قوی‌ترین پیشرانه خودروسازان بزرگ جهان؛ قسمت دوم، از آلفارومئو تا بوگاتی

جمعه 23 آذر 1403 - 09:30
مطالعه 10 دقیقه
Engine-1
اگر می‌خواهید با قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی حال حاضر خودروسازان بزرگ جهان آشنا شوید، این مطلب پدال را که در دو قسمت تهیه شده از دست ندهید.

آلفارومئو برای مدل‌های پرفورمنس کوادریفولیو، در سال 2015 پیشرانهٔ V6 توئین توربوی جدیدی را با نام 690T معرفی کرد. این موتور که اساساً همان پیشرانهٔ هشت سیلندر F154 فراری با دو سیلندر کمتر است، سال گذشته در سینهٔ سوپرکار آلفارومئو 33 استراداله هم قرار گرفت و قدرت آن نسبت به مدل‌های کوادریفولیو افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد.

کپی لینک

ب‌ام‌و

قدرت: 635 اسب بخار

پیشرانه

4.4 لیتری V8 توئین توربو

گشتاور

750 نیوتن متر

جالب اینکه قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی حال حاضر ب‌ام‌و در محصولات خود این شرکت دیده نمی‌شود بلکه زیر کاپوت مدل‌های رنجروور قرار دارد! این پیشرانه که N63 نام دارد، در نسخهٔ 635 اسب بخاری فقط در رنجروور و دیفندر اوکتا دیده می‌شود. البته نسخه‌ای از این موتور با نام S63 قبلاً با 635 اسب بخار در M5 CS استفاده می‌شد.

کپی لینک

مازراتی

قدرت: 640 اسب بخار

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

730 نیوتن متر

مازراتی پس از خاتمهٔ قرارداد خود برای استفاده از پیشرانه‌های V8 فراری، اقدام به توسعهٔ یک موتور V6 جدید با نام نتونو کرد. این موتور اولین بار با 630 اسب بخار در سوپرکار MC20 معرفی شد. در نسخهٔ جدید این سوپرکار با نام GT2 استراداله نیز قدرت موتور نتونو به 640 اسب بخار افزایش پیدا کرده است.

کپی لینک

آئودی

قدرت: 640 اسب بخار

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

گشتاور

850 نیوتن متر

قوی‌ترین پیشرانه‌ای که در محصولات آئودی می‌بینیم، موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی گروه فولکس‌واگن با نام EA825 است. این موتور که در محصولات مختلف آئودی استفاده می‌شود، بیشترین قدرت خود را در شاسی‌بلند اسپرت RS Q8 پرفورمنس تولید می‌کند. همین موتور در لامبورگینی اوروس هم استفاده می‌شود.

کپی لینک

کادیلاک

قدرت: 682 اسب بخار

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

گشتاور

885 نیوتن متر

قوی‌ترین موتوری که در محصولات کادیلاک می‌بینیم، پیشرانهٔ 6.2 لیتری سوپرشارژ LT4 جنرال موتورز است. این موتور در CT5-V بلک‌وینگ 668 اسب بخار و در اسکالید V تا 682 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همین موتور قبلاً در کامارو ZL1 و کوروت Z06 هم استفاده می‌شد.

کپی لینک

پورشه

قدرت: 700 اسب بخار

پیشرانه

3.8 لیتری H6 توئین توربو

گشتاور

750 نیوتن متر

قوی‌ترین نسخهٔ موتور شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه در حال حاضر در 911 توربو S با 650 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود ولی در GT2 RS نسل قبلی که تا سال 2019 تولید می‌شد، نسخه‌ای از همین موتور 3.8 لیتری، 700 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

کپی لینک

نیسان

قدرت: 720 اسب بخار

پیشرانه

3.5 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

780 نیوتن متر

قوی‌ترین موتور تاریخ نیسان همچنان در سینهٔ GT-R می‌تپد هرچند که به‌زودی باید با این خودرو و این موتور خداحافظی کنیم. این موتور که VR68 نام دارد، به‌طور اختصاصی برای GT-R توسعه پیدا کرد و هرچند در GT-R نیسمو 600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در نسخهٔ ویژهٔ GT-R50 قدرت آن به رقم چشمگیر 720 اسب بخار افزایش یافت.

کپی لینک

مرسدس بنز

قدرت: 730 اسب بخار

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

گشتاور

800 نیوتن متر

موتور 4 لیتری V8 مرسدس در خودروهای مختلفی استفاده می‌شود ولی قوی‌ترین نسخهٔ این موتور که M178 نام دارد، با سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و میل‌لنگ تخت، در محصولات مرسدس فقط در AMG GT بلک سریز استفاده شد. البته همین موتور با 828 اسب بخار قدرت در سینهٔ آستون‌مارتین والهالا هم قرار دارد.

کپی لینک

بنتلی

قدرت: 750 اسب بخار

پیشرانه

6.0 لیتری W12 توئین توربو

گشتاور

1000 نیوتن متر

موتور W12 آشنای بنتلی از زمانی که در اوایل قرن بیست و یکم معرفی شد، در خودروهای مختلف گروه فولکس‌واگن استفاده شده است. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور، در مدل ویژه و تولید محدود بنتلی بتور با 750 اسب بخار قدرت ارائه شد. بنتلی به‌تازگی به تولید موتور W12 پایان داده و آن را با یک قوای محرکهٔ V8 هیبریدی جایگزین کرده است.

