محبوبترین و منفورترین برندهای خودروی سال ۲۰۲۵، سوبارو و لکسوس در صدر
در تازهترین گزارش سالانهٔ شاخص رضایت مشتریان آمریکا (ACSI)، لکسوس و سوبارو به ترتیب عنوان رضایتبخشترین برندهای لوکس و غیرلوکس بازار خودروی این کشور را از آن خود کردند. این در حالی است که برندهای گروه استلانتیس مثل کرایسلر و رم و همچنین بامو در بخش خودروهای لوکس، با کسب پایینترین امتیازها، جایگاه منفورترینها را به خود اختصاص دادند. این گزارش نشان میدهد که رضایت کلی آمریکاییها از خودروهایشان با یک امتیاز کاهش به ۷۹ از ۱۰۰ رسیده است. درحالیکه شاخص رضایت از برندهای غیرلوکس با امتیاز ۷۹ ثابت مانده، برندهای لوکس با یک امتیاز کاهش به عدد ۸۰ رسیدهاند.
شاخص رضایت مشتری آمریکا برای برندهای غیرلوکس در سال ۲۰۲۵
شرکت | ۲۰۲۴ | ۲۰۲۵ | تغییر |
---|---|---|---|
برندهای غیرلوکس | ۷۹ | ۷۹ | ۰٪ |
سوبارو | ۸۳ | ۸۵ | ۲٪ |
مزدا | ۸۱ | ۸۲ | ۱٪ |
تویوتا | ۸۳ | ۸۲ | -۱٪ |
بیوک | ۸۰ | ۸۱ | ۱٪ |
جیامسی | ۷۹ | ۸۱ | ۳٪ |
هوندا | ۸۲ | ۸۱ | -۱٪ |
هیوندای | ۷۸ | ۸۰ | ۳٪ |
شورلت | ۷۹ | ۷۹ | ۰٪ |
فورد | ۷۹ | ۷۸ | -۱٪ |
نیسان | ۷۷ | ۷۸ | ۱٪ |
فولکسواگن | ۷۸ | ۷۸ | ۰٪ |
کیا | ۸۰ | ۷۷ | -۴٪ |
جیپ | ۷۵ | ۷۴ | -۱٪ |
دوج | ۷۴ | ۷۲ | -۳٪ |
کرایسلر | ۷۱ | ۶۹ | -۳٪ |
رم | ۷۷ | ۶۹ | -۱۰٪ |
در بخش خودروهای غیرلوکس، سوبارو با کسب امتیاز ۸۵، بااقتدار در صدر قرار گرفت. پسازآن، مزدا و تویوتا هردو با امتیاز ۸۲ در جایگاه دوم و بیوک، جیامسی و هوندا با امتیاز ۸۱ مشترکاً در ردهٔ سوم ایستادند. در سوی دیگر این جدول، گروه استلانتیس عملکردی فاجعهبار داشت بهطوریکه چهار برند کرایسلر، دوج، جیپ و رم همگی در انتهای لیست قرار گرفتند. کرایسلر و رم با امتیاز ناامیدکنندهٔ ۶۹، بهصورت مشترک در قعر جدول جای گرفتند که این نتیجه برای رم به معنای سقوطی ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.
شاخص رضایت مشتری آمریکا برای برندهای لوکس در سال ۲۰۲۵
شرکت | ۲۰۲۴ | ۲۰۲۵ | تغییر |
---|---|---|---|
برندهای لوکس | ۸۱ | ۸۰ | -۱٪ |
لکسوس | ۸۲ | ۸۷ | ۶٪ |
مرسدس بنز | ۸۳ | ۸۲ | -۱٪ |
کادیلاک | ۸۲ | ۸۱ | -۱٪ |
تسلا | ۸۳ | ۸۱ | -۲٪ |
آکورا | ۷۷ | ۷۸ | ۱٪ |
آئودی | ۸۰ | ۷۷ | -۴٪ |
بامو | ۷۹ | ۷۵ | -۵٪ |
در بازار خودروهای لوکس، لکسوس با جهشی چشمگیر و کسب امتیاز ۸۷، فاصلهٔ قابلتوجهی با رقبا ایجاد کرد. مرسدس بنز با امتیاز ۸۲ در جایگاه دوم قرار گرفت و کادیلاک و تسلا هر دو با امتیاز ۸۱، سوم شدند؛ اما بزرگترین بازندهٔ این بخش، بامو بود که با ۴ امتیاز کاهش و کسب امتیاز ۷۵، در انتهای جدول لوکسها قرار گرفت. یکی از نکات جالبتوجه این گزارش، کاهش رضایت مشتریان از فناوری بهکار رفته در خودروها، هم در بخش لوکس و هم غیرلوکس است. علاوه بر این، رضایت از خودروهای هیبریدی و برقی نیز کاهش یافته است. درحالیکه رضایت از خودروهای بنزینی با امتیاز ۸۰ ثابت مانده، امتیاز خودروهای هیبریدی با دو نمره کاهش به ۸۰ و امتیاز خودروهای برقی با افتی چهار نمرهای به ۷۳ رسیده است. به نظر میرسد پیچیدگیهای فنی و نگرانیها در مورد ارزش فروش دستدوم و بر دیدگاه مصرفکنندگان تأثیر منفی گذاشته است.