خودروهای لوکس فراموش شده؛ از لکسوس HS تا هیوندای سنتنیال

شنبه 19 اسفند 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-10
در این مطلب به خودروهای لوکسی خواهیم پرداخت که به دلایل مختلفی در بازار شکست خوردند و امروز کاملاً فراموش شده‌اند.
تبلیغات

به دست آوردن جایگاهی مطمئن در بخش خودروهای لوکس کار بسیار سختی است. در ابن بخش خودروسازان نوپا و حتی قدیمی با رقابت سختی مواجه هستند و حتی برندهایی که سابقهٔ زیادی در زمینهٔ ساخت خودروهای لوکس دارند گاهی اوقات توسط رقبای جدید و یا تغییر در انتظارات خریداران غافلگیر می‌شوند. این خودروها معمولاً پس از چند سال فروش ناامیدکننده به بایگانی فرستاده می‌شوند. در ادامه با پدال همراه شوید تا به خودروهای لوکسی که از یادها محو شدند نگاهی داشته باشیم.

کپی لینک

رولزرویس کامارگ سال 1975

رولزرویس زمانی که در اوایل دههٔ 70 از پینین‌فارینا طراحی یک کوپهٔ بزرگ و باشکوه را خواست، سنت‌شکنی کرد زیرا این شرکت معمولاً طراحی محصولاتش را خودش انجام می‌داد اما این بار امیدوار بود با بهره گرفتن از DNA ایتالیایی کوپهٔ هیجان‌انگیزتری را ارائه کند. نتیجهٔ نهایی اما بحث‌برانگیز بود زیرا برخی کامارگ را دوست داشتند و برخی از آن متنفر بودند. این ماشین با پیشرانهٔ 6.75 لیتری V8 رولزرویس و گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز به بازار عرضه شد. از سال 1975 تا 1986 تنها 530 دستگاه از کامارگ تولید شد که اکثر آن‌ها در ایالات‌متحده فروخته شدند.

کپی لینک

کرایسلر TC مازراتی

مازراتی در دورانی که متعلق به دتوماسو بود، برای توسعهٔ خودروی لوکسی با کرایسلر همکاری کرد. انتظارات از این همکاری بالا بود اما علاقه‌مندان که منتظر یک خودروی اسپرت زیبای ایتالیایی با قلب بزرگ آمریکایی بودند، بشدت ناامید شدند. حاصل این همکاری کانورتیبلی بنام TC مازراتی بود که طراحی آن بسیار به کرایسلر لبارون شباهت داشت. این خودرو در سال 1987 رونمایی شد و پس از تأخیری به خاطر تصمیم برای تولید در ایتالیا، تحویل آن به خریداران در سال 1989 آغاز شد. نمونه‌های اولیهٔ TC از پیشرانهٔ 2.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ کرایسلر استفاده می‌کردند اما در سال 1990 یک موتور 3 لیتری V6 که از میتسوبیشی گرفته شده بود ارائه شد. پرفورمنس ضعیف، طراحی ساده و قیمت گران 35 هزار دلاری (معادل 70 هزار دلار سال 2020) باعث شکست TC شد و تا پایان تولید در سال 1991 تنها حدود 7,300 دستگاه از آن ساخته شد.

کپی لینک

آکورا ویگور سال 1991

آکورا سدان ویگور را برای قرار گرفتن بین مدل‌های اینتگرا و لجند در نظر گرفته بود. درحالی‌که رقبای این خودرو همگی دیفرانسیل عقب بودند، مهندسان ژاپنی تصمیم گرفتن پیشرانهٔ 2.5 لیتری پنج سیلندر 176 اسب بخاری را به‌صورت طولی نصب کرده و نیروی آن را به چرخ‌های جلو منتقل کنند. روی کاغذ، این ترکیب بهترین‌های دو جهان را ارائه می‌کرد اما در عمل نه خوبی‌های خودروهای دیفرانسیل عقب را داشت و نه مزیت‌های مدل‌های دیفرانسیل جلو را. آکورا در سال 1995 ویگور را با مدل TL جایگزین کرد.

کپی لینک

مزدا ملنیا سال 1994

مزدا در سال 1991 به پیروی از هوندا، تویوتا و نیسان، برند لوکسی بنام آمانتی را معرفی کرد. این برند قرار بود تا سال 1994 سه خودروی لوکس بنام‌های 300، 500 و 1000 را به بازار عرضه کند اما زمانی که در سال 1992 اقتصاد ژاپن فروپاشید، این پروژهٔ بلندپروازانه شکست خورد. بااین‌حال، دو خودروی اول که فرایند توسعهٔ آن‌ها تکمیل شده بود با نام مزدا زدوس 6 و زدوس 9 راهی بازار شدند. زدوس 9 که به‌عنوان جایگزین 929 در صدر سبد محصولات مزدا قرار گرفت و تا سال 2002 تولید شد، در آمریکا با نام ملنیا به فروش رسید. بااین‌حال، نشان مزدا در بخش خودروهای لوکس اعتبار مرسدس یا لکسوس را نداشت و ملنیا نتوانست نظر خریداران را جلب کند.

