نیسان ترا وانت؛ مشخصات و قیمت پیکاپ دو دیفرانسل مانیان خودرو
امکان خرید مدلهای دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقهمندان طبیعتگردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، پیکاپهای چینی با وجود قیمت بالا، مشتریان پرشمار در کشورمان دارند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانتهای دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیتهای تردد در خارج جاده، میخرند. هرچند که این خودروها مناسب آفرود حرفهای نیستند.
استقبال علاقهمندان وانتهای چینی از فوتون تونلند ایران خودرو و KMC T8 کرمان موتور، فرصت مناسب برای محصولات بزرگتر و گرانتر فراهم کرد. نیسان ترا نیز برای حضور در این کلاس، وارد ایران خواهد شد.
ترا براساس محصولی از دانگ فنگ، سال ۲۰۱۸ تا کنون در تایلند و چین تولید میشود. این خودرو، طبیعتا مناسب بازار امریکا نیست و مخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته شامل مناطق مختلف آسیا و امریکای جنوبی طراحی شده است. وانت پیکاپ ترا با نام دانگ فنگ ریچ (Dongfeng Rich) در چین شناخته میشود. مدل وارداتی مانیان خودرو، چهرهای مشابه شاسیبلند ترا خواهد داشت. پلتفرم این وانت دو کابین با نیسان ناوارا نسل سوم (طراحی ۲۰۱۴) مشابه است.
طراحی بیرونی وانت پیکاپ نیسان ترا
به لطف طراحی وام گرفته از نیسان ناوارا، ترا وانت نیز در مقایسه با رقبای چینی مثل KMC T8 و آمیکو آسنا، زیباتر و جذابتر به نظر میرسد. این مدل به گونهای طراحی شده که بتواند از شیبهای تند، بدون درگیری بدنه با سطح، عبور کند و فضای مناسب برای جابهجایی چرخها داخل گلگیرها داشته باشد.
وانت پیکاپ نیسان ترا در نمای اصلی طراحیای مدرن و الهامگرفته از شاسیبلندهای روز دارد. جلوپنجره بزرگ کرومی با خطوط افقی پهن، حالتی قدرتمند و لوکس به خودرو بخشیده است. چراغهای جلو کشیده و نسبتاً زاویهدار هستند که با دیلایتهای LED ترکیب شده و جلوهای اسپرت و جدی ایجاد میکنند. سپر جلو با خطوط برجسته و ورودی هوای مشبک، حس استحکام و کاربردی بودن را تقویت میکند.
در نمای جانبی، وانت پیکاپ نیسان ترا کاملا عضلانی دیده میشود. گلگیرهای برجسته به همراه خطوط مشخص روی بدنه، استحکام و حس قدرت را القا میکنند. همچنین، رینگهای آلیاژی اسپرت و خط شانهای که از چراغ جلو تا عقب امتداد یافته، حس پویایی و کشیدگی به خودرو میدهد. ارتفاع مناسب از سطح زمین و پله رکاب جانبی، نشاندهندهی ماهیت دوگانه خودرو برای استفاده شهری و آفرودی است.
نمای پشت وانت پیکاپ نیسان ترا ساده اما کاربردی طراحی شده است. به همین دلیل، تفاوتی خاصی بار رقبا ندارد. چراغهای عقب عمودی و نسبتاً بزرگ، در دو طرف درِ بار قرار گرفتهاند تا دید خوبی در شب فراهم میکنند. سپر عقب فلزی با جایگاه پلهای، ورود و خروج به قسمت بار را آسانتر میسازد. درِ قسمت بار با طراحی تخت و نشان بزرگ نیسان در مرکز، هویت برند دیده میشود. در مجموع، نمای عقب بیشتر روی عملکرد تمرکز دارد تا جلوههای تزئینی، و همین ویژگی آن را به یک پیکاپ کاربردی برای کار و زندگی روزمره تبدیل میکند.
وانت پیکاپ نیسان ترا، با طول ۵۲۸۷ و عرض ۱۸۵۰ و ارتفاع ۱۸۴۷ و فاصله محوری ۳۱۵۰ میلیمتر، نسبت به فوتون تونلند، آمیکو آسنا و حتی کرمان موتور KMC T8 کوچکتر است. این موضوع در جدول مقایسهای زیر، دیده میشود.
