خودروهای اسپرت جالبی که تاکنون ندیده‌اید!

شنبه 25 اسفند 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Sport-Cars-11
مرسدس AMG، فراری، لامبورگینی، پورشه و کوروت نمادهای خودروهای اسپرت هستند که در سراسر جهان شناخته‌شده‌اند ولی طی سال‌ها خودروهای اسپرتی هم ساخته...
تبلیغات

مرسدس AMG، فراری، لامبورگینی، پورشه و کوروت نمادهای خودروهای اسپرت هستند که در سراسر جهان شناخته‌شده‌اند ولی طی سال‌ها خودروهای اسپرتی هم ساخته شده‌اند که هیچ‌کس از وجودشان باخبر نیست.

کپی لینک

ترامونتانا R سال 2007

کشور سازنده: اسپانیا

پیشرانه

5.5 لیتری V12 توئین توربو

قدرت

720 اسب بخار

گشتاور

1100 نیوتن متر

ترامونتانا یک شرکت کوچک اسپانیایی است که سالانه حدود 12 دستگاه خودرو تولید می‌کند. ترامونتانا R در ظاهر شبیه ترکیب خودرویی فرمول یک با هواپیمای جنگنده به نظر می‌رسد و سرنشین پشت راننده می‌نشیند. این ماشین از یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V12 توئین توربوی ساخت مرسدس استفاده می‌کند که قدرت فوق‌العادهٔ 720 اسب بخاری و چشمگیرتر از آن، گشتاور 1100 نیوتن متری دارد. این اعداد در خودرویی با وزن 1050 کیلوگرم، شتاب و سرعتی موشک مانند را به دنبال دارد. ترامونتانا به‌صورت دست‌ساز از آلومینیوم و فیبر کربن ساخته شده و رینگ‌های منیزیومی دارد.

کپی لینک

دِوون GTX سال 2009

کشور سازنده: آمریکا

پیشرانه

8.4 لیتری V10

قدرت

650 اسب بخار

گشتاور

-

Devon Motorworks یک شرکت کوچک و نوپای آمریکایی بود که قصد داشت در اوایل سال 2009 امتیاز برند وایپر را از گروه کرایسلر بخرد ولی وقتی در این کار موفق نشد، تصمیم به ساخت سوپراسپرت اختصاصی خودش را گرفت. دوون اما برای ساخت این سوپرکار که GTX نام گرفت، از شاسی و پیشرانهٔ وایپر استفاده کرد. این یعنی زیر کاپوت GTX همان نیروگاه 8.4 لیتری V10 قرار گرفته بود که در اینجا 650 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد یعنی 50 اسب بخار بیشتر از وایپر. دوون قصد تولید 36 دستگاه از GTX را با قیمت 500 هزار دلار داشت ولی نهایتاً تنها دو دستگاه از این خودرو ساخته شد.

کپی لینک

ترایدنت آیسنی سال 2012

کشور سازنده: بریتانیا

پیشرانه

6.6 لیتری V8 توربودیزل

قدرت

660 اسب بخار

گشتاور

1425 نیوتن متر

شرکت بریتانیایی ترایدنت، که در بهار 1999 احیا شد، حدود یک سال بعد رودستری با نام آیسنی را معرفی کرد که به یک پیشرانهٔ V6 بنزینی مجهز بود. اتفاق مهم اما در سال 2012 رخ داد یعنی زمانی که ترایدنت نسخهٔ جدیدی از آیسنی را با نیروگاه عجیبی معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ 6.6 لیتری V8 دیزلی دورامکس جنرال موتورز مجهز شد که متعلق به پیکاپ‌های سنگین بود و هرچند در نسخهٔ استاندارد 400 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد ولی با پکیج‌های سفارشی این رقم می‌توانست به 660 اسب بخار برسد. آیسنی قرار بود قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی دیزلی جهان باشد ولی متأسفانه رسوایی دیزل‌گیت فولکس‌واگن و نبود سرمایه‌گذار به این پروژه پایان داد.

کپی لینک

یس رودستر سال 2001

کشور سازنده: آلمان

پیشرانه

1.8 لیتری I4 توربو

قدرت

290 اسب بخار

گشتاور

350 نیوتن متر

دو دانشجوی دانشگاه کلن آلمان برای پایان‌نامهٔ خود یک خودروی اسپرت دودر ساختند و سپس در سال 2000 تصمیم گرفتند شرکتی برای تولید این خودرو ایجاد کنند. این شرکت Young Engineers Sportscars نام گرفت که به‌طور مخفف Yes گفته می‌شد. نسل اول یس رودستر که در اینجا می‌بینید، تنها 770 کیلوگرم وزن داشت و از سال 2003 تا 2006 با یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکس‌واگن تولید شد. این موتور پشت صندلی‌ها نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. در سال 2006 نیز نسل دوم این خودرو با پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 آئودی ساخته شد ولی متأسفانه شرکت یس در سال 2009 منحل شد.

