شاسی‌بلندهای کوچک با پیشرانه V8، از هامر H3 تا دیفندر و مرسدس G کلاس

جمعه 15 تیر 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
SUV-11
معمولاً شاسی‌بلندهای بزرگ از پیشرانه‌های V8 استفاده می‌کنند؛ اما مدل‌های اندازه متوسط و کوچک هم با موتورهای هشت سیلندر قدرتمند ساخته شده‌اند.
تبلیغات

شاسی‌بلندهای فول سایزی که طولشان می‌تواند به بیش از 5.7 متر برسد، برای جابجایی این حجم عظیم فلز به پیشرانه‌های V8 نیاز دارند و خودروسازان معمولاً در شاسی‌بلندهای میان سایز یا کامپکت از موتورهای شش یا چهار سیلندر استفاده می‌کنند. بااین‌حال، خوشبختانه طی دو دههٔ گذشته، شاسی‌بلندهای نسبتاً کوچکی ساخته شده‌اند که پیشرانه‌های V8 قدرتمند زیر کاپوت داشتند. حتی امروز در دورانی که موتور V8 در خطر انقراض قرار دارد هم می‌توان شاسی‌بلندهای نه‌چندان بزرگی را با پیشرانهٔ هشت سیلندر در بازار دید. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه به کوچک‌ترین شاسی‌بلندهای هشت سیلندری بپردازیم که طی دو دههٔ گذشته ساخته شده‌اند.

کپی لینک

10-لکسوس GX سال 2003

طول: 4,780 میلی‌متر

پیشرانه

4.7 لیتری V8

قدرت

270 اسب بخار

گشتاور

447 نیوتن متر

وزن

2210 کیلوگرم

لکسوس در نمایشگاه دیترویت 2002 یک شاسی‌بلند میان سایز جدید با توانایی‌های آفرود بالا را بنام GX معرفی کرد. این خودرو اما درواقع بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده بود و بخش عقبی دو خودرو اساساً باهم یکسان بود. GX با یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 به بازار عرضه شد که 235 اسب بخار قدرت داشت اما در سال 2004 قدرت این موتور با 35 اسب بخار به 270 اسب بخار افزایش پیدا کرد. در نسل دوم GX لکسوس همچنان موتور V8 را ارائه می‌کرد اما نسل سوم آن که به‌تازگی معرفی شده است با موتورهای چهار و شش سیلندر تولید می‌شود.

کپی لینک

9-هامر H3 سال 2008

طول: 4,778 میلی‌متر

پیشرانه

5.3 لیتری V8

قدرت

305 اسب بخار

گشتاور

434 نیوتن متر

وزن

2206 کیلوگرم

هرچند وقتی نام هامر را می‌شنویم به یاد شاسی‌بلندهای غول‌پیکر می‌افتیم اما این برند پس از عرضهٔ شاسی‌بلندهای عظیم‌الجثهٔ H1 و H2، در سال 2006 شاسی‌بلند کوچک‌تری بنام H3 را به بازار فرستاد. این مدل جدید بر اساس پلت‌فرم پیکاپ میان سایز شورلت کلرادو ساخته شده بود و اندازهٔ بسیار کوچک‌تری نسبت به H2 داشت. H3 ابتدا با یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری پنج سیلندر و سپس 3.7 لیتری پنج سیلندر به بازار عرضه شد اما در سال 2008 جنرال موتورز نسخهٔ آلفا را با موتور 5.3 لیتری V8 معرفی کرد. تا زمانی که برند هامر در سال 2009 تعطیل شد، از H3 مجموعاً نزدیک به 160 هزار دستگاه فروخته شد.