کپی لینک

تاترا T700 سال 1995

T700 آخرین خودروی سواری تاترا و اولین محصول این شرکت بود که پس از فروپاشی بلوک شرق ساخته شد. تاترا که دهه‌ها با ساخت سدان‌های لوکس موتور عقب برای مقامات دولتی چکسلواکی روزگار گذرانده بود، در T700 هم از همین فرمول استفاده کرد اما وقتی‌ در بازار آزاد در برابر خودروهایی مثل آئودی و مرسدس قرار گرفت، شرایط کاملاً تغییر کرد. این خودرو مثل پیشینیان خود از یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V8 هوا خنک استفاده می‌کرد که در عقب نصب شده بود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که خیلی‌ها هنوز نام تاترا را مرتبط با دولت کمونیستی قدیم می‌دانستند، استقبال از T700 بسیار پایین بود و تولید آن در سال 1999 پس از ساخت کمتر از 100 دستگاه خاتمه یافت.

کپی لینک

لکسوس HS سال 2008

زمانی که تویوتا متوجه شد خریداران پریوس میانگین درآمد بالایی دارند، به این نتیجه رسید که لکسوس می‌تواند به‌راحتی از این شرایط سود ببرد. ازاین‌رو، سدان HS در نمایشگاه دیترویت 2008 معرفی و صرفاً با پیشرانهٔ هیبریدی به بازار عرضه شد. بااین‌حال، خریداران آمریکایی علاقه‌ای به یک لکسوس هیبریدی کوچک نداشتند و پس از فروش تنها 21 هزار دستگاه در آمریکا، تولید آن در سال 2012 خاتمه یافت. البته HS در ژاپن فروش بهتری را تجربه کرد.

کپی لینک

هیوندای سنتنیال سال 2009

هیوندای اکوس که در برخی بازارها با نام سنتنیال عرضه می‌شد، در نسل اول بر اساس میتسوبیشی پرودیا ساخته شده بود. نسل دوم این خودرو اما توسط خود هیوندای و با توجه به بازار آمریکا توسعه پیدا کرد. هیوندای باافتخار این ماشین را جایگزین ارزان‌تری برای آئودی A8 و مرسدس بنز S کلاس معرفی کرد اما بعداً متوجه شد کسانی که یک A8 نو می‌خواهند اما توان خرید آن را ندارند سراغ خودروهای لوکس دست‌دوم آلمانی می‌روند نه یک سدان کره‌ای. بااین‌حال، هیوندای ناامید نشد و بعداً سدان G90 از برند جنسیس را به‌عنوان جانشین سنتنیال معرفی کرد.

کپی لینک

لینکلن MKT سال 2009

سدان لینکان تاون کار به دلیل محبوبیت فوق‌العاده در بین شرکت‌های لیموزین و تاکسی‌رانی، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای لوکس بازار بود اما وقتی زمان ساخت جایگزینی برای این خودرو فرارسید، لینکلن یک کراس‌اوور سه ردیفه را برای این کار انتخاب کرد که بر اساس فورد فلکس ساخته شده بود. MKT با پیشرانهٔ 3.7 لیتری V6 که به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد بسیار کسل‌کننده بود هرچند که ارائهٔ موتور 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 355 اسب بخار قدرت شرایط را بهتر کرد. بااین‌حال، شرکت‌های ساخت لیموزین که به سدان شاسی نردبانی لینکلن عادت کرده بودند، علاقه‌ای به یک کراس‌اوور یکپارچه با ظاهر غیرمعمول نداشتند و خریداران عادی هم سراغ چنین خودروی نمی‌رفتند. به همین دلیل، بین سال‌های 2009 تا 2020 تنها 50 هزار دستگاه از MKT فروخته شد.

کپی لینک

کیا K900 سال 2012

لوکس‌ترین سدان تاریخ کیا مثل سنتنیال که پلت‌فرم مشترکی با آن داشت، تجهیزات زیادی را نسبت به قیمت خود ارائه می‌کرد اما نمی‌توانست خریداران را متقاعد به خرید خودروی لوکسی با نشان کیا کند. بااین‌حال، سازندهٔ کره‌ای یک بار دیگر شانس خود را امتحان کرد و نسل دوم K900 را در سال 2019 به بازار فرستاد. این بار موتورهای V6 و V8 تنفس طبیعی با یک موتور 3.3 لیتری V6 توئین توربو جایگزین شدند و نمای بیرونی کمی لوکس‌تر و سنتی‌تر از نسل قبلی شد اما خریداران هنوز هم به سدان بزرگ کیا اهمیت نمی‌دادند. به همین دلیل، K900 در سال 2020 بی‌سروصدا از بازار آمریکا حذف شد اما در بازار داخلی کره جنوبی هنوز عرضه می‌شود.

کپی لینک

کادیلاک ELR سال 2013

ELR کوپهٔ شیکی بود که بر اساس شورلت ولت ساخته شد و قرار بود آغازگر حرکت کادیلاک به سمت الکتریکی‌سازی باشد. این خودرو از نسخهٔ تقویت‌شدهٔ قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی شورلت ولت با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی با مجموعاً 217 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. بااین‌حال، قیمت 75 هزار دلاری ELR بسیار گران و حدود دو برابر ولت بود. به همین دلیل، مجموعاً کمتر از ۳ هزار دستگاه از این کوپهٔ لوکس هیبریدی ساخته شد و پس از چهار سال کنار گذاشته شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.