معرفی تمام خودروهای چینی تنفس طبیعی صفرکیلومتر بازار ایران

سه‌شنبه 7 اسفند 1403 - 15:56
مطالعه 8 دقیقه
Untitled-2
درحالی‌که اکثر خودروهای چینی جدید به موتورهای توربو مجهز شده‌اند ولی هنوز هم می‌توان در بازار کشورمان چینی‌هایی با پیشرانۀ تنفس طبیعی پیدا کرد.
تبلیغات

اولین خودروهای چینی که به ایران آمدند همگی از پیشرانه‌های تنفس طبیعی استفاده می‌کردند اما با فراگیری تکنولوژی توربوشارژر، اکثر خودروسازان چینی موتورهای تنفس طبیعی خود را کنار گذاشتند و سراغ پیشرانه‌های کم‌حجم توربو رفتند تا جایی که امروز در بازار کشورمان کمتر خودروی چینی صفرکیلومتری را می‌توان با موتور تنفس طبیعی پیدا کرد. بااین‌حال، پیشرانه‌های توربو نه‌تنها استهلاک بالاتری دارند بلکه در ایران به دلیل کیفیت پایین بنزین، با مشکلاتی مثل ناک زدن مواجه هستند و نگهداری سخت‌تر و پرهزینه‌تری دارند. به همین دلیل، خیلی از خریداران هنوز پیشرانه‌های تنفس طبیعی ترجیح می‌دهند حتی با وجودی که قدرت و گشتاور کمتری دارند. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه معدود خودروهای چینی تنفس طبیعی که همچنان در بازار ایران در حال عرضه هستند را معرفی کنیم.

کپی لینک

جک J4

قیمت نمایندگی: 915 میلیون تومان

همچنین بخوانید: مقایسه کی ام سی ایگل با جک J4، کدام سدان کرمان موتور بهتر است؟

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

103 اسب بخار

گشتاور

146 نیوتن متر

گیربکس

CVT

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای چینی در حال تولید در کشورمان، جک J4 است. این خودرو اولین بار بیش از یک دهه پیش یعنی در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2012 رونمایی شد و در سال 1397 روی خط تولید کرمان موتور رفت. هرچند جک در سال 2019 به تولید این سدان کوچک پایان داد ولی در ایران همچنان در حال تولید است و ارزان‌ترین خودروی چینی بازار محسوب می‌شود. J4 از یک پیشرانۀ 1.5 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. کی‌ام‌سی ایگل که نسخۀ فیس‌لیفت و بومی J4 محسوب می‌شود هم از همین موتور استفاده می‌کند. پیشرانۀ 1.5 لیتری جک هرچند توان چندان بالایی ندارد ولی از مزیت استهلاک پایین برخوردار است.

کپی لینک

ام‌وی‌ام X22 پرو دستی

قیمت نمایندگی: 962 میلیون تومان

همچنین بخوانید: مقایسه‌ ام وی‌ ام X22 پرو و X33 کراس، کدام‌یک ارزش خرید دارد؟

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

116 اسب بخار

گشتاور

146 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

X22 پرو پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو نسخۀ فیس‌لیفت X22 است که از سال 1395 به ایران آمده بود و در سال 1400 جای خود را به X22 پرو داد. این کراس‌اوور کوچک چینی در دو نسخۀ دستی و اتوماتیک تولید می‌شود که فقط نسخۀ دستی از پیشرانۀ تنفس طبیعی استفاده می‌کند. زیر کاپوت این مدل یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است که 116 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعتۀ دستی تحویل می‌دهند. کسانی که خواهان نسخۀ اتوماتیک X22 پرو هستند اما باید با پیشرانۀ 1 لیتری سه سیلندر توربو کنار بیایند که 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. این در حالی است که همین خودرو در چین در نسخۀ اتوماتیک هم با پیشرانۀ 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که خروجی تقریباً برابر و استهلاک کمتری نسبت به موتور سه سیلندر توربو دارد.