کپی لینک

8-جگوار F-Pace SVR سال 2018

طول: 4,762 میلی‌متر

پیشرانه

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

550 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

وزن

1995 کیلوگرم

جگوار بیشتر به خاطر ساخت سدان‌ها و کوپه‌های لوکس شناخته می‌شد اما بازار به شاسی‌بلند نیاز داشت و به همین دلیل، برند بریتانیایی در سال 2016 با معرفی اولین شاسی‌بلند خود بنام F-Pace به این نیاز پاسخ داد. این خودرو ابتدا با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر عرضه می‌شد اما در سال 2018 نسخهٔ SVR در پاسخ به رقبایی مثل پورشه ماکان توربو و مرسدس GLC63 با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ به بازار آمد. F-Pace SVR با 550 اسب بخار قدرت، از تمام رقبای خود قوی‌تر بود اما متأسفانه به‌زودی بدون معرفی جانشین مستقیم کنار خواهد رفت.

کپی لینک

7-فولکس‌واگن توآرگ سال 2002

طول: 4,754 میلی‌متر

پیشرانه

4.2 لیتری V8

قدرت

310 اسب بخار

گشتاور

410 نیوتن متر

وزن

2467 کیلوگرم

زمانی که محبوبیت شاسی‌بلندها در بازار رو به افزایش گذاشته بود، فولکس‌واگن اولین شاسی‌بلند خود را با نام توآرگ در سال 2002 معرفی کرد. این خودرو به‌طور مشترک با پورشه کاین و آئودی Q7 توسعه پیدا کرد. پیشرانهٔ پایهٔ توآرگ یک نمونهٔ 3.2 لیتری VR6 بود اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند، می‌توانستند یک موتور 4.2 لیتری V8 را با 310 اسب بخار قدرت انتخاب کنند. فولکس‌واگن حتی موتورهای V10 دیزلی با 750 نیوتن متر گشتاور و W12 بنتلی با 450 اسب بخار قدرت را هم برای توآرگ ارائه کرد.

کپی لینک

6-جیپ گرند چروکی SRT8 سال 2006

طول: 4,740 میلی‌متر

پیشرانه

6.1 لیتری V8

قدرت

420 اسب بخار

گشتاور

570 نیوتن متر

وزن

2145 کیلوگرم

جیپ در سال 1993 گرند چروکی را به‌عنوان نسخه‌ای بزرگ‌تر و لوکس‌تر از چروکی محبوب معرفی کرد. این خودرو از همان ابتدا با موتورهای V8 عرضه می‌شد اما در سال 2006 مردان جیپ دیوانه شدند و یک پیشرانهٔ 6.1 لیتری همی با 420 اسب بخار قدرت را زیر کاپوت شاسی‌بلند میان سایز خود قرار دادند و هیولایی بنام گرند چروکی SRT8 را خلق کردند. این خودرو با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 4.6 ثانیه‌ای، از تمام مدل‌های SRT8 گروه کرایسلر، حتی دوج چارجر، سریع‌تر بود. همچنین سیستم تعلیق جدید نیز گرند چروکی SRT8 را از هیولای آفرود به یک شاسی‌بلند اسپرت خیابانی تبدیل کرد.

کپی لینک

5-رنجروور اسپرت سال 2005

طول: 4,737 میلی‌متر

پیشرانه

4.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

390 اسب بخار

گشتاور

550 نیوتن متر

وزن

2572 کیلوگرم

رنجروور اصلی در سال 1970 به‌عنوان یکی از اولین شاسی‌بلندهای لوکس جهان معرفی شد و برای چند دهه تنها مدل از سری رنجروور در سبد محصولات لندروور محسوب می‌شد اما در اوایل دههٔ 2000، این شرکت که چند سالی بود زیر چتر ب‌ام‌و قرار گرفته بود، تصمیم به گسترش خانوادهٔ رنجروور گرفت. اولین مدلی که به این خانواده اضافه شد، رنجروور اسپرت بود. این مدلی کوچک‌تر از رنجروور اصلی بود که در سال 2005 به بازار آمد و با دو پیشرانه‌ V8 مختلف از سری موتورهای AJ8 جگوار قابل خریداری بود. نمونهٔ قوی‌تر یک واحد 4.2 لیتری V8 سوپرشارژ بود که 390 اسب بخار قدرت داشت.

