مهمترین رکوردهای خودروهای بنزینی، از شتاب چلنجر تا حداکثر سرعت بوگاتی
با وجود فراگیری خودروهای الکتریکی، هنوز هم رکوردهای زیادی در اختیار خودروهای درونسوز است که در اینجا شش نمونه از مهمترینهای آنها را مرور خواهیم کرد.
غریزهٔ انسان برای رقابت همراه با اشتیاق به نوآوری که مهندسی خودرو را از ابتدا به پیش برده، منجر به تلاشهای بیشماری برای ساخت خودروهایی شده است که رکوردهای مختلف را بهویژه در زمینهٔ سرعت و شتاب شکستهاند. هرچند طی سالهای اخیر خودروهای الکتریکی رکوردهای متعددی را بهخصوص در زمینهٔ شتاب شکستهاند اما هنوز هم رکوردهای زیادی در اختیار خودروهای بنزینی است. ازاینرو، در ادامه به معرفی شش رکورد بزرگ جهان خودرو خواهیم پرداخت که در دست خودروهای تولیدی بنزینی یا هیبریدی است.
حداکثر سرعت: بوگاتی شیرون سوپراسپرت
رکوردهای حداکثر سرعت بخشی از تاریخ خودروسازی از همان زمان اختراع این وسیلهٔ نقلیه بودهاند. از زمانی که اولین خودروی تولیدی واقعی جهان یعنی بنز ولو در سال 1894 به حداکثر سرعت 20 کیلومتر بر ساعت رسید، خودروسازان مختلف برای دستیابی به سرعتهای بالاتر باهم رقابت کردهاند. بیشترین سرعتی که تاکنون با یک خودروی تولیدی روی کره زمین ثبت شده، 490 کیلومتر بر ساعت است. این رکورد در سال 2019 توسط بوگاتی شیرون سوپراسپرت 300+ ثبت شد و تاکنون هیچ خودروی دیگری به آن نزدیک نشده است. البته ازآنجاییکه بوگاتی فقط در یک جهت به این سرعت رسید، این رکورد در کتاب گینس ثبت نشد ولی بااینوجود، چنین سرعتی برای یک خودروی تولیدی بسیار چشمگیر است. بوگاتی همچنین پیشازاین رکوردهای سرعت دیگری را هم شکست که رسماً در گینس ثبت شد. در سال 2005، ویرون در دو جهت به میانگین سرعت 408 کیلومتر بر ساعت رسید و پنج سال بعد، ویرون سوپراسپرت این رکورد را به 431 کیلومتر بر ساعت ارتقاء داد.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر: دوج چلنجر دیمن 170
رکورد شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت نیز یکی دیگر از رکوردهایی است که در طول تاریخ تلاشهای زیادی برای شکستن آن صورت گرفته است. این رکورد هماکنون در بین خودروهای درونسوز در اختیار دوج چلنجر دیمن 170 است. این خودرو که در سال 2023 معرفی شد، نسخهای سریعتر و قویتر از دیمن سال 2018 بود که خود نسخهای پرفورمنس بالاتر از هلکت محسوب میشد. دیمن 170 که برای خداحافظی با چلنجر و دوران پیشرانههای V8 همی ساخته شد، با 1025 اسب بخار قدرت، در دنیای خودروهای درونسوز دو رکورد را در اختیار دارد. این چلنجر در 400 متر تایم 8.91 ثانیه را ثبت کرده که تنها دو خودرو از آن سریعترند (پینینفارینا باتیستا و ریمک نورا) که هردو الکتریکی هستند و بنابراین، دیمن 170 سریعترین خودروی درونسوز در 400 متر محسوب میشود. رکورد بعدی هم شتاب صفر تا 96 کیلومتر با تنها 1.66 ثانیه است. البته این رکوردها هردو روی آسفالت مخصوص با لاستیکهای درگ ثبت شده و تکرار آنها توسط افراد عادی بهنوعی غیرممکن خواهد بود.
