سریعترین خودروهای جهان در دهه 90 میلادی، از فراری F50 تا مکلارن F1
خیلیها دههٔ 90 را عصر طلایی توسعهٔ خودرو میدانند زیرا این دهه دوران شکلگیری نوآوریهای عظیمی در تکنولوژی بود و پیشرفتهای زیادی در زمینهٔ فناوری پیشرانه، آیرودینامیک و متریال سبکوزن صورت گرفت. این جهش تکنولوژیک باعث شد سوپراسپرتها سریعتر و قویتر از همیشه شوند. درنتیجه، در دههٔ 90 سوپراسپرتهایی ساخته شدند که میتوانستند به سرعتهایی دست پیدا کنند که همتایان دهه 70 و 80 فقط میتوانستند رؤیای آن را داشته باشند. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، همگی جادهای و تولیدی هستند و مدلهای تک ساخت یا مخصوص پیست در لیست ما جایی نخواهند داشت.
10-پورشه 911 GT1
حداکثر سرعت: 307 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 3.2 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 544 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر |
پورشه 911 GT1 برای حضور در کلاس جدیدی از مسابقات طراحی شده بود ولی به خاطر قوانین سری GT1، باید حداقل 25 نمونهٔ جادهای هم از آن ساخته میشد. درنتیجه، پورشه نسخهٔ جادهای 911 GT1 را با پسوند Strassenversion تولید کرد. این درواقع یک خودروی مسابقهای برای جاده بود که قطعات زیادی را از همتای لمان خود گرفته بود. 911 GT1 در آزمایش نشریات مستقل توانست به سرعت 307 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
9-آستونمارتین ونتیج V600 لمان
حداکثر سرعت: 322 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 5.3 لیتری V8 دو سوپرشارژ |
قدرت | 600 اسب بخار |
گشتاور | 813 نیوتن متر |
آستونمارتین در سال 1999، برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی در مسابقهٔ لمان ۱۹۵۹، نسخهٔ ویژهای از ونتیج را با نام V600 لمان معرفی کرد که تنها در 40 دستگاه ساخته شد. این نسخه هرچند از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 دو سوپرشارژ ونتیج معمولی استفاده میکرد ولی خروجی موتور حالا از 550 به 600 اسب بخار افزایش پیدا کرده بود تا V600 لمان بتواند به سرعتی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت برسد.
8-فراری F50
حداکثر سرعت: 325 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 4.7 لیتری V12 |
قدرت | 520 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر |
F50 هرچند شاید شهرت F40 یا انزو را نداشته باشد ولی یکی از افسانهایترین ساختههای فراری محسوب میشود. ظاهر این ماشین هنوز هم پس از سه دهه چشمگیر است و غرش نیروگاه V12 تنفس طبیعی آن هوش از سر میبرد. F50 همچنین از پرفورمنس فوقالعادهای هم برای زمان خود برخوردار بود و میتوانست به حداکثر سرعت 325 کیلومتر بر ساعت برسد تا یکی از سریعترین خودروهای دههٔ 90 لقب گیرد.
7-سیزتا V16T
حداکثر سرعت: 328 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 6.0 لیتری V16 |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 540 نیوتن متر |
سیزتا V16T یکی از جالبترین سوپرکارهای دههٔ 90 محسوب میشود. این خودرو از طریق همکاری مهندس سابق لامبورگینی «کلودیو زامپلی» و سازندهٔ موسیقی «جورجیو مورودر» طراحی و ساخته شد. جذابترین ویژگی سیزتا پیشرانهٔ آن بود. این سوپرکار ایتالیایی تا قبل از معرفی بوگاتی توربیون، تنها خودروی تولیدی جهان با پیشرانهٔ V16 محسوب میشد. این موتور که از طریق اتصال دو پیشرانهٔ V8 لامبورگینی اوراکو ساخته شده بود، حداکثر سرعت فوقالعادهای را برای V16T فراهم میکرد.