مدل | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصلهٔ محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
نیسان ترا وانت | ۵۲۸۷ | ۱۸۵۰ | ۱۸۴۷ | ۳۱۵۰ |
فوتون تونلند G7 | ۵۳۴۰ | ۱۹۴۰ | ۱۸۷۰ | ۳۱۱۰ |
آمیکو آسنا | ۵۵۶۰ | ۱۸۴۰ | ۱۸۵۵ | ۳۴۰۵ |
جک T8 | ۵۳۲۵ | ۱۸۸۰ | ۱۸۳۰ | ۳۰۹۰ |
طراحی داخلی وانت پیکاپ نیسان ترا
در چین، نسخههای متنوعی از دانگ فنگ ریچ 7 با طراحی داخلی مختلف وجود دارد. برای بازار ایران، احتمالا وانت پیکاپ نیسان ترا با کابین مشابه مدل شاسیبلند ارایه خواهد شد که شامل سبک طراحی قدیمی با مانتیور نصب شده داخل داشبورد است. مدلهای جدیدتر، از نمایشگر شبیه تبلت با ساختار عمودی در نزدیکی دستهدنده استفاده میکنند.
پلاستیک خشک وسط داشبورد، حس یک خودروی قدیمی و نهچندان لوکس را به ترا میدهد. این مورد، همراه با کلیدهای پرتعداد و دستهدندهی بزرگ، کاملا توی ذوق میزند. اگر مدل وارداتی با فرمان ساده و ترمزدستی اهرمی وارد شود، تفاوت چشمگیر نیسان ترا با نیسان پت فایندر ۲۰۲۴ و لندکروزر مدرن، واضح حواهد بود.
در غالب بازارها، نیسان ترا مجهز به نمایشگر لمسی ۹ اینچ و پنل پشت فرمان تخت فاقد نمایشگر تمام رنگی ارایه میشود. حاشیهی کنسول، فرمان و مانیتور اصلی، تزئینات نقرهای رنگ استفاده شده است تا سادگی کابین، کمتر شود. این ترفند، داخل تودریها نیز دیده میشود. صندلیهای بزرگ و تمام چرم نیسان ترا، در کلاس وانت، راحت و مناسب سفرهای بلند مدت برای سرنشینان جلو هستند؛ اما برای افراد بلندقد روی صندلیهای ردیف دوم، شرایط ایدهال فراهم نیست.
پیشرانه و مشخصات فنی وانت پیکاپ نیسان ترا
مانیان خودرو (زیرمجموعه پرشیا خودرو)، مونتاژکنندهی نیسان ترا در ایران است و از پیشرانهی این شاسی بلند، برای مدل وانت هم استفاده خواهد کرد. بر این اساس، پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر، ارایه خواهد شد که احتمالا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه خواهد داشت. همچنین گیربکس ۸ سرعته تحت لیسانس ZF آلمان برای نیسان ترا مونتاژ ایران، ارایه میشود که میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر و توانایی حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم را ممکن خواهد کرد.
تجهیزات و امکانات وانت پیکاپ نیسان ترا:
- صندلیهای ویژه با روکش چرمی
- صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر و ۸ حالت
- نمایشگر لمسی ۱۰ یا ۱۲ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندرویداتو
- پنل ۷ اینچی پشت فرمان
- تهویه اتوماتیک با دریچههای مخصوص ردیف عقب
- سیستم صوتی چهار بلندگو
- دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- فرمان برقی
- رمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل دینامیک خودرو (VDC)
- کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP + TCS)
- کمکی ترمز اضطراری (BA)
- ضد واژگونی (ROM)
- کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HSA + HDC)
- ترمز و توقف هوشمند
- پایش فشار باد تایرها (TPMS)
- سنسور برخورد از عقب
- شارژر بیسیم ۱۵ وات
- دو خروجی USB
- کروز کنترل
- ورود و استارت بدون کلید
- سانروف
- حالتهای مختلف رانندگی
- دوربین عقب با رادار خطوط
- دوربین دید اطراف ۳۶۰ درجه
- سنسور پارک
پیش بینی قیمت پیکاپ نیسان ترا وارداتی مانیان خودرو
در کشورهای شرق آسیا برای دانگ فنگ ریج7 یا نیسان ترا دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک، ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار امریکا پرداخت میشود. این شرایط، هزینهی خرید برای مشتری ایرانی را به محدودهی ۳/۵ میلیارد تومان میرساند و نیسان ترا پیکاپ را به یکی از گرانترین وانتهای ایران تبدیل میکند. واردات این خودرو با گیربکس دنده دستی، نهتنها قیمت را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد، قابلیت رانندگی حرفهای در مسیرهای آفرود را بهبود خواهد داد.