جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز؛ از نوربرگ و گروسر تا SLK و V کلاس
- جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز
- مرسدس 35hp (سال 1900)
- مرسدس سیمپلکس (سال 1902)
- مرسدس 28/95 (سال 1914)
- مرسدس نوربرگ (سال 1928)
- مرسدس SSK (سال 1928)
- گروسر مرسدس 770 (سال 1930)
- پونتون مرسدس (سال 1953)
- مرسدس 300SL (سال 1954)
- مرسدس فین تیل (سال 1959)
- گروسر مرسدس 600 (سال 1964)
- مرسدس C 111 (سال 1969)
- مرسدس G واگن
- مرسدس 190E (سال 1982)
- مرسدس C 36 AMG (سال 1993)
- مرسدس SLK کلاس (سال 1996)
- مرسدس V کلاس (سال 1996)
- مرسدس A کلاس (سال 1997)
- مرسدس M کلاس (سال 1997)
- مرسدس وانئو (سال 2001)
- مایباخ (سال 2002)
- مرسدس SLR مک لارن (سال 2003)
- مرسدس R کلاس (سال 2005)
- مرسدس A 45 AMG (سال 2013)
- مرسدس G 63 AMG 6x6 (سال 2013)
- مرسدس مایباخ S کلاس (سال 2021)
مرسدس بنز برندی نیست که خیلی به خاطر محصولات جنجالی خود شناخته باشد هرچند با کاوش در تاریخ این خودروساز آلمانی میتوان برخی خودروهای داغ و بحثبرانگیز را پیدا کرد. در مقاله پیش رو به برخی از جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز اشاره کردهایم. این لیست به ترتیب زمانی مرتب شده است.
جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز
مرسدس 35hp (سال 1900)
اولین مرسدس تاریخ توسط یکی از نمایندگیهایش یعنی امیل جلینک مرسدس (سال 1853 تا 1918) به دایملر پیشنهاد شد. او خودروی موردبحث، تیم مسابقهاش و حتی نام خودش را از روی نام دخترش یعنی مرسدس انتخاب کرد. خودروی 35hp توسط ویلهلم مایباخ طراحی شده بود و محصولی سبک و قدرتمند به شمار میرفت. یکی از ویژگیهای خاص این خودرو مرکز ثقل پایین بود. 35hp خودروی سریعی محسوب میشد و در رقابتها نیز خوش درخشید و پاول میان خبرنگار فرانسوی درباره آن نوشت: "ما وارد عصر مرسدس شدهایم."
مرسدس سیمپلکس (سال 1902)
مایباخ پس از خودروی 35hp چندین مدل سیمپلکس را طراحی کرد و نام این خودروها نیز به خاطر کاربری سادهتر نسبت به نسخههای پیشین انتخاب شده بود. با قدرت 40 اسب بخار، سیمپلکس سریعتر بود هرچند بعدها نسخههای کمتوان نیز تولید شدند. نهایتاً در سال 1909 مدلی با 65 اسب بخار قدرت رونمایی شد. در ادامه واندربیلت سیمپلکس را خریداری کرد، خودرویی که هنوز هم وجود دارد و گفته میشود قدیمیترین مرسدس بنز دنیاست.
مرسدس 28/95 (سال 1914)
دایملر در سال 1914 یک خودروی بسیار قدرتمند و خلاقانه را معرفی کرد. پیشرانه 6 سیلندر 7.3 لیتری 28/95 از طراحی میل بادامک بالای سر سیلندر استفاده میکرد که اگرچه چیز جدیدی نبود اما برای آن دوران بسیار غیرعادی محسوب میشد. قدرت این خودرو نیز به 90 اسب بخار میرسید. تولید 28/95 در زمان جنگ جهانی اول متوقف شد اما با صلح جهانی تولید آن مجدداً شروع شد و تا سال 1924 ادامه یافت.
مرسدس نوربرگ (سال 1928)
نام مدلهای نوربرگ از پیست مشهور نوربرگ رینگ گرفته شده است یعنی جایی که پروتوتایپ مرسدس در 13 روز به اندازه 20 هزار کیلومتر رانده شد. علیرغم این موضوع و اینکه پیشرانههای برخی مدلها حجم 5 لیتری داشتند، محصولات نوربرگ را نمیتوان پرفورمنس دانست بلکه خودروهای لوکس به شمار میرفتند. این خودروها همچنین اولین محصولات تولید سری مرسدس با پیشرانههای 8 سیلندر بودند و گاهی اوقات از آنها با نام نوربرگ 8 یاد میشود.
