ارزان‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار ایران، از سوزوکی و نیسان تا چانگان

شنبه 20 مرداد 1403 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
Cars-1
در حال حاضر اگر به دنبال ارزان‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار از برندهای غیرچینی باشید، باید حداقل 1.7 میلیارد تومان بپردازید.
تبلیغات

وقتی پس از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، سرانجام در سال 1401 دوباره واردات خودرو آزاد شد، حرف از واردات خودروهای اقتصادی بود ولی همه می‌دانستیم این خودروها قرار نیست با قیمت مناسب و واقعی به دست خریداران ایرانی برسد تا مبادا خطری برای بازار خودروسازان داخلی ایجاد شود. با نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار، این موضوع کاملاً مشخص خواهد بود زیرا هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروهای وارداتی در بازار از برندهای غیرچینی نزدیک به دو میلیارد تومان قیمت دارند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ارزان‌ترین خودروهای وارداتی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم تا ببینیم اقتصادی‌ترین خودروهای جهان در کشورمان با چه قیمتی عرضه می‌شوند. همچنین ازآنجایی‌که خرید خودروهای وارداتی با قیمت نمایندگی از سامانه یکپارچه نیاز به طی کردن هفت‌خوان رستم دارد، در اینجا قیمت بازار را ملاک قرار داده‌ایم.

همچنین بخوانید: گران‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار ایران، از کرولا تا سراتو و توسان

کپی لینک

10-جتا VS5

قیمت بازار: 2 میلیارد و 400 میلیون تومان

فولکس‌واگن در سال 2019 اقدام به ایجاد یک برند اقتصادی بنام جتا برای بازار چین کرد و با آزادسازی واردات، ماموت خودرو که قبلاً اقدام به واردات خودروهای فولکس‌واگن کرده بود، سراغ این برند نوپا رفت. درحالی‌که قرار بود هر سه محصول تولیدی جتا به ایران وارد شوند، تاکنون فقط کراس‌اوورهای VS5 و VS7 برای فروش عرضه شده‌اند که مدل کوچک‌تر VS5 با قیمت بازار 2.4 میلیارد تومانی، در رتبهٔ دهم این لیست قرار می‌گیرد. این خودرو اشتراکات فراوانی با سئات آتکا دارد و اساساً نسخهٔ ری‌بج شده و ارزان‌سازی شده از این کراس‌اوور اسپانیایی محسوب می‌شود. VS5 در نمایشگاه خودروی شانگهای سال 2019 هم‌زمان با راه‌اندازی برند جتا، معرفی شد. این کراس‌اوور اقتصادی از یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکس‌واگن با 148 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

کپی لینک

9-جیلی آزکارا

قیمت بازار: 2 میلیارد و 350 میلیون تومان

جیلی یکی از برندهای چینی خوشنام در بازار کشورمان بود که با مدل وارداتی امگرند به لطف کیفیت مناسب با استقبال خریداران ایرانی مواجه شد. با آزادسازی واردات اما این بار فردا موتور سراغ جیلی رفت و یکی از کراس‌اوورهای آن را با نام آزکارا به ایران آورد. این خودرو در اصل جیلی بویوئه نام دارد که پیشینهٔ آن به سال 2016 بازمی‌گردد و در بازارهای صادراتی با نام آزکارا عرضه می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد این خودرو، برخورداری از پیشرانهٔ هیبریدی خفیف است. این قوای محرکه که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف 48 ولتی تشکیل شده است که مجموعاً 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین برخلاف اکثر کراس‌اوورهای چینی، در آزکارا نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

قیمت بازار: 2 میلیارد و 150 میلیون تومان

سایپا که در دههٔ 90 شمسی به مونتاژ کراس‌اوور کوچک چانگان CS35 پرداخت و نظر خریداران زیادی را جلب کرد، با آزادسازی واردات دوباره سراغ این شرکت چینی رفت و کراس‌اوورهای آن را به ایران آورد. یکی از این خودروها، کراس‌اوور کامپکت CS55 پلاس است که سایپا قصد مونتاژ آن را هم دارد و هم‌اکنون نمونه‌های آزمایشی آن در خیابان‌های تهران دیده شده‌اند. برای دور زدن تحریم‌ها، قرار است این خودرو با برند سایپا و نام 441P در ایران مونتاژ شود. نمونهٔ وارداتی CS55 پلاس از سوی سایپا با قیمت 1.5 میلیارد تومان عرضه می‌شود اما این رقم در بازار از دو میلیارد تومان فراتر رفته است. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که 180 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

کپی لینک

7-سوزوکی بالنو

قیمت بازار: 2 میلیارد و 50 میلیون تومان

درحالی‌که سوزوکی را در ایران با شاسی‌بلند گرند ویتارا می‌شناختیم، شرکت راسا موتور با آزادسازی واردات خودروهای اقتصادی این شرکت که از طریق شرکت زیرمجموعهٔ ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌شوند را به ایران آورده است. یکی از این خودروها، هاچ‌بک بالنو است. این خودرو اولین بار در سال 2015 معرفی شد و هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که اوایل سال 2022 در هند معرفی شد. بالنو در هند و آفریقای جنوبی با برند تویوتا هم عرضه می‌شود. این هاچ‌بک ژاپنی-هندی، با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور به ایران آمده که این موتور صرفاً برای بازارهای خارج از هند در نظر گرفته است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

