بهترین خودروهای سواری ارزان قیمت بازار ایران

دوشنبه 14 اسفند 1402 - 08:31
مطالعه 8 دقیقه
Cars-7
در این مطلب قصد داریم بهترین خودروهای سواری ارزان قیمت بازار ایران را از میان مدل‌های موجود معرفی کنیم. هرچند هیچ‌کدام از این خودروها لایق عنوان...
تبلیغات

در این مطلب قصد داریم بهترین خودروهای سواری ارزان قیمت بازار ایران را از میان مدل‌های موجود معرفی کنیم. هرچند هیچ‌کدام از این خودروها لایق عنوان بهترین نیستند اما در بازار محدود کشورمان از دیگر گزینه‌ها بهترند.

شما میتوانید برای اطلاع از جدیدترین قیمت روز خودرو و آخرین تغییرات بازار، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: بهترین خودروهای ایران برای مسافرت

کپی لینک

خودروی سواری چیست؟

اگر بخواهیم به‌طور حرفه‌ای بررسی کنیم، خودروها در کلاس‌های مختلفی مثل سدان، هاچ‌بک، شاسی‌بلند و... قرار می‌گیرند اما اصلاحی که به‌طور عمومی‌تر بین خریداران خودرو می‌شنویم، خودروی سواری است. به‌طورکلی، در ایران اصطلاحاً به خودرویی که پیکاپ یا شاسی‌بلند نباشد، سواری گفته می‌شود. در انگلیسی هم به این خودروها Passenger Car اطلاق می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، اصطلاح خودروی سواری شامل مدل‌های سدان و هاچ‌بک می‌شود. این‌ها خودروهایی خانوادگی هستند که می‌توانند چهار تا پنج سرنشین را با راحتی مناسبی حمل کنند. با این توضیح به سراغ معرفی بهترین خودروهای سواری صفرکیلومتر حال حاضر بازار ایران می‌رویم.

کپی لینک

سایپا سهند

ارزان‌ترین سدان صفرکیلومتری که هم‌اکنون می‌توان در بازار خودروی کشورمان خرید، ساینا S از است که از مشکلات متعددی مثل کابین قدیمی و بی‌کیفیت، تجهیزات اندک و سروصدای زیادی موتور رنج می‌برد و بنابراین هرگز نمی‌توان لایق عنوان بهترین باشد اما در نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو که قرار است به‌زودی با نام سهند و برند پارس‌خودرو راهی بازار شود، سایپا سعی در برطرف کردن برخی مشکلات ساینا داشته است تا آن را به سدان قابل‌قبول‌تری تبدیل کند. سهند از طراحی داخلی کاملاً جدیدی بهره می‌برد که به‌مراتب زیباتر و مدرن‌تر از ساینا است هرچند که نباید انتظار بهبود چشمگیری در کیفیت متریال داشت. علاوه بر این، تیپ 2 این خودرو از تجهیزات قابل‌توجهی مثل سیستم پایش باد تایرها، تودوزی چرم و پارچه، تریم داخلی دورنگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دی‌لایت، سانروف، نمایشگر 7 اینچی و دوربین دید عقب بهره می‌برد که برای چنین خودرویی لیست مناسبی به‌حساب می‌آید.

سهند همچنین از پیشرانهٔ 1.5 لیتری ارتقاءیافتهٔ ساینا بهره می‌برد که به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز شده و خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه هرچند بازدهی پایینی دارد اما خروجی آن برای وزن 1100 کیلوگرمی سهند نسبتاً کافی خواهد بود. همچنین گفته شده عایق‌های صدا هم بهبود پیدا کرده و سروصدای موتور کمتر شده است. این ویژگی‌ها در کنار طراحی بروزتر بیرونی، کابین جادار و استهلاک پایین، سهند را به یکی از خودروهای سواری قابل‌توجه بازار کشورمان تبدیل می‌کند. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است اما با توجه به قیمت 400 میلیونی اطلس (فیس‌لیفت کوییک)، برای سهند هم قیمتی در همین حدود و شاید کمی ارزان‌تر پیش‌بینی می‌شود.