کپی لینک

ام‌وی‌ام X33 کراس دستی

قیمت نمایندگی: 950 میلیون تومان

همچنین بخوانید: ام وی ام X33 کراس : بررسی تخصصی، مشخصات و ارزش خرید

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

116 اسب بخار

گشتاور

146 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

X33 کراس درواقع نسخۀ فیس‌لیفت X22 پرو محسوب می‌شود و از همان قوای محرکه استفاده می‌کند؛ بنابراین، در این خودرو هم همان پیشرانۀ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را در نسخۀ دستی و موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو را در نسخۀ اتوماتیک می‌بینیم. البته مدت‌ها است که مدیران‌ خودرو X33 کراس را فقط به‌صورت اتوماتیک عرضه می‌کند و به همین دلیل قیمت کارخانه‌ای این خودرو بروز نشده و از X22 پرو دستی کمتر است. در بازار اما X33 کراس دستی حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان قیمت دارد که حدود 140 میلیون تومان از X22 پرو دستی بیشتر است. هرچند قوای محرکۀ این دو مدل یکسان است ولی X33 کراس از ظاهر جدیدتر، کابین بروزتر و امکانات بیشتری بهره می‌برد.

کپی لینک

فردا 511

قیمت نمایندگی: 960 میلیون تومان

همچنین بخوانید: مقایسه جک J4 و فردا 511، ارزان‌ترین سدان‌های چینی بازار

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

106 اسب بخار

گشتاور

145 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دوکلاچه

شرکت فردا موتور در سال 1400 مونتاژ سدانی با نام FMC 511 را آغاز کرد که درواقع محصول چانگان است و آلسوین نام دارد. این سدان کوچک چینی، نسل دوم آلسوین است که در سال 2018 معرفی شد. در ایران اما فردا موتور که به بی‌برنامگی و تأخیر در تحویل خودروها شهرت دارد، نتوانست 511 را به‌طور منظم عرضه کند و برای مدتی تولید این خودرو متوقف شد تا اینکه به‌تازگی دوباره به خط تولید فردا موتور بازگشته است. برخلاف دیگر خودروهای این لیست، انتقال نیروی موتور 1.5 لیتری فردا 511 توسط یک گیربکس پنج سرعتۀ دوکلاچه صورت می‌گیرد. این خودرو با طراح قابل‌قبول، امکانات مناسب و پیشرانۀ کم‌استهلاک تنفس طبیعی، اگر توسط شرکت دیگری به‌طور منظم‌تر و با تیراژ بالاتری در ایران مونتاژ می‌شد می‌توانست خود را بسیار بیشتر در بازار مطرح کند.

کپی لینک

جک S3 / کی‌ام‌سی SR3

قیمت نمایندگی: -

همچنین بخوانید: مقایسه جک S3 و کی ام سی SR3، بررسی تغییرات و تفاوت‌ها

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر

قدرت

107 اسب بخار

گشتاور

155 نیوتن متر

گیربکس

CVT

یکی دیگر از خودروهای چینی تنفس طبیعی بازار ایران هم از برند جک و مونتاژ کرمان موتور است. این خودرو کراس‌اوور کوچک S3 است که در سال 1396 به ایران آمد و هرچند طی این سال‌ها کاملاً سالخورده شده ولی به لطف قیمت نسبتاً مناسب و قوای محرکۀ کم‌استهلاک، هنوز هم فروش مناسبی دارد. S3 به یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو برخلاف رقیب اصلی خود، X22 پرو، فقط به‌صورت اتوماتیک و با گیربکس CVT تولید می‌شد. کرمان موتور اما مدتی است به تولید این کراس‌اوور جک پایان داده و به‌تازگی نسخۀ فیس‌لیفت آن را با نام کی‌ام‌سی SR3 معرفی کرده که قرار است به‌زودی راهی بازار شود. این نسخۀ جدید هرچند در طراحی بیرونی و داخلی دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شده ولی همچنان از همان قوای محرکۀ S3 با موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کند.

