تانک 500 هیبرید؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند وارداتی ایران خودرو

سه‌شنبه 19 فروردین 1404 - 15:30
مطالعه 15 دقیقه
TANK 500 hybrid ikco (26)
یکی از بزرگ‌ترین خودروهای وارداتی سال 1404، تانک 500 هیبرید از محصولات گریت وال چین خواهد بود. این شاسی‌بلند پهن‌پیکر، توسط ایران خودرو و شتابران...

یکی از بزرگ‌ترین خودروهای وارداتی سال 1404، تانک 500 هیبرید از محصولات گریت وال چین خواهد بود. این شاسی‌بلند پهن‌پیکر، توسط ایران خودرو و شتابران خودرو آگهی شده است.

سری شاسی‌بلندهای تانک از زمستان 1402 به بازار ایران معرفی شدند. همچنین، محصولاتی از بایک به نام BJ40 و BJ60 نیز در کلاس شاسی‌بلندهای چینی دو دیفرانسیل با قابلیت رانندگی آفرود، وارد کشور ما شدند. حالا ایران خودرو و شتابران خودرو برای واردات یک نمونه‌ی بزرگ و پهن‌پیکر آماده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

گروه خودروسازی گریت وال (GWM) سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. این مجموعه یکی از اولین شرکت‌های چینی بود که صادرات خودرو به اروپا انجام داد. در ایران مردم ما با کراس‌اور هاوال H2 و وانت پیکاپ وینگل، محصولات گریت‌وال را شناختند اما هرگز، خودروهای پرچمدار این شرکت یا زیرمجموعه‌های آن، هنوز به ایران وارد نشدند. تیراژ تولید گریت وال، سالانه  به ۱/۵ میلیون دستگاه می‌رسد و از این نظر، جایگاه هشتم کشور چین را دارد.

تانک (Tank) یک برند زیرمجموعه‌ی گریت وال است که خودروهای دو دیفرانسیل و نیمه لوکس تولید می‌کند. چهار مدل شامل، تانک ۳۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ و ۷۰۰ در سبد محصولات این برند دیده می‌شوند. طبیعتا ارزان‌ترین و کوچک‌ترین نمونه، تانک ۳۰۰ است که البته نسبت به کراس‌اورهای اقتصادی مثل چری  X22 و X55 مونتاژ مدیران خودرو، ابعاد بزرگ‌تری دارد. تانک500  محصولی در ابعاد تویوتا لندکروزر است که سال 2021 معرفی شده و پیشرانه‌های متنوع بنزینی و دیزلی و هیبریدی ارایه می‌کند. این شاسی‌بلند چینی هم‌اکنون در استرالیا و افریقای جنوبی نیز علاوه‌بر چین فروخته می‌شود.

کپی لینک

طراحی ظاهری و نمای بیرونی تانک 500 هیبرید

طراحان گریت وال برای تانک 500، ترکیبی از شاسی‌بلندهای کلاسیک امریکایی و لندکروزر استفاده کرده‌اند که البته الگوبرداری مستقیم محسوب نمی‌شود. برخلاف تانک 300، مدل 500 از ادوات لوکس استفاده می‌کند و پلاستیک سیاه‌رنگ داخل سپر یا جلوپنجره ندارد.

در نمای اصلی، حجم‌دهی بدنه با هدف افزایش حس عضلانی انجام شده است. سپر تمام فلزی هم‌رنگ بدنه، مه‌شکن‌های LED را در خود جای داده و نسبتا ساده دیده می‌شود؛ اما جلوپنجره‌ی کروم با نشان برجسته‌ T چشم را به سمت خود می‌کشد. کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌ها و برش‌های دقیق بدنه، دیگر نکات مثبت تانک 500 هستند.

