بهترین خودروهای آفرود تاریخ؛ از بلیزر و پاترول تا رانگلر و لندکروزر

شنبه 9 تیر 1403 - 06:30
مطالعه 13 دقیقه
Off-Road-25
با پدال همراه شوید تا با بهترین پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای آفرودی که تاکنون جهان به خود دیده است آشنا شویم.
تبلیغات

تهیهٔ فهرستی از بهترین خودروهای آفرود کل تاریخ قطعاً کار آسانی نیست زیرا ده‌ها پیکاپ و شاسی‌بلند وجود دارند که شایستهٔ حضور در چنین لیستی هستند. بااین‌حال، تلاش کرده‌ایم مجموعه‌ای از توانمندترین، محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین آفرودرهایی که تاکنون به بازار عرضه شده‌اند را گردآوری کنیم. این لیست به ترتیب حروف الفبای انگلیسی است.

کپی لینک

شورلت K5 بلیزر

شاسی‌بلند فول سایز K5 بلیزر از سال 1969 تا 1994 عرضه شد و نهایتاً با تاهو جایگزین شد. محور جلوی صلب، پیشرانه‌های V8 قدرتمند و سقف قابل برداشتن، این شاسی‌بلند جان‌سخت را به گزینهٔ محبوب علاقه‌مندان به آفرود در سراسر جهان تبدیل کرد.

کپی لینک

شورلت کلرادو ZR2

کلرادو ZR2 برای اولین بار در سال 2017 به بازار آمد. این پیکاپ آمادهٔ آفرود به قفل دیفرانسیل جلو و عقب، محافظ‌های رکاب فولادی، لاستیک‌های آفرود و کمک‌فنرهای شگفت‌انگیز مالتی‌متیک مجهز بود. نسل دوم کلرادو ZR2 نیز در سال 2023 همراه با یک پسرعموی جدید بنام جی‌ام‌سی کانیون AT4X عرضه شد.

کپی لینک

شورلت سیلورادو ZR2

شورلت در سال 2022 آنچه از کلرادو ZR2 آموخته بود را برای سیلورادو هم اعمال کرد. سیلورادو ZR2 هم مثل برادر کوچک‌تر خود به قفل دیفرانسیل الکترونیکی جلو و عقب، لاستیک‌های آفرود، صفحات محافظ زیرین و سپرهایی با فاصله زیاد از زمین مجهز است. جی‌ام‌سی نیز سی‌یرا AT4X را با همین ویژگی‌ها ارائه می‌کند.

کپی لینک

فورد F150 رپتور

F150 رپتور زمانی که اولین بار در سال 2010 به بازار آمد، بخش پیکاپ‌های پرفورمنس بالای بیابانی را ایجاد کرد. رپتور با پیشرانهٔ قدرتمند 6.2 لیتری V8، تراول زیاد تعلیق و کمک‌فنرهای فاکس، شباهتی به هیچ پیکاپ قبل از خود نداشت. این آفرودر هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در نسخهٔ R تا 720 اسب بخار قدرت را ارائه می‌کند.

کپی لینک

فورد برانکو

برانکو بدون شک یکی از افسانه‌ای‌ترین نام‌ها در دنیای آفرود محسوب می‌شود. این خودرو اولین بار به‌عنوان یک شاسی‌بلند جمع‌وجور در سال 1966 معرفی و تا سال 1977 تولید شد. در سال 1978 فورد نسل دوم برانکو را به شاسی‌بلندی فول سایز بر اساس شاسی پیکاپ F100 تبدیل کرد. برانکو تا زمانی که در سال 1996 از روی خط تولید کنار رفت همچنان محبوبیت بالایی داشت و فورد در سال 2021 دوباره آن را احیا کرد.

کپی لینک

هامر H1

هاموی یک خودروی نظامی بود که از اوایل دههٔ 80 وارد خدمت شد و بین سال‌های 1992 تا 2006 نسخهٔ غیرنظامی آن با نام هامر H1 ساخته شد. هامر که توانایی‌های چشمگیر و ابعاد غول‌آسایی داشت، با محورهای پورتال، 40 سانتی‌متر فاصله از زمین و زاویهٔ ورود 72 درجه، می‌توانست تا عمق 76 سانتی‌متری آب حرکت کند. در آخرین سال عرضهٔ H1 یعنی 2006 هم نسخهٔ آلفا با پیشرانهٔ دورامکس دیزلی عرضه شد.

کپی لینک

هامر H3T

پس از ساخت هامر H1 و H2، جنرال موتورز مدل کوچک‌تر H3 را بر اساس شورلت کلرادو معرفی کرد و در سال 2008 نیز نسخهٔ پیکاپ آن با نام H3T ارائه شد. این پیکاپ به قفل دیفرانسیل جلو و عقب و پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 مجهز بود. متأسفانه اما در سال 2009، مدت کوتاهی پس از معرفی H3T، جنرال موتورز برند هامر را تعطیل کرد و از این پیکاپ تنها 2,700 دستگاه فروخته شد.