مرسدس SSK (سال 1928)
SSK مخفف عبارت سوپر اسپرت کورز است. کورز در زبان آلمانی به معنی کوتاه بوده و به فاصله بین محوری این خودرو اشاره دارد. در واقع SSK نسخه جادهای سطح بالا از مدل S به شمار میرود، خودرویی که هم برای مشتریان شخصی و هم رقابتهای موتور اسپرت ساخته شده بود. پیشرانه 8 سیلندر 7.1 لیتری سوپرشارژردار SSK به تدریج بهبود یافت و در سال 1929 قدرت 250 اسب بخار را تولید کرد. این خودرو در موتور اسپرت نیز بسیار موفق ظاهر شد. در ادامه نسخهای سبکتر از این خودرو با 300 اسب بخار قدرت تولید شد که البته هدف اصلی از آن کسب پیروزی در مسابقات خودرویی بود.
گروسر مرسدس 770 (سال 1930)
اولین گروسر یا گرند مرسدس به پیشرانه 7.7 لیتری با 150 اسب بخار قدرت در حالت تنفس طبیعی و 200 اسب بخار قدرت در صورت استفاده از سوپرشارژر مجهز بود. مشتریان با پرداخت مبلغ بیشتر میتوانستند بدنهای ضدگلوله را سفارش دهند. هیروهیتو امپراتور ژاپن چنین محصولی را سفارش داده بود. خودروی خود در سال 1971 به مرسدس بازگردانده شد تا در موزه این خودروساز در اشتوتگارت به معرض نمایش گذاشته شود.
پونتون مرسدس (سال 1953)
خودروهای مرسدس تولیدی پس از جنگ جهانی دوم هیچ شباهتی به محصولات پیشین این برند نداشتند و در سال 1953 و با معرفی سری محصولات W120 چنین تناقضی به اوج خود رسید. نام مستعار پونتون به خاطر استایل بدنه انتخاب شده بود. خودروی 180D سال 1954 به همراه پیشرانه خود اگرچه محصولی جدید به شمار میرفت اما تا حدی غیرمعمول بود. مدل 260D سال 1936 هم از پیشرانهای دیزلی استفاده میکرد. پونتون مرسدس محصولی کلیدی برای این خودروساز بود و به ژرمنها کمک کرد تا شرایط خود را پس از سالها جنگ بهبود بخشند.
مرسدس 300SL (سال 1954)
این خودرو با پیشنهاد مکس هافمن وارد کننده محصولات مرسدس به آمریکا توسعه یافت و به یک پدیده تبدیل شد. علت اصلی محبوب 300SL به بدنه کوپه و درهای گالوینگ آن مربوط میشود. البته شباهتهای فنی خودرو به مدل مسابقهای W194 سال 1952 نیز در موفقیت آن نقش پررنگی ایفا کرده است. در سال 1957 نسخه رودستر 300SL نیز تولید شد. ژرمنها همچنین از سال 1955 تا 1963 خودروی 190SL را عرضه نمودند که اگرچه به اندازه 300SL زیبا بود اما قدرت بسیار کمتری داشت.
مرسدس فین تیل (سال 1959)
W111 اولین مرسدسی بود که ظاهر کلاسیک این برند را تعریف کرد. این ویژگیها شامل چراغهای جلوی بلند و عمودی در اطراف جلوپنجرهای گیرا بودند. در بخش عقب نیز بالههای دمی قرار داشتند که اگرچه نسبت به خودروهای آمریکایی بسیار ملایم طراحی شده بودند اما نسبت به مدلهای اروپایی یک ویژگی عجیب به شمار میرفتند. تمامی مدلهای اولین فین تیل از پیشرانه 6 سیلندر استفاده میکردند اما در سال 1961 سری محصولات W110 با پیشرانه 4 سیلندر نیز معرفی شدند. این خودروها تا پایان همان دهه از مد افتادند و در سال 1968 تولیدشان متوقف شد.
گروسر مرسدس 600 (سال 1964)
مدل 600 حدود 34 سال پس از اولین گروسر معرفی شد و اولین پیشرانه 8 سیلندر خودروهای جادهای تاریخ مرسدس را پذیرفت. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به سیستم تعلیق بادی، قفل مرکزی و صندلیهای دارای گرمکن و سردکن اشاره کرد. اگرچه این تجهیزات در عصر مدرن به چشم نمیآیند اما برای خودرویی در چند دهه قبل یک پدیده به شمار میرفتند. 2677 دستگاه از گروسر مرسدس 600 تولید شد و از این میان 429 دستگاه از نوع لیموزین پولمن بودند. 59 دستگاه نیز بهصورت بسیار خاص لندولت تولید شدند.