در نمای جانبی، ابعاد بزرگ خودرو بهتر دیده می‌شود. تانک 500 با ظاهری سنگین و مکعبی، لندکروزرهای کلاسیک را تداعی می‌کند. رکاب‌ها و حفاظ داخل گلگیرها نیز هم‌رنگ بدنه هستند. حجم‌دهی پایین درها و خط بین چراغ‌ها نیزهماهنگ با دیگر اجزا، چشم‌نواز به نظر می‌رسد. تانک 500 با انواع رینگ‌های 18 و 19 و 20 اینچ ارایه می‌شود.

برخلاف نمای روبرو، چراغ‌های عقب تانک 500 شدیدا به رنجرور شباهت دارد. از سویی دیگر، درپوش صندوق با چرخ زاپاس روی آن، به سمت راست باز می‌شود که مشابه پرادوهای قدیمی است. این موضوع در محل نصب پلاک و دستگیره نیز دیده می‌شود. طراحان تانک 500 تلاش کرده‌اند با ادوات کروم براق و سپر همرنگ بدنه، حس لوکس این شاسی‌بلند را افزایش دهند. دیگر موضوع جالب، عرضه‌ی تانک 500 بیزنس ورژن، با چرخ زاپاس داخل صندوق عقب (تصویر زیر) است.

تانک 500 با طول 4,928  (بدون زاپاس) و عرض 1,934  و ارتفاع 1,905  و فاصله محوری 2,850  میلی‌متر عرضه می‌شود که عملا تفاوتی با تویوتا لندکروزر موجود در ایران ندارد.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین تانک 500 هیبرید

نسخه‌های مختلف تانک 500، خصوصا مدل پایه و پلاگین هیبرید، در جزئیات کابین تفاوت‌هایی دارند. مثلا دسته‌دنده‌ی نسخه‌ی PHEV کوتاه‌تر و کریستالی است. تانک 500 هیبرید نسبت به دیگر نمونه‌ها، لوکس‌‌تر دیده می‌شود و کلیدهای فلزی بیشتری دارد.

چرم مرغوب روی داشبورد در رنگ‌های متنوع ارایه می‌شود. صندلی‌های سیاه، سفید و نارنجی در نسخه‌های مختلف تانک 500 قابل انتخاب هستند. نمایشگر لمسی، 14/6 اینچ و پنل پشت فرمان، 12/3 اینچ است. یک ساعت آنالوگ، فرمان کاملا دایره‌ای و تزئینات آلومنیوم، کابین تانک 500 را در کلاس خودروهای چینی، لوکس و راحت نشان می‌دهد.

نسخه‌ی دو ردیفه و سه ردیفه از تانک 500 تولید شده است. فاصله محوری 2/85 متری باعث می‌شود، 7 سرنشین نیز فضای کافی در اختیار داشته باشند اما 5 فرد بلند قد، به راحتی از سفرهای بلند مدت با این خودرو لذت خواهند برد. همچنین زاویه‌ی صندلی ردیف دوم، قابل تنظیم است. تانک 500 استاندارد، فضای حمل بار  795 لیتر دارد.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی تانک 500 هیبرید

ترکیب موتور 2 لیتر توربوشارژ GDi با محرک برقی، 342 اسب بخار قدرت و 648 نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. تانک 500 هیبرید، با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک، حدود 2600 کیلوگرم وزن دارد. این شاسی‌بلند در زمان 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود 9 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. نهایت سرعت تانک 500، محدود به 200 کیلومتر برساعت است.

با انتشار کاتالوگ رسمی تانک 500 توسط شتابران، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این محصول نیز مشخص شد:

سیستم کمکی ترمز (BAS) + (ABS)

سیستم ورود و استارت بدون کلید

کنترل پایداری (ESP)

نمایشگر ۱۴٫۶ اینچ لمسی مالتی‌مدیا، کلاستر دیجیتال و هدآپ دیسپلی

تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت با حافظه و سرنشین جلو در ۶ جهت

کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای

سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)

گرمکن، تهویه و ماساژور صندلی‌های جلو

سنسور پارک جلو و عقب

روکش چرمی صندلی‌ها

کروز کنترل تطبیقی (ACC) و کرال کنترل (CCO)

