10 خودروی عضلانی ساخت آمریکا؛ سریع‌تر از سوپراسپرت‌های اروپا!

یک‌شنبه 10 فروردین 1404 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
Sport-Cars-11
در این مطلب نگاهی به خودروهای عضلانی آمریکایی سال‌های مختلف خواهیم داشت که از سوپرکارهای اروپایی هم‌دورهٔ خود سریع‌تر بودند.
فهرست مطالب

طی دهه‌ها، خودروسازان آمریکایی و اروپایی برای ساخت خودروهای سریع رویکردهای بسیار متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. اروپایی‌ها معمولاً سراغ پیشرانه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر رفته‌اند درحالی‌که آمریکایی‌ها راه‌حل را فقط در افزایش حجم موتور دیده‌اند. حال برای اینکه ببینیم رویکرد آمریکایی در بسیاری از موارد جواب داده است، نگاهی به خودروهای عضلانی آمریکایی دهه‌های مختلف داشته‌ایم که از خودروهای اسپرت اروپایی هم‌دوره و هم‌سطح اروپایی خود سریع‌تر بوده‌اند.

کپی لینک

پونتیاک GTO سال 1964 سریع‌تر از آستون‌مارتین DB5 سال 1963

پونتیاک GTO

آستون‌مارتین DB5

پیشرانه

6.4 لیتری V8

4.0 لیتری I6

قدرت

350 اسب بخار

280 اسب بخار

گشتاور

580 نیوتن متر

380 نیوتن متر

شتاب

6.6 ثانیه

7.1 ثانیه

پونتیاک GTO خودرویی بود که در سال 1964 دوران ماسل کارها را آغاز کرد و از بسیاری از خودروهای اسپرت بسیار گران‌تر آن سال‌ها سریع‌تر بود. یکی از این خودروها آستون‌مارتین DB5 بود که در سال 1963 با پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر خطی و قیمت 5,400 دلار راهی بازار شد. هرچند شتاب صفر تا 96 کیلومتر 7.1 ثانیه‌ای آستون‌مارتین برای آن زمان چشمگیر بود ولی پونتیاک GTO با قیمت 2,850 دلار در صورت تجهیز به کاربراتور سفارشی‌ تری پاور می‌توانست سریع‌تر از DB5 باشد.

کپی لینک

موستانگ شلبی GT500 سال 1967 سریع‌تر از جگوار E تایپ سال 1966

موستانگ شلبی GT500

جگوار E تایپ

پیشرانه

7.0 لیتری V8

4.2 لیتری I6

قدرت

360 اسب بخار

265 اسب بخار

گشتاور

570 نیوتن متر

375 نیوتن متر

شتاب

6.5 ثانیه

7.4 ثانیه

در دههٔ 60، فورد و کارول شلبی مدل فوق‌العادهٔ GT350 را به پیشرانهٔ بزرگ‌تری مجهز کردند تا GT500 متولد شود. زیر کاپوت این ماشین موتور 428 قرار گرفته بود که در فوردهای بزرگ‌تر آن سال‌ها استفاده می‌شد و با دو کاربراتور چهار دهنهٔ هالی 360 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. GT500 به لطف این نیرو ظرف تنها 6.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که نزدیک به یک ثانیه از جگوار E تایپ سریع‌تر بود.

کپی لینک

دوج چارجر R/T همی سال 1968 سریع‌تر از پورشه 911S سال 1969

دوج چارجر R/T همی

پورشه 911S

پیشرانه

7.0 لیتری V8

2.2 لیتری H6

قدرت

425 اسب بخار

180 اسب بخار

گشتاور

665 نیوتن متر

175 نیوتن متر

شتاب

4.8 ثانیه

6.5 ثانیه

در اواخر دههٔ 60، دوج چارجر همی با موتور 7 لیتری V8 که 425 اسب بخار قدرت داشت، یکی از ستاره‌های صحنهٔ ماسل کارها بود. بااین‌حال، در همان سال‌ها در اروپا هم یک خودروی اسپرت افسانه‌ای بنام پورشه 911 تولید می‌شد که با پیشرانهٔ تخت هوا خنک در عقب با تمام خودروهای اسپرت بازار متفاوت بود. 911S با پیشرانهٔ 2.2 لیتری 180 اسب بخاری، برای زمان خود خودروی سریعی بود ولی نه آن‌قدر که بتواند حریف چارجر با نیروگاه همی شود.