کپی لینک

رانا پلاس

ارزان‌ترین سدان صفرکیلومتری که هم‌اکنون می‌توان از ایران‌خودرو خرید رانا پلاس است. هرچند این خودرو بر پایهٔ پژو 206 صندوق‌دار شکل گرفته و هم‌اکنون کاملاً سالخورده شده است اما در بازار محدود کشورمان و به‌روزرسانی‌های جزئی که ایران‌خودرو روی آن اعمال کرده است، هنوز هم می‌تواند گزینه قابل قبولی باشد. رانا پلاس هم‌اکنون در دو نسخه معمولی و پانوراما عرضه می‌شود که نسخه معمولی از همان پیشرانه آشنای 1.6 لیتری 16 سوپاپ TU5 استفاده می‌کند و 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد. رانا پلاس پانوراما اما به پیشرانه TU5 پلاس مجهز شده که با ارتقاءهایی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیرو هم در این نسخه توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گیرد.

رانا پلاس در داخل کاملاً رنگ و بوس کهنگی گرفته و همچنین از همان داشبورد پلاستیکی سیاه قدیمی استفاده می‌کند و حتی در نسخهٔ پانوراما هم تجهیزات چندانی را ارائه نمی‌کند. امکانات این خودرو صرفاً در مواردی مثل کروز کنترل، سقف شیشه‌ای، فرمان برقی، دی‌لایت، سنسور دنده‌عقب و سیستم پایش باد تایرها خلاصه می‌شود. البته در نسخه‌های ارتقاءیافته به خاطر الزام قوانین جدید، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری هم به این لیست اضافه شده است. فضای پای محدود عقب هم یکی دیگر از مشکلات رانا پلاس است ولی در مقابل پیشرانه نسبتاً مدرن و کم‌مصرفی دارد. قیمت این خودرو در بازار هم‌اکنون بسته به تیپ بین 590 تا 670 میلیون تومان است.

کپی لینک

سورن پلاس

پس از خاتمه تولید سمند و همین‌طور ابهام در ادامه تولید پژو پارس به خاطر قوانین ایمنی جدید کشور، سورن پلاس وظیفه جایگزینی هردوی این خودروها را بر عهده گرفته و با وجود تمام نواقص و مشکلاتی که دارد، هنوز هم می‌تواند خودروی خانوادگی مناسبی باشد. هرچند سورن صرفاً یک فیس‌لیفت جزئی روی سمت محسوب می‌شود اما با به‌روزرسانی‌هایی که در نسخه پلاس تجربه کرده است، خودرویی به‌مراتب مدرن‌تر از پژو پارس فرتوت به‌حساب می‌آید و امکانات بیشتری مثل سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، دی‌لایت، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین دید عقب، سیستم پایش باد تایرها و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو را ارائه می‌کند. کابین و صندوق بار جادار هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت سورن پلاس است.

این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ 1.7 لیتری 16 سوپاپ EF7 ارائه می‌شد که 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور دارد اما چند وقتی است که ایران‌خودرو سورن پلاس را با پیشرانهٔ XU7 پلاس به بازار فرستاده تا جایگزینی برای پژو پارس باشد. این موتور علیرغم ارتقاءهایی که تجربه کرده، همچنان 8 سوپاپ است و 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد. در حال حاضر سورن پلاس فقط با موتور XU7 پلاس عرضه می‌شود که با قیمت 640 میلیون تومان در بازار، نزدیک به صد میلیون تومان از نسخهٔ EF7 ارزان‌تر است. ایران‌خودرو مدعی است مشکلات پیشرانه XU7 مثل سوزاندن سریع واشر سرسیلندر در نسخهٔ پلاس برطرف شده است.

