چرا انقلاب وانت‌های برقی در آمریکا شکست خورد؟

یک‌شنبه 28 اردیبهشت 1404 - 15:30
مطالعه 9 دقیقه
EV-Trucks-1
وانت‌های الکتریکی قرار بود بازار آمریکا را تسخیر کنند اما فروش کم و مشکلات فنی، انقلاب را متوقف کرد. آیا مدل‌های جدید ناجی این بخش خواهند بود؟
تبلیغات

وانت‌ها در آمریکای شمالی از پرفروش‌ترین خودروها هستند بنابراین تصور می‌شد وانت‌های الکتریکی موجی عظیم در بازار ایجاد کنند؛ اما پس از معرفی مدل‌هایی مانند تسلا سایبرتراک و ریویان R1T، انقلاب الکتریکی وانت‌ها به‌سرعت فروکش کرد. در این مقاله، وضعیت وانت‌های الکتریکی در آمریکا و آینده آن‌ها بررسی می‌شود.

کپی لینک

چرخه ناکام خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی مفهوم جدیدی نیستند. هر بار که بحران نفتی رخ می‌داد، خودروسازان به سمت الکتریکی‌ها حرکت می‌کردند، اما با کاهش قیمت نفت، پروژه‌ها کنار گذاشته می‌شدند. بحران مالی ۲۰۰۸ این چرخه را شکست. تسلا با معرفی رودستر در همان سال، از شرایط اقتصادی بهره برد و خریداران را به سمت خودروهای کم‌مصرف سوق داد. موفقیت رودستر به توسعه مدل S در سال ۲۰۱۲ منجر شد که طرفداران وفاداری برای تسلا ایجاد کرد. تسلا و ایلان ماسک با عرضه مدل S، انقلابی الکتریکی را آغاز کردند که مردم واقعاً خواستار آن بودند؛ اما سایبرتراک نتوانست این موفقیت را تکرار کند. در سال ۲۰۱۷، وقتی تسلا ایده وانت الکتریکی را مطرح کرد، فروش خودروهای الکتریکی به صدها هزار دستگاه رسیده بود. ریویان و لردزتاون موتورز نیز در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارد رقابت شدند.

کپی لینک

انقلابی که هرگز رخ نداد

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند وانت‌های الکتریکی میلیون‌ها آمریکایی را به طرفداران خودروهای الکتریکی تبدیل کنند. خودروسازان سنتی مانند فورد و جنرال موتورز نیز به این موج پیوستند؛ اما بیش از پنج سال پس از رونمایی سایبرتراک، انقلاب وانت‌های الکتریکی آغاز نشد. فروش کاهش یافته و خودروسازان در حال بازنگری برنامه‌های خود هستند. استارتاپ اسلیت با معرفی وانتی ارزان‌تر تلاش می‌کند این بخش را احیا کند، اما آیا موفق خواهد شد؟

کپی لینک

پیشگامان

کپی لینک

ریویان R1T

  • عرضه: سپتامبر ۲۰۲۱
  • فروش سال ۲۰۲۴: ۱۱, ۰۸۵ دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: ۱, ۷۲۷ دستگاه

ریویان اولین وانت الکتریکی را تحویل داد و R1T به‌عنوان یکی از بهترین وانت‌ها شناخته شد؛ اما مشکلات زنجیره تأمین پس از کرونا، موفقیت اولیه را به چالشی برای بقا تبدیل کرد. ریویان با تولید قطعات داخلی، استفاده از موتورهای Enduro و معماری شبکه‌ای الهام‌گرفته از تسلا، هزینه‌ها را کاهش داد. نسل دوم R1T در ۲۰۲۴ با سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌تر عرضه شد. بااین‌حال، فروش به دلیل قیمت بالای 80 هزار دلار و ناتوانی در رقابت با وانت‌های بنزینی در حمل بار و یدک‌کشی، کمتر از انتظار بود. خوشبختانه برای ریویان، فروش R1S این کمبود را جبران کرد و خطوط تولید را تا عرضه مدل سودآورتر R2 در ۲۰۲۶ فعال نگه داشت.

کپی لینک

جی‌ام‌سی هامر EV

  • عرضه: دسامبر ۲۰۲۱
  • فروش سال ۲۰۲۴: 13,993 دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: 3,479 دستگاه

جنرال موتورز در سال ۲۰۱۹ برند هامر را با وانت الکتریکی احیا کرد و اولین نمونه‌ها را در دسامبر ۲۰۲۱ تحویل داد. هامر EV با وزن 4.1 تن و باتری سنگین‌تر از یک هوندا سیویک، ظرف ۳ ثانیه به ۹6 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این وانت با قیمت نزدیک به 100 هزار دلار، برای خریدارانی که عاشق قدرت و جلب‌توجه هستند، محبوب است. نسخه ۲۰۲۶ با نسخهٔ جدید کربن فایبر ادیشن و ۱۱۶۰ اسب بخار، در ۲.۸ ثانیه به ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قدرتمندترین وانت الکتریکی بازار خواهد بود.