6-لامبورگینی دیابلو GT
حداکثر سرعت: 338 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 6.0 لیتری V12 |
قدرت | 575 اسب بخار |
گشتاور | 630 نیوتن متر |
دیابلو GT که در سال 1999 به بازار آمد، قویترین و سریعترین نسخهٔ جادهای سوپرکار پرچمدار دههٔ 90 لامبورگینی محسوب میشد. هرچند این نسخه عضوی از خانوادهٔ سری فیسلیفت دیابلو بود که چراغهای جلوی مخفی جذاب را حذف کرد ولی پرفورمنس چشمگیری داشت. دیابلو GT با حداکثر سرعت 338 کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین خودروهای تولیدی جهان در سال 1999 بهحساب میآمد.
5-جگوار XJ220
حداکثر سرعت: 343 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 550 اسب بخار |
گشتاور | 645 نیوتن متر |
جگوار XJ220 داستان پرماجرایی داشت. این خودرو در ابتدا قرار بود به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز باشد اما نهایتاً با موتور V6 توئین توربو و محرک عقب تولید شد. این تغییر اما لطمهای به پرفورمنس XJ220 نزد و این سوپرکار بریتانیایی با دستیابی به سرعت 343 کیلومتر بر ساعت، برای مدتی رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار گرفت.
4-مرسدس بنز CLK GTR
حداکثر سرعت: 343 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 6.9 لیتری V12 |
قدرت | 630 اسب بخار |
گشتاور | 730 نیوتن متر |
مرسدس CLK GTR هم یکی دیگر از خودروهایی است به خاطر قوانین مسابقات GT1 ساخته شد. بسیاری از قطعات این خودرو مثل شاسی مونوکوک فیبر کربنی و گیربکس شش سرعته دستی سکوئنشال از نسخهٔ مسابقهای گرفته شد ولی از پیشرانهٔ V12 بزرگتری نسبت به همتای مسابقهای خود استفاده میکرد. ترکیبی از قطعات سبکوزن نسخهٔ مسابقهای و پیشرانهٔ V12 قدرتمند باعث شد CLK GTR بتواند به سرعت 343 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
3-بوگاتی EB110 SS
حداکثر سرعت: 350 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 3.5 لیتری V12 چهار توربو |
قدرت | 612 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر |
هرچند بوگاتی بیشتر به خاطر رکوردشکنیهای ویرون و شیرون شهرت پیدا کرده ولی این برند فرانسوی حتی پیش از ویرون هم هیولایی خلق کرده بود. این خودرو EB110 نام داشت که در زمان خود بهاندازهٔ ویرون خارقالعاده به نظر میرسید. در سینهٔ EB110 یک نیروگاه V12 چهار توربو قرار گرفته بود که در نسخهٔ قویتر SS، خروجی فوقالعادهٔ 612 اسب بخاری داشت. این بوگاتی توانست به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت برسد و برای چند سال سریعترین خودروی تولیدی جهان لقب گرفت.
2-راف CTR2
حداکثر سرعت: 350 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 6.3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 520 اسب بخار |
گشتاور | 685 نیوتن متر |
راف برای پورشه مثل برابوس برای مرسدس است. این شرکت قدرت و پرفورمنس پورشههای استاندارد کارخانهای را به سطحی چشمگیر افزایش میدهد. یکی از بهترین ساختههای راف، CTR2 است. این مدل، پورشه 911 نسل 993 را به چیزی تبدیل کرد که از اکثر سوپرکارهای زمان خود سریعتر بود. درواقع، CTR2 برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را در اختیار داشت.
1-مکلارن F1
حداکثر سرعت: 386 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | 6.1 لیتری V12 |
قدرت | 627 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر |
مکلارن F1 یکی از افسانهایترین خودروهای تاریخ محسوب میشود. این اولین خودروی تولیدی بود که از شاسی مونوکوک فیبر کربنی استفاده کرد و استانداردی را بنیان گذاشت که سوپرکارهای بعدی از آن بهره بردند. علاوه بر این، برای آیرودینامیک F1 هم اقدامات هوشمندانهای صورت گرفته بود. اینها در کنار پیشرانهٔ V12 ساخت بامو، باعث شد F1 بتواند به حداکثر سرعت 386 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و رکورد سریعترین خودروی تولیدی جهان را بشکند. این رکورد تا زمانی که توسط بوگاتی ویرون شکسته شد همچنان پابرجا بود. بااینوجود، F1 هنوز هم سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان محسوب میشود.