بهترین هایپرکارهای تاریخ، قسمت دوم، از لافراری تا مرسدس AMG One
در قسمت قبلی این مطلب، به بهترین هایپرکارهای تاریخ از سال 1986 تا سال 2010 پرداختیم و در این قسمت سراغ بهترینهایی خواهیم رفت که از سال 2011 تا به امروز ساخته شدهاند.
- آستونمارتین One-77 سال 2011
- کونیگزگ آگرا سال 2011
- پاگانی هوآیرا سال 2012
- فراری لافراری سال 2013
- مکلارن P1 سال 2013
- پورشه 918 سال 2013
- بوگاتی شیرون سال 2016
- کونیگزگ رگرا سال 2016
- مکلارن سنا سال 2018
- آستونمارتین والکری سال 2020
- مکلارن اسپیدتیل سال 2020
- هنسی ونوم سال 2020
- زینگر 21C سال 2021
- مرسدس AMG One سال 2022
- گوردون موری T.50 سال 2022
آستونمارتین One-77 سال 2011
One-77 با پیشرانهٔ 7.3 لیتری V12 با 750 اسب بخار قدرت و شاسی مونوکوک فیبر کربنی، خودروی واقعاً سریعی بود. این ماشین ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت 355 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از این هایپرکار بریتانیایی تنها 77 دستگاه ساخته شد که هرکدام 1.2 میلیون یورو قیمت داشتند.
کونیگزگ آگرا سال 2011
اولین نسخهٔ آگرا که در سال 2011 معرفی شد، با پیشرانهٔ V8 توئین توربوی 940 اسب بخاری، مشخصات بسیار چشمگیری داشت اما کونیگزگ طی سالهای بعد همهچیز را افزایش داد و آگرا R با 1140 اسب بخار، آگرا RS با 1160 اسب بخار و آگرا One:1 با 1360 اسب بخار قدرت را معرفی کرد. آگرا RS در نوامبر 2017 به سرعت 447 کیلومتر بر ساعت دست یافت و برای چند سال رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار داشت.
پاگانی هوآیرا سال 2012
شاید ساخت هایپرکاری جذابتر و سریعتر از زوندا غیرممکن به نظر میرسید اما پاگانی با هوآیرا این کار را انجام داد. این خودرو در تعداد محدودی ساخته شد زیرا مرسدس فقط صد پیشرانهٔ V12 در اختیار پاگانی قرار داد. بااینحال، نسخههای ویژهٔ زیادی از این هایپرکار ساخته شد. اولین نسخهٔ هوآیرا 730 اسب بخار قدرت داشت اما این رقم در نسخههای بعدی افزایش یافت و در مدل کودالونگا به 840 اسب بخار رسید. در سال 2022 هم یوتوپیا با 864 اسب بخار قدرت جایگزین هوآیرا شد.
فراری لافراری سال 2013
همه فکر میکردیم فراری برای بهبود انزو کار سختی در پیش دارد اما مردان مارانلو با ساخت لافراری نشان دادند که همیشه توان ساخت هایپرکار بهتری را دارند. این خودرو با قوای محرکهٔ V12 هیبریدی ارائه شد که 950 اسب بخار قدرت داشت و امکان دستیابی به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد. از لافراری تنها 500 دستگاه ساخته شد.
مکلارن P1 سال 2013
P1 هیبریدی هرچند هایپرکار فوقالعاده چشمگیری بود اما از بسیار جهات با F1 افسانهای دو دهه قبل قابل قیاس نبود. این خودرو به یک پیشرانهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی مجهز بود که 727 اسب بخار قدرت تولید میکرد. حداکثر سرعت P1 برابر با 350 کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود و تنها 375 دستگاه از آن ساخته شد.
پورشه 918 سال 2013
918 بهعنوان جانشین کاررا GT، خودرویی بود که تثلیث مقدس هایپرکارهای هیبریدی دههٔ 2010 را تکمیل کرد. هرچند پورشه با 875 اسب بخار قدرت از رقبای خود ضعیفتر بود و وزن سنگینتری هم داشت اما به لطف پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و موتورهای الکتریکی، هایپرکار بسیار سریعی بود و میتوانست به حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
بوگاتی شیرون سال 2016
ساخت جانشینی برای ویرون هرگز آسان نبود اما شیرون بهواقع جانشین شایستهای برای سلف افسانهای خود محسوب میشد. این خودرو از همان نیروگاه W16 استفاده میکرد که حالا قدرت آن به 1500 اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. هرچند سرعت شیرون روی 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده بود اما در سال 2019 یک نسخهٔ سوپراسپرت آن در پیست آزمایشی فولکسواگن توانست به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
کونیگزگ رگرا سال 2016
گام بعدی کونیگزگ در دنیای هایپرکارها پس از آگرا، مدل هیبریدی رگرا بود. قوای محرکهٔ فوقالعادهٔ این خودرو 1500 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. به لطف این نیروی عظیم، رگرا سال گذشته رکورد سریعترین خودرو در شتاب صفر-400-صفر کیلومتر بر ساعت را شکست. حداکثر سرعت این خودرو 410 کیلومتر بر ساعت است و تنها 80 دستگاه از آن ساخته میشود.
