تمام ابرخودروهایی که برای سرعت 500 کیلومتر بر ساعت تلاش میکنند
از زمان اختراع خودرو، یکی از اهداف اصلی خودروسازان، دستیابی به سرعتهای بالاتر بوده است. به همین دلیل، در طول تاریخ، خودروسازان زیادی به مسابقهٔ سرعت پیوستند. طی سالهای اخیر اما سرعتهای رکوردشکن به دنیای هایپرکارها اختصاص داشته است. زمانی که مکلارن F1 در اواخر دههٔ 90 با دستیابی به سرعت 386 کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را شکست، این رکورد برای چندین سال دستنخورده باقی ماند تا اینکه بوگاتی ویرون با عبور از مرز 400 کیلومتر بر ساعت، دوران جدیدی را برای هایپرکارها رقم زد. از آن زمان تاکنون این عدد بالا و بالاتر رفته و سد بعدی که باید شکسته شود، عدد جادویی 500 کیلومتر بر ساعت است. در حال حاضر، تاجوتخت پادشاهی سرعت چندین مدعی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
هنسی ونوم F5
حداکثر سرعت شبیهسازیشده: 528 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 6.6 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 1817 اسب بخار |
گشتاور | 1617 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.5 ثانیه |
هنسی که در سال 2014 با هایپرکار ونوم GT توانست به سرعت 435 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، قصد دارد با ونوم F5 از سد 500 کیلومتر بر ساعت عبور کند. بنیانگذار این شرکت «جان هنسی» بهوضوح اظهار داشته است که رکوردشکنی با F5 در دو جهت صورت خواهد گرفت. این هایپرکار آمریکایی به یک پیشرانهٔ 6.6 لیتری توئین توربو مجهز است که 1817 اسب بخار قدرت دارد و به یک گیربکس هفت سرعته تک کلاچه نیمه اتوماتیک متصل میشود. ونوم F5 به لطف وزن سبک ناشی از مونوکوک فیبر کربنی و بدنهٔ آیرودینامیک، بهصورت تئوری میتواند سد جادویی 500 کیلومتر بر ساعت را بشکند اما در عمل هنوز این کار را انجام نداده است. بااینحال، قرار است هایپرکار هنسی اواخر امسال این کار را انجام دهد. جان هنسی گفته قصد دارد در دو جهت به میانگین سرعت 480 کیلومتر بر ساعت برسد اما هدف این است که در یک جهت به سرعت 500 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این در حالی است که شبیهسازیها امکان دستیابی ونوم F5 به سرعت 528 کیلومتر بر ساعت را نشان دادهاند.
بوگاتی توربیون
حداکثر سرعت محدودشده: 445 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 8.3 لیتری V16 هیبریدی |
قدرت | 1800 اسب بخار |
گشتاور | 2000 نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 2.0 ثانیه |
رکوردهای سرعت بهنوعی با نام بوگاتی گره خوردهاند زیرا همانطور که گفته شد، تنور رقابت برای شکستن رکورد سرعت با ویرون آغاز شد و سپس با ویرون سوپراسپرت ادامه پیدا کرد. همچنین شیرون سوپراسپرت 300 هم توانست در سال 2019 به سرعت 480 کیلومتر دست یابد هرچند این رکورد چون فقط در یک جهت انجام گرفت، بهطور رسمی به ثبت نرسید. حال شیرون کنار رفته و جای آن را توربیون گرفته است. این خودرو برخلاف شیرون، به یک نیروگاه 8.3 لیتری V16 تنفس طبیعی به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 1800 اسب بخار قدرت تولید میکنند. هرچند حداکثر سرعت توربیون روی 445 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی روی سرعتسنج آن عدد 550 کیلومتر بر ساعت دیده میشود. البته ما نوجوان 10 ساله نیستیم و میدانیم که توربیون بهاحتمالزیاد نمیتواند به چنین سرعتی دست پیدا کند ولی اگر هایپرکار جدید بوگاتی نمیتوانست به این سرعت نزدیک شود، چنین عدد بالایی روی سرعتسنج نقش نمیبست. همچنین مدیرعامل بوگاتی «مت ریمک» گفته چیزهای بیشتری در راه است. هرچند وی در مورد حداکثر سرعت شبیهسازیشدهٔ توربیون حرفی نزده ولی اشاره کرده که بوگاتی همیشه به دنبال عبور از محدودیتها بوده است.
