شاسیبلندهای کوچک با پیشرانه V8، از هامر H3 تا دیفندر و مرسدس G کلاس
شاسیبلندهای فول سایزی که طولشان میتواند به بیش از 5.7 متر برسد، برای جابجایی این حجم عظیم فلز به پیشرانههای V8 نیاز دارند و خودروسازان معمولاً در شاسیبلندهای میان سایز یا کامپکت از موتورهای شش یا چهار سیلندر استفاده میکنند. بااینحال، خوشبختانه طی دو دههٔ گذشته، شاسیبلندهای نسبتاً کوچکی ساخته شدهاند که پیشرانههای V8 قدرتمند زیر کاپوت داشتند. حتی امروز در دورانی که موتور V8 در خطر انقراض قرار دارد هم میتوان شاسیبلندهای نهچندان بزرگی را با پیشرانهٔ هشت سیلندر در بازار دید. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به کوچکترین شاسیبلندهای هشت سیلندری بپردازیم که طی دو دههٔ گذشته ساخته شدهاند.
10-لکسوس GX سال 2003
طول: 4,780 میلیمتر
پیشرانه | 4.7 لیتری V8 |
قدرت | 270 اسب بخار |
گشتاور | 447 نیوتن متر |
وزن | 2210 کیلوگرم |
لکسوس در نمایشگاه دیترویت 2002 یک شاسیبلند میان سایز جدید با تواناییهای آفرود بالا را بنام GX معرفی کرد. این خودرو اما درواقع بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده بود و بخش عقبی دو خودرو اساساً باهم یکسان بود. GX با یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V8 به بازار عرضه شد که 235 اسب بخار قدرت داشت اما در سال 2004 قدرت این موتور با 35 اسب بخار به 270 اسب بخار افزایش پیدا کرد. در نسل دوم GX لکسوس همچنان موتور V8 را ارائه میکرد اما نسل سوم آن که بهتازگی معرفی شده است با موتورهای چهار و شش سیلندر تولید میشود.
9-هامر H3 سال 2008
طول: 4,778 میلیمتر
پیشرانه | 5.3 لیتری V8 |
قدرت | 305 اسب بخار |
گشتاور | 434 نیوتن متر |
وزن | 2206 کیلوگرم |
هرچند وقتی نام هامر را میشنویم به یاد شاسیبلندهای غولپیکر میافتیم اما این برند پس از عرضهٔ شاسیبلندهای عظیمالجثهٔ H1 و H2، در سال 2006 شاسیبلند کوچکتری بنام H3 را به بازار فرستاد. این مدل جدید بر اساس پلتفرم پیکاپ میان سایز شورلت کلرادو ساخته شده بود و اندازهٔ بسیار کوچکتری نسبت به H2 داشت. H3 ابتدا با یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری پنج سیلندر و سپس 3.7 لیتری پنج سیلندر به بازار عرضه شد اما در سال 2008 جنرال موتورز نسخهٔ آلفا را با موتور 5.3 لیتری V8 معرفی کرد. تا زمانی که برند هامر در سال 2009 تعطیل شد، از H3 مجموعاً نزدیک به 160 هزار دستگاه فروخته شد.
8-جگوار F-Pace SVR سال 2018
طول: 4,762 میلیمتر
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
وزن | 1995 کیلوگرم |
جگوار بیشتر به خاطر ساخت سدانها و کوپههای لوکس شناخته میشد اما بازار به شاسیبلند نیاز داشت و به همین دلیل، برند بریتانیایی در سال 2016 با معرفی اولین شاسیبلند خود بنام F-Pace به این نیاز پاسخ داد. این خودرو ابتدا با پیشرانههای چهار و شش سیلندر عرضه میشد اما در سال 2018 نسخهٔ SVR در پاسخ به رقبایی مثل پورشه ماکان توربو و مرسدس GLC63 با پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ به بازار آمد. F-Pace SVR با 550 اسب بخار قدرت، از تمام رقبای خود قویتر بود اما متأسفانه بهزودی بدون معرفی جانشین مستقیم کنار خواهد رفت.
7-فولکسواگن توآرگ سال 2002
طول: 4,754 میلیمتر
پیشرانه | 4.2 لیتری V8 |
قدرت | 310 اسب بخار |
گشتاور | 410 نیوتن متر |
وزن | 2467 کیلوگرم |
زمانی که محبوبیت شاسیبلندها در بازار رو به افزایش گذاشته بود، فولکسواگن اولین شاسیبلند خود را با نام توآرگ در سال 2002 معرفی کرد. این خودرو بهطور مشترک با پورشه کاین و آئودی Q7 توسعه پیدا کرد. پیشرانهٔ پایهٔ توآرگ یک نمونهٔ 3.2 لیتری VR6 بود اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند، میتوانستند یک موتور 4.2 لیتری V8 را با 310 اسب بخار قدرت انتخاب کنند. فولکسواگن حتی موتورهای V10 دیزلی با 750 نیوتن متر گشتاور و W12 بنتلی با 450 اسب بخار قدرت را هم برای توآرگ ارائه کرد.
