قویترین پیشرانه خودروسازان بزرگ جهان؛ قسمت اول از پژو تا رولزرویس
این روزها با فراگیری پیشرانههای هیبریدی و تمام الکتریکی، اسب بخار بهنوعی ابهت و ارزش خود را از دست داده و در خودروهایی معمولی قدرتهای بسیار بالایی را میبینیم. بااینحال، دوران موتورهای درونسوز هنوز به پایان نرسیده و همچنان بسیاری از خودروسازان اقدام به تولید موتورهای بنزینی قدرتمندی میکنند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم طی دو قسمت با قویترین پیشرانههای بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شویم. در این لیست فقط قدرت موتورهای بنزینی ملاک است و قدرتی که توسط سیستمهای هیبریدی اضافه میشد محاسبه نشده است.
پژو
قدرت: 200 اسب بخار
پیشرانه | 1.6 لیتری I4 توربو |
گشتاور | 300 نیوتن متر |
پژو سالها است که پیشرانهای بزرگتر از 1.6 لیتری چهار سیلندر تولید نمیکند و در قعر لیست ما جای میگیرد. در حال حاضر، قویترین نسخهٔ این موتور در سدان اسپرت 508 PSE استفاده میشود و در کنار سیستم هیبریدی با یک موتور الکتریکی قرار میگیرد که مجموع خروجی را به 360 اسب بخار میرساند.
سیتروئن / دیاس
قدرت: 225 اسب بخار
پیشرانه | 1.6 لیتری I4 توربو |
گشتاور | 300 نیوتن متر |
سیتروئن هم در محصولات مختلف خود از پیشرانههای مشترک با پژو استفاده میکند ولی قویترین نسخهٔ موتور 1.6 لیتری مذکور با 225 اسب بخار قدرت، فقط به برند لوکس این گروه فرانسوی یعنی دیاس اختصاص دارد. از این موتور در سدان لوکس DS 9 استفاده میشود.
سوبارو
قدرت: 271 اسب بخار
پیشرانه | 2.4 لیتری H4 توربو |
گشتاور | 350 نیوتن متر |
سوبارو هم در حال حاضر در حداکثر قدرت حرف چندانی برای گفتن ندارد. قویترین موتور این شرکت یک نمونهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر تخت توربو است که در سدان اسپرت WRX استفاده میشود. این موتور در نسخهٔ ضعیفتر با 260 اسب بخار قدرت نیز در دیگر محصولات سوبارو مورداستفاده قرار میگیرد.
رنو / آلپین
قدرت: 300 اسب بخار
پیشرانه | 1.8 لیتری I4 توربو |
گشتاور | 340 نیوتن متر |
رنو هم مثل دو برند فرانسوی قبلی، در محصولات خود از پیشرانههای اقتصادی بسیار کمقدرتی استفاده میکند ولی این شرکت برای بازوی پرفورمنس خود یعنی برند آلپین یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری نسبتاً قدرتمند را تولید میکند. این موتور که قبلاً در مگان RS هم استفاده میشد، در قویترین نسخهٔ آلپین A110 تا 300 اسب بخار قدرت تولید میکند.
هیوندای
قدرت: 300 اسب بخار
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 |
گشتاور | 360 نیوتن متر |
هیوندای قبلاً موتورهایی قویتر از این هم در سبد محصولات خود داشت اما از وقتی جنسیس را بهعنوان برند لوکس مستقل ایجاد کرد، موتورهای قدرتمند به این برند اختصاص داده شدند و در حال حاضر، قویترین پیشرانهٔ هیوندای یک نمونهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی GDI در سدان لوکس گرنجور است.
ولوو
قدرت: 320 اسب بخار
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توئین شارژر |
گشتاور | 430 نیوتن متر |
ولوو سالها است که موتورهای V6 و V8 خود را کنار گذاشته و فقط از موتورهای چهار سیلندر استفاده میکند. قویترین موتور چهار سیلندر این شرکت که زیر کاپوت مدلهای مختلفی مثل S60، S90 و XC90 نصب شد، به لطف استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم، حداکثر 320 اسب بخار قدرت تولید میکند.
فولکسواگن
قدرت: 340 اسب بخار
پیشرانه | 3.0 لیتری V6 توربو |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
هرچند گروه فولکسواگن برای برندهای زیرمجموعهٔ خود پیشرانههای بسیار قدرتمندی تولید کرده ولی در حال حاضر قویترین موتوری که در محصولات خودش استفاده میکند، یک نمونهٔ 3 لیتری V6 توربو با 340 اسب بخار قدرت است. این موتور در شاسیبلند توآرگ استفاده میشود.
