سوپراسپرت‌های جذاب و ناشناخته‌ای که شایسته توجه بیشتری بودند

دوشنبه 14 خرداد 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Supercars-11
در این مطلب با سوپراسپرت‌های جذابی آشنا خواهیم شد که توسط شرکت‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده‌ای ساخته شدند و چندان موردتوجه قرار نگرفتند.
تبلیغات

شرکت‌هایی مثل فراری، لامبورگینی و مک‌لارن وقتی سوپراسپرتی معرفی می‌کنند، در کانون توجهات قرار می‌گیرد و تا مدت‌ها در مورد آن‌ها صحبت می‌شود اما دراین‌بین، شرکت‌های کوچک زیادی هم اقدام به ساخت سوپراسپرت‌های جذابی کرده‌اند که شاید خیلی‌ها حتی نام آن‌ها را هم نشنیده باشند. این سوپراسپرت‌ها که پرفورمنس فوق‌العاده‌ای دارند، شایستهٔ توجه بیشتری بودند و به همین دلیل در ادامه قصد داریم با 10 نمونه از جذاب‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

کپی لینک

نوبل M600

M600 ساخت بریتانیا ممکن است به‌اندازهٔ مک‌لارن 720S خیره‌کننده و یا به‌اندازهٔ لامبورگینی هوراکان تهاجمی به نظر نرسد اما سوپراسپرتی با پرفورمنس قابل‌توجه و درگیری فوق‌العادهٔ راننده است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 650 اسب بخار قدرت و 820 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که در اصل توسط یاماها برای ولوو طراحی شده بود. M600 می‌تواند ظرف حدود سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت 360 کیلومتر بر ساعت دست یابد. نوبل بیشتر به درگیری راننده اهمیت می‌دهد تا سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیچیده و به همین دلیل در M600 حداقل سیستم‌های الکترونیکی کمکی را می‌بینیم درحالی‌که یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم ارتباط بین راننده و ماشین را تقویت می‌کند.

کپی لینک

زنوو ST1

شاید این خودرو به‌اندازهٔ فراری‌ها و بوگاتی‌ها مشهور نباشد اما عشق ماشین‌ها مطمئناً این هایپرکار دانمارکی را می‌شناسند. در سینهٔ ST1 یک پیشرانهٔ 6.8 لیتری V8 قرار گرفته که بر اساس موتور LS7 جنرال موتورز ساخته شده و به لطف استفاده از سوپرشارژر و توربوشارژر، 1100 اسب بخار قدرت و 1430 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این هایپرکار دانمارکی ظرف 3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توان دستیابی به حداکثر سرعت 375 کیلومتر بر ساعت را دارد. دنیا به خاطر نشناختن ST1 مقصر نیست زیرا دانمارکی‌ها تعداد بسیار کمی از آن ساختند.

کپی لینک

مازانتی ایوانترا

این سوپراسپرت ساخت کشور فراری و لامبورگینی است. ایوانترا با طیف گستردهٔ آپشن‌های شخصی‌سازی از متریال داخلی گرفته تا رنگ‌ها و تزئینات بیرونی، مطابق با سلیقه و سفارش دقیق خریدار ساخته می‌شود و درنتیجه هیچ دو ایوانترایی دقیقاً باهم یکسان نیستند. ایوانترا از سال 2013 در چندین نسخه با پیشرانه‌های V8 مختلف ساخته شد که همگی از جنرال موتورز گرفته شدند. آخرین نسخه که در سال 2021 معرفی شد، به پیشرانهٔ 6.2 لیتری سوپرشارژ LT2 مجهز است که 760 اسب بخار قدرت و 910 نیوتن متر گشتاور دارد. این نسخه ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کپی لینک

ترامونتانا XTR

XTR یک سوپرکار چرخ باز اسپانیایی است که طراحی آن از هوانوردی الهام گرفته و به پیشرانهٔ V12 توئین توربو با 900 اسب بخار قدرت مجهز است. صندلی‌های این خودرو مثل جنگنده‌ها پشت‌هم قرار گرفته‌اند و برای ورود به کابین باید یک کاناپی را به سمت بالا باز کرد. ترامونتانا همچنین در این سوپرکار از طرح چرخ باز یا بدون گلگیر استفاده کرده تا XTR شبیه خودروهای فرمول یک به نظر برسد. علاوه بر این، همان‌طور که در موتوراسپرت و هوانوردی می‌بینیم، XTR کاملاً از فیبر کربن ساخته شده است.

