بایک U5 پلاس دیار خودرو؛ مشخصات و قیمت سابرینا پلاس وارداتی

پنج‌شنبه 1 خرداد 1404 - 07:23
مطالعه 15 دقیقه
sabrina olus baic u5 (1)
سابرینا پلاس در کلاس سدان کامپکت، وارد رقابت با  j7 کرمان موتور و آریزو 6 مدیران خودرو شود. این محصول، بر اساس بایک U5 پلاس توسط دیار خودرو وارد...
تبلیغات

سابرینا پلاس در کلاس سدان کامپکت، وارد رقابت با  j7 کرمان موتور و آریزو 6 مدیران خودرو شود. این محصول، بر اساس بایک U5 پلاس توسط دیار خودرو وارد ایران خواهد شد.

سابقه‌ی همکاری دیار خودرو با شرکت بایک چین، بیش از 10 سال قدمت دارد. هم‌اکنون، کراس‌اورهای تیگارد از محصولات بایک، توسط دیار خودرو عرضه می‌شوند و به‌زودی، یک مدل سدان به نام سابرینا پلاس نیز، به سبد محصولات اضافه خواهد شد. دیار خودرو از سال 1394 تا 1398 هاچبک اقتصادی سابرینا E150 را در ایران عرضه کرد که البته چندان پرفروش و محبوب نبود.

بیشتر بخوانید

خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است و رتبه‌ی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، همچنان مالکان اصلی بایک باقی مانده‌اند. تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسی‌بلند و هاچبک با پیشرانه‌ی بنزینی و تمام برقی را شامل می‌شود.

بایک U5 پلاس که در ایران به نام سابرینا پلاس عرضه خواهد شد؛ طراحی 2021 محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در چین، سال 2013 معرفی شده و به دلیل قیمت مناسب در کلاس سدان خانوادگی، مورد توجه قرار گرفت. بایک U5 پلاس با مدل بنزینی و تمام برقی روی خط تولید چین قرار دارد اما فعلا فقط با مدل دنده اتوماتیک احتراقی، وارد ایران خواهد شد.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی سابرینا پلاس دیار خودرو

نسل اول در سال 2013 با کمک استودیو برتونه ایتالیا و مایک رابینسون امریکایی شکل گرفت؛ اما مدل‌های جدید، توسط دفتر طراحی بایک در چین، عرضه شده‌اند. احتمالا به همین دلیل، سابرینا پلاس تفاوت خاصی با دیگر سدان‌های چینی، مثل آریزو 6 یا آریزو 8 ندارد.

در نمای اصلی، حس اسپرت به خوبی برای سابرینا پلاس فراهم است. این مورد با چراغ‌های چند ضلعی همراه گوشه‌های تیز، تاکید می‌شود. لبه‌ی سپر تا نزدیکی جراغ‌ها کشیده شده و فاقد خط اضافی است. جلوپنجره فضای بزرگ داخل سپر را تشکیل می‌دهد و در طرفین، نوار LED برای روشنایی روز، دیده می‌شود. خط کشیده شده از ستون اول تا گوشه‌ی چراغ‌های جلو، دیگر نکته‌ی مثبت در طراحی سابرینا پلاس است.

در نمای جانبی، یک خط سرتاسری از چراغ جلو تا عقب کشیده شده و  حجم‌دهی ساده در نزدیکی رکا‌ب‌ها واضح است. باقی اجزا، ساده هستند و مدل‌های مختلف از رینگ اسپرت 16 اینچ با تایر 205 میلی‌متر استفاده می‌کنند. آینه بغل هم‌رنگ بدنه، سانروف مخصوص سرنشینان جلو و حذف آنتن (کوسه‌ای یا تلسکوپی) دیگر نکات در طراحی سابرینا پلاس هستند.

مشابه بسیاری دیگر سدان‌های چینی، سابرینا پلاس هم چراغ عقب پیوسته با نوار باریک از LED قرمز دارد که هرچند تکراری، بسیار بهتر از تارا ایران خودرو دیده می‌‎شود. تصاویر موجود از نسخه‌ی پلاس مونتاژ چین، سپر عقب هم‌رنگ بدنه با جایگاه مناسب پلاک را نشان می‌دهد. حجم‌دهی بدنه برای درپوش صندوق نیز به خوبی انجام شده است.

سابرینا پلاس با طول 4,630 و عرض 1,820 و ارتفاع 1,480 و فاصله محوری 2,670 میلی‌متر تولید می‌شود که تقریبا برابر با آریزو 6 مدیران خودرو و کمی کوچک‌تر از KMC J7 کرمان موتور است.

کپی لینک

نمای داخلی و کابین بایک U5 پلاس دیار خودرو

روی داشبورد دو نمایشگر پیوسته نصب شده تا حس یک سدان آینده‌نگر برای بایک U5 پلاس فراهم شود. مواد نرم روی داشبورد و چرم صندلی‌ها نیز، برای خودرویی ساخت چین، قابل قبول به نظر می‌رسد. مهم‌ترین نکته‌ی منفی برای سابرینا پلاس، دسته‌دنده‌ی بزرگ و قدیمی است که از سال‌ها پیش توسط غالب رقبا با مدل کوچک و الکترونیکی، جای‌گزین شده.

