انقلاب خودروهای برقی آمریکا چطور دنیا را تغییر داد؟

جمعه 14 شهریور 1404 - 19:52
مطالعه 5 دقیقه
انقلاب خودروهای برقی آمریکا
جهان خودروسازی با سرعت به سمت الکتریکی شدن پیش می‌رود و تسلا، ریویان و لوسید نقش کلیدی در این انقلاب داشته‌اند.
تبلیغات

جهان خودروسازی با شتاب در حال الکتریکی شدن است. هرچند خودروهای درون‌سوز همچنان بر جاده‌های جهان سلطه دارند اما بسیاری از مدل‌های بنزینی با خودروهای الکتریکی جایگزین شده‌اند و تعداد بیشتری به سمت پیشرانه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی گرایش پیدا کرده‌اند. انقلاب خودروهای الکتریکی شاید از ابتدای تاریخ خودروسازی با نمونه‌های اولیه آغاز شده باشد اما تنها در دهه گذشته سرعت گرفته است. شرکت‌های آمریکایی مانند تسلا نقش محوری در آوردن خودروهای الکتریکی به جاده‌های جهان داشته‌اند. خودروسازان قدیمی و استارتاپ‌ها هردو در گسترش سریع خودروهای الکتریکی در بازار جهانی خودرو نقش حیاتی داشته‌اند. بیایید تاریخچه سه استارتاپ آمریکایی که به بازیگران اصلی در جنبش الکتریکی شدن خودرو تبدیل شده‌اند را همراه با خودروسازان قدیمی که به فراگیر شدن خودروهای الکتریکی کمک کرده‌اند، بررسی کنیم.

کپی لینک

آغاز ماجرا با تسلا

وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی می‌شود، یکی از اولین نام‌هایی که به ذهن می‌رسد، تسلا است. حتی با وجود جنجال‌هایی که حول‌وحوش تسلا شکل گرفته، نمی‌توان انکار کرد که این شرکت یکی از مهم‌ترین بازیگران در انقلاب خودروهای الکتریکی بوده است. تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط کارآفرینان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ بنیان‌گذاری شد. یک سال بعد، ایلان ماسک رئیس هیئت‌مدیره شد و چهار سال بعد بر صندلی مدیرعاملی تکیه زد. در همین زمان، اولین خودروی این شرکت، رودستر نسل اول، عرضه شد. طی یک و نیم دهه بعدی، مجموعه‌ای کامل از مدل‌های تسلا وارد بازار شدند. سدان مدل S در سال ۲۰۱۲، شاسی‌بلند مدل X، سدان مدل ۳، کراس‌اوور مدل Y حرکت را آغاز کردند سپس با کامیون سمی و پیکاپ سایبرتراک همراه شدند.

خودروها نه‌فقط به خاطر قوای محرکهٔ الکتریکی بلکه به دلیل تکنولوژی پیشرفته با ویژگی‌هایی مثل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پیچیده، نمایشگرهای بزرگ لمسی و قابلیت‌هایی مانند به‌روزرسانی‌های از راه دور، نسبت به رقبا برتری داشتند. تسلا نه‌تنها به فراگیر شدن خودروهای الکتریکی کمک کرد، بلکه زیرساخت شارژ را هم گسترش داد که یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه بازار خودروهای الکتریکی در جهان بود. شبکه شارژ سریع سوپرشارژر که سال‌ها فقط برای خودروهای تسلا بود، حالا برای مدل‌هایی از چند خودروساز دیگر نیز قابل‌استفاده است. امروزه تسلا همچنان بزرگ‌ترین شرکت در بازار خودروهای الکتریکی است و حدود نیمی از کل فروش خودروهای الکتریکی در ایالات‌متحده را به خود اختصاص داده است.

کپی لینک

ریویان، قدم در مسیری متفاوت

ریویان، یکی دیگر از استارتاپ‌های الکتریکی آمریکایی است که به‌سرعت بزرگ‌تر و محبوب‌تر شده و مدل‌های R1T و R1S را تولید می‌کند. ریویان ابتدا در سال ۲۰۰۹ با نام مین‌استریم موتورز توسط مهندس و کارآفرین رابرت اسکارینج تأسیس شد. بعداً نام شرکت به آورا تغییر کرد و درنهایت در سال ۲۰۱۱ به ریویان تغییر نام داد. همین موقع بود که ریویان طرح اولیه‌ای برای یک خودروی اسپرت را طراحی کرد اما در سال ۲۰۱۱ کنار گذاشته شد و تا سال ۲۰۱۷ طول کشید تا این شرکت اولین محصول تولیدی خود را معرفی کند. در اواخر