کپی لینک

بک X3 پرو

قیمت نمایندگی: 1 میلیارد و 50 میلیون تومان

همچنین بخوانید: بک BAC X3 پرو؛ بررسی مشخصات کراس‌اوور مونتاژی جیلی در ایران

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

قدرت

102 اسب بخار

گشتاور

142 نیوتن متر

گیربکس

CVT

خودروسازان بم که زیرمجموعۀ کرمان موتور است، پس از مدت‌ها بی‌خبری، در سال 1402 مونتاژ کراس‌اووری را با نام BAC X3 پرو آغاز کرد. این خودرو درواقع محصولی از جیلی است که توسط جوینت ونچر با لیفان تولید می‌شود و از این طریق به کشورمان راه پیدا کرده است. X3 پرو کراس‌اووری نسبتاً سالخورده محسوب می‌شود که پیشینۀ آن به سال 2017 بازمی‌گردد ولی بااین‌وجود هنوز هم از طراحی و امکانات قابل‌قبولی بهره می‌برد. زیر کاپوت X3 پرو یک پیشرانۀ 1.5 لیتری چهار سیلندر با 102 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که هرچند خروجی چشمگیری ندارد ولی برای وزن 1215 کیلوگرمی خودرو نسبتاً کافی است و عملکردی تقریباً در حد موتور TU5 دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد.

کپی لینک

فردا SX5

قیمت نمایندگی: 1 میلیارد و 235 میلیون تومان

همچنین بخوانید: مقایسه فردا SX5 و SX5 پلاس، بررسی تغییرات و تفاوت‌ها

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر

قدرت

122 اسب بخار

گشتاور

151 نیوتن متر

گیربکس

CVT

SX5 کراس‌اووری از برند فورتینگ دانگ‌فنگ است که با مدل 1400 توسط فردا موتور راهی بازار ایران شد. این خودرو که با برند FMC عرضه می‌شود، گران‌ترین و قوی‌ترین خودروی چینی تنفس طبیعی مونتاژی بازار کشورمان به‌حساب می‌آید. SX5 به یک موتور 1.6 لیتری مجهز است که خروجی قابل‌توجه 122 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور دارد ولی مثل اکثر خودروهای این لیست، نیروی خود را به یک گیربکس CVT تحویل می‌دهد. هرچند SX5 به لطف موتور تنفس طبیعی، استهلاک پایینی دارد ولی فردا موتور قصد دارد نسخۀ جدید این خودرو را با نام SX5 پلاس و با پیشرانۀ 1.5 لیتری توربو عرضه کند. این نسخه هرچند با 150 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور، بسیار قوی‌تر است ولی دردسرهای توربوشارژر را به خریداران تحمیل خواهد کرد.

کپی لینک

بی‌وای‌دی سانگ پلاس

قیمت نمایندگی: 2 میلیارد و 600 میلیون تومان

همچنین بخوانید: رانندگی با بی وای دی سانگ پلاس، شاسی‌بلند پلاگین هیبرید وارداتی بهمن موتور

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر هیبریدی

قدرت

109 + 195 اسب بخار

گشتاور

135 + 325 نیوتن متر

گیربکس

E-CVT

آخرین خودروی تنفس طبیعی لیست ما با دیگر خودروهایی که تا اینجا معرفی کردیم کاملاً متفاوت است زیرا این کراس‌اوور چینی نه‌تنها به‌صورت وارداتی به ایران آمده بلکه قوای محرکۀ پلاگین‌هیبریدی دارد. این قوای محرکه از یک پیشرانۀ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 109 اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با 195 اسب بخار قدرت تشکیل شده است. سانگ پلاس که توسط برند BM کارز گروه بهمن وارد می‌شود، به لطف یک پکیج باطری 18.3 کیلووات ساعتی، می‌تواند تا 110 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. نیروی هردو موتور در این خودرو توسط یک گیربکس E-CVT فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت سانگ پلاس تنها 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.