پنل دیجیتال پشت فرمان بایک U5 پلاس، 7 اینچ و نمایشگر لمسی چسبیده به آن، 12/3 اینچ است. استارت دکمه‌ای و فرمان چرم D شکل با طراحی مدرن، کاربرپسند به نظر می‌رسد. طراحی داشبورد با حالت دو طبقه، قابل قبول دیده می‌شود و فرم خروجی‌های تهویه مطبوع جالب است. کلیدهای فیزیکی برای کنترل تجهیزات رفاهی خودرو، از سابرینا پلاس حذف نشده‌ و همراه کلیدگردان ارایه می‌شوند.

در کابین، نور ملایم سرتاسری تا تودری‌های جلو  نصب شده تا اتاق هنگام شب، جذاب‌تر شود. طراحی صندلی‌ها با سبک اسپرت و چرم مرغوب، به خوبی انجام شده و به لطف فاصله محوری 2670 میلی‌متر (مشابه آریزو 5) برای 4 سرنشین بلندقد مناسب هستند. صندوق عقب سابرینا پلاس 430 لیتر فضای حمل بار دارد که باتوجه به ابعاد خودرو، راضی کننده نیست و کمتر از سمند ایران خودرو است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی سابرینا پلاس دیار خودرو

مدل بنزینی بایک U5 پلاس در کشورهای خارج از چین با موتور 1/5 لیتر توربو و سیستم دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود. گیربکس این خودرو 5 سرعته دستی یا خودکار CVT است که قطعا با مدل اتوماتیک وارد ایران خواهد شد. سابرینا پلاس، 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این سدان 1240 کیلوگرمی در زمان 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی Beijing U5 Plus

مشخصه

مقدار

پیشرانه

۴ سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

۱.۵ لیتر (۱۴۹۹ سی‌سی)

قدرت

۱۱۲ اسب‌بخار

گشتاور

۱۴۲ نیوتن‌متر

گیربکس

CVT متغیر پیوسته

محور محرک

جلو

نوع تعلیق جلو

مک‌فرسون مستقل

نوع تعلیق عقب

تورشن بیم

مصرف سوخت

حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

بایک U5 پلاس برقی هنوز برنامه‌ی ورود به ایران ندارد اما بعید نیست برای رقابت با دیگر سدان‌های برقی کشورمان، توسط دیار خودرو وارد کشور شود. این مدل با 215 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نوع باتری برای نسخه‌های مختلف، متفاوت است و توان پیمایش 400 تا 500 کیلومتر فراهم می‌کند.

کپی لینک

امکانات رفاهی و ایمنی

اگرچه بیجینگ U5 پلاس در برخی آپشن‌ها از رقبای گران‌تر عقب مانده، اما همچنان لیست قابل قبولی از تجهیزات رفاهی و ایمنی دارد:

تجهیزات رفاهی و ایمنی

توضیحات

کیسه هوا

۴ عدد برای راننده و سرنشین جلو

دوربین ۳۶۰ درجه

بله

رادار نقطه کور

دارد

هشدار خروج از خط و برخورد از جلو

فعال

سانروف

دارد (کوچک، غیرپانورامیک)

نمایشگر یکپارچه با کلاستر

دارد، طراحی خمیده

ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای

بله

فرمان کمکی برقی

دارد

تهویه عقب

ندارد

شارژر عقب

ندارد

صندلی برقی

ندارد

آرم‌ رست عقب

ندارد

کنترل پایداری و کشش

ESP و TCS فعال

سنسور باد تایر (TPMS)

دارد

رینگ آلومینیومی

دارد

کپی لینک

مقایسه با رقبا و موقعیت بازا

بیجینگ U5 پلاس یا همان سابرینا پلاس در بازه قیمتی قرار دارد که بین خودروهایی مانند تارا، شاهین پلاس، ریسپکت و آریزو ۵ FL قرار می‌گیرد:

مدل

رده قیمتی

امکانات

نقاط ضعف

تارا

پایین‌تر

ساده‌تر

طراحی قدیمی، کیفیت مونتاژ پایین‌تر

شاهین پلاس

پایین‌تر

نزدیک به U5 Plus

موتور ضعیف‌تر، طراحی داخلی ساده

ریسپکت

بالاتر

آپشن‌های بیشتر

قیمت بالاتر

آریزو ۵ FL

بالاتر

طراحی اسپرت‌تر

سواری خشک، استهلاک بالاتر

کپی لینک

قیمت سابرینا پلاس (بایک بیجینگ U5 پلاس) دیار خودرو در ایران

دیار خودرو برای این خودرو قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان را برای فروش در اولین دوره عرضه تعیین کرده است. این قیمت آن را در رقابت مستقیم با خودروهایی چون ریسپکت تیپ ۲ و آریزو ۵ FL و یک رده بالاتر از تارا V4 و شاهین پلاس قرار می‌دهد.

کپی لینک

جمع‌بندی

بیجینگ U5 پلاس گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک سدان خانوادگی با طراحی مدرن، موتور کم‌استهلاک و امکانات رفاهی کافی هستند. اگرچه برخی آپشن‌ها در این خودرو حذف شده‌اند، اما ترکیب طراحی، کیفیت ساخت و عملکرد کلی، ارزش خرید قابل قبولی را برای این خودرو ایجاد کرده است. نظر شما چیست؟

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.