کپی لینک

جیپ چروکی

منظور ما نسل پنجم چروکی که بر اساس پلت‌فرم فیات ساخته شد نیست. ما در مورد نسل دوم چروکی حرف می‌زنیم که با نام XJ بین سال‌های 1984 تا 2001 ساخته می‌شد. چروکی XJ به‌عنوان پیشگام شاسی‌بلندهای مدرن شاسی نردبانی، به یکی از پرطرفدارترین آفرودرهای تاریخ تبدیل شد. این خودرو با پیشرانه‌های مختلفی مثل موتور افسانه‌ای 4 لیتری شش سیلندر خطی AMC ساخته شد.

کپی لینک

جیپ گرند چروکی

گرند چروکی هم یکی دیگر از آفرودرهای بسیار محبوب و تأثیرگذار است. این خودرو که در سال 1993 معرفی شد، کمی بزرگ‌تر و لوکس‌تر از چروکی بود و برای رقابت با فورد اکسپلورر در نظر گرفته شده بود. گرند چروکی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد و هرچند در سال 2005 محورهای صلب را از دست داد و در سال 2011 سراغ تعلیق تمام مستقل رفت اما همچنان استاندارد طلایی شاسی‌بلندهای آفرود میان سایز محسوب می‌شود.

کپی لینک

جیپ واگنییر

هرچند جیپ واگنییر جدید که چند سالی است احیا شده توانایی‌های آفرود خوبی دارد اما واگنییر قدیمی جزء بهترین و لوکس‌ترین خودروهای آفرود زمان خود بود. این خودرو که به مدت 30 سال 1963 تا 1993 تولید شد، اولین شاسی‌بلند فول سایز با شاسی مستقل بود.

کپی لینک

جیپ رانگلر

رانگلر بدون شک محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین آفرودر تاریخ است. هرچند پیشینهٔ این ماشین به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد اما در سال 1987 بود که رسماً رانگلر نام گرفت. نسل اول رانگلر با نام YJ و فنرهای شمش در جلو و عقب، با چراغ‌های جلوی مربعی به‌راحتی قابل‌تشخیص است. در نسل دوم یا TJ، فنرهای شمش با نمونه‌های پیچشی جایگزین شدند و در نسل سوم نسخهٔ چهاردر هم ارائه شد. در نسل کنونی رانگلر، تنوع پیشرانه‌ها بیشتر شده اما محورها همچنان صلب هستند.

کپی لینک

لندروور دیفندر

پیشینیان دیفندر که با نام لندروور سری I، سری II و سری III شناخته می‌شدند، با الهام از جیپ ویلیز جنگی ساخته شدند. این خودرو آفرودر خشنی بود که در سال 1948 به بازار آمد و سپس در سال 1984 دیفندر جایگزین آن شد که تا سال 2016 تولید می‌شد. در سال 2020 هم دیفندر کاملاً جدید و مدرنی به بازار آمد که همچنان توانایی‌های آفرود بالایی دارد.

کپی لینک

لندروور دیسکاوری

لندروور در سال 1989 با معرفی دیسکاوری وارد بازار شاسی‌بلندهای فول سایز هفت‌نفره شد. دیسکاوری تاکنون در سه نسل تولید شده و همیشه توانایی‌های آفرود خود را حفظ کرده است. بااین‌حال، جدیدترین نسل این خودرو که در سال 2017 معرفی شد، ظاهر خشن خود را از دست داده و به همین دلیل، طرفداران نسل دوم دیسکاوری به سمت دیفندر هدایت شدند.

کپی لینک

لکسوس LX

لکسوس LX اولین بار در سال 1996 معرفی شد و تاکنون چهار نسل را تجربه کرده است. این خودرو بر اساس تویوتا لندکروزر افسانه‌ای ساخته شده و بسیاری از قطعات و همین‌طور توانایی‌های آفرود آن را به ارث برده است. جدیدترین نسل LX نیز همچنان با پلت‌فرم و پیشرانهٔ V6 لندکروزر تولید می‌شود.

کپی لینک

لکسوس GX

لکسوس GX که در سال 2003 معرفی شد، به لطف تعلیق مشترک با تویوتا فورانر و به ارث بردن DNA لندکروزر، در بین علاقه‌مندان به آفرود محبوبیت پیدا کرد. البته GX با سیستم تعلیق KDSS، تعلیق بادی قابل سفارش و دیفرانسیل مرکزی تورسن، با فورانر تفاوت‌هایی هم داشت. نسل سوم GX به‌تازگی معرفی شده است.

