داستان چگونگی نام‌گذاری خودروهای مشهور جهان، از کامارو تا پورشه 911

جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 11:10
مطالعه 8 دقیقه
Car-Name-16
آیا تاکنون فکر کرده‌اید که کامارو به چه معنا است و یا پورشه چطور نام 911 را انتخاب کرد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهید گرفت.

انتخاب نام برای خودروها یک شغل مجزا محسوب می‌شود و بخش‌هایی در هر شرکت خودروسازی وجود دارد که وظیفهٔ آن‌ها انتخاب نام مناسب برای هر خودرو متناسب با بازار هدف است. هر اشتباهی در این زمینه می‌تواند یک خودروی رقابتی را به شکستی پرهزینه تبدیل کند. پس با پدال همراه باشید تا داستان برخی از مشهورترین نام‌ها در صنعت خودروسازی را مرور کنیم.

کپی لینک

آلفارومئو جونیور

مطلب را با جدیدترین و شاید عجیب‌ترین داستان نام‌گذاری یک خودرو آغاز می‌کنیم. آلفارومئو اوایل بهار امسال کراس‌اوور جدیدی را با نام میلانو رونمایی کرد اما کمتر از یک هفته بعد نام آن را به جونیور تغییر داد زیرا وزیر شرکت‌ها و ساخت ایتالیا نام میلانو را غیرقانونی دانست. به گفتهٔ وی، چون این خودرو در لهستان تولید می‌شود نمی‌تواند میلانو نام داشته باشد زیرا قانون ایتالیا تصریح کرده است که شرکت‌ها نباید علائم و نشانه‌هایی را به کار گیرند که مصرف‌کنندگان را گمراه کند. به ادعای وزیر مذکور، نام میلانو باعث می‌شود خریداران فکر کنند این خودرو در میلان ساخته شده است. هرچند این استدلال مضحک به نظر می‌رسد اما نهایتاً باعث تغییر نام کراس‌اوور آلفارومئو به جونیور شد.

کپی لینک

آئودی TT

آئودی نام TT را از مسابقات موتورسیکلت توریست تروفی گرفت که سالانه در جزیرهٔ من برگزار می‌شود. البته آئودی هیچ‌گاه موتورسیکلت نساخته چه رسد به اینکه با موتورسیکلت در مسابقات توریست تروفی شرکت کند اما این رویداد بخشی از میراث آئودی محسوب می‌شود. دکاو، یکی از چهار شرکتی که باهم ادغام شدند و آئودی امروزی را تشکیل دادند، در دههٔ 30 موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای می‌ساخت و یکی از این موتورسیکلت‌ها در سال 1938 برندهٔ مسابقهٔ توریست تروفی شد.

کپی لینک

بنتلی بنتایگا

بنتلی نام اولین شاسی‌بلند خود را از قله‌ای در جزایر قناری گرفته است. این قله با نام روکه بنتایگا در جزیرهٔ گرن کاناریا واقع است. بنتلی دلیل انتخاب این نام را توضیح نداده اما احتمالاً به خاطر شباهت بنتایگا به نام خود بنتلی بوده است.

کپی لینک

شورلت کامارو

هنگامی‌که شورلت در سال 1967 کامارو را به بازار فرستاد، نام اکثر خودروهایش با حرف C آغاز می‌شد. به همین دلیل، تیم نام‌گذاری شورلت لیستی از 2000 کلمه را تهیه کرد که با حرف C شروع می‌شد. تعدادی از این کلمات مثل کامارو، ساختگی بودند و به همین دلیل این نام در هیچ زبانی معنی خاصی ندارد. بااین‌حال، شورلت در مراسم رونمایی این خودرو به خبرنگاران گفت کامارو حیوان کوچک و شروری است که موستانگ می‌خورد!

کپی لینک

سیتروئن 2CV

2CV نه‌تنها خودش خودروی بسیار ساده‌ای بود بلکه نام‌گذاری آن‌هم خیلی ساده انجام شد. ازآنجایی‌که پیشرانهٔ دو سیلندر 375 سی‌سی این خودرو طبق معیارهای فرانسوی دو اسب بخار قدرت داشت، نام 2CV انتخاب شد. البته در نسخه‌های بعدی با موتور 602 سی‌سی قدرت به سه اسب بخار فرانسوی افزایش پیدا کرد اما خودرو هیچ‌گاه 3CV نامیده نشد.

کپی لینک

دوج هلکت

دوج سال‌ها از حروف SRT برای قوی‌ترین محصولات خود استفاده می‌کرد که مخفف تکنولوژی خیابان و مسابقه بود اما برای خودرویی که قرار بود موستانگ شلبی را به زانو درآورد به نامی جدید و جذاب نیاز بود و به همین دلیل، دوج از نام جنگندهٔ موفق گرومن F6F هلکت استفاده کرد که در طول جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی ایالات‌متحده استفاده می‌شد.

کپی لینک

فراری GTC4 Lusso

برای رمزگشایی نام GTC4 لوسو باید آن را به سه قسمت تقسیم کنیم. GTC ادای احترام به خودروهای کلاسیک فراری مثل GTC 300 است که در نمایشگاه ژنو 1966 رونمایی شد. عدد 4 نشان از چهارنفره بودن خودرو دارد و لوسو هم در ایتالیایی به معنای تجمل است.