کپی لینک

فورد

قدرت: 815 اسب بخار

پیشرانه

5.2 لیتری V8 سوپرشارژ

گشتاور

900 نیوتن متر

پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ پردتور فورد ابتدا با 750 اسب بخار قدرت در سینهٔ موستانگ شلبی GT500 قرار گرفت و سپس زیر کاپوت F150 رپتور R دیده شد. جدیدترین و قوی‌ترین نسخهٔ این موتور هم با 815 اسب بخار قدرت در موستانگ GTD استفاده شده است.

کپی لینک

لامبورگینی

قدرت: 825 اسب بخار

پیشرانه

6.5 لیتری V12

گشتاور

725 نیوتن متر

لامبورگینی همچنان به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی وفادار مانده است. جدیدترین موتور V12 این شرکت که ابتدا در اونتادور معرفی شد، در جانشین آن یعنی روئلتو هم استفاده می‌شود و با 825 اسب بخار قدرت، بیشترین خروجی خود را ارائه می‌کند. با کمک سیستم هیبریدی با سه موتور الکتریکی هم این رقم به 1015 اسب بخار می‌رسد.

کپی لینک

پاگانی

قدرت: 864 اسب بخار

پیشرانه

6.0 لیتری V12 توئین توربو

گشتاور

1100 نیوتن متر

هر سه محصولی که پاگانی تاکنون در طول تاریخ خود تولید کرده به پیشرانه‌های V12 مجهز بوده‌اند. قوی‌ترین نسخهٔ این موتور با 864 اسب بخار قدرت در جدیدترین محصول این شرکت یعنی یوتوپیا ارائه شده است. البته این موتور ساخت مرسدس AMG است و چنین قدرتی باید به‌پای مردان افلترباخ نوشته شود.

کپی لینک

فراری

قدرت: 900 اسب بخار

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

گشتاور

850 نیوتن متر

هرچند فراری به ساخت موتورهای V8 و V12 قدرتمند شهرت دارد ولی قوی‌ترین پیشرانهٔ آن موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی F163 است. این پیشرانه ابتدا با 663 اسب بخار قدرت در سوپرکار 296 معرفی شد ولی به‌تازگی در سینهٔ هایپرکار جدید F80 قرار گرفته و قدرت چشمگیر 900 اسب بخاری تولید می‌کند.

کپی لینک

مک‌لارن

قدرت: 928 اسب بخار

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

گشتاور

900 نیوتن متر

مک‌لارن برای هایپرکار جدید خود با نام W1 که جانشین P1 خواهد بود، پیشرانهٔ V8 کاملاً جدیدی را توسعه داده است که MPH-8 نام دارد. این موتور با ردلاین چشمگیر 9,200 rpm، قدرتی 928 اسب بخاری تولید می‌کند که همراه با یک موتور الکتریکی به 1275 اسب بخار می‌رسد.

کپی لینک

آستون‌مارتین

قدرت: 1000 اسب بخار

پیشرانه

6.5 لیتری V12

گشتاور

925 نیوتن متر

موتور 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی که توسط کاسورث توسعه پیدا کرده، قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی در خودروهای آستون‌مارتین محسوب می‌شود. این موتور بی‌نظیر که ردلاین خارق‌العادهٔ 11,100 rpm دارد، یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های تنفس طبیعی جهان در خودرویی جاده‌ای و تولیدی به‌حساب می‌آید.

کپی لینک

دوج

قدرت: 1025 اسب بخار

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

گشتاور

1280 نیوتن متر

پیشرانهٔ هلکت از همان زمان معرفی در سال 2015 قدرتی ویرانگر تولید می‌کرد و این رقم رفته‌رفته افزایش یافت. قوی‌ترین نسخهٔ موتور هلکت در نسخهٔ ویژهٔ چلنجر دیمن 170 ارائه شد. این موتور با سوخت E85 تا 1025 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما این رقم با بنزین به 900 اسب بخار کاهش میابد.

کپی لینک

شورلت

قدرت: 1064 اسب بخار

پیشرانه

5.5 لیتری V8 توئین توربو

گشتاور

1120 نیوتن متر

پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 توئین توربوی LT7 که به‌تازگی در کوروت C8 ZR1 معرفی شده، قوی‌ترین موتور در تاریخ شورلت و به‌طورکلی جنرال موتورز محسوب می‌شود. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور که در کوروت Z06 استفاده می‌شود هم قوی‌ترین موتور V8 تنفس طبیعی جهان است.

کپی لینک

کونیگزگ

قدرت: 1600 اسب بخار

پیشرانه

5.1 لیتری V8 توئین توربو

گشتاور

1500 نیوتن متر

کونیگزگ برای آگرا که در سال 2010 معرفی شد، پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربوی جدیدی را معرفی کرد و در جدیدترین هایپرکار خود یعنی یسکو هم همچنان از همین موتور استفاده می‌کند. این موتور که حالا 5.1 لیتر حجم دارد، با بنزین 1280 اسب بخار و با سوخت E85 تا 1600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

بوگاتی

قدرت: 1600 اسب بخار

پیشرانه

8.0 لیتری W16 چهار توربو

گشتاور

1600 نیوتن متر

هرچند هایپرکار جدید بوگاتی توربیون با قوای محرکهٔ هیبریدی و 1800 اسب بخار قدرت معرفی شده ولی هنوز قوی‌ترین موتور بنزینی این برند همان پیشرانهٔ 8 لیتری W16 چهار توربوی قبلی است. این پیشرانه که توسط گروه فولکس‌واگن توسعه پیدا کرد، حداکثر 1600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

پایان

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.