کپی لینک

مرسدس بنز G کلاس

G کلاس یکی از نمادین‌ترین شاسی‌بلندهای روی کرهٔ زمین محسوب می‌شود. البته به دلیل قیمت بالا و استفاده توسط سلبریتی‌ها، خیلی‌ها G کلاس را یک آفرودر واقعی نمی‌دانند. بااین‌حال، G کلاس اولیه که به سفارش شاه ایران (که در آن زمان یکی از سهام‌داران مهم مرسدس بود) ابتدا به‌عنوان یک خودروی نظامی سفارش داده شد، یک آفرودر خشن و بسیار توانمند بود. حتی امروز هم G63 به‌صورت استاندارد به قفل دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی مجهز است.

کپی لینک

میتسوبیشی پاجرو

پاجرو از آن دست خودروهایی است که در خشن‌ترین مناطق جهان دیده می‌شود. این خودرو زمانی که در سال 1981 به بازار آمد، طرفداران زیادی پیدا کرد و سپس در سال 1991 جای خود را به نسل دوم داد. در نسل سوم که در سال 2001 معرفی شد اما پاجرو شاسی نردبانی را با ساختار یکپارچه و اکسل‌های صلب را با تعلیق مستقل جایگزین کرد.

کپی لینک

نیسان پاترول

یکی دیگر از قهرمان آفرود ژاپنی، نیسان پاترول است. پیشینهٔ پاترول به سال 1951 بازمی‌گردد یعنی زمانی که یک خودروی نظامی بود و ارتباطاتی با جیپ CJ-3B داشت. پاترول از سال 2017 با نام آرمادا در آمریکا عرضه می‌شود. هرچند پاترول در طول دهه‌ها بخش زیادی از خشونت و سرسختی خود را از دست داده اما هنوز هم در مسیرهای ناهموار توانایی‌های بالایی دارد.

کپی لینک

نیسان اکسترا

اکسترا شاسی‌بلندی بر اساس پیکاپ فرانتیر بود که از سال 1999 تا 2015 در دو نسل ساخته شده و نسخه‌ای از نسل اول آن را با نام رونیز در کشورمان دیدیم. در زمان عرضه، علاقه‌مندان به آفرود به دلیل قفل دیفرانسیل عقب، گیربکس دستی و پیشرانه‌های 3.3 لیتری V6 سوپرشارژ و 4 لیتری V6 قدرتمند، به سمت اکسترا هجوم آوردند.

کپی لینک

رم TRX

رم TRX پاسخ مستقیم کرایسلر به فورد رپتور بود. این پیکاپ عظیم‌الجثه در سال 2021 با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ هلکت و 702 اسب بخار قدرت معرفی شد که شتاب فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. TRX همچنین با 33 سانتی‌متر تراول تعلیق در جلو و 35.5 سانتی‌متر در عقب، لاستیک‌های 37 اینچی و صفحات محافظ زیرین، برای هر مسیر خارج جاده‌ای آماده است.

کپی لینک

سوزوکی جیمنی

جیمنی که با نام سامورایی هم شناخته می‌شد، یکی از محبوب‌ترین آفرودرهای ژاپن است. این خودرو در جدیدترین نسخه هرچند تنها 100 اسب بخار قدرت دارد اما به لطف ابعاد جمع‌وجور که حتی برای باریک‌ترین مسیرها هم مناسب است، در بین علاقه‌مندان آفرود از دیرباز تاکنون طرفداران زیادی دارد.

کپی لینک

تویوتا فورانر

اولین نسل فورانر که در سال 1984 معرفی شد، بر اساس پلت‌فرم پیکاپ تویوتا ساخته شده و در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد. در نسل دوم در سال 1990، سیستم تعلیق به فنرهای پیچشی تغییر کرد و نسل سوم در سال 1996 روی پلت‌فرم مدل‌های بزرگ‌تر تاکوما و پرادو ساخته شد. فورانر هم‌اکنون در نسل ششم قرار دارد که به‌تازگی معرفی شده است.

کپی لینک

تویوتا FJ کروزر

با بزرگ‌تر شدن ابعاد لندکروزر، تویوتا در سال 2007 شاسی‌بلند آفرودی کوچک‌تر FJ کروز را معرفی کرد. این خودرو اشتراکات زیادی با تاکوما و فورانر داشت. ظاهر جالب و تجهیزات آفرود مثل گیربکس کمکی دستی و قفل دیفرانسیل عقب، FJ کروزر را به خودروی محبوبی در بین طرفداران تویوتا تبدیل کرد و حتی تا سال 2022 برای برخی بازارها تولید می‌شد.

کپی لینک

تویوتا لندکروزر

لندکروزر یکی از نمادین‌ترین آفرودرهای تمام ادوار است. از زمان معرفی این خودرو در سال 1951، بیش از 10 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده است. لندکروزر در طول عمر خود تغییرات زیادی را تجربه کرده و از یک آفرودر خشن نظامی به شاسی‌بلند بزرگ سه ردیفه تبدیل شده است. بااین‌حال، لندکروزر هرگز توانایی‌های آفرود چشمگیر خود را از دست نداده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.