مزدا
قدرت: 340 اسب بخار
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توربو |
گشتاور | 500 نیوتن متر |
مزدا اخیراً یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جدید را معرفی کرده که قویترین موتور در تاریخ این شرکت ژاپنی محسوب میشود. قویترین نسخهٔ این پیشرانه در بزرگترین شاسیبلندهای بزرگ مزدا یعنی CX-70 و CX-90 مورداستفاده قرار میگیرد.
کیا
قدرت: 370 اسب بخار
پیشرانه | 3.3 لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | 510 نیوتن متر |
کیا در سدانهای استینگر و K9 از یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند که 370 اسب بخار قدرت دارد. همین موتور در سدان جنسیس G70 هم ارائه میشود. کیا قبلاً یک موتور 5 لیتری V8 با 425 اسب بخار قدرت را هم در سدان پرچمدار K9 ارائه میکرد ولی چند سالی است این موتور را کنار گذاشته است.
جنسیس
قدرت: 415 اسب بخار
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو+سوپرشارژر برقی |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
قویترین موتور حال حاضر جنسیس یک نمونهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو است که در سدانهای G80 و G90 ارائه میشود و 380 اسب بخار قدرت دارد ولی برای سدان پرچمدار G90، یک سوپرشارژر برقی هم قابل سفارش است که قدرت را 35 اسب بخار افزایش میدهد.
تویوتا
قدرت: 415 اسب بخار
پیشرانه | 3.4 لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | 650 نیوتن متر |
تویوتا در جدیدترین محصولات بزرگ خود مثل لندکروزر، سکویا و تاندرا، از یک پیشرانهٔ 3.4 لیتری V6 توئین توربوی جدید استفاده کرده است. قویترین نسخهٔ این موتور را با 415 اسب بخار قدرت در لندکروزر و لکسوس LX میبینیم درحالیکه در سکویا همراه با سیستم هیبریدی، 437 اسب بخار قدرت تولید میکند.
اینفینیتی
قدرت: 450 اسب بخار
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
نسل جدید اینفینیتی QX80 با یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو عرضه میشود که 450 اسب بخار قدرت دارد. این موتور جدید که توسط نیسان برای استفاده در شاسیبلندهای بزرگ توسعه پیدا کرده، در پاترول و آرمادا هم با 425 اسب بخار قدرت ارائه میشود.
لکسوس
قدرت: 472 اسب بخار
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 |
گشتاور | 535 نیوتن متر |
موتور 5 لیتری 2UR تنفس طبیعی تویوتا فقط برای مدلهای لکسوس در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که در قویترین نسخه 472 اسب بخار قدرت تولید میکند، هماکنون در کوپهٔ اسپرت RC F، سدان اسپرت IS500 و کوپهٔ لوکس LC ارائه میشود.
جیپ
قدرت: 510 اسب بخار
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توئین توربو |
گشتاور | 687 نیوتن متر |
استلانتیس بهتازگی برای برندهای جیپ، دوج و رم یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید با نام هوریکین را توسعه داده که جایگزین موتورهای V8 همی شده است. این موتور که در سه سطح قدرت مختلف تولید میشود، در جیپ زیر کاپوت واگنییر و گرند واگنییر قرار گرفته است.
هوندا / آکورا
قدرت: 520 اسب بخار
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
گشتاور | 600 نیوتن متر |
قویترین پیشرانهٔ تاریخ هوندا در نسل دوم سوپرکار NSX دیده شد. این موتور 3.5 لیتری V6 توئین توربو ابتدا 500 اسب بخار قدرت داشت ولی در نسخهٔ تایپ S با تغییراتی، قدرت آن به 520 اسب بخار رسید. سه موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به 600 اسب بخار رساندهاند.
جگوار / لندروور
قدرت: 575 اسب بخار
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
هرچند JLR در جدیدترین محصولات خود از پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی بامو استفاده کرده ولی هنوز هم موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ قدیمی این شرکت در خودروهایی مثل لندروور دیفندر V8 و جگوار F تایپ R استفاده میشود. این موتور 575 اسب بخار قدرت دارد.
رولزرویس
قدرت: 600 اسب بخار
پیشرانه | 6.75 لیتری V12 توئین توربو |
گشتاور | 900 نیوتن متر |
پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 کنونی رولزرویس که با نام N74 شناخته میشود، توسط بامو توسعه پیدا کرده است. این موتور توئین توربو که جایگزین نمونهٔ تنفس طبیعی N73 شد، هماکنون در قویترین نسخه که در مدلهای کالینان بلک بج و گوست بلک بج ارائه میشود، 600 اسب بخار قدرت دارد.
ادامه دارد...