کونیگزگ یسکو ابسلوت
حداکثر سرعت شبیهسازیشده: 532 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 1600 اسب بخار (با E85) |
گشتاور | 1500 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.5 ثانیه |
یکی دیگر از بازیگران اصلی رکوردهای سرعت، کونیگزگ است. این شرکت هماکنون با آگرا RS که میانگین سرعت 447 کیلومتر بر ساعت را در دو جهت به ثبت رساند، رکورد رسمی سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار دارد. مدیرعامل این شرکت «کریستین فون کونیگزگ» اعلام کرده که برنامهٔ شکستن رکورد سرعت با یسکو در اواخر امسال را بهطورجدی در دستور کار دارد. برخلاف بوگاتی شیرون سوپراسپرت 300، قرار است این کار با یکی از خودروهایی که به خریداران تحویل داده شده در دو جهت صورت گیرد. در حال حاضر، تنها مانع بر سر این رکوردشکنی، یافتن لاستیک مناسب است. یسکو که بهعنوان جانشین آگرا در سال 2019 معرفی شد، در دو نسخه با نامهای اتک و ابسلوت تولید میشود که دومی با حذف قطعاتی مثل بال بزرگ عقب و ضریب درگ پایینتر، برای حداکثر سرعت طراحی شده است. به گفتهٔ کونیگزگ، شبیهسازیها حداکثر سرعت 532 کیلومتر بر ساعت را برای یسکو ابسلوت نشان دادهاند. موضوع مهم اینکه کونیگزگ قصد دارد برخلاف رقبا، این رکوردشکنی را با خودرویی تولیدی انجام دهد که جواز تردد در خیابانها را خواهد داشت.
SSC تواتارا
حداکثر سرعت ثبتشده: 475 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 5.9 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 1750 اسب بخار (با E85) |
گشتاور | 1800 نیوتن متر |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.5 ثانیه |
SSC هم مثل کونیگزگ و هنسی، سابقهٔ شکستن رکورد سرعت را با هایپرکار قبلی خود بنام آلتیمیت آئرو دارد و برای شکستن دوبارهٔ این رکورد با مدل جدید تواتارا هم تلاش زیادی کرده است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 5.9 لیتری V8 توئین توربو مجهز است که از نلسون ریسینگ گرفته شده و با بنزین معمولی 1350 اسب بخار قدرت تولید میکند اما با استفاده از سوخت E85 این رقم به 1750 اسب بخار میرسد. در سال 2020، این شرکت با ادعای دستیابی تواتارا به سرعت 530 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه نوادا خبرساز شد. بااینحال، بعداً مشخص شد که این خودرو نهتنها به چنین سرعتی نرسیده بلکه حتی از سد 300 مایل بر ساعت معادل 480 کیلومتر بر ساعت هم عبور نکرده است. ظاهراً اختلاف بین حداکثر سرعت واقعی تواتارا و عدد اعلامی به دلیل محاسبات نادرست بوده است. بااینحال، SSC در سال 2022 دوباره برای رکوردشکنی تلاش کرد و با یکی از خریداران تواتارا پشت فرمان توانست به سرعت 475 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که این بار بهطور رسمی ثبت شد. از آن زمان تاکنون، SSC تلاش دیگری برای شکستن رکورد سرعت نکرده ولی صحبتهای مدیرعامل شرکت «جرود شلبی» پس از شکست اولیه، نشان میدهد که SSC قصد ندارد از جنگ سرعت عقبنشینی کند.