کپی لینک

شورلت شول SS 454 سال 1970 سریع‌تر از مازراتی گیبلی سال 1970

شورلت شول 454

مازراتی گیبلی

پیشرانه

7.4 لیتری V8

4.7 لیتری V8

قدرت

450 اسب بخار

310 اسب بخار

گشتاور

680 نیوتن متر

460 نیوتن متر

شتاب

4.8 ثانیه

6.8 ثانیه

شورلت شول SS خصوصاً با نیروگاه 454 زیر کاپوت یکی از ماسل کارهای رؤیایی دههٔ 70 است. این ماشین با موتور 7.4 لیتری در نسخهٔ LS6، از قدرت فوق‌العادهٔ 450 اسب بخاری برخوردار بود که شتاب صفر تا 96 کیلومتر چشمگیر 4.8 ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از سوی دیگر، مازراتی گیبلی با موتور 4.7 لیتری هشت سیلندر DOHC که 310 اسب بخار قدرت داشت، در شتاب دو ثانیه با شورلت فاصله داشت.

کپی لینک

بیوک GNX سال 1987 سریع‌تر از فراری تستاروسا سال 1985

بیوک GNX

فراری تستاروسا

پیشرانه

3.8 لیتری V6 توربو

5.0 لیتری H12

قدرت

276 اسب بخار

380 اسب بخار

گشتاور

515 نیوتن متر

480 نیوتن متر

شتاب

4.7 ثانیه

5.0 ثانیه

بیوک GNX حتی با استانداردهای امروزی هم خودروی بسیار سریعی است. برخلاف دیگر ماسل کارهای آمریکایی، GNX به یک پیشرانهٔ کوچک 3.8 لیتری V6 مجهز بود که به لطف توربوشارژر و اینترکولر، 276 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در اواخر دههٔ 80، بسیاری از سوپراسپرت‌های اروپایی در برابر GNX شانسی نداشتند و حتی فراری تستاروسا با موتور دوازده سیلندر تخت و 380 اسب بخار قدرت هم در شتاب و درگ حریف این بیوک شیطانی نمی‌شد.

کپی لینک

پونتیاک ترنس ام نسخهٔ 20 سالگی 1989 سریع‌تر از پورشه 944 توربو S سال 1989

پونتیاک ترنس ام

پورشه 944 توربو S

پیشرانه

3.8 لیتری V6 توربو

2.5 لیتری I4 توربو

قدرت

250 اسب بخار

250 اسب بخار

گشتاور

460 نیوتن متر

340 نیوتن متر

شتاب

4.6 ثانیه

5.5 ثانیه

هرچند دههٔ 80 دوران خوبی برای ماسل کارهای آمریکایی نبود ولی در همین دوران هم مدل‌های جذابی تولید شد که یکی از آن‌ها پونتیاک ترنس ام نسخهٔ ویژهٔ 20 سالگی بود. این خودرو به پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توربوشارژ بیوک مجهز شده بود که در اینجا 250 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ترنس ام نسخهٔ 20 سالگی 30,717 دلار قیمت داشت و از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی پورشه 944 توربو S با قیمت 39,765 دلار سریع‌تر بود.