800 متر: هنسی ونوم F5
این رکورد برخلاف 400 متر، اندازهگیری زمان پیمودن 800 متر یا نیم مایل نیست بلکه اندازهگیری حداکثر سرعتی است که یک خودرو میتواند در این مسافت به آن دست پیدا کند. همین چند هفته پیش، هنسی ونوم F5 این رکورد 800 متر را شکست. طی یک رویداد آزمایشی، «دیوید دوناهو» قهرمان مسابقات اتومبیلرانی آمریکا که این روزها رانندهٔ آزمایشی هنسی است، در 800 متر به سرعت 357 کیلومتر بر ساعت رسید و رکورد جدیدی را در حداکثر سرعت نیم مایل به ثبت رساند. این رکورد در حالی ثبت شد که نهتنها هوا بسیار گرم بود بلکه مسیر برای رکوردشکنی آماده نشده و پوشیده از گردوغبار بود. بااینحال، F5 توانست رکوردی بالاتر از ریمک نورا و بوگاتی شیرون سوپراسپرت را در نیم مایل به ثبت برساند.
پیست نوربرگرینگ: مرسدس AMG One
نوربرگرینگ یکی از مشهورترین پیستهای جهان است که در طول دههها میزبان رویدادهای مختلفی از فرمول یک گرفته تا مسابقات استقامتی بوده است. بااینحال، شهرت نوربرگرینگ بیشتر به خاطر لپ تایمهایی است که توسط خودروهای پرفورمنس مختلف در دور این پیست 20 کیلومتری ثبت میشود. درواقع، شکستن رکورد نوربرگرینگ نوعی اعتبار برای خودروها به همراه دارد. رکورددار کنونی این پیست در بین خودروهای تولیدی، مرسدس AMG One است که حدود دو سال است این رکورد را با زمان 6 دقیقه و 35 ثانیه در فرمت طولانیتر 20.8 کیلومتری و 6 دقیقه و 30 ثانیه در فرمت کوتاهتر 20.6 کیلومتری در اختیار دارد. رکورددار قبلی نوربرگرینگ هم پورشه 911 GT2 RS با کیت منتی بود که مرسدس با اختلاف 8 ثانیه آن را شکست. چنین پرفورمنس فوقالعادهای به لطف تکنولوژیهای فراوانی حاصل شده که One از فرمول یک گرفته است.
مسیر گودوود: زینگر 21C
مسیر تپه نوردی مشهور در فستیوال سرعت گودوود هم یکی دیگر از مکانهای شناختهشده برای اثبات تواناییهای خودروها است و حدود یک ماه پیش زینگر 21C رکورد سریعترین خودروی تولیدی در این مسیر را شکست. این هایپرکار هیبریدی آمریکایی، در مسیر گودوود تایم 48.82 ثانیه را به ثبت رساند و رکورد قبلی که با 49.32 ثانیه در اختیار ریمک نورا بود را شکست تا به سریعترین خودروی تولیدی تبدیل شود که مسیر تپه نوردی مشهور گودوود را طی میکند. جالب اینکه زینگر هنگام این رکوردشکنی، از حداکثر راندمان آیرودینامیکی خود بهره نبرده است زیرا یکی از آینههای جانبی آن به خاطر برخورد با دستههای کاه کنار مسیر کنده شده بود. زینگر 21C که در سال 2020 معرفی شد، هرچند نامی ناشناخته در دنیای هایپرکارها بود اما به لطف رکورد زنی در پیستهای مختلف، توانست خود را مطرح کند و قرار است اولین نمونههای آن اواخر امسال به خریداران تحویل داده شود.
صفر-400-صفر کیلومتر: کونیگزگ یسکو ابسلوت
یکی دیگر از رکوردهای قابلتوجه در جهان خودروها، رکورد صفر-400-صفر کیلومتر بر ساعت است. در این فرایند، اندازهگیری میشود که خودرو در چند ثانیه از صفر به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت و دوباره به توقف کامل میرسد. کمتر از دو ماه پیش، کونیگزگ یسکو ابسلوت این رکورد را با 27.83 ثانیه شکست. رکورد قبلی صفر-400-صفر کیلومتر هم در اختیار خود کونیگزگ بود ک سال گذشته توسط مدل هیبریدی رگرا با مغلوب کردن ریمک نورا ثبت شد اما یسکو توانست این رکود را نزدیک به یک ثانیه بهبود ببخشد. کونیگزگ همچنین قصد دارد رکورد حداکثر سرعت خودروهای تولیدی را هم با یسکو بشکند. طبق شبیهسازیها، این خودرو میتواند به سرعتی بیش از 500 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.