بی وای دی سیل 06 مشخصات و قیمت سدان پلاگین هیبرید وارداتی

چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 17:30
مطالعه 12 دقیقه
byd seal 2025 (5)
الوند خودرو به تازگی از بی وای دی سیل 06 برای بازار ایران رونمایی کرده است. سدان پلاگین هیبرید BYD در مقایسه با دیگر مدل‌های چینی، شتاب و قدرت...
تبلیغات

الوند خودرو به تازگی از بی وای دی سیل 06 برای بازار ایران رونمایی کرده است. سدان پلاگین هیبرید BYD در مقایسه با دیگر مدل‌های چینی، شتاب و قدرت بسیار خوب ارایه می‌کند.

تنوع محصولات بی‌وای‌دی در ایران، رو به افزایش است. تعداد خودروهای وارداتی از این برند چینی، ناچیز به نظر می‌رسد؛ اما شرکت‌های مختلف برای پیش‌فروش انواع BYD فعال شد‌ه‌اند. شرکت نبکا زیرمجموعه‌ی کرمان موتور و مپنا،  بی وای دی چین (بی وای دی کین) پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی را وارد  ایران کرده است. تیگارد هم، کراس‌اور سانگ پلاس را به‌زودی پیش‌فروش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بی‌وای‌دی در ابتدا، شرکت تولیدکننده باتری بود و بعد وارد خودروسازی شد. این موضوع، نشان از توانایی بی‌وای‌دی در فناوری‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی و هیبرید دارد. بی‌وای‌دی  (BYD Auto)، در مقایسه با دیگر شرکت‌های صنعت خودروی چین، کم‌سابقه محسوب می‌شود؛ اما با گذشت 22 سال از تأسیس، چنان رشد کرده که مشهورترین خودروساز چین در اسکاندیناوی  است و حتی گواهی استاندارد اروپا نیز برای محصولات مختلف دارد. در کشور چین، بی‌وای‌دی یک خودروساز صاحب فناوری و فعال در بحث انرژهای نو، محسوب می‌شود. گروه بی‌وای‌دی در زمینه‌ی تولید انواع خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی، خصوصا اتوبوس برقی، فعالیت گسترده‌ای دارد و حتی همکاری فنی با برندهای مشهور دنیا مثل تسلا را عملی کرده است.

سیل، به عنوان یک سدان پلاگین هیبرید سال 2024 در چین رونمایی شد. این محصول، اشتراک فنی با بی‌وای‌دی چین دارد و تقریبا هم‌اندازه است. سیل از نسل پنجم فناوری هیبرید بی‌وای‌دی DM-i استفاده می‌کند و خودرویی مدرن محسوب می‌شود. سال 2024 حدود 200 هزار دستگاه سیل در چین فروخته شد و یکی از موفق‌ترین خودروهای کلاس سدان بود.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی بی‌وای‌دی سیل

ولفگانگ ایگر (Wolfgang Egger) مهندس آلمانی و طراح ارشد بی‌وای‌دی است. او طی همکاری با آلفارومئو، لامبورگینی و آئودی، سابقه‌ی درخشان دارد. سیل، توسط ولفگانگ ایگر طراحی شده و فرم کلی در خودروهای بی‌وای‌دی را رعایت کرده است.

چراغ‌های باریک، حس اسپرت و آیرودنیامیک برای بی‌وای‌دی سیل فراهم می‌کنند. این خودرو عملا فاقد جلوپنجره بین چراغ‌ها است و حفره‌ی داخل سپر دارد. حجم‌دهی بدنه برای سیل، خصوصا داخل سپر به خوبی انجام شده است تا تفاوت این خودرو با سدان‌های چینی بازار ایران مثل جک KMC J7 و آریزو 6 ثابت شود.

در نمای جانبی، حالت یک‌نواخت دستگیره‌ها با بدنه، جالب توجه است. رینگ‌های 18 اینچ و تایرهای 225 میلی‌متر، حس اسپرت بی‌وای‌دی سیل را افزایش می‌دهند.خطوط روی بدنه، ظرافت بسیار خوبی دارند و نگاه دقیق به جزئیات، مثل آینه بغل و زهوار کروم برای  پنجره‌ها دیده می‌شود. شیب سقف تا انتهای بدنه، دیگر نکته‌ی مثبت در طراحی سیل است.

در نمای پشت، استفاده از ادوات پلاستیک سیاه برای سپر، توی ذوق می‌زند. حجم‌دهی صندوق با برش‌های تیز در بالا، الگوبرداری سیل از تسلا 3 را نشان می‌دهد که البته چندان جذاب نیست. فرم چراغ‌های عقب و پیوستگی در وسط، جالب به نظر  می‌رسد؛ اما نصب پلاک روی سپر و بخش صاف درپوش صندوق، نکات منفی هستند.