کپی لینک

پونتیاک ترنس ام WS6 سال 1998 سریع‌تر از آستون‌مارتین DB7 سال 1997

پونتیاک ترنس ام

آستون‌مارتین DB7

پیشرانه

5.7 لیتری V8

3.2 لیتری I6 سوپرشارژ

قدرت

320 اسب بخار

340 اسب بخار

گشتاور

470 نیوتن متر

490 نیوتن متر

شتاب

5.0 ثانیه

5.7 ثانیه

پونتیاک ترنس ام WS6 سریع‌ترین ماسل کار دههٔ 90 بود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 با 320 اسب بخار قدرت بهره می‌برد و با شتاب 5 ثانیه، از برخی سوپرکارهای اروپایی سریع‌تر بود. یکی از این خودروها، آستون‌مارتین DB7 با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی سوپرشارژ و قدرتی بیشتر از پونتیاک بود. آستون نه‌تنها در شتاب مغلوب ترنس ام می‌شد بلکه با قیمت 146,530 دلار بسیار گران‌تر از ماسل کار آمریکایی بود.

کپی لینک

فورد موستانگ SVT کبرا R سال 2000 سریع‌تر از ب‌ام‌و M3 سال 2001

موستانگ SVT کبرا R

ب‌ام‌و M3

پیشرانه

5.4 لیتری V8

3.2 لیتری I6

قدرت

385 اسب بخار

340 اسب بخار

گشتاور

520 نیوتن متر

355 نیوتن متر

شتاب

4.7 ثانیه

4.8 ثانیه

ب‌ام‌و M3 و بعداً M4 همیشه یکی از سریع‌ترین و جذاب‌ترین کوپه‌های زمان خود بوده است و در سال 2001 هم می‌توانست بر بازار کوپه‌های جهان حکمرانی کند اگر موستانگ گستاخی از بخش خودروهای ویژهٔ فورد نبود. موستانگ SVT کبرا R که در سال 2000 به بازار آمد، نسخه‌ای تولید محدود با کیت بدنهٔ تهاجمی و پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 تنفس طبیعی تقویت‌شده بود که 385 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و در شتاب با اختلاف یک‌دهم ثانیه M3 را پشت سر می‌گذاشت.

کپی لینک

فورد موستانگ GT سال 2005 سریع‌تر از جگوار XK8 سال 2007

فورد موستانگ GT

جگوار XK8

پیشرانه

4.6 لیتری V8

4.2 لیتری V8

قدرت

300 اسب بخار

300 اسب بخار

گشتاور

435 نیوتن متر

420 نیوتن متر

شتاب

5.2 ثانیه

5.6 ثانیه

موستانگ در دههٔ 2000 دوباره به ریشه‌های خود بازگشت و این فقط در طراحی نبود و با پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 در نسخهٔ GT که 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در عمل هم برای بیست سال پیش خودروی سریعی محسوب می‌شد. در همان سال‌ها، نسل دوم جگوار XK هم تازه به بازار آمده بود و مثل موستانگ 300 اسب بخار قدرت داشت ولی در شتاب 0.4 ثانیه کندتر عمل می‌کرد درحالی‌که با قیمت 80 هزار دلاری، بسیار از موستانگ 25 هزار دلاری گران‌تر بود.

کپی لینک

دوج چلنجر دیمن 170 سال 2023 سریع‌تر از مک‌لارن 720S سال 2023

دوج چلنجر دیمن 170

مک‌لارن 720S

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

4.0 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

1025 اسب بخار

720 اسب بخار

گشتاور

1280 نیوتن متر

770 نیوتن متر

شتاب

1.66 ثانیه

2.6 ثانیه

چلنجر دیمن 170 یکی از سریع‌ترین خودروهای تولیدی کره زمین در شتاب و درگ است. این ماشین با 1025 اسب بخار قدرتی که با سوخت E85 تولید می‌کند، ظرف 1.66 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر می‌رسد و 400 متر را در کمتر از 9 ثانیه طی می‌کند. در سمت دیگر، مک‌لارن 720S را داریم که یکی از سریع‌ترین سوپراسپرت‌های جهان بود ولی نه در شتاب و نه در 400 متر نمی‌توانست حریف چلنجر شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.