کپی لینک

4-مرسدس GLC63 AMG سال 2017

طول: 4,679 میلی‌متر

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

510 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

وزن

1935 کیلوگرم

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، پیشرانهٔ V8 صرفاً مختص شاسی‌بلندهای فول سایز و میان سایز است اما AMG که همیشه به کارهای دیوانه‌وار شهرت دارد، نسل قبلی کراس‌اوور کامپکت GLC را به نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد که در قوی‌ترین نسخه 510 اسب بخار قدرت داشت. همین موتور در شاسی‌بلندهای بزرگ‌تری مثل GLE63 و GLS63 هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، نسل جدید GLC63 مثل C کلاس به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی مجهز شده است.

کپی لینک

3-ب‌ام‌و X5 4.8is سال 2004

طول: 4,667 میلی‌متر

پیشرانه

4.8 لیتری V8

قدرت

360 اسب بخار

گشتاور

490 نیوتن متر

وزن

2200 کیلوگرم

X5 که در سال 1999 معرفی شد، اولین شاسی‌بلند ب‌ام‌و بود و با همکاری لندروور توسعه داده شد که به‌تازگی به مالکیت ب‌ام‌و درآمده بود. ابعاد این خودرو به‌مرور طی نسل‌های مختلف افزایش پیدا کرد و طول X5 امروزی به نزدیک 5 متر رسیده است اما زندگی این خودرو با اندازه‌ای نسبتاً جمع‌وجور و طول 4,667 میلی‌متر آغاز شد. X5 با پیشرانه‌های شش سیلندر و V8 مختلفی عرضه شد که قوی‌ترین آن‌ها در سال 2004 ارائه شد. این یک موتور 4.8 لیتری V8 بود که در مدل X5 4.8is ارائه می‌شد و 360 اسب بخار قدرت داشت.

کپی لینک

2-لندروور دیفندر 90 V8 سال 2021

طول: 4,582 میلی‌متر

پیشرانه

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

525 اسب بخار

گشتاور

625 نیوتن متر

وزن

2471 کیلوگرم

نسل کاملاً جدید دیفندر زمانی که در اواسط سال 2019 در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، ابتدا فقط با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر به بازار آمد اما در اوایل سال 2021، لندروور نسخهٔ V8 این خودرو را در هردو مدل سه‌در (90) و پنج‌در (110) معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ جگوار لندروور با 525 اسب بخار قدرت مجهز است و در نسخهٔ 90 تنها کمی بیش از 4.5 متر طول دارد. به‌تازگی هم لندروور نسخهٔ جدید دیفندر اوکتا را با پیشرانهٔ V8 قوی‌تر ب‌ام‌و هم معرفی کرده است اما این مدل فقط در نسخهٔ 110 عرضه می‌شود.

کپی لینک

1-مرسدس بنز G500 سه‌در سال 2008

طول: 4,212 میلی‌متر

پیشرانه

5.5 لیتری V8

قدرت

388 اسب بخار

گشتاور

530 نیوتن متر

وزن

2170 کیلوگرم

مرسدس G کلاس امروز فقط در نسخهٔ پنج‌در تولید می‌شود اما در نسل قبلی این خودرو که با کد W463 بین سال‌های 1990 تا 2018 تولید می‌شد، نسخهٔ سه‌در و حتی کابریولت هم وجود داشت که البته تولید هردوی این نسخه‌ها در سال 2012 خاتمه یافت. قوی‌ترین مدل نسخهٔ سه‌در نسل قبلی G کلاس، مدل G500 بود که از پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی با 388 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد و تنها 4,212 میلی‌متر طول داشت. این مدل ظرف 5.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به لطف اندازهٔ کوچک، در آفرود از چابکی بالایی برخوردار بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.