندین دهه است که پرفروشترین خودروی آمریکا محسوب میشود. نسل کنونی یا چهاردهم F150 اولین بار در سال 2020 معرفی شد و برای اولین بار فورد نسخهٔ الکتریکی آن را هم با نام لایتنینگ ارائه کرد.
فولکسواگن ترنسپورتر از 1950
تعداد تولید: 13 میلیون دستگاه
ترنسپورتر یکی از چندین نامی بود که برای فولکسواگن تایپ دو استفاده شد. این خودرو دومین محصول فولکسواگن پس از بیتل بود که با نام تایپ یک شناخته میشد. تایپ دو از همان ترکیب موتور عقب بیتل استفاده میکرد اما به لطف بدنهٔ جعبهای شکل، فضای بار زیادی را ارائه میکرد. هرچند تایپ دو در سال 1990 با ون کاملاً جدید و موتور جلوی ترنسپورتر T4 جایگزین شد اما تا سال 2013 همچنان در برزیل تولید میشد. ترنسپورتر هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در سال 2021 معرفی شد و در انواع مختلفی تولید میشود.
شورلت کوروت از 1953
تعداد تولید: 1.8 میلیون دستگاه
اولین نسخهٔ کوروت از چندین جهت با نسخههای بعدی متفاوت بود. این خودرو فقط بهصورت کانورتیبل با محور عقب صلب و صرفاً با پیشرانههای شش سیلندر تولید میشد تا اینکه در سال 1955 برای اولین بار موتور V8 هم ارائه شد. پس از شروعی نهچندان موفقیتآمیز، کوروت به نماد خودروهای اسپرت آمریکا تبدیل شد و طی شش دهه بعد شورلت هیچگاه این نام را کنار نگذاشت. البته در نسل هشتم کوروت بزرگترین تغییر خود را تجربه کرد و پیشرانهٔ آن به پشت صندلیها انتقال پیدا کرد. در این نسل همچنین برای اولین بار شاهد ارائهٔ کوروت هیبریدی هستیم.
مرسدس بنز SL از 1954
تعداد تولید: 800 هزار دستگاه
اولین مرسدس بنز تولیدی که نام SL داشت (مخفف سوپر لایت یا فوق سبک)، 300 SL سال 1954 بود. این ماشین بر اساس خودروی مسابقهای مرسدس ساخته شده بود که در سال 1952 در مسابقات لمانز و پانامریکانا برنده شد. جذابترین ویژگی 300 SL درهای گالوینگ آن بود درحالیکه با بیش از 200 اسب بخار قدرت، قویتر از نسخهٔ مسابقهای خود بود. نسل کنونی یا هفتم SL که در سال 2021 معرفی شد، بهطور اختصاصی توسط AMG تولید میشود و شخصیت اسپرتتری نسبت به نسلهای قبلی دارد.
تویوتا لندکروزر از 1954
تعداد تولید: 4.7 میلیون دستگاه
لندکروزر کار خود را در سال 1954 با نام تویوتا BJ جیپ و بهعنوان خودرویی نظامی آغاز کرد اما زمانی که تولید آن برای پاسخگویی به تقاضای غیرنظامی افزایش یافت به لندکروزر تغییر نام داد. این شاسیبلند ژاپنی طی دهههای بعد در انواع مختلفی ساخته شد و محبوبیت فوقالعادهای در سراسر جهان پیدا کرد. جدیدترین نسل لندکروزر در سال 2021 با کد J300 معرفی شد. این خودرو برادر کوچکتری هم دارد که با نام لندکروزر پرادو شناخته میشود.
مینی از 1959
تعداد تولید: 10 میلیون دستگاه
این خودرو که به مشهورترین ماشین ساخت بریتانیا تبدیل شد، ابتدا با نام آستین سون یا موریس مینی ماینر عرضه میشد و نامهای متعدد دیگری هم برای آن استفاده شد اما از همان ابتدا بیشتر با نام مینی شناخته میشد. این ماشین در سال 2000 پس از 41 سال از روی خط تولید کنار رفت و علیرغم بهروزرسانیهای زیادی که تجربه کرده بود، بسیار قدیمی شده بود هرچند که مردم هنوز آن را دوست داشتند. پسازاینکه بامو برند مینی را خرید، در سال 2001 مینی کاملاً جدیدی معرفی شد که هرچند بسیار بزرگتر از مدل قبلی بود اما کاملاً ویژگیهای ظاهری سلف خود را حفظ کره بود. جدیدترین نسل مینی سال گذشته بهصورت تمام الکتریکی معرفی شد.
