پرفروشترین وانتهای بازار ایران در سال 1402
بازار وانتها در کشورمان سالها است که تحت سلطهٔ چند مدل محدود قرار دارد. این خودروها که عمدتاً از وانتهای بسیار قدیمی هستند، با کمترین کیفیت و امکانات وظیفهٔ حملونقل بارهای سبک را بر عهده دارند و خریداران ایرانی هم چارهای جز انتخاب آنها ندارند. البته طی چند سال اخیر وانتهای چینی زیادی به بازار کشورمان عرضه شدهاند اما این پیکاپها به دلیل قیمت بالا، فروش جندانی ندارند و عمدهٔ فروش پیکاپها متعلق به مدلهای زیر یک میلیارد تومان است. هرچند در کشورمان آمار فروش خودروها اعلام نمیشود اما از روی آمار تولید میتوان پرفروشترین خودروها را پیدا کرد. در سال 1402 مجموعاً 166,303 دستگاه وانت در کشورمان توسط خودروسازان مختلف تولید شده که افزایشی 32 درصدی نسبت به تولید 125,633 دستگاهی سال 1401 داشته است. در ادامه با پرفروشترین وانتهای بازار ایران در سال 1402 آشنا خواهیم شد.
همچنین بخوانید:
نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲، پرفروشترین خودروهای ایران کدامند؟
پرفروشترین شاسیبلندهای بازار ایران در سال 1402
پرفروشترین پیکاپهای بازار آمریکا در نیمه اول سال 2024
7-فوتون G7 بنزینی
تولید: 2,334 دستگاه
ایرانخودرو دیزل سالها است که پیکاپهای شرکت چینی فوتون را مونتاژ میکند. در پاییز سال 1401 درحالیکه هشت سال از حضور پیکاپهای فوتون در بازار کشورمان میگذشت، این شرکت نسل جدید پیکاپ فوتون را با نام G7 و پیشرانهٔ بنزینی معرفی کرد. فوتون G7 با قیمت کارخانهای دو میلیارد و 350 میلیون تومان، یکی از گرانترین وانتهای بازار ایران محسوب میشود ولی بااینوجود، سال گذشته 2,334 دستگاه از آن تولید شده که افزایش 325 درصدی را نسبت به 549 دستگاه سال 1401 نشان میدهد. ایرانخودرو دیزل در کنار این، نسخهٔ فیسلیفت نسل قبلی پیکاپ فوتون را هم با پیشرانهٔ دیزلی تولید میکرد اما سال گذشته از این مدل تنها 804 دستگاه ساخته شده و تولید آن متوقف شده است.
6-مکث کلوت
تولید: 3,970 دستگاه
شرکت ماموت خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، تصمیم گرفت در حوزهٔ مونتاژ خودرو فعالیت خود را ادامه دهد و بدین منظور شرکتی بنام مکث موتور را تأسیس کرد. اولین خودروی مونتاژی این شرکت، پیکاپ چینی دایون V5 بود که مکث موتور در بازار ایران نام کلوت را برای آن انتخاب کرد. تولید این پیکاپ در سال 1400 با گیربکس دستی آغاز شد و از اواسط سال 1401 مکث موتور نسخهٔ اتوماتیک را هم به خط تولید خود اضافه کرد. در سال 1402، عمدهٔ تولید کلوت از نوع اتوماتیک با 3,392 دستگاه بوده که افزایش 708 درصدی نسبت به سال قبل داشته درحالیکه تولید نسخهٔ دستی با 58 درصد کاهش به تنها 578 دستگاه رسیده است.
5-کیامسی T8
تولید: 11,647 دستگاه
کرمان موتور که در طول دوران فعالیت خود سابقهٔ تولید پیکاپ را نداشت، در سال 1399 جک T8 را بهعنوان اولین پیکاپ خود روی خط تولید برد. البته برای دور زدن تحریمها، برای این پیکاپ در بازار ایران برند کیامسی در نظر گرفته شد. T8 هرچند اولین تجربهٔ کرمان موتور در مونتاژ و عرضهٔ پیکاپ بود اما با استقبال مناسبی مواجه شد و خیلی زود جای خود را در بازار کشورمان باز کرد تا جایی که T8 در سال 1402 با تولید 11,647 دستگاه که 27 درصد نسبت به 9,188 دستگاه سال 1401 افزایش داشته، پرفروشترین وانت چینی بازار ایران بوده است. در بهمن گذشته نیز کرمان موتور در نمایشگاه تهران پیکاپ جدید T9 را معرفی کرد که در اصل فیسلیفتی روی T8 محسوب میشود.
