قوی‌ترین پیشرانه خودروسازان بزرگ جهان؛ قسمت اول از پژو تا رولزرویس

پنج‌شنبه 22 آذر 1403 - 07:30
مطالعه 9 دقیقه
Engine-19
اگر می‌خواهید با قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شوید، این مطلب پدال را که در دو قسمت تهیه شده از دست ندهید.
تبلیغات

این روزها با فراگیری پیشرانه‌های هیبریدی و تمام الکتریکی، اسب بخار به‌نوعی ابهت و ارزش خود را از دست داده و در خودروهایی معمولی قدرت‌های بسیار بالایی را می‌بینیم. بااین‌حال، دوران موتورهای درون‌سوز هنوز به پایان نرسیده و همچنان بسیاری از خودروسازان اقدام به تولید موتورهای بنزینی قدرتمندی می‌کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم طی دو قسمت با قوی‌ترین پیشرانه‌های بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شویم. در این لیست فقط قدرت موتورهای بنزینی ملاک است و قدرتی که توسط سیستم‌های هیبریدی اضافه می‌شد محاسبه نشده است.

کپی لینک

پژو

قدرت: 200 اسب بخار

پیشرانه

1.6 لیتری I4 توربو

گشتاور

300 نیوتن متر

پژو سال‌ها است که پیشرانه‌ای بزرگ‌تر از 1.6 لیتری چهار سیلندر تولید نمی‌کند و در قعر لیست ما جای می‌گیرد. در حال حاضر، قوی‌ترین نسخهٔ این موتور در سدان اسپرت 508 PSE استفاده می‌شود و در کنار سیستم هیبریدی با یک موتور الکتریکی قرار می‌گیرد که مجموع خروجی را به 360 اسب بخار می‌رساند.

کپی لینک

سیتروئن / دی‌اس

قدرت: 225 اسب بخار

پیشرانه

1.6 لیتری I4 توربو

گشتاور

300 نیوتن متر

سیتروئن هم در محصولات مختلف خود از پیشرانه‌های مشترک با پژو استفاده می‌کند ولی قوی‌ترین نسخهٔ موتور 1.6 لیتری مذکور با 225 اسب بخار قدرت، فقط به برند لوکس این گروه فرانسوی یعنی دی‌اس اختصاص دارد. از این موتور در سدان لوکس DS 9 استفاده می‌شود.

کپی لینک

سوبارو

قدرت: 271 اسب بخار

پیشرانه

2.4 لیتری H4 توربو

گشتاور

350 نیوتن متر

سوبارو هم در حال حاضر در حداکثر قدرت حرف چندانی برای گفتن ندارد. قوی‌ترین موتور این شرکت یک نمونهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر تخت توربو است که در سدان اسپرت WRX استفاده می‌شود. این موتور در نسخهٔ ضعیف‌تر با 260 اسب بخار قدرت نیز در دیگر محصولات سوبارو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کپی لینک

رنو / آلپین

قدرت: 300 اسب بخار

پیشرانه

1.8 لیتری I4 توربو

گشتاور

340 نیوتن متر

رنو هم مثل دو برند فرانسوی قبلی، در محصولات خود از پیشرانه‌های اقتصادی بسیار کم‌قدرتی استفاده می‌کند ولی این شرکت برای بازوی پرفورمنس خود یعنی برند آلپین یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری نسبتاً قدرتمند را تولید می‌کند. این موتور که قبلاً در مگان RS هم استفاده می‌شد، در قوی‌ترین نسخهٔ آلپین A110 تا 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

هیوندای

قدرت: 300 اسب بخار

پیشرانه

3.5 لیتری V6

گشتاور

360 نیوتن متر

هیوندای قبلاً موتورهایی قوی‌تر از این هم در سبد محصولات خود داشت اما از وقتی جنسیس را به‌عنوان برند لوکس مستقل ایجاد کرد، موتورهای قدرتمند به این برند اختصاص داده شدند و در حال حاضر، قوی‌ترین پیشرانهٔ هیوندای یک نمونهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی GDI در سدان لوکس گرنجور است.

کپی لینک

ولوو

قدرت: 320 اسب بخار

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توئین شارژر

گشتاور

430 نیوتن متر

ولوو سال‌ها است که موتورهای V6 و V8 خود را کنار گذاشته و فقط از موتورهای چهار سیلندر استفاده می‌کند. قوی‌ترین موتور چهار سیلندر این شرکت که زیر کاپوت مدل‌های مختلفی مثل S60، S90 و XC90 نصب شد، به لطف استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر در کنار هم، حداکثر 320 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

فولکس‌واگن

قدرت: 340 اسب بخار

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توربو

گشتاور

450 نیوتن متر

هرچند گروه فولکس‌واگن برای برندهای زیرمجموعهٔ خود پیشرانه‌های بسیار قدرتمندی تولید کرده ولی در حال حاضر قوی‌ترین موتوری که در محصولات خودش استفاده می‌کند، یک نمونهٔ 3 لیتری V6 توربو با 340 اسب بخار قدرت است. این موتور در شاسی‌بلند توآرگ استفاده می‌شود.

