سریع‌ترین خودروهای تولیدی هر دهه، از مرسدس سیمپلکس تا کونیگزگ آگرا

دوشنبه 15 مرداد 1403 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
Supercar-9
در این مطلب با سریع‌ترین خودروهای تولیدی هر دهه از سال 1900 تا به امروز آشنا خواهیم شد و از 100 کیلومتر بر ساعت به نزدیک 450 کیلومتر بر ساعت...
تبلیغات

در این مطلب با سریع‌ترین خودروهای تولیدی هر دهه از سال 1900 تا به امروز آشنا خواهیم شد و از 100 کیلومتر بر ساعت به نزدیک 450 کیلومتر بر ساعت خواهیم رسید.

در سال 1894، بنز ولو که اولین خودروی تولیدی جهان محسوب می‌شد، با حداکثر سرعت 20 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی روی زمین بود. این عدد اما امروز خنده‌دار به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد خودروهای جاده‌ای طی 130 سال گذشته چقدر پیشرفت کرده‌اند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه به سریع‌ترین خودروهای تولیدی هر دهه بپردازیم. ما از دههٔ 1900 شروع می‌کنیم تا به امروز برسیم.

همچنین بخوانید:

سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن جهان، از مک‌لارن F1 تا کونیگزگ و بوگاتی شیرون

سریع‌ترین خودروهای دهه 60 میلادی، از لامبورگینی میورا تا دوج چارجر

سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر

کپی لینک

دههٔ 1900: مرسدس سیمپلکس

حداکثر سرعت: 117 کیلومتر بر ساعت

اولین پیشرانه‌های درون‌سوز نه قدرتمند بودند و نه قابل‌اعتماد و به همین دلیل، سریع‌ترین خودروی دههٔ 1890 استیمر ساخت شرکت آمریکایی استنلی با حداکثر سرعت تنها 55 کیلومتر بر ساعت بود اما پیشرانه‌های درون‌سوز به‌سرعت توسعه پیدا کردند و مرسدس سیمپلکس که در سال 1903 به‌عنوان یک خودروی لوکس معرفی شد، از پیشرانهٔ 9.3 لیتری چهار سیلندر خود 60 اسب بخار قدرت بیرون کشید. به لطف این نیرو، سیمپلکس توانست به سرعت 117 کیلومتر بر ساعت برسد. یک نمونهٔ تک ساخت از خودرو با قدرت بیشتر نیز در سال 1904 رکورد سرعت زمینی را با 156 کیلومتر بر ساعت شکست.

کپی لینک

دههٔ 1910: آسترو دایملر پرینس هنری

حداکثر سرعت: 137 کیلومتر بر ساعت

این خودروی اتریشی که توسط فردیناند پورشه طراحی شد، به یک پیشرانهٔ 4 سیلندر 5.7 لیتری مجهز بود که 95 اسب بخار قدرت داشت.

کپی لینک

دههٔ 1920: دوزنبرگ مدل J

حداکثر سرعت: 192 کیلومتر بر ساعت

پیشرانهٔ 6.9 لیتری هشت سیلندر خطی دوزنبرگ مدل J قدرت فوق‌العادهٔ 265 اسب بخاری تولید می‌کرد. علاوه بر این، مدل J از تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای مثل کلاچ دوصفحه‌ای و پمپ سوخت الکتریکی و مکانیکی هم بهره می‌برد. از این خودرو حدود 430 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

دههٔ 1930: دوزنبرگ مدل SJ

حداکثر سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت

دوزنبرگ بدون توجه به رکود اقتصادی دههٔ 30، در سال 1932 نسخهٔ سوپرشارژ از مدل J را با نام مدل SJ معرفی کرد. در این مدل، قدرت موتور به عدد فوق‌العادهٔ 320 اسب بخار رسیده بود و SJ را قادر می‌ساخت با دنده دو به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بااین‌حال، بنیان‌گذار شرکت «فرد دوزنبرگ» تنها دو ماه پس از عرضهٔ SJ در اثر تصادف درگذشت و رکود اقتصادی هم نهایتاً منجر به پایان کار این شرکت در سال 1937 شد. از SJ تنها 36 دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

دههٔ 1940: جگوار XK120

حداکثر سرعت: 214 کیلومتر بر ساعت

XK120 ستارهٔ نمایشگاه خودروی لندن 1948 و نمایانگر ظهور مجدد جگوار پس از جنگ جهانی دوم بود. حداکثر سرعت این خودرو 120 مایل بر ساعت معادل 193 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شد و نام XK120 هم بر همین اساس انتخاب شد اما تغییراتی جزئی در پیشرانهٔ 3.4 لیتری شش سیلندر خطی 162 اسب بخاری خودرو باعث شد بتواند در سال 1949 به سرعت 214 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. از این ماشین تا سال 1953 بیش از 12 هزار دستگاه ساخته شد.