کپی لینک

کاپارو T1 سال 2006

کشور سازنده: بریتانیا

پیشرانه

3.5 لیتری V8

قدرت

575 اسب بخار

گشتاور

420 نیوتن متر

شرکت بریتانیایی کاپارو که توسط چند مهندس سابق مک‌لارن F1 شکل گرفته بود، تصمیم به ساخت خودرویی جاده‌ای روی پلت‌فرم خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک گرفت. پیشرانهٔ V8 این خودرو نیز از خودروهای مسابقه‌ای ایندی‌کار گرفته شد که با 575 اسب بخار قدرت در کنار وزن تنها 470 کیلوگرمی، نسبت قدرت به وزنی دو برابر بوگاتی ویرون و شتاب صفرتاصد زیر دو ثانیه را فراهم می‌کرد. بااین‌حال، T1 با مشکلات متعددی مثل قابلیت اطمینان پایین مواجه بود و درحالی‌که کاپارو قصد تولید سالانه 25 دستگاه از آن را داشت، تا پیش از انحلال شرکت در سال 2015 تنها 15 دستگاه T1 ساخته شد.

کپی لینک

لوبینی H1 سال 2005

کشور سازنده: برزیل

پیشرانه

1.8 لیتری I4 توربو

قدرت

180 اسب بخار

گشتاور

225 نیوتن متر

لوبینی H1 با طراحی بیرونی که توسط طراح سابق لوتوس انجام شد، در برزیل توسعه پیدا کرد. این خودرو که از شاسی لوله‌ای کربنی و بدنهٔ فایبرگلاس بهره می‌برد، به پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکس‌واگن گلف GTI مجهز شده بود. این موتور به‌صورت عرضی پشت صندلی‌ها نصب شده بود. لوبینی هرچند در بین علاقه‌مندان به خودرو موردتوجه قرار گرفت اما برای بازار برزیل بسیار گران‌قیمت بود. این شرکت در بازارهای صادراتی مثل آمریکا و بریتانیا توانست توفیق بیشتری کسب کند اما نهایتاً در سال 2012 تعطیل شد و طبق تخمین‌ها تنها 70 دستگاه از H1 تولید کرد.

کپی لینک

جیلی BL سال 2003

کشور سازنده: چین

پیشرانه

1.5 لیتری I4

قدرت

94 اسب بخار

گشتاور

128 نیوتن متر

خودروسازان چینی هیچ‌گاه در بازار خودروهای اسپرت حضور پررنگی نداشته‌اند و معدود کوپه‌های اسپرت چینی که ساخته شدند نیز خیلی زود از یادها رفتند. یکی از اولین کوپه‌های اسپرت چینی، جیلی BL بود که با کمک دوو طراحی شد و در سال 2003 روی خط تولید رفت. طراحی کلی این کوپه چینی از تویوتا سلیکا الهام گرفته بود و در عقب شباهت زیادی به تویوتا سوپرا داشت. جیلی BL در ابتدا با پیشرانه‌های 1.3 لیتری و 1.5 لیتری چهار سیلندر تویوتا به بازار عرضه شد. موتور اول تنها 86 اسب بخار قدرت و 110 نیوتن متر گشتاور داشت اما دومی با 94 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور کمی قوی‌تر بود. تولید جیلی BL در سال 2006 خاتمه یافت.

کپی لینک

الفین MS8 کلابمن سال 2006

کشور سازنده: استرالیا

پیشرانه

5.7 لیتری V8

قدرت

330 اسب بخار

گشتاور

-

پیشینهٔ شرکت الفین اسپرت کار به سال 1959 بازمی‌گردد و خودروهای این شرکت در چند مسابقه به پیروزی رسیدند. الفین در سال 2006 تولید یک خودروی اسپرت سبک‌وزن بنام MS8 را آغاز کرد که در دو نسخه با نام‌های کلابمن و استریم‌لاینر ساخته شد. MS8 از یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی شورلت استفاده می‌کرد که 330 اسب بخار قدرت داشت. این موتور در جلو نصب شده بود و نیروی خود را به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد. الفین کلابمن تنها 900 کیلوگرم وزن داشت.

کپی لینک

تاتا تامو راکمو سال 2017

کشور سازنده: هند

پیشرانه

1.2 لیتری I3 توربو

قدرت

190 اسب بخار

گشتاور

210 نیوتن متر

شرکت هندی تاتا در سال 2017 با همکاری مایکروسافت، خودروی اسپرتی بنام راکمو را معرفی کرد. این اولین خودروی برند جدید و مستقلی بنام تامو محسوب می‌شد که برای خودروهای پرفورمنس در نظر گرفته شده بود. قرار بود راکمو در دو نسخه ساخته شود که یکی جاده‌ای و دیگری مخصوص پیست با شاسی کامپوزیتی بود. این کوپهٔ اسپرت هندی از یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربو در کنار یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کرد. گفته می‌شد راکمو می‌تواند ظرف 5.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد ولی متأسفانه به دلیل هزینهٔ بالا، برند تامو هیچ‌گاه شکل نگرفت.

کپی لینک

اسپادا مونزا سال 2012

کشور سازنده: ایتالیا

پیشرانه

7.0 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

720 اسب بخار

گشتاور

950 نیوتن متر

اسپادا TS یک کوپهٔ زیبای سفارشی ایتالیایی بود که اولین بار در سال 2008 به‌عنوان مدلی تک ساخت معرفی شد. این خودرو بر پایهٔ شاسی کوروت C6 ساخته شده و بدنهٔ آن بر اساس آلفارومئو TZ شکل گرفته بود. زیر کاپوت این ماشین پیشرانهٔ 7 لیتری LS7 کوروت Z06 قرار گرفته بود که به لطف سوپرشارژر، تا 720 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در سال 2011 نیز نسخهٔ روباز این ماشین با نام مونزا ساخته شد که از همان موتور استفاده می‌کرد. هنوز هم امکان سفارش اسپادا TS و مونزا وجود دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.