6-جیپ گرند چروکی SRT8 سال 2006
طول: 4,740 میلیمتر
پیشرانه | 6.1 لیتری V8 |
قدرت | 420 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر |
وزن | 2145 کیلوگرم |
جیپ در سال 1993 گرند چروکی را بهعنوان نسخهای بزرگتر و لوکستر از چروکی محبوب معرفی کرد. این خودرو از همان ابتدا با موتورهای V8 عرضه میشد اما در سال 2006 مردان جیپ دیوانه شدند و یک پیشرانهٔ 6.1 لیتری همی با 420 اسب بخار قدرت را زیر کاپوت شاسیبلند میان سایز خود قرار دادند و هیولایی بنام گرند چروکی SRT8 را خلق کردند. این خودرو با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 4.6 ثانیهای، از تمام مدلهای SRT8 گروه کرایسلر، حتی دوج چارجر، سریعتر بود. همچنین سیستم تعلیق جدید نیز گرند چروکی SRT8 را از هیولای آفرود به یک شاسیبلند اسپرت خیابانی تبدیل کرد.
5-رنجروور اسپرت سال 2005
طول: 4,737 میلیمتر
پیشرانه | 4.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 390 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
وزن | 2572 کیلوگرم |
رنجروور اصلی در سال 1970 بهعنوان یکی از اولین شاسیبلندهای لوکس جهان معرفی شد و برای چند دهه تنها مدل از سری رنجروور در سبد محصولات لندروور محسوب میشد اما در اوایل دههٔ 2000، این شرکت که چند سالی بود زیر چتر بامو قرار گرفته بود، تصمیم به گسترش خانوادهٔ رنجروور گرفت. اولین مدلی که به این خانواده اضافه شد، رنجروور اسپرت بود. این مدلی کوچکتر از رنجروور اصلی بود که در سال 2005 به بازار آمد و با دو پیشرانه V8 مختلف از سری موتورهای AJ8 جگوار قابل خریداری بود. نمونهٔ قویتر یک واحد 4.2 لیتری V8 سوپرشارژ بود که 390 اسب بخار قدرت داشت.
4-مرسدس GLC63 AMG سال 2017
طول: 4,679 میلیمتر
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 510 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
وزن | 1935 کیلوگرم |
همانطور که در ابتدا گفته شد، پیشرانهٔ V8 صرفاً مختص شاسیبلندهای فول سایز و میان سایز است اما AMG که همیشه به کارهای دیوانهوار شهرت دارد، نسل قبلی کراساوور کامپکت GLC را به نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز کرد که در قویترین نسخه 510 اسب بخار قدرت داشت. همین موتور در شاسیبلندهای بزرگتری مثل GLE63 و GLS63 هم مورداستفاده قرار میگیرد. بااینحال، نسل جدید GLC63 مثل C کلاس به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی مجهز شده است.
3-بامو X5 4.8is سال 2004
طول: 4,667 میلیمتر
پیشرانه | 4.8 لیتری V8 |
قدرت | 360 اسب بخار |
گشتاور | 490 نیوتن متر |
وزن | 2200 کیلوگرم |
X5 که در سال 1999 معرفی شد، اولین شاسیبلند بامو بود و با همکاری لندروور توسعه داده شد که بهتازگی به مالکیت بامو درآمده بود. ابعاد این خودرو بهمرور طی نسلهای مختلف افزایش پیدا کرد و طول X5 امروزی به نزدیک 5 متر رسیده است اما زندگی این خودرو با اندازهای نسبتاً جمعوجور و طول 4,667 میلیمتر آغاز شد. X5 با پیشرانههای شش سیلندر و V8 مختلفی عرضه شد که قویترین آنها در سال 2004 ارائه شد. این یک موتور 4.8 لیتری V8 بود که در مدل X5 4.8is ارائه میشد و 360 اسب بخار قدرت داشت.
2-لندروور دیفندر 90 V8 سال 2021
طول: 4,582 میلیمتر
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 525 اسب بخار |
گشتاور | 625 نیوتن متر |
وزن | 2471 کیلوگرم |
نسل کاملاً جدید دیفندر زمانی که در اواسط سال 2019 در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد، ابتدا فقط با پیشرانههای چهار و شش سیلندر به بازار آمد اما در اوایل سال 2021، لندروور نسخهٔ V8 این خودرو را در هردو مدل سهدر (90) و پنجدر (110) معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ جگوار لندروور با 525 اسب بخار قدرت مجهز است و در نسخهٔ 90 تنها کمی بیش از 4.5 متر طول دارد. بهتازگی هم لندروور نسخهٔ جدید دیفندر اوکتا را با پیشرانهٔ V8 قویتر بامو هم معرفی کرده است اما این مدل فقط در نسخهٔ 110 عرضه میشود.
1-مرسدس بنز G500 سهدر سال 2008
طول: 4,212 میلیمتر
پیشرانه | 5.5 لیتری V8 |
قدرت | 388 اسب بخار |
گشتاور | 530 نیوتن متر |
وزن | 2170 کیلوگرم |
مرسدس G کلاس امروز فقط در نسخهٔ پنجدر تولید میشود اما در نسل قبلی این خودرو که با کد W463 بین سالهای 1990 تا 2018 تولید میشد، نسخهٔ سهدر و حتی کابریولت هم وجود داشت که البته تولید هردوی این نسخهها در سال 2012 خاتمه یافت. قویترین مدل نسخهٔ سهدر نسل قبلی G کلاس، مدل G500 بود که از پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی با 388 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد و تنها 4,212 میلیمتر طول داشت. این مدل ظرف 5.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به لطف اندازهٔ کوچک، در آفرود از چابکی بالایی برخوردار بود.