کپی لینک

تارا

تارا مدرن‌ترین محصول داخلی ایران‌خودرو محسوب می‌شود زیرا این خودرو بر اساس پژو 301 شکل گرفته که پلت‌فرمی به‌مراتب بروزتر از پلت‌فرم پژو 405 و 206 است که در دیگر محصولات این شرکت به کار رفته است. البته تارا طراحی بیرونی چندان زیبا و جذابی ندارد و نور بیش‌ازحد چراغ‌های سراسری عقب یکی از مشکلات آن است اما ایران‌خودرو به‌مرور سعی در برطرف کردن ایرادات آن داشته و به‌عنوان‌مثال در تیپ‌های جدید برای چراغ‌های عقب گرافیک جدیدی طراحی کرده است. تارا هم‌اکنون در نسخه‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود که هردو از پیشرانهٔ 1.6 لیتری TU5 پلاس با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کنند. در نسخهٔ دستی ابتدا از گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده می‌شد اما در تیپ جدید V1P گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه شده است.

در این تیپ همچنین سه ویژگی جدید شامل چراغ خوشامدگویی، دوربین دنده‌عقب و کنسول مرکزی جدید با جا موبایلی به تجهیزات تارا V1 دستی قبلی اضافه شده، گرافیک چراغ‌های عقب تغییر کرده و دکمه‌های بالابر پنجره‌ها هم از روی داشبورد به روی درها منتقل شده است. دو ایربگ، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، آینه‌های جانبی برقی، روکش صندلی پارچه‌ای، کروز کنترل و سیستم پایش باد تایرها دیگر تجهیزاتی هستند که در این تیپ ارائه می‌شود درحالی‌که در نسخهٔ اتوماتیک چهار ایربگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی، فرمان چرمی، روکش صندلی چرم و پارچه، دوربین دنده‌عقب، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور نور و باران، سانروف و سیستم ورود بدون کلید هم به این لیست اضافه می‌شود. درمجموع، تارا به لطف پلت‌فرم مدرن‌تر، کیفیت سواری مناسب، سطح تجهیزات قابل‌قبول و قوای محرکهٔ نسبتاً بروز، یکی از گزینه‌های خوب در بین خودروهای سواری خواهد بود.

کپی لینک

چری آریزو 5 اسپرت

تا اینجا فقط به خودروهای سواری داخلی پرداختیم اما اگر توان پرداخت بیش از یک میلیارد تومان را داشته باشید، می‌توانید یک گزینهٔ چینی را هم در نظر بگیرید. این خودرو چری آریزو 5 اسپرت است که با برند ام‌وی‌ام در ایران عرضه می‌شود. این ماشین درواقع نسخهٔ فیس‌لیفت آریزو 5 است که از اواسط دههٔ 90 شمسی در کشورمان عرضه می‌شود و خودروی شناخته‌شده‌ای است. مهم‌ترین تغییر ظاهری آریزو 5 اسپرت بهره‌مندی از جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر است که در کنار ورودی‌های هوای جدید سپر، نمای اسپرت‌تر و تهاجمی‌تری به خودرو بخشیده است. در همین راستا، در عقب هم یک دیفیوزر با دو سر اگزوز تزئینی کار شده است. در داخل خودرو هم شاهد تغییراتی جزئی مثل کنترل‌های جدید سیستم تهویه و غربیلک فرمان D شکل هستیم.

آریزو 5 اسپرت از تجهیزات مناسبی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، کروز کنترل، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سانروف برقی، نمایشگر لمسی 8 اینچی، دوربین و سنسور دنده‌عقب، دی‌لایت، ترمز پاک برقی با اتوهلد، گرم‌کن صندلی‌های جلو و 6 ایربگ بهره می‌برد. در بخش قوای محرکه تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قبلی با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور هستیم که در کنار گیربکس CVT قرار می‌گیرد و شتاب کشش مناسبی را فراهم می‌کند. به‌طورکلی، آریزو 5 اسپرت به لطف تجهیزات مناسب، هماهنگی قوای محرکه، سابقهٔ طولانی حضور در بازار و طراحی بروز، با قیمت کارخانهٔ یک میلیارد و 92 میلیون تومان، یکی از گزینه‌های مناسب در بین سدان‌های چینی بازار کشورمان محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.