بهترین خودروهای اسپرت دهه 2000، دوران طلایی خودروسازی (قسمت اول)
در دههٔ 2000 شاهد خلق بهترین خودروهای پرفورمنس تاریخ از هاچبکهای داغ گرفته تا هایپرکارها بودیم که این دهه را به دورانی طلایی برای علاقهمندان به خودرو تبدیل کرد.
در دهه 2000 برخی از بهترین خودروهای تاریخ خودروسازان به بازار عرضه شدند و بدون شک انتخاب بهترین بهترینها از بین این خودروها بسیار دشوار است ولی ما قصد داریم این کار را انجام دهیم و طی دو قسمت با بهترین خودروهای پرفورمنس دههٔ 2000 آشنا شویم.
آلفارومئو 8C کامپتیزیونه سال 2007
این خودرو بهعنوان مدل پرچمدار آلفارومئو معرفی شد و تنها 500 دستگاه از نسخه کوپه و 329 دستگاه از نسخه اسپایدر تولید شد. با موتور 4.7 لیتری V8 تنفس طبیعی با 450 اسب بخار که از فراری گرفته شده و بعداً در مازراتی گرنتوریسمو هم استفاده شد، 8C از پلتفرم اختصاصی، بدنه فیبر کربن و ترمزهای سرامیک کربنی بهره میبرد و صدایی رعدآسا تولید میکرد.
آستونمارتین DBS سال 2007
شاید DBS را بهعنوان اولین خودروی جیمز باند دنیل کریگ بشناسید اما این سوپر GT آستونمارتین چیزی فراتر از یک ستاره سینمایی بود. DBS که در سال 2007 بهعنوان نسخه وحشیتر DB9 گرند تورر معرفی شد، به لطف ساختار آلومینیومی و ترکیبی از پانلهای فیبر کربن و آلومینیوم، 65 کیلوگرم سبکتر از مدل پایه بود. این خودرو از موتور 5.9 لیتری V12 با 510 اسب بخار بهره میبرد و میتوانست با گیربکس دستی شش سرعته هم همراه شود.
آئودی RS6 سال 2008
این خودرو که در سال 2008 معرفی شد، یکی از دیوانهوارترین پیشرانههای دنیای خودرو را داشت. یک موتور 5 لیتری V10 توئین توربوی برگرفته از لامبورگینی با 580 اسب بخار در سینهٔ سدان یا استیشن آئودی. البته وقتی نزدیکتر میشدید، گلگیرهای برجسته، رینگهای بزرگ و اگزوزهای عظیم نمیتوانستند هیولای پنهان زیر کاپوت آلومینیومی را مخفی کنند. هرچند نقطه قوت اصلی RS6 موتور عظیم آن بود اما این شاسی عالی آئودی بود که امکان رقابت با M و AMG را فراهم کرد.
آئودی R8 سال 2006
در سال 2006، آئودی با رونمایی از اولین سوپرکار خود با نام R8، همه را شگفتزده کرد. این خودرو که به نام ماشین مسابقهای موفق لمان نامگذاری شده بود، با لامبورگینی گالاردو همخانواده بود اما به نحوی حتی از آن بهتر عمل کرد. در ابتدا، R8 تنها با موتور 4.2 لیتری V8 که در RS4 درخشیده بود عرضه شد و با گیربکسهای اتوماتیک شش سرعته و دستی شش سرعته شیاردار قابل خریداری بود اما بعدها موتور 5.2 لیتری V10 لامبورگینی نیز ارائه شد.
بامو M3 سال 2007
در دهه 2000، بامو دو نسل از M3 را عرضه کرد. نسل سوم با کد E46، در سال 2000 با موتور 3.2 لیتری شش سیلندر خطی با 343 اسب بخار معرفی شد اما با معرفی RS4 نسل B7 توسط آئودی با موتور V8 فوقالعاده، بامو نیاز به ارتقای جایگاه خود داشت و در سال 2007 با M3 نسل E90 پاسخ داد که مجهز به موتور 4 لیتری V8 جدید با 420 اسب بخار بود. این خودرو در قالب کوپه، کانورتیبل و سدان چهاردر عرضه شد و رقیب مستقیم آئودی بود.