مکلارن سنا سال 2018
این هایپرکار که در دسامبر 2017 رونمایی شد، برای ادای احترام به آیرتون سنا، اسطورهٔ برزیلی فقید فرمول یک که هر سه قهرمانی خود را با مکلارن به دست آورد، سنا نام گرفت. هرچند این خودرو بر اساس 720S ساخته شده بود اما قدرت پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی آن به 800 اسب بخار افرایش پیدا کرد و 240 کیلوگرم هم وزن کمتری داشت. به لطف این ترکیب مهلک، سنا رکورد بسیاری از پیستهای جهان را در زمان خود شکست.
آستونمارتین والکری سال 2020
والکری یکی از شاهکارهای بینظیر دنیای هایپرکارها محسوب میشود. نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی این خودرو که ساخت کاسورث است، بهتنهایی 1000 اسب بخار قدرت تولید میکند و با سیستم هیبریدی ساخت ریمک تقویت میشود. از والکری تنها 150 دستگاه ساخته میشود که هرکدام 3.2 میلیون دلار قیمت دارند و همگی فروخته شدهاند.
مکلارن اسپیدتیل سال 2020
همانطور که گفته شد، P1 جایگزین F1 محسوب نمیشد و مکلارن در سال 2018 جانشین رسمی آن هایپرکار افسانهای دههٔ 90 را با نام اسپیدتیل رونمایی کرد. این خودرو مثل F1 هایپرکاری سهنفره است و تنها 106 دستگاه از آن ساخته میشود که مطابق با تعداد تولید F1 است. اسپیدتیل از قوای محرکهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی استفاده میکند که در کنار آیرودینامیک فوقالعاده امکان رسیدن به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند.
هنسی ونوم سال 2020
ونوم F5 اولین بار در سال 2017 بهعنوان جانشین هایپرکار رکوردشکن ونوم GT معرفی شد. برخلاف بسیاری از رقبا، هنسی سراغ هیبریداسیون نرفته و F5 از یک پیشرانهٔ V8 توئین توربوی معمولی استفاده میکند که بیش از 1800 اسب بخار قدرت دارد. هنسی قصد دارد با این هایپرکار به سرعت 500 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رکورد بوگاتی شیرون سوپراسپرت را بشکند. از F5 مجموعاً 24 دستگاه ساخته میشود که هرکدام 2 میلیون دلار قیمت دارند.
زینگر 21C سال 2021
شرکت آمریکای کوچک زینگر با رونمایی از هایپرکار 21C توجهات زیادی را به خود جلب کرد. ویژگی منحصربهفرد این خودرو پیشرانهٔ جذاب 2.88 لیتری V8 توئین توربو است که تا 11 هزار rpm دور میگیرد و با کمک دو موتور الکتریکی 1250 اسب بخار قدرت تولید میکند. برخلاف بسیاری از هایپرکارهای ناشناخته، زینگر صرفاً یک نمونهٔ نمایشی نیست و توانست رکورد پیستهایی مثل پیست فرمول یک آمریکا را بشکند.
مرسدس AMG One سال 2022
مرسدس با AMG One چالش بسیار سختی را پیش روی خود قرار داد زیرا آلمانیها تصمیم گرفتند پیشرانهٔ 1.6 لیتری V6 توربوشارژ فرمول یک را با این هایپرکار به جادهها بیاورند. بااینحال، مرسدس نهایتاً از پس این چالش برآمد و نسخهٔ تولیدی One در ژوئن 2022 معرفی شد. در این هایپرکار خارقالعاده، پیشرانهٔ فرمول یکی که از خودروی مسابقهای لوئیس همیلتون گرفته شده با چهار موتور الکتریکی همراه است که مجموعاً 1063 اسب بخار قدرت تولید میکنند.
گوردون موری T.50 سال 2022
گوردون موری که یکی از عناصر اصلی در توسعهٔ مکلارن F1 بود، اسپیدتیل را جانشین مناسبی برای این خودرو نمیدانست و به همین دلیل خودش برای ساخت جانشین شایستهٔ F1 دستبهکار شد. او که از بسیاری از هایپرکارهای امروزی خصوصاً نمونههای هیبریدی به دلیل وزن بالا گلایه میکند، هایپرکار خود بنام T.50 را تا حد امکان سبک و خالص ساخته است. در سینهٔ این ماشین هم یک موتور 3.9 لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث قرار گرفته است که 663 اسب بخار قدرت تولید میکند.
پایان