کپی لینک

فورد F150 لایتنینگ

  • عرضه: می 2022
  • فروش سال ۲۰۲۴: 33,510 دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: 7,187 دستگاه

همچنین فورد توانست تنها سه سال پس از اعلام قصد تولید وانت الکتریکی، فروش را آغاز کند. بااین‌حال، لایتنینگ با وجود قیمت معقول‌تر نسبت به رقبا در ابتدا فروش خوبی نداشت زیرا وقتی عرضه شد، مردم متوجه شدند برد وانت‌های الکتریکی هنگام یدک‌کشی به‌شدت کاهش می‌یابد. پس از سقوط فروش، فورد با کاهش قیمت و توقف موقت خط تولید، تلاش زیادی برای مدیریت موجودی کرد. اخیراً، پس از کاهش محبوبیت سایبرتراک، فروش لایتنینگ افزایش یافته است. این وانت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ پرفروش‌ترین وانت الکتریکی شد و پس از رتبه دوم در آمار ۲۰۲۴، به رتبه اول رسید. فورد هنوز در تولید لایتنینگ ضرر می‌کند، اما این وانت بالاخره توجهی که شایسته آن است را به دست آورده است.

کپی لینک

شکست‌خوردگان

کپی لینک

لردزتاون انجورنس

  • معرفی: سپتامبر 2022
  • ورشکستگی: ژوئن 2023
  • مجموع فروش: 6 دستگاه

گرچه کمتر کسی لردزتاون انجورنس را به خاطر می‌آورد اما این استارتاپ قول داد یکی از پیشرفته‌ترین وانت‌ها را عرضه کند. ویژگی متمایز آن، چهار موتور درون‌چرخ بود که به نقطه‌ضعف اصلی‌اش تبدیل شد. این موتورها کارایی پایینی داشتند و برد وانت را محدود کردند. برد این پیکاپ با وجود باطری 109 کیلووات ساعتی، تنها ۲۸۰ کیلومتر بود که از تمام خودروهای الکتریکی بازار در آن زمان کمتر بود. همچنین با وجود چهار موتور، انجورنس تنها ۵۱۵ اسب بخار قدرت داشت. لردزتاون موتورز تا فوریه ۲۰۲۳ حدود ۴۰ وانت انجورنس تولید کرد ولی تنها ۶ دستگاه فروخت. در ژوئن ۲۰۲۳، این استارتاپ شکست را پذیرفت و اعلام ورشکستگی کرد.

کپی لینک

دنباله‌روها

کپی لینک

شورلت سیلورادو EV

  • عرضه: جولای 2023
  • فروش سال ۲۰۲۴: 7,428 دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: 2,383 دستگاه

شورلت سیلورادو EV تلاش جنرال موتورز برای ارائهٔ فناوری هامر EV با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر بود اما این تصمیم نقطه‌ضعف آن شد. جنرال موتورز به دلیل محدودیت‌های قطعات، هامر EV با حاشیه سود بالاتر را اولویت داد. تولید سیلورادو EV در سطح غیرپایداری باقی ماند. این روند هنوز ادامه دارد، همان‌طور که از آمار فروش پیداست؛ هامر EV دو برابر سیلورادو EV فروش دارد. البته سیلورادو EV به دلیل وزن کمتر، با برد حداکثر 740 کیلومتر، در بین تمام پیکاپ‌های برقی بازار پیشتاز است.

کپی لینک

تسلا سایبرتراک

  • عرضه: دسامبر 2023
  • فروش سال ۲۰۲۴: 38,965 دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: 6,406 دستگاه

تسلا سایبرتراک را در نوامبر ۲۰۱۹ رونمایی کرد اما اولین نمونه‌ها را در آخرین روز نوامبر ۲۰۲۳، دو سال دیرتر از وعده، تحویل داد. تسلا برد ۸۰۵ کیلومتری را وعده داده بود، اما نسخه دوموتوره تنها ۵۴۷ کیلومتر و نسخه تک‌موتوره ۵۶۳ کیلومتر برد دارد. تسلا باطری بردافزا را برای جبران این شکاف معرفی کرد اما اخیراً به دلیل تقاضای کم آن را لغو کرد. ضعف سایبرتراک نه‌تنها برد ناامیدکننده یا قیمت بالاتر از انتظار بود، بلکه مشکلات متعدد و ویژگی‌های ضعیف، ذابیت آن را کاهش داد. پس از فروکش اشتیاق طرفداران تسلا، خریداران عادی تمایلی به صرف هزینه برای وانتی با مشکلات مکانیکی، نرم‌افزاری و تصویر سیاسی منفی نداشتند.

