بهترین سوپراسپرتهای روباز 2024 کدام اند؟
خودروهای بیسقف، رودستر و کانورتیبل برای هر آبوهوایی مناسب نیستند اما وقتی بتوانند در جاده تردد کنند، تجربهای را ارائه میکنند که هیچ خودروی دیگری قادر به ارائه آن نیست. رودسترها شاید بهترین محصولات بازار برای گذران وقت باشند؛ خودروییهایی که بدون کم کردن فاصله انسان از محیط اطرافش، آن را با صدای زیبای اگزوز پیشرانههای درونسوز همراه میکنند تا راننده هم خدا را داشته باشد و هم خرما را! اما در میان این گستره محبوب، برخی از بقیه بهتر عمل کردهاند:
مازراتی MC20 چلو
MC20 چلو زیبا با ترکیب پیشرانه 6 سیلندر توربوشارژ نتونو و سقف باز به یکی از بهترینهای سال 2023 و 2024 تبدیل شده است. شاسی تمام فیبرکربنی این سوپراسپرت خوشآتیه توسط برند مسابقهای دلارا بهگونهای توسعه پیدا کرده که بتواند با نبود سقف هم همان صلبیت کوپه را داشته باشد. نسخه بیسقف آخرین کوپه مازراتی با وجود وزن 1,560 کیلوگرمی و سیستم فنربندی بازنگری شده در مقایسه با برادر کوپه خود همچنان شخصیت دلچسب آن را دارد و به همراهی دلگرمکننده تبدیل میشود.
فراری 296GTS
فراری پس از رونمایی از نسخه رودستر پرچمدار کنونی خود یعنی SF90 به سراغ نسخه پایینردهتر سبد محصولاتش رفت و سقف 296TGB را برداشت. نتیجه کار، 296GTS شد که با شتاب خیرهکننده، فرمانپذیری عالی، پیشرانه قدرتمند 6 سیلندر هیبریدی لذتی دراماتیک را برای راننده و سرنشین کنارش به ارمغان میآورد. GTS با وجود بهرهمندی از 830 اسب بخار قدرت همچنان تعادل بسیار خوبی دارد که بهلطف استفاده از ساختاری مستحکم و مدیریت خوب افزایش 70 کیلوگرمی وزن (در مقایسه با نسخه کوپه) ممکن شده است.
پورشه 718 اسپایدر RS
نسل آخر رودستر پایینرده پورشه سریعتر، جدیتر و قدرتمند از قبل به بازار معرفی شد و خود را بهعنوان پرچمدار تاریخ مدل باکستر به مردم شناساند. اسپایدر RS مانند برادر کوپهاش به یک واحد 4 لیتری 6 سیلندر خطی 500 اسب بخاری مجهز شده است که تا 9 هزار rpm هم دور میگیرد و صدایی بینظیر تولید میکند که بدون مزاحمت سقف فلزی به گوش راننده میرسد.
عملکرد این خودرو در خط مستقیم (شتابگیری و سرعت نهایی) با نسخه کوپه برابری میکند اما تجربه سواری آن بهخاطر فرم بدنه و شاسی خشونت کمتری از خود نشان میدهد. همه اینها باعث میشود اسپایدر RS در جاده همچنان حس خلوص و شخصیت متمایز خود را هم داشته باشد؛ شخصیتی که امروزه در کمتر خودروهای بازار به چشم میخورد.
مک لارن 750S اسپایدر
رودستر پرچمدار مکلارن با وجود قیمت 324 هزار دلاری خود به یکی از بهترین خودروهای اخیر این شرکت تبدیل شد؛ خودرویی که فرمول 720S را به تعالی رساند و بهعنوان اخرین سوپراسپرت تمام درونسوز این شرکت نام خود را جاودانه کرد. این خودرو با بهرهمندی از یک پیشرانه 4 لیتری تویین توربو V8 توان تولید 750 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور را دارد. بدنه این نسل در مقایسه با 720S 30 کیلوگرم سبکتر شده است. نسخه اسپایدر و کوپه این خودرو هر دو وزن برابری دارند و بهلطف بهرهمندی از فنربندی بازنگریشده، عملکرد تند و تیز 765LT را به راننده یادآوری میکنند.
مکلارن آرتورا اسپایدر
آرتورا در رسانههای مختلف بهعنوان خودرویی توانمند شناخته میشود. دومین سوپراسپرت هیبریدی مکلارن پس از P1 مشهور، سرانجام بهعنوان یک رودستر هم معرفی شد. این مدل با تکیهبر 700 اسب بخار قدرت پیشرانه V6 و سیستم شاسی بازنگری شده خود قدرت و دقت بسیار بالایی دارد و میتواند تجربه رانندگی بینظیر این سوپراسپرت انگلیسی را از قبل هم بهتر کند. بهترین ویژگی آرتورا را میتوان شاسی فیبرکربنی مستحکم آن دانست که بههمراه تغییرات دیگر نسخه اسپایدر، رویهمرفته 62 کیلوگرم بر وزن آن اضافه کرده است.
آستون مارتین DB12 ولانته
آخرین گرنتورر آستونمارتین بهلطف بهرهمندی از یک پیشرانه قدرتمند V12 کمی از سوپراسپرتهای بازار ندارد. این موتور 4 لیتری تویین توربو توان تولید 671 اسب بخار قدرت را دارد که بهخوبی از پس وزن بدنه برمیآید. عملکرد شاسی آن یکی از بهترینهای کلاس خود محسوب میشود و میتواند تجربهای را برای رانندهاش فراهم کند که قدرت یک سوپراسپرت را با راحتی یک سدان لوکس ترکیب میکند.
مازراتی گرن کابریو
گرنکابریو جدید بر پایه گرنترویسمو معرفی شد و آن را برای رانندگی در جادههای کرانه ساحلی ایتالیایی آماده کرد. نسخه تروفئو 2024 این خودرو با تکیهبر پیشرانه V6 تویین توربو خود 542 اسب بخار قدرت را از طریق یک جعبهدنده خودکار 8 سرعتی به هر چهار چرخ منتقل میکند. تعادل مناسب، طراحی بسیار زیبا، عملکرد مناسب در خط مستقیم و دینامیک مناسب رانندگی در کلاس گرنتوررها، گرنکابریو را به یکی از بهترین رودسترهای حال حاضر جهان تبدیل میکند که بر خلاف یک سوپراسپرت سرسخت، برای استفاده روزمره هم کاربردی است.
شورولت کوروت Z06 کانورتیبل
شورولت اخیرا از پرچمدار مدلهای کوروت یعنی ZR1 رونمایی کرد اما این مدل هرگز جای کانورتیبل Z06 را نخواهد گرفت؛ چراکه شنیدن صدای موتور 5.5 لیتری V8 تنفسطبیعی شورولت بدون دخالت پنلهای فلزی تجربهای بیمانند است که تنها در کابین روباز Z06 به گوش میرسد. این خودرو با تکیهبر ساختار موتورمیانی خود پا در کفش لامبورگینی و فراری گذاشت. Z06 برای رسیدن به سرعت معیار 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 2.6 ثانیه زمان نیاز دارد که رقمی خیرهکننده به شمار میرود. به نظر شما کدام خودروهای دیگر استحقاق حضور در این فهرست را دارند؟