زیباترین خودروها با درهای گالوینگ، از مرسدس SLS AMG تا تسلا مدل X
یکی از راههای جذابتر کردن خودروها، استفاده از درهای غیرمتعارفی مثل گالوینگ است. این درها اولین بار توسط مرسدس بنز به بازار آمدند و بعداً موردتوجه بسیاری از خودروسازان قرار گرفتند.
300SL هیچگاه توسط خود مرسدس گالوینگ نامیده نشد اما این نام که از مرغهای دریایی گرفته شده است، خیلی خوب نوع باز شدن درهای این مرسدس را توصیف میکند. برای استفاده از این درها در 300SL باید رکابها تقویت میشدند تا به خودرو استحکام ببخشند. بااینحال، 300SL رودستر که پس از نسخهٔ کوپه با درهای معمولی ساخته شد، بدنهٔ مستحکمتری داشت.
دتوماسو مانگوستا سال 1967
درهای گالوینگ همیشه فقط برای ورود به کابین مورداستفاده قرار نگرفتند و دتوماسو در اولین سوپراسپرت خود با نام مانگوستا از این نوع در برای کاور پیشرانه استفاده و نمایی بسیار چشمگیر را ایجاد کرد. این پانلهای بزرگ وقتی بلند میشدند یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 را نمایان و دسترسی عالی را برای انجام تعمیرات فراهم میکردند. البته این درها دید عقب را بسیار ضعیف کرده بودند. تا سال 1972 حدود 400 دستگاه از مانگوستا ساخته شد.
مرسدس بنز C111 سال 1970
هرچند C111 بیشتر شبیه یک کانسپت به نظر میرسید اما 16 دستگاه از آن ساخته شد. البته این یک خودروی تولیدی نبود و برای آزمایش تکنولوژیهای جدید ساخته شد. یکی از این آزمایشات، بازطراحی درهای گالوینگی بود که اولین بار در 300SL استفاده شد. البته این درها بیشتر برای جلب نظر روزنامهنگاران در نمایشگاههای مختلفی که C111 به نمایش درمیآمد طراحی شده بودند. C111 این کار را با موفقیت انجام داد اما به دلیل بحران سوخت دههٔ 70، این خودرو که در نمونههای اول به پیشرانهٔ پرمصرف وانکل مجهز بود هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
دلورین DMC-12 سال 1981
DMC-12 زمانی که معرفی شد، با طراحی آیندهنگر و درهای گالوینگ، سروصدای زیادی به راه انداخت اما این درها با افزایش سن خودرو شل میشدند و به جکهای هیدرولیکی جدیدی نیاز داشتند. علاوه بر این، DMC-12 به خاطر استفاده از پیشرانهٔ 2.8 لیتری V6 با تنها 130 اسب بخار قدرت، پرفورمنس ضعیفی داشت. با وجود تلاشهای لوتوس، این ماشین هندلینگ خیلی جالبی هم نداشت. رکود اقتصادی و متهم شدن رئیس شرکت «جان دلورین» به خریدوفروش مواد مخدر نیز میخهای آخر را بر تابوت DMC-12 زدند تا تنها 10 هزار دستگاه از آن ساخته شود.
اتوزم AZ-1 سال 1992
کی کارهای ژاپنی باید در ابعاد مشخصی ساخته شوند و به همین دلیل، طراحان مجبورند برای متمایز کردن خودروهای خود از ایدههای خاصی استفاده کنند. ازاینرو، AZ-1 که توسط برند اتوزم متعلق به مزدا از طریق همکاری با سوزوکی ساخته شد، به درهای گالوینگ مجهز بود. این خودرو کوپهٔ کوچک موتور وسطی بود که در طراحی از تویوتا MR2، فورد RS200 و حتی فراری F40 الهام گرفته بود. پیشرانهٔ 657 سیسی سه سیلندر توربوشارژ AZ-1 با 65 اسب بخار قدرت نیز از سوزوکی آلتو گرفته شده بود. این خودرو با نام سوزوکی کارا هم در ژاپن عرضه شد.