مرسدس C 111 (سال 1969)
همانطور که درباره برخی برندهای دیگر نیز دیده شده است، یکی از برجستهترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز بهطور عمومی عرضه نشد. در واقع چندین نمونه از C 111 وجود داشت چراکه این خودرو بهصورت انبوه در طول چندین سال تولید شد. همانند 300 SL، همه این خودروها دارای درهای گالوینگ بودند اما طراحی پیشرانه وسط باعث تمایز آنها میشد. اکثر C 111 ها از پیشرانه روتاری استفاده میکردند اما مرسدس تصمیم به توقف این پروژه گرفت و تا به امروز هم خودرویی با این نوع پیشرانه را عرضه نکرده است. مدلهای بعدی C 111 از پیشرانه 8 سیلندر بنزینی و حتی 3 لیتری دیزلی استفاده کردهاند.
مرسدس G واگن
این خودرو که بعدها G کلاس نام گرفت محصولی آفرود بود که میشد آن را در معابر عمومی نیز راند هرچند راحتی سواری بسیار بالایی نداشت. همانطور که خود مرسدس میگوید، G واگن یک صفحه کاملاً جدیدی پیش روی این برند باز کرد و سریعاً نیز مشتریان زیادی به آن جذب شدند. G کلاس در نسخههای مختلفی ارائه شد و هماکنون نیز تولید آن ادامه دارد و برای اولین بار نسخه تمام برقیاش عرضه میشود.
مرسدس 190E (سال 1982)
یکی دیگر از جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز با نام 190E شناخته میشود. نسل W201 مرسدس بنز در واقع به اولین C کلاس دنیا مشهور شده و برجستهترین عضو این خانواده 190E به ویژه با پیشرانه 2.3 و 2.5 لیتری است. این پیشرانه 16 سوپاپ توسط کازورث توسعه یافت و تقریباً رقیب بی ام و M3 محسوب میشود. نسخههای مسابقهای 190E نیز بسیار احساسبرانگیز عمل کردهاند هرچند مشهورترین آنها مدلی است که با رانندگی آیرتون سنا توانست تمامی رقبا را شکست دهد.
مرسدس C 36 AMG (سال 1993)
AMG کار خود را به عنوان تیونری که قطعات اسپرت محصولات مرسدس بنز را تولید میکرد آغاز نمود اما در ادامه همکاری دو شرکت بسیار عمیقتر شد. اولین خودرویی که با همکاری مرسدس و AMG عرضه شد C 36 AMG نام داشت. این خودرو از پیشرانه 6 سیلندر 3.6 لیتری با حدود 280 اسب بخار قدرت استفاده میکرد.
مرسدس SLK کلاس (سال 1996)
اولین نسل SLK با پیشرانههای 6 سیلندر و همچنین 6 سیلندر 3.2 لیتری سوپرشارژردار تولید شد. SLK خودرویی غیرعادی برای مرسدس بنز به شمار میرفت اما عملکرد خوبش در بازار باعث شد ژرمنها دومین نسل آن را نیز در سال 2004 معرفی کنند. با ادغام دایملر و کرایسلر، نسخه معادل این خودرو با نام کرایسلر کراس فایر هم ارائه شد که البته اقدامی بحثبرانگیز به شمار میرفت.
مرسدس V کلاس (سال 1996)
به مدت حدود یک قرن، فکر کردن به اینکه مرسدس بنز خودرویی سواری با صندلیها و پنجرههای بیشتر را در قامت یک ون عرضه خواهد کرد غیرممکن بود اما این کار با V کلاس انجام شد. این خودرو در واقع نسخه مینی ون ویتو به شمار میرفت. نکته جالب اینکه V کلاس همچنان در بازار حضور دارد.
مرسدس A کلاس (سال 1997)
بیشک یکی از جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز نسل اول A کلاس است. اگرچه این اتفاق سالها قبل رخ داده اما نمیتوان درباره اولین نسل A کلاس صحبت نمود و به تست گوزن معروف آن اشاره نکرد. این تست توسط یک مجله سوئدی انجام شد و A کلاس نتوانست سربلند از آن بیرون آید و قبل از خط پایان چپ کرد. با این کار تمامی خوبیهای A کلاس از جمله طراحی کف دوبل آن از یادها رفت و جنجال زیادی به پا شد. مرسدس پس از این حادثه سیستم تعلیق خودرو را اصلاح و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را به آن اضافه نمود.