بی‌وای‌دی سیل با طول 4,830  و عرض 1,875  و ارتفاع ۱,۴۹۵  و فاصله محوری 2,790  میلی‌متر تولید می‌شود. این شرایط، ابعاد نزدیک به تویوتا کمری ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ با کمی طول کمتر را نشان می‌دهد.

کپی لینک

طراحی داخلی و کابین بی‌ وای ‌دی سیل

مواد نرم و چرم باکیفیت روی داشبورد، تفاوت سیل با خودروهای چینی ارزان‌قیمت را ثابت می‌کند. این مدل، دو نمایشگر 12/8 و 8/8 اینچ برای پنل پشت فرمان و سیستم سرگرمی دارد اما در فضای داخلی، کم هیجان نیست.

طراحان بی‌وای‌دی سعی کرده‌اند برای فرمان، حالتی اختصاصی خلق کنند و متفاوت از دیگران باشند. به همین دلیل، دایره‌ی وسط، سیاه‌رنگ است و فرمان D شکل، طرحی شبیه بال پرنده را القا می‌کند. بی‌وای‌دی سیل، دسته‌دنده‌ی کوتاه کریستالی دارد و فاقد کلیدهای پرتعداد روی داشبورد است. این شرایط، حس یک خودروی آینده‌نگر را به مخاطب می‌رساند.

چرم صندلی‌ها و تودری‌ها، فراتر از انتظار است. خط دوخت در قسمت‌های مختلف اتاق، چشم‌نواز به نظر می‌رسد.  بی‌وای‌دی سیل تقریبا هم‌اندازه‌ی تویوتا کمری است و چهار سرنشین بلندقد را با راحتی، جای می‌دهد. در صندوق، 450 لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که البته نسبت به سدان‌های هم‌اندازه، زیاد نیست.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی بی‌ وای ‌دی سیل

خودروهای پلاگین هیبرید با محرک برقی و شارژر بنزینی، مزیت‌های خاصی دارند. سیل، از این فناوری استفاده می‌کند و موتور بنزینی 1/5 لیتر تنفس طبیعی، تقریبا همیشه در نقش ژنراتور مولد انرژی الکتریکی است. قدرت 218 اسب بخار بخار و گشتاور 268 نیوتن‌‌متر، سدان ۱۶۶۰ کیلوگرمی بی‌وای‌دی را در زمان 7 تا 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند. نهایت سرعت این خودرو، 180 کیلومتر برساعت است.

بی‌وای‌دی سیل، گیربکس تک سرعته دارد. این مدل می‌تواند پس از شارژ کامل باتری‌ها و تکمیل 65 لیتر بنزین در باک، میانگین مصرف سوخت 4 لیتر در صد کیلومتر فراهم کند و عملا تا مسافت 1500 کیلومتر، بدون توقف استفاده شود. همچنین، بی‌وای‌دی سیل بدون مصرف بنزین و با تکیه بر باتری‌ها، حدود 100 کیلومتر رانندگی تمام برقی فراهم می‌کند.

ظاهرا شرکت الوند، بی‌وای‌دی سیل را با آپشن‌های کامل وارد ایران خواهد کرد. در بحث ایمنی، 6 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، حفظ حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور و خط خوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار برخورد از جلو ارایه می‌شوند. مهم‌ترین امکانات رفاهی سیل، سقف پانورامای برقی، صندلی های برقی جلو، تهویه اتوماتیک دوکاناله با سیستم پاکسازی هوای کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار تشخیص اجسام متحرک اطراف خودرو، کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار، رابط اپل کار پلی و اندروید اتو،  نور پردازی چند رنگ کابین،   استارت استاپ اتوماتیک، سنسور نور و سنسور باران، فناوری رانندگی خودکار بین خطوط، حسگر هشدار برخورد از عقب و جلو ، رادار تابلو خوان، حسگر پایش فشار باد تایرها، ترمز پارک برقی و اتوهلد هستند.

 

کپی لینک

قیمت بی‌ وای ‌دی سیل در چین و پیش‌بینی برای ایران

به نسبت دیگر خودروهای چینی، بی‌وای‌دی سیل چندان ارزان نیست اما در مقایسه با سدان‌های پلاگین هیبرید بازار جهانی، قیمت جذاب دارد. در چین، 25 تا 30 هزار دلار برای نسخه‌های مختلف این خودرو پرداخت می‌شود. اگر نرخ دلار آزاد را 90 هزار تومان فرض کنیم و تخفیف گمرکی مخصوص مدل‌های کم‌مصرف را برای بی‌وای‌دی سیل در نظر بگیریم، بودجه‌ی لازم برای مشتری ایرانی، حدود 3 میلیارد تومان خواهد بود.

در بازار کشور ما، شاسی‌بلندهایی مثل تیگو 8 پرومکس و اکستریم TXL تقریبا 3 میلیارد تومان هزینه خرید دارند. از سویی دیگر، می‌توان بی‌وای‌دی سیل را برای علاقه‌مندان کلاس سدان، جذاب‌تر از چری آریزو 8 و گک امپو دانست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.