بریستول فایتر سال 2004
بریستول یک شرکت کوچک بریتانیایی بود که پس از جنگ جهانی دوم در کنار شرکت هواپیماسازی بریستول تشکیل شد. آخرین خودروی این شرکت پیش از انحلال در سال 2011، سوپرکاری بنام فایتر بود. ابتدا قرار بود این خودرو از آلومینیوم ساخته شود اما نهایتاً به فولادی تبدیل شد هرچند که درهای گالوینگ همچنان باقی ماندند و از فیبر کربن ساخته شدند تا سبک باشند و بهراحتی بالا و پایین بروند. فایتر به پیشرانهٔ 8 لیتری دوج وایپر مجهز شده بود که شتاب صفرتاصد 4 ثانیهای را فراهم میکرد. بااینحال، هیچکدام از اینها برای موفقیت فایتر کافی نبودند و طی هفت سال تنها 13 دستگاه از آن ساخته شد.
گامپرت آپولو سال 2005
«رولاند گامپرت» به دنبال ساخت خودرویی مسابقهای برای جاده بود و این باعث خلق آپولو شد که به نظر میرسید مستقیماً از مسابقهٔ لمان آمده است. بااینحال، درهای گالوینگ و دیگر قسمتها آپولو بهعنوان یک خودروی جادهای طراحی شده بودند هرچند که مثل بسیاری از خودروهای گالوینگ، ورود به کابین آپولو آسان نبود. پشت صندلیهای این خودرو نیز یک پیشرانهٔ 4.2 لیتری V8 توئین توربو از آئودی قرار گرفته بود که با 650 اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد 3 ثانیهای را فراهم میکرد.
مرسدس بنز SLS AMG سال 2010
مرسدس بنز با سوپراسپرت SLS AMG در سال 2010 تلاش کرد تا تصویر جذاب 300SL را دوباره احیا کند. بااینحال، این خودرو با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی، جانشین SLR مکلارن محسوب میشد. برجستهترین ویژگی SLS اما درهای گالوینگ بودند که وقتی باز میشدند امکان نداشت مجذوب آنها نشوید. هرچند این درها بسیار سبک بودند و با کمک جکهای گازی خیلی راحت باز میشدند اما بستن آنها میتوانست سخت باشد زیرا مرسدس برای جلوگیری از افزایش وزن، از افزودن موتورهای برقی خودداری کرده بود.
پاگانی هوآیرا سال 2012
ساخت جانشینی برای زوندا کار بسیار دشواری بود اما پاگانی با هوآیرا این کار را بهخوبی انجام داد. هوآیرا خودرویی شیکتر، قویتر و سریعتر از سلف خود بود و رانندگی آسانتری داشت اما همچنان درهای گالوینگ را حفظ کرده بود. هوآیرا همچنین برای خودرویی با این سبک و سیاق بسیار کاربردی بود زیرا هنگام بالا رفتن درها، رکاب کوتاهی نمایان میشد که ورود و خروج را بسیار آسان میکرد. حتی صحبتهایی مبنی بر ساخت نسخهٔ رودستر هوآیرا هم با درهای گالوینگ وجود داشت اما نهایتاً این نسخه با درهای معمولی ساخته شد.
تسلا مدل X سال 2015
هرچند تسلا درهای عقب مدل X را فالکون وینگ مینامد اما این درها همان گالوینگ هستند. دیدن این درها در خودرویی که برای خانوادهها ساخته شده نه خریداران سوپراسپرت، غیرمعمول است اما دسترسی عالی به عقب مدل X فراهم میکند. همچنین هر وقت این درها باز میشوند، توجه همگان را به خود جلب میکنند. تنها مشکل این درها هنگام پارک در فضاهای تنگ نمایان میشود زیرا حتی با وجود استفاده از سیستم لولای دوبل توسط تسلا، درهای عقب برای باز شدن به فضای زیادی نیاز دارند.