کپی لینک

ونسر سارت

سارت یک سوپراسپرت هلندی است که با وجود برخورداری از ترکیبی از مهندسی و پرفورمنس، مورد استقبال قرار نگرفت. به لطف بدنهٔ فیبر کربنی، شاسی مونوکوک آلومینیومی و پیشرانهٔ 6.3 لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز با 630 اسب بخار قدرت و 840 نیوتن متر گشتاور، سارت می‌تواند ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. انتقال نیروی پیشرانه در این سوپرکار هلندی هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد.

کپی لینک

اسپایکر C8 پرلیاتور

C8 پرلیاتور با توجه به برخورداری از ترکیبی چشمگیر از طراحی منحصربه‌فرد، کابین لوکس و پرفورمنس استثنایی، سوپراسپرتی است که بسیار دست‌کم گرفته شد. این خودرو به‌دقت ویژگی‌های طراحی مدرن را با عناصر خودروهای اسپرت کلاسیک ترکیب کرده است. همچنین در طراحی این سوپرکار هلندی با چراغ‌های عقب مشابه خروجی موتورهای جت، دریچه‌های تهویهٔ توربین مانند و لوگوی ملخ هواپیما، از دنیای هوانوردی هم الهام گرفته شده است. پرلیاتور به یک پیشرانهٔ 4.2 لیتری V8 آئودی با 525 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور مجهز است و ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کپی لینک

فلینو CB7

یک شرکت نوپا و کوچک کانادایی بنام فلینو در نمایشگاه خودروی مونترآل ۲۰۱۴ از سوپراسپرتی بنام CB7 پرده‌برداری کرد. این خودرو با پیشرانهٔ 7 لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز در سه سطح قدرت مختلف از 430 تا 610 اسب بخار راهی بازار شد و بعداً نسخهٔ قوی‌تری از آن با نام CB7R با پیشرانه‌های 6.2 لیتری و 7 لیتری و حداکثر 700 اسب بخار قدرت و 785 نیوتن متر گشتاور معرفی شد. این نسخه با موتور 7 لیتری ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت 325 کیلومتر بر ساعت دست میابد. قیمت سوپرکار فلینو از 300 هزار دلار شروع می‌شود.

کپی لینک

جینتا آکولا

جینتا یک شرکت بریتانیایی است که در سال 1958 تأسیس شد و در زمینهٔ ساخت خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای فعالیت می‌کند. این شرکت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ جدیدترین محصول خود را با نام آکولا معرفی کرد. این سوپراسپرت از یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 تنفس طبیعی جمع‌وجور با زاویهٔ 90 درجه استفاده می‌کند که توسط خود جینتا طراحی شده و 600 اسب بخار قدرت و 705 نیوتن متر گشتاور دارد. محل قرارگیری این موتور هم بسیار جالب است زیرا در وسط خودرو ولی نه از سمت عقب بلکه از سمت جلو نصب شده و موتور دقیقاً بین راننده و سرنشین قرار دارد. آکولا تنها 1150 کیلوگرم وزن دارد.

کپی لینک

بریستول فایتر

شرکت بریتانیایی بریستول خودروهای خود را بر اساس شاسی و پیشرانهٔ ب‌ام‌و می‌ساخت اما فایتر متفاوت بود و زیر کاپوت کشیدهٔ خود نیروگاه عظیم V10 دوج وایپر را داشت. ترکیب این موتور قدرتمند با یک خودروی اسپرت سبک بریتانیایی، فایتر را به مدلی بسیار خاص تبدیل کرده بود. متأسفانه بریستول توانست تنها ۲۰ شاسی فایتر بسازد که فقط ۱۳ دستگاه آن تکمیل شد. پیشرانهٔ 8 لیتری وایپر در نسخهٔ اولیهٔ این خودرو 525 اسب بخار قدرت داشت که این رقم در فایتر S به 630 اسب بخار افزایش پیدا کرد. فایتر در زمان تولید حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت داشت که دو برابر وایپر بود.

کپی لینک

موسلر MT900

MT900 از تمام ویژگی‌های یک سوپراسپرت جذاب برخوردار بود. این خودرو با استفاده از پیشرانهٔ 7 لیتری V8 کوروت Z06 با 600 اسب بخار قدرت که پشت صندلی‌ها نصب شده و گیربکس پورشه 911 GT2، ترکیبی از بهترین‌ها را جمع کرده بود. علاوه بر این، بدنهٔ فیبر کربنی موسلر در پیست مسابقه توسعه داده شده بود و از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل فنرهای تیتانیومی و رینگ‌های منیزیومی بهره می‌برد. به همین دلیل، MT900 بسیار سریع بود و در سال 2006 در آزمایش واقعی ظرف 3.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.