بامو M5 سال 2005
اگرچه ایده نصب یک موتور 4 لیتری V8 پرسروصدا در کوچکترین خودروی M آن زمان دیوانهوار بود اما با اتفاقی که چند سال قبل برای M5 رخ داد، قابلمقایسه نبود. نسل چهارم M5 با کد E60 در سال 2005 معرفی شد؛ اما ازآنجاکه نسل قبلی مجهز به یک موتور 4.9 لیتری V8 عظیم بود، بخش M بامو یک موتور بسیار خاص را توسعه داد تا از آن پیشی بگیرد. این یک موتور 5 لیتری V10 برگرفته از فرمول یک با 500 اسب بخار بود. این خودرو که در قالب سدان و استیشن عرضه شد، بهعنوان یکی از بهترین و دیوانهوارترین محصولات تاریخ بامو شناخته میشود.
بوگاتی ویرون سال 2005
لیست بهترین خودروهای دهه 2000 یا حتی بهترین خودروهای تاریخ بدون حضور بوگاتی ویرون کامل نمیشود. این خودرو که در سال 2005 پس از یک فرآیند سخت و طولانی به تولید رسید، نهایت تواناییهای گروه فولکسواگن تحت مدیریت فردیناند پیچ فقید را به نمایش گذاشت. ویرون که در کارخانه بوگاتی در مولشایم فرانسه ساخته شد، معیاری جدید برای تواناییهای یک خودرو تعیین کرد. این خودرو با موتور 8 لیتری W16 چهار توربو با 1000 اسب بخار که به 10 رادیاتور برای خنک شدن نیاز داشت، مجهز به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته و سیستم چهارچرخ محرک بود و در سال 2005 به سرعت 408 کیلومتر بر ساعت رسید و سریعترین خودروی جهان در آن زمان لقب گرفت.
شورلت کوروت ZR1 سال 2009
برای نسل C6 کوروت که در سال 2005 معرفی شد، شورلت از قطعات بسیار مدرن و پیشرفته برای توسعه نسخههای پرفورمنس استفاده کرد و بهترین نمونه آن ZR1 بود. این خودرو با کد «شیطان آبی» توسعه یافت و مجهز به موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ LS7 با 638 اسب بخار قدرت و 820 نیوتن متر گشتاور بود که به گیربکس دستی شش سرعته متصل میشد. سقف، کاپوت و گلگیرهای جلو از فیبر کربن، سیستم تعلیق از آلومینیوم و برای اولین بار در کوروت، کمکفنرهای تطبیقی مغناطیسی در آن استفاده شد.
فراری انزو سال 2002
فراری انزو بهعنوان جانشین مستقیم F40 و F50، در سال 2002 با وظیفهای سنگین وارد صحنه شد. برای انجام این مأموریت، فراری از قطعات تیم فرمول یک خود استفاده کرد و ابتدا آن را Type F140 نامید. بدنه با طراحی پینینفارینا کاملاً از فیبر کربن ساخته شد، موتور 6 لیتری V12 با 660 اسب بخار قدرت به گیربکس اتوماتیک دستی به سبک فرمول یک متصل بود و ترمزها از سیلیکون کاربید ساخته شدند. علاوه بر این، مایکل شوماخر بهعنوان راننده توسعه انزو به کار گرفته شد.
فراری 458 ایتالیا سال 2009
فراری 458 ایتالیا که در سال 2009 بهعنوان جایگزین F430 معرفی شد، بازی سوپرکارهای موتور وسط را به سطح جدیدی ارتقاء بخشید. بدنهای که بار دیگر توسط پینینفارینا طراحی شد، امروز به همان تازگی روز اول به نظر میرسد. موتور 4.5 لیتری V8 تنفس طبیعی با 570 اسب بخار آنقدر عالی بود که چندین جایزه موتور سال را دریافت کرد. همچنین، گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته گتراگ 458 پیشرفت بزرگی نسبت به گیربکس F430 بود.
فورد GT سال 2003
فورد GT که در سال 2002 بهعنوان یک کانسپت در صدمین سالگرد فورد و یک سال بعد بهصورت تولیدی معرفی شد، ادای احترامی به GT40 مسابقهای افسانهای دهه 60 بود. با طراحی که تفاوت کمی با مدل اصلی داشت، GT از بیرون نهایت جذابیت رترو را داشت اما زیر بدنه آلومینیومی رترو، یک سوپرکار کاملاً مدرن پنهان بود. این سوپراسپرتی ویرانگر برای سفرهای بینشهری با فرمانپذیری عالی بود. GT از موتور 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ با 550 اسب بخار بهره میبرد که شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.3 ثانیه و حداکثر سرعت 330 کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
ادامه دارد...