کپی لینک

6-بستیون T77

قیمت بازار: 2 میلیارد تومان

گروه بهمن که در دههٔ 90 شمسی اقدام به مونتاژ سدان‌های B50 و B30 برند بسترن شرکت چینی فاو می‌کرد، با آزادسازی واردات دوباره سراغ این برند رفته و کراس‌اوور T77 آن را وارد کرده است. البته فاو در پایان سال 2018 نام این برند را به بستیون تغییر داد. T77 در سال 2018 راهی بازار چین شد و سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد اما نمونه‌های وارداتی گروه بهمن از نسخهٔ قبل از فیس‌لیفت هستند. این کراس‌اوور چینی که طراحی شیک و منحصربه‌فردی دارد، از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که 166 اسب بخار قدرت و 258 نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تحویل می‌دهد. T77 از سوی گروه بهمن با قیمت 2.150 میلیارد تومان عرضه می‌شود اما در بازار با قیمت کمتری به فروش می‌رسد که نشان از استقبال ضعیف خریداران از کراس‌اوور فاو دارد.

کپی لینک

5-سوزوکی سیاز

قیمت بازار: 1 میلیارد و 850 میلیون تومان

یکی دیگر از خودروهای اقتصادی و هندی سوزوکی که راسا موتور به ایران آورده، سدان سیاز است. این خودرو در سال 2014 معرفی شده و سدان سالخورده‌ای محسوب می‌شود که این موضوع خصوصاً در داخل کاملاً خود را نشان می‌دهد. همچنین سیاز از لحاظ کیفیت هم وضعیت خیلی خوبی ندارد و به همین دلیل است که از دیگر سدان‌های وارداتی ژاپنی مثل تویوتا کرولا بسیار ارزان‌تر است. سیاز از پیشرانهٔ مشترکی با هاچ‌بک بالنو استفاده می‌کند که یعنی در اینجا هم همان موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی را با 103 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور می‌بینیم. قیمتی که راسا موتور برای این سدان هندی در نظر گرفته 1.430 میلیارد تومان است که این رقم در بازار حدود 400 میلیون تومان گران‌تر شده است.

کپی لینک

4-شاین مکس

قیمت بازار: 1 میلیارد و 800 میلیون تومان

ایران‌خودرو که قبلاً سابقهٔ همکاری با دانگ‌فنگ را داشت و به مونتاژ هاچ‌بک H30 کراس این شرکت پرداخته بود، با آزادسازی واردات دوباره سراغ دانگ‌فنگ رفته و این بار یکی از سدان‌های آن را به ایران آورده است. این خودرو محصول برند آئولوس دانگ‌فنگ است و در اصل یی‌شوئن (Yixuan) نام دارد اما در بازارهای صادراتی با نام شاین عرضه می‌شود. ابن خودرو یک سدان کامپکت است که پیشینهٔ آن به سال 2019 بازمی‌گردد. هنگام رونمایی این خودرو در کشورمان حدود یک سال پیش، ایران‌خودرو خبر از عرضهٔ آن در نسخه‌های بنزینی و هیبریدی داد اما تا به امروز فقط نسخهٔ بنزینی شاین مکس با موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه شده که 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد.

کپی لینک

3-نیسان سانی

قیمت بازار: 1 میلیارد و 700 میلیون تومان

خودروهای نیسان در ایران برای واردات مدعیان زیادی دارند و چندین شرکت به دنبال واردات خودروهای این شرکت هستند که یکی از آن‌ها جهان نوین آریا نام دارد. این شرکت یکی از ارزان‌ترین و البته قدیمی‌ترین خودروهای نیسان را وارد کرده است. این خودرو سدان ساب‌کامپکتی بنام سانی است یعنی همان خودرویی که با نام ورسا در آمریکا عرضه می‌شود. البته خودروی وارداتی جهان نوین آریا جدیدترین نسل ورسا یا سانی نیست بلکه نسل سوم است که پیشینهٔ آن به سال 2011 بازمی‌گردد. تولید این خودرو چند سال است که در اکثر کارخانه‌های نیسان متوقف شده اما همچنان در مصر تولید می‌شود. نیسان سانی وارداتی به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با تنها 108 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور مجهز است و ارزان‌ترین خودروی وارداتی غیرچینی بازار محسوب می‌شود.

کپی لینک

2-چانگان CS35 پلاس

قیمت بازار: 1 میلیارد و 530 میلیون تومان

یکی دیگر از کراس‌اوورهای چانگان که سایپا وارد کرده، CS35 پلاس است. این خودرو نسل دوم همان CS35 قدیمی محسوب می‌شود که قبلاً در ایران مونتاژ می‌شد. البته سایپا در کنار CS55 پلاس، قصد مونتاژ این کراس‌اوور کوچک را هم دارد و قرار است با نام 421P روی خط تولید سایپا برود. CS35 پلاس وارداتی اما در دو مدل با نام تیپ 2 و تیپ 3 عرضه می‌شود که دومی تجهیزات بیشتری دارد. این کراس‌اوور کوچک چینی به یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با 160 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور مجهز است که به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل می‌شود.

کپی لینک

1-زوتی DL5

قیمت بازار: 1 میلیارد و 110 میلیون تومان

و در آخر به ارزان‌ترین خودروی وارداتی در بازار می‌رسیم که یک کراس‌اوور کوچک و قدیمی از شرکت نه‌چندان خوشنام زوتی است. این خودرو توسط پارس‌خودرو وارد شده ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است زیرا رقبای مونتاژی به‌مراتب جدیدتر و جذاب‌تری را در مقابل خود می‌بیند. به همین دلیل، قیمت نمایندگی و بازار DL5 یکسان است. این کراس‌اوور چینی که در اصل T300 نام دارد و در سال 2016 معرفی شده، زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 144 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.