4-بهمن کارا
تولید: 15,106 دستگاه
کارا یکی از قدیمیترین وانتهای در حال تولید کشورمان بود. این خودرو در اصل نسل سوم وانتهای سری B مزدا است که تولید آن در سال 1363 در کشورمان آغاز شد. تولید این وانت برای چندین دهه بدون تغییر خاصی ادامه یافت و در اوایل دههٔ 90 زمانی که پیشرانهاش تغییر کرد به کارا تغییر نام داد. سرانجام در اواخر سال 1402 گروه بهمن به تولید این وانت فرتوت پایان داد. بااینحال، سال گذشته از نسخهٔ دو کابین کارا 6,087 دستگاه و از نسخهٔ تک کابین 9,019 دستگاه تولید شد که به ترتیب 8 درصد و 16 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. گروه بهمن در حالی از جایگزینی کارا با وانت کاپرا خبر داد که از این وانت چینی در سال 1402 تنها 1,130 دستگاه تولید شده است.
3-آریسان 2
تولید: 20,608 دستگاه
ایرانخودرو در سال 1394 تولید وانت جدید آریسان را بهعنوان جایگزین وانت پیکان آغاز کرد. این وانت اما که از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور پیکان استفاده میکرد و دیفرانسیل عقب بود، از مشکلات مختلفی رنج میبرد و به همین دلیل تولید آن در سال 1399 خاتمه یافت تا اینکه در نیمهٔ دوم سال 1401، ایرانخودرو نسخهٔ جدید این وانت را با نام آریسان 2 به بازار فرستاد. مهمترین تغییر این مدل، تجهیز به پیشرانهٔ XU7P پژو و تغییر انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو است. به نظر میرسد خریداران از این تغییر استقبال کردهاند زیرا تولید آریسان 2 در سال 1401 با افزایش 267 درصدی به 20,608 دستگاه رسیده تا سومین وانت پرفروش بازار کشورمان لقب گیرد.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت
2-وانت نیسان
تولید: 48,165 دستگاه
وانت باستانی نیسان جونیور همچنان در کشورمان محبوب و پرفروش است. تولید انواع این خودرو در سال 1402 با افزایش 8.2 درصدی به 48,165 دستگاه رسیده که از این تعداد، سهم نسخهٔ دوگانهسوز 22,419 دستگاه و نسخهٔ بنزینی 25,178 دستگاه بوده اما تولید نسخهٔ دیزلی با 84 درصد کاهش به تنها 567 دستگاه رسیده است. این در حالی است که از پادرا بهعنوان نسخهٔ جدید وانت نیسان تنها 1,802 دستگاه تولید شده است. این نشان میدهد که خریداران همچنان همان وانت قدیمی را ترجیح میدهند. از نسخهٔ دو کابین پادرا یعنی کارون هم در سال 1402 تنها 123 دستگاه تولید شده است تا پروژهٔ وانتهای جدید زامیاد به شکست کامل تبدیل شود.
1-سایپا 151
تولید: 59,988 دستگاه
هرچند تولید پراید سواری سالها است که خاتمه پیدا کرده اما نسخهٔ وانت آن همچنان در حال تولید بوده و کماکان خریدار دارد تا جایی که سایپا 151 در سال 1402 با اختلاف زیادی نسبت به رقیب اصلی خود یعنی آریسان 2، پرفروشترین وانت ایران بوده است. البته با توجه به اینکه 151 با قیمت 315 میلیون تومانی، ارزانترین وانت و بهطورکلی، ارزانترین خودروی بازار کشورمان محسوب میشود، این موضوع خیلی تعجبی ندارد. تولید این وانت کوچک در سال 1402 با افزایشی 37 درصدی، از 43,800 دستگاه سال 1401 به نزدیک 60 هزار دستگاه رسیده است.