کپی لینک

دههٔ 1950: مرسدس بنز 300SL

حداکثر سرعت: 245 کیلومتر بر ساعت

پس از دورهٔ وحشتناک آلمان و اروپا پس از جنگ جهانی دوم، 300SL به نمادی از بهبود شرایط تبدیل شد. درهای گالوینگ فقط یکی از ویژگی‌های برجستهٔ این ماشین بودند و 300SL را به خودروی محبوب ستارگان سینما تبدیل کردند. پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی این خودرو که 215 اسب بخار قدرت داشت اما اساساً از موتور V12 دایملر گرفته شده بود که در جنگ جهانی دوم در هواپیمای جنگندهٔ مسراشمیت BF109 استفاده می‌شد.

کپی لینک

دههٔ 1960: لامبورگینی میورا

حداکثر سرعت: 282 کیلومتر بر ساعت

میورا یکی از اولین سوپراسپرت‌های جهان محسوب می‌شود. این خودرو با عریض زیاد و ارتفاع پایین، پس از شش دهه هنوز هم چشمگیر به نظر می‌رسد. میورا همچنین به‌عنوان یکی از اولین خودروهای اسپرت موتور وسط تاریخ، به یک پیشرانهٔ V12 با 345 اسب بخار قدرت مجهز بود.

کپی لینک

دههٔ 1970: فراری 512 برلینتا

حداکثر سرعت: 303 کیلومتر بر ساعت

سرعت و موفقیت میورا، فراری را متقاعد کرد که برای جانشین دیتونا سراغ ترکیب موتور وسط برود. 512 که در سال 1976 معرفی شد، به یک پیشرانهٔ 4.9 لیتری 12 سیلندر تخت با 335 اسب بخار قدرت مجهز بود. به گفتهٔ فراری، این ماشین می‌توانست به سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

کپی لینک

دههٔ 1980: فراری F40

حداکثر سرعت: 323 کیلومتر بر ساعت

فراری F40 یکی از بهترین سوپرکارهای دههٔ 80 محسوب می‌شد که قدرت و پرفورمنس خالص را ارائه می‌کرد. پشت صندلی‌های این ماشین، یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V8 توئین توربو قرار داشت که بیش از 470 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. برای چند دهه، F40 آخرین خودروی توربوشارژ فراری محسوب می‌شد.

کپی لینک

دههٔ 1990: مک‌لارن F1

حداکثر سرعت: 386 کیلومتر بر ساعت

ساخت سوپراسپرتی با سه صندلی که بتواند بدون بلند شدن از زمین و داغ کردن به سرعتی بیش از 380 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و تا حد امکان سبک باشد، یک شاهکار است و مک‌لارن موفق به انجام این شاهکار شد. ازآنجایی‌که F1 با قیمت نیم میلیون پوندی عرضه شد، دست مک‌لارن برای انجام هر کاری باز بود و به همین دلیل، شرکت بریتانیایی با F1 شاسی مونوکوک فیبر کربنی را به جهان معرفی کرد. در سینهٔ این ماشین هم نیروگاه 6.1 لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت ب‌ام‌و با 618 اسب بخار قدرت قرار داشت. F1 هنوز هم سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی جهان محسوب می‌شود.

کپی لینک

دههٔ 2000: SSC آلتیمیت آئرو

حداکثر سرعت: 412 کیلومتر بر ساعت

هرچند بوگاتی ویرون اولین خودرویی بود که در سال 2005 از مرز سرعت 400 کیلومتر بر ساعت فراتر رفت اما حدود دو سال بعد، آلتیمیت آئروی آمریکایی با دستیابی به سرعت 412 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان لقب گرفت و این رکورد را تا پایان دهه در اختیار داشت. چنین سرعتی به لطف یک پیشرانهٔ 6.3 لیتری V8 توئین توربو با 1200 اسب بخار قدرت حاصل شد که از کوروت C5 گرفته شده بود.

کپی لینک

دههٔ 2010: کونیگزگ آگرا RS

حداکثر سرعت: 447 کیلومتر بر ساعت

بوگاتی که مغلوب SSC شده بود، در سال 2010 با نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ ویرون یعنی نسخهٔ سوپراسپرت با 1200 اسب بخار قدرت، به میدان مبارزه بازگشت و رکورد 431 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند اما در سال 2017 این رکورد توسط کونیگزگ آگرا RS شکسته شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو با 1360 اسب بخار قدرت مجهز بود. هرچند بعداً بوگاتی شیرون سوپراسپرت و SSC تواتارا به سرعت‌های بیشتری دست یافتند اما چون این رکوردها فقط در یک جهت ثبت شد، مورد تأیید گینس قرار نگرفت و بنابراین، هنوز هم رسماً آگرا RS سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.