مرسدس M کلاس (سال 1997)
M کلاس اولین شاسیبلند کراس اور مرسدس بود که در اولین کارخانه آمریکای این شرکت در توسکالوسا آلاباما تولید میشد. علیرغم نامگذاری کلی M کلاس، مدلهای تکی تولیدی با نام ML شناخته میشدند تا با محصولات M بی ام و اشتباه گرفته نشوند. این مشکل نهایتاً با بازنگری در ساختار نامگذاری محصولات مرسدس و تبدیل M کلاس به GLE کلاس رفع شد.
مرسدس وانئو (سال 2001)
مرسدس از وانئو به عنوان ترکیبی از سدان خانوادگی، خودرویی تفریحی و استیشنی جادار نام میبرد. اگرچه به نظر میرسد وانئو بر اساس یک ون شکل گرفته اما اینطور نیست و بیشتر به A کلاس ارتباط دارد. این اولین محصول عجیب مرسدس بنز به شمار نمیرود اما غیرمحتملترین چیزی است که تولید شده و به توفیق چندانی هم دست نیافته است.
مایباخ (سال 2002)
نام محصولات لوکس مایباخ از ویلهلم مایباخ که حدود یک قرن قبل دایملر را ترک کرد گرفته شده است. مدلهای مایباخ 57 و 62 هزینههای خرید و نگهداری بسیار زیادی داشتند و مطالعات نشان دادند ارزش آنها در بازار بریتانیا یک سال پس از خرید بیش از هر خودروی دیگری افت میکند. این زیر برند در سال 2013 بازنشسته شد اما در حال حاضر نسخههای فوق لوکس محصولات مرسدس همچون S کلاس و GLS با نام مرسدس مایباخ در دسترس هستند.
مرسدس SLR مک لارن (سال 2003)
SLR مخفف عبارت port Leicht Rennsport یا خودروی مسابقهای اسپرت و سبک است و از یک خودروی مسابقهای دهه 50 میلادی گرفته شده و همانطور که نامش نشان میدهد با همکاری مک لارن توسعه یافته است. پیشرانه 8 سیلندر 5.4 لیتری سوپرشارژردار SLR توسط AMG تولید شد. این پیشرانه که بیش از 600 اسب بخار قدرت دارد بسیار به سمت عقب خودرو متمایل شد که نتیجه آن عقب کشیدن بخش سرنشین بود. اگرچه SLR یک هایپرکار مورد انتظار عموم از همکاری دو غول دنیای خودرو نبود اما محصولی منحصربهفرد و هیجانانگیز به شمار میرفت.
مرسدس R کلاس (سال 2005)
ژرمنها در تلاشی دیگر برای کمرنگ کردن مرز بین کلاسهای مختلف خودرویی R کلاس را معرفی کردند. این خودرو را میتوان ترکیبی از یک سدان اسپرت، استیشن، مینی ون و استیشن دانست. در واقع R کلاس شش نفره به عنوان یک گرند اسپرت تورر توصیف شد و به همین خاطر در کلاسی حضور یافت که هیچ رقیبی نداشت. مدل R 63 AMG با پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری یکی از ایدههای دیوانهوار مرسدس است که البته خیلی دوام نیاورد و تنها پس از تولید 200 دستگاه با بازار خداحافظی نمود.
مرسدس A 45 AMG (سال 2013)
برجستهترین ویژگی این خودرو پیشرانه 2 لیتری توربو با 355 اسب بخار قدرت بود که عنوان قویترین پیشرانه 4 سیلندر دنیا را به خود اختصاص داد. در ادامه خروجی این پیشرانه به 376 اسب بخار رسید و هماکنون نیز با برخی تغییرات شاهد تولید قدرت فراتر از 400 اسب بخار توسط آن هستیم.
مرسدس G 63 AMG 6x6 (سال 2013)
قویترین G کلاس تاریخ با نام G 65 AMG شناخته میشود که به پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری توئین توربو با 621 اسب بخار قدرت مجهز است. البته از نظر ابعاد باید رتبه اول را به G 63 AMG 6x6 اختصاص دهیم. این خودرو از نیروگاه 8 سیلندر 5.5 لیتری با 536 اسب بخار قدرت استفاده میکند. خودروی شش چرخ یاد شده به تعداد بیش از 100 دستگاه تولید و عرضه شد.
مرسدس مایباخ S کلاس (سال 2021)
آخرین خودرو در لیست جنجالیترین خودروهای مرسدس بنز به گل سرسبد خانواده S کلاس اختصاص دارد. معادل امروزی محصولات قدیمی گروسر مرسدس را میتوان ردهبالاترین S کلاس با نشان مرسدس مایباخ دانست. مدل S680 این خانواده به پیشرانه 12 سیلندر 603 اسب بخاری مجهز است و آسایش و راحتی باورنکردنی را به همراه پرفورمنس قدرتمند و سرعتی برجسته ارائه میکند.