سعید زرندی محتملترین گزینه برای تصدی وزارت صمت/ نگرانی از آینده بازار خودرو در دولت چهاردهم
آخرین اخبار از لیست کابینه دولت چهاردهم حکایت از انتخاب سعید زرندی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارد. پیش از این خبرهایی از ابقای عباس علی آبادی در وزارت صمت به گوش میرسید اما اکنون تصمیم بر سکانداری وی در وزارت نیرو است.
بنابر پیگیریهای صورت گرفته از سوی پدال، تا به لحظه تنظیم این گزارش، سعید زرندی معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشترین شانس را برای تصدی پست وزارت در مهمترین رکن اقتصادی کشور در دولت چهاردهم دارد. پیش از این اخباری از نهایی شدن نام حسین علایی و یا حتی ابقاء عباس علی آبادی به عنوان وزیر جدید صمت به گوش میرسید اما اکنون برآوردهای نهایی حول نام سعید زرندی هستند.
https://www.pedal.ir/news/candidates-for-the-ministry-of-industry-of-iran/
سعید زرندی کیست؟
سعید زرندی مدیرعامل فعلی هلدینگ صنایع شیمیایی ایران و معاون اسبق طرح و برنامه وزارت صمت در دولت دوازدهم است. وی سابقه ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز را در کارنامه خود دارد. همچنین زرندی دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. ظاهرا این گزینه از سوی حسن روحانی به مسعود پزشکیان پیشنهاد شده، البته که در دولت سیزدهم نیز بنا بود او به عنوان استاندار البرز تعیین شود.
از دیگر سوابق کاری زرندی میتوان به:
- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام
- عضو شورای معاونی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
- معاون طرح و برنامه وزارت صمت
- معاون سازمان پژوهشهای علمی و صنعت یوزارت علوم
- رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان البرز
- مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات وزارت صنعت و معدن و تجارت
- مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز
- معاون برنامه ریزی صندوق بازنشستگی
اشاره کرد. جوان بودن زرندی و تعاملات خوب وی با بدنه مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نقاط قوت وی محسوب میشود. با وجود برخی انتقادات از سوی ذینفعان، در نظرسنجیهای صورت گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی در دوره گذشته وزارت صمت به عنوان برترین معاون وزیر در طول ادوار مختلف شناخته شده است.
نگرانی از آینده بازار خودرو در دولت چهاردهم
از زمانی که نام مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران معرفی شد، این نگرانی در بین اهالی صنعت خودرو پیش آمد که عاقبت این حوزه و داستانهای پر رمز و راز آن چه میشود؛ عدهای معتقدند دولتهای منتسب به جناح چپ برخلاف اصولگرایان میانه خوبی با واردات خودرو ندارند و در زمان آنها بازار خودرو با چالشهای بسیاری مواجه میشود و از طرفی دیگر رویکرد آنها معطوف به حمایت از تولید داخل بوده و به دنبال تشدید انحصار هستند.
بعد از گذشت 5 سال طوفانی و بسیار سخت، اکنون بازار خودرو با آرامشی نسبی روبرو شده، واردات کم کم از روند لاک پشتی خارج شده و با وجود تحریم، پای نسل جدید خودروهای سواری الکتریکی نیز به خیابانهای کشورمان باز شده است. دولت سیزدهم برای آن که خود را اثبات کند، تلاش خود را کرد که روند قبلی را کنار زده و برای خود کارنامه درخشانی در حوزه خودرو ثبت کند؛ از راه اندازی مجدد واردات خودرو گرفته تا کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی و تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در دقایق اضافه همگی اقداماتی بودند که با وجود ایرادات فراوان، در ظاهر قدمی روبه جلو به نظر آمدند.
بررسی عملکرد دولت سیزدهم در امر واردات و تولید خودرو نشان میدهد با وجود صادرات قابل توجه نفت نسبت به دولت دوازدهم، تحریمهای بانکی کماکان چالش بسیار مهمی بر سر راه صنعت خودرو بوده به نحوی که همین مقدار از واردات و مونتاژ خودرو آن هم از مبدأ چین، با تخصیص ارز از سایر سهمیهها صورت پذیرفته و در صورتی که دولت جدید نسبت به انضباط مالی جدی باشد میتواند اندک روزنه فعلی را نیز مسدود کند.
به نظر میرسد دولت چهاردهم در معرض آزمونی سخت قرار دارد؛ آیا رئیس جمهور جدید بنابر وعده انتخاباتی خود واردات خودرو را ادامه میدهد و یا اینکه محدودیتهای ارزی و تشدید احتمالی آنها در آینده باعث تکرار روال سیاه گذشته میشود؟