تهویه مطبوع اتوماتیک سه‌گانه با قابلیت تنظیم مستقل دما در ردیف عقب

سیستم هشدار خروج از خط و سیستم حفظ حرکت بین خطوط

سیستم صوتی Infinity با ۱۲ اسپیکر

دوربین ۳۶۰ درجه

دستیار کمکی حرکت در ترافیک (TJA)

سیستم هشدار باز شدن درب‌ها با تشخیص احتمال برخورد با ترافیک عبوری

نورپردازی کابین (Ambient light) با قابلیت تغییر رنگ

رکاب جانبی با قابلیت جمع‌شوندگی اتوماتیک

کول باکس

سیستم هشدار تصادف با ترافیک عبوری پشت خودرو

سانروف پانورامیک

سیستم پارک اتوماتیک

سیستم تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت

کپی لینک

تجربه رانندگی با تانک 500

سواری تانک ۵۰۰ به‌طور شگفت‌آوری خوب است و عایق‌بندی خوب در برابر سروصداهای بیرونی، کابین ساکتی را فراهم می‌کند. البته گاهی در انتقال از موتور بنزینی به الکتریکی ناهماهنگی عجیبی دیده می‌شود اما گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک که توسط خود گریت وال توسعه پیدا کرده به نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند. تنها مشکل بزرگ این خودرو پدال ترمزی است که اصلاً عملکرد خوبی ندارد و یادآور خودروهای هیبریدی اولیه است. در این رانندگی ما امکان آزمایش توانایی‌های آفرود تانک ۵۰۰ را نداشتیم اما این شاسی‌بلند چینی با قفل دیفرانسیل جلو و عقب، گیربکس کمکی ساخت بورگ وارنر، پنج حالت رانندگی مختلف آفرود، ۲۲۴ میلی‌متر فاصله از زمین و زاویهٔ حملهٔ ۳۰ درجه، به‌احتمال‌زیاد در خارج از جاده عملکرد خوبی خواهد داشت.

هرچند گریت وال سیستم‌های کمک‌رانندهٔ زیادی را در تانک ۵۰۰ ارائه کرده اما هنوز به اصلاحاتی نیاز دارد تا به‌خوبی رقبا کار کند زیرا به‌عنوان‌مثال، سیستم هشدار خروج از خط به‌طور مکرر هشدارهای اشتباه می‌دهد و سیستم پایش توجه راننده نیز در طول تنها ۲۰ دقیقه رانندگی چهار بار هشدار استراحت به راننده داد. علاوه بر این، کروز کنترل تطبیقی هم در واکنش به تغییرات جزئی در شرایط ترافیک جاده ترمز گیری‌های شدیدی انجام می‌دهد.

کپی لینک

قیمت تانک 500 هیبرید در چین و پیش‌بینی برای ایران

در امارات و چین، برای خرید شاسی‌بلند هیبرید گریت وال به بودجه‌ی 40 تا 45 هزار دلار نیاز است. اگر نرخ دلار را 100 هزار تومان فرض کنیم و تخفیف گمرکی مخصوص خودروهای کم مصرف را مشابه مدل‌های بنزینی در نظر بگیریم، قیمت تانک 500 هیبرید برای مشتری ایرانی، 7 تا 8 میلیارد تومان خواهد بود. چنانچه ارز مبادله‌ای و تعرفه واردات پایین به این خودرو اختصاص یابد، احتمال واردات با حدود قیمت 5 میلیارد تومان وجود خواهد داشت.

هم‌اکنون برای اکستریم VX مدیران خودرو، حدود قیمت 4/5 میلیارد تومان وجود دارد. این شرایط، نشان می‌دهد خریداری که حاضر باشد برای شاسی بلند چینی، 5 یا 6 میلیارد تومان بپردازد هم، نایاب نیست. خصوصا اگر شرکتی شناخته شده مثل ایران خودرو اقدام به واردات تانک 500 با ابعاد بزرگ و امکانات لوکس کند، مشتری خود را (هرچند به تعداد اندک)، خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.