کپی لینک

جی‌ام‌سی سی‌یرا EV

  • عرضه: آگوست 2024
  • فروش سال ۲۰۲۴: 1,788 دستگاه
  • فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵: 1,249 دستگاه

گرچه جی‌ام‌سی سی‌یرا EV تقریباً مشابه شورلت سیلورادو EV است اما جنرال موتورز آن را بسیار دیرتر عرضه کرد و ظرفیت تولید کمتری به آن تخصیص داد. این وانت ابتدا فقط در تیپ لوکس دنالی عرضه شد اما در مدل ۲۰۲۶ نسخه‌های ارزان‌تر هم عرضه شدند. جی‌ام‌سی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ تقریباً به‌اندازه کل سال ۲۰۲۴ سی‌یرا EV فروخت، اما مدل‌های ارزان‌تر ۲۰۲۶ هنوز تأثیری نگذاشته‌اند. جنرال موتورز اعلام کرد تحویل از تابستان ۲۰۲۵ آغاز می‌شود.

کپی لینک

آیندگان

کپی لینک

رم 1500 REV

  • تاریخ عرضه: سه‌ماههٔ سوم سال 2027

استلانتیس در ۲۰۲۳ رم REV را معرفی کرد و قرار بود تحویل از ۲۰۲۴ آغاز شود اما عرضه سه بار به تعویق افتاد و آخرین تخمین، نیمه دوم سال ۲۰۲۷ است. با این تأخیر، رم REV هم ممکن است مانند سایبرتراک ناکام شود. استلانتیس برد ۸۰0 کیلومتری را وعده داد، اما در ژانویه اعلام کرد باتری دوربرد حذف شده و حداکثر برد به ۵۶0 کیلومتر رسیده است؛ بنابراین بعید است رم REV در سال ۲۰۲۷ رقابتی باشد. وانت‌های الکتریکی با برد ۸۰0 کیلومتری اکنون وجود دارند و حتی آن‌ها هم فروش خوبی ندارند. اگر بازار تا آن زمان تغییری اساسی نداشته باشد، رم الکتریکی در بدو ورود شکست خواهد خورد و حتی اگر وانت‌های الکتریکی دوباره محبوب شوند، رم REV در زمان عرضه منسوخ خواهد بود.

کپی لینک

اسکات ترا

  • تاریخ عرضه: سال 2027

اسکات موتورز، برند الکتریکی متعلق به فولکس‌واگن، با طراحی نوستالژیک و قابلیت‌های مدرن می‌خواهد بازار آمریکا را فتح کند. وقتی اسکات برنامه‌های خود را اعلام کرد، وانت‌های الکتریکی هنوز آینده‌دار به نظر می‌رسیدند؛ اما بازار تغییر کرده و موفقیت ترا نامطمئن است. البته فولکس‌واگن با نسخه بردافزا، ریسک را کاهش داده است. اسکات شاسی‌بلند تراولر را هم عرضه خواهد کرد که مشابه استراتژی ریویان، احتمالاً محبوب‌تر خواهد بود. برخلاف ریویان در زمان عرضه، اسکات از حمایت فولکس‌واگن بهره می‌برد. این استارتاپ معماری شبکه‌ای و نرم‌افزار خود را با فولکس‌واگن به اشتراک می‌گذارد. ترا از معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ فوق‌سریع استفاده می‌کند و برد ۵۶0 کیلومتری برای نسخه تمام الکتریکی و ۸۰0 کیلومتری برای نسخه بردافزا هدف‌گذاری شده است.

کپی لینک

اسلیت تراک

  • تاریخ عرضه: اواخر سال 2026

ورود غیرمنتظره اسلیت اتو به بازار وانت نشان می‌دهد که هنوز به این بخش امیدی هست. این استارتاپ که گفته می‌شود موردحمایت جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، است، رویکردی تازه به وانت‌های الکتریکی ارائه می‌دهد. اسلیت به‌عنوان یک صفحه خالی طراحی شده که می‌توان آن را طبق نیاز مالک شخصی‌سازی کرد، ازجمله تغییر شکل از وانت به شاسی‌بلند در حدود یک ساعت. جذاب‌ترین ویژگی اسلیت تراک اما قیمت است زیرا اسلیت اتو وعده داده مدل پایه کمتر از 30 هزار دلار هزینه داشته باشد. بااین‌حال، در تیپ پایه هیچ امکانات رفاهی مانند کولر، شیشه‌های برقی یا حتی رادیوی سنتی وجود ندارد. اگر به این‌ها نیاز دارید، باید جداگانه سفارش دهید که قیمت را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.