کپی لینک

مزدا

قدرت: 340 اسب بخار

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توربو

گشتاور

500 نیوتن متر

مزدا اخیراً یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جدید را معرفی کرده که قوی‌ترین موتور در تاریخ این شرکت ژاپنی محسوب می‌شود. قوی‌ترین نسخهٔ این پیشرانه در بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای بزرگ مزدا یعنی CX-70 و CX-90 مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کپی لینک

کیا

قدرت: 370 اسب بخار

پیشرانه

3.3 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

510 نیوتن متر

کیا در سدان‌های استینگر و K9 از یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که 370 اسب بخار قدرت دارد. همین موتور در سدان جنسیس G70 هم ارائه می‌شود. کیا قبلاً یک موتور 5 لیتری V8 با 425 اسب بخار قدرت را هم در سدان پرچم‌دار K9 ارائه می‌کرد ولی چند سالی است این موتور را کنار گذاشته است.

کپی لینک

جنسیس

قدرت: 415 اسب بخار

پیشرانه

3.5 لیتری V6 توئین توربو+سوپرشارژر برقی

گشتاور

550 نیوتن متر

قوی‌ترین موتور حال حاضر جنسیس یک نمونهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو است که در سدان‌های G80 و G90 ارائه می‌شود و 380 اسب بخار قدرت دارد ولی برای سدان پرچم‌دار G90، یک سوپرشارژر برقی هم قابل سفارش است که قدرت را 35 اسب بخار افزایش می‌دهد.

کپی لینک

تویوتا

قدرت: 415 اسب بخار

پیشرانه

3.4 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

650 نیوتن متر

تویوتا در جدیدترین محصولات بزرگ خود مثل لندکروزر، سکویا و تاندرا، از یک پیشرانهٔ 3.4 لیتری V6 توئین توربوی جدید استفاده کرده است. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور را با 415 اسب بخار قدرت در لندکروزر و لکسوس LX می‌بینیم درحالی‌که در سکویا همراه با سیستم هیبریدی، 437 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

اینفینیتی

قدرت: 450 اسب بخار

پیشرانه

3.5 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

700 نیوتن متر

نسل جدید اینفینیتی QX80 با یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو عرضه می‌شود که 450 اسب بخار قدرت دارد. این موتور جدید که توسط نیسان برای استفاده در شاسی‌بلندهای بزرگ توسعه پیدا کرده، در پاترول و آرمادا هم با 425 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود.

کپی لینک

لکسوس

قدرت: 472 اسب بخار

پیشرانه

5.0 لیتری V8

گشتاور

535 نیوتن متر

موتور 5 لیتری 2UR تنفس طبیعی تویوتا فقط برای مدل‌های لکسوس در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که در قوی‌ترین نسخه 472 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، هم‌اکنون در کوپهٔ اسپرت RC F، سدان اسپرت IS500 و کوپهٔ لوکس LC ارائه می‌شود.

کپی لینک

جیپ

قدرت: 510 اسب بخار

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توئین توربو

گشتاور

687 نیوتن متر

استلانتیس به‌تازگی برای برندهای جیپ، دوج و رم یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید با نام هوریکین را توسعه داده که جایگزین موتورهای V8 همی شده است. این موتور که در سه سطح قدرت مختلف تولید می‌شود، در جیپ زیر کاپوت واگنییر و گرند واگنییر قرار گرفته است.

کپی لینک

هوندا / آکورا

قدرت: 520 اسب بخار

پیشرانه

3.5 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

600 نیوتن متر

قوی‌ترین پیشرانهٔ تاریخ هوندا در نسل دوم سوپرکار NSX دیده شد. این موتور 3.5 لیتری V6 توئین توربو ابتدا 500 اسب بخار قدرت داشت ولی در نسخهٔ تایپ S با تغییراتی، قدرت آن به 520 اسب بخار رسید. سه موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به 600 اسب بخار رسانده‌اند.

جگوار / لندروور

قدرت: 575 اسب بخار

پیشرانه

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

گشتاور

700 نیوتن متر

هرچند JLR در جدیدترین محصولات خود از پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و استفاده کرده ولی هنوز هم موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ قدیمی این شرکت در خودروهایی مثل لندروور دیفندر V8 و جگوار F تایپ R استفاده می‌شود. این موتور 575 اسب بخار قدرت دارد.

کپی لینک

رولزرویس

قدرت: 600 اسب بخار

پیشرانه

6.75 لیتری V12 توئین توربو

گشتاور

900 نیوتن متر

پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 کنونی رولزرویس که با نام N74 شناخته می‌شود، توسط ب‌ام‌و توسعه پیدا کرده است. این موتور توئین توربو که جایگزین نمونهٔ تنفس طبیعی N73 شد، هم‌اکنون در قوی‌ترین نسخه که در مدل‌های کالینان بلک بج و گوست بلک بج ارائه می‌شود، 600 اسب بخار قدرت دارد.

ادامه دارد...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.