فورد موستانگ از 1964
تعداد تولید: 10 میلیون دستگاه
هرچند موستانگ اولین پونی کار بازار نبود و پلیموث باراکودا دو هفته قبل از آن معرفی شده بود اما به موفقترین پونی کار تبدیل شد و درحالیکه هنوز سالهای اولیهٔ نسل نخست خود را تجربه میکرد، به فروش یک میلیون دستگاه رسید. موتورهای موستانگ بهمرور بزرگ و بزرگتر شدند و در سال 1968 حتی امکان انتخاب موتور 7 لیتری هم وجود داشت. این ماشین هماکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که در سال 2022 معرفی شد. این نسل با همان موتورهای 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست و 5 لیتری V8 قبلی به فروش میرسد.
پورشه 911 از 1964
تعداد تولید: 1 میلیون دستگاه
مشهورترین پورشهٔ تاریخ ابتدا قرار بود 901 نام داشته باشد اما پس از اعتراض پژو، به 911 تغییر نام داد. نسلهای اولیهٔ این خودرو از پیشرانهٔ شش سیلندر تخت هوا خنک در عقب استفاده میکردند اما پورشه سرانجام در سال 1998 سراغ موتور آب خنک رفت. نسل هشتم 911 که با کد 992 شناخته میشود، در سال 2018 معرفی شد و مثل قبل در نسخههای کوپه، کانورتیبل و تارگا بهصورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک تولید میشود. امروز تمام نسخههای 911 بهجز GT3 از پیشرانههای توربوشارژ استفاده میکنند اما نامهای توربو و توربو S هنوز هم نشاندهندهٔ پرچمداران خانوادهٔ 911 هستند.
تویوتا کرولا از 1966
تعداد تولید: 44 میلیون دستگاه
اولین نسل کرولا در سال 1966 معرفی شد و رقابت سختی را با داتسون 1000 آغاز کرد. تویوتا با ارائهٔ پیشرانههای 1.1 لیتری و بعداً 1.2 لیتری که بزرگتر از موتور 1 لیتری داتسون بودند، محبوبیت کرولا را افزایش داد. این خودرو در ژاپن و استرالیا تولید و به آمریکای شمالی صادر میشد تولید نسل اول کرولا در سال 1970 خاتمه یافت. این ماشین هماکنون در نسل دوازدهم خود قرار دارد و پرفروشترین خودروی تاریخ محسوب میشود. کرولا هماکنون در نسخههای سدان، هاچبک، استیشن و حتی کراساوور تولید میشود.
هوندا سیویک از 1972
تعداد تولید: 24 میلیون دستگاه
هرچند هوندا در خودروهای قبلی خود از پیشرانههای هوا خنک استفاده میکرد اما اولین نسل سیویک با یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری آب خنک راهی بازار شد. این خودرو در نسخههای سالون، هاچبک و استیشن تولید میشد. سیویک اقتصادی در سالهای پس از بحران نفتی 1973 بسیار محبوب شد و هوندا پیشرانههای بزرگتری را برای آن ارائه کرد. این کامپکت محبوب ژاپنی هماکنون در نسل یازدهم خود قرار دارد که در سال 2021 معرفی شد و در نسخههای هاچبک و سدان در سراسر جهان عرضه میشود. تایپ R هیجانانگیزترین نسخهٔ سیویک است که 320 اسب بخار قدرت دارد.
فولکسواگن گلف از 1974
تعداد تولید: 35 میلیون دستگاه
گلف بهعنوان جایگزین بیتل در سال 1974 به بازار آمد و با پیشرانهٔ آب خنک و انتقال قدرت محرک جلو، تحول بزرگی را نسبت به سلف قدیمی خود تجربه کرد. گلف GTI هم که در سال 1976 ارائه شد، با پیشرانهٔ 1.6 لیتری و 110 اسب بخار قدرت، یکی از اولین هاچبکهای داغ جهان بود. گلف هماکنون در نسل هشتم خود قرار دارد که بهتازگی یک بهروزرسانی را تجربه کرده است. این آخرین گلف درونسوز خواهد بود و نسل بعدی این هاچبک نمادین آلمانی به خودرویی الکتریکی تبدیل خواهد شد.