کپی لینک

لامبورگینی

لامبورگینی معمولاً از نام گاوهای نر مشهور برای خودروهای خود استفاده می‌کند. اونتادور گاو نری بود که در سال 1993 به خاطر شجاعت فوق‌العاده‌اش جایزه گرفت. هوراکان هم نام یک گاو نر جنگنده است اما اوروس گاو جنگی نیست بلکه گاو بسیار بزرگی بود که در قرن هفدهم منقرض شد.

کپی لینک

مرسدس بنز E کلاس

قبل از معرفی رسمی E کلاس چندین مدل مرسدس بنز در نام خود از حرف E استفاده کردند. این حرف پس از حجم موتور قرار می‌گرفت و به معنای سیستم انژکتوری (Einspritzung در زبان آلمانی) بود. به‌عنوان‌مثال، 280E به معنای پیشرانهٔ 2.8 لیتری انژکتوری بود. در سال 1994 اما W124 اولین خودرویی بود که رسماً E کلاس نام گرفت. البته در آن زمان تمام محصولات مرسدس انژکتوری شده بودند اما بازهم حرف E انتخاب شد زیرا خیلی خوب بین C کلاس پایه و S کلاس پرچم‌دار قرار می‌گرفت.

کپی لینک

نیسان قشقایی

نیسان نام کراس‌اوور پرفروش خود را از ایل قشقایی گرفته است که در کوه‌های زاگرس ایران زندگی می‌کنند. اینکه چرا نیسان این نام را برای شاسی‌بلند کامپکت خود انتخاب کرده مشخص نیست ولی در آمریکا که مردم علاقه‌ای به نام‌های سخت ندارند، این نام را کنار گذاشت و بجای آن از روگ اسپرت استفاده کرد.

کپی لینک

پژو

پژو با معرفی 201 در سال 1929 استفاده از نام‌های سه‌رقمی را آغاز کرد. این حرکت به‌سرعت با مدل‌های دیگری با نام‌های 301، 401 و 601 دنبال شد و در هر نسل عدد سوم بیشتر شد. رشد این اعداد اما در سال 2012 متوقف شد و روی 8 باقی ماند زیرا پژو بجای استفاده از نام‌هایی مثل 209، برای نسل‌های بعدی محصولات خود از همان عدد سوم 8 استفاده کرد. پژو همچنین برای شاسی‌بلندهای خود هم از اعداد چهاررقمی با دو صفر مثل 3008 استفاده می‌کند.

کپی لینک

پورشه 911

پورشه در نمایشگاه فرانکفورت 1963 جانشین 356 را با نام 901 معرفی کرد. هرچند این خودرو در سراسر جهان خبرساز شد اما توجه پژو به دلیل دیگری به آن جلب شد. این شرکت فرانسوی به پورشه یادآوری کرد که مالک حقوق تمام نام‌های عددی سه‌رقمی با صفر در وسط است. هرچند پژو قصد تولید مدلی با نام 901 را نداشت اما نمی‌خواست به پورشه اجازهٔ استفاده از این نام را بدهد. به همین دلیل، پورشه صفر را با یک جایگزین کرد و 911 شکل گرفت. قبل از این تغییر اما حدود 82 نمونهٔ پیش‌تولید با نام 901 ساخته شد.

کپی لینک

تویوتا کرولا

هرچند نام کرولا با سدان اقتصادی تویوتا عجین شده است اما این نام درواقع به گلبرگ‌های گل که معمولاً حلقه‌ای را داخل کاسبرگ تشکیل می‌دهند اطلاق می‌شود. کرولا اصطلاحی است که معمولاً توسط گیاه‌شناسان استفاده می‌شود.

کپی لینک

تویوتا راوفور

راوفور قبل از اینکه اصلاح SUV یا کراس‌اوور فراگیر شود ساخته شد و به همین دلیل، تویوتا نام خودش را برای این خودرو ابداع کرد. راوفور مخفف وسیلهٔ نقلیهٔ فعال تفریحی چهارچرخ محرک است هرچند که این خودرو در بسیاری بازارها به‌صورت محرک جلو هم عرضه می‌شود.

کپی لینک

فولکس‌واگن

محصولات اولیهٔ فولکس‌واگن بی‌خلاقیت‌ترین نام‌های صنعت خودروسازی را داشتند زیرا بیتل درواقع رسماً تایپ 1 نام داشت و محصولات بعدی هم تایپ 2 (ون معروف فولکس‌واگن) و تایپ 3 نام گرفتند. بااین‌حال، مدیران شرکت تصمیم گرفتند در خودروهای دیفرانسیل جلو و آب خنک فولکس‌واگن خلاقیت بیشتری در نام‌گذاری به خرج دهند. ازاین‌رو، نام گلف از جریان گلف‌استریم گرفته شد. پاسات نیز اصطلاح آلمانی برای بادهای گرمسیری استوایی است درحالی‌که شیراکو باد مدیترانه‌ای است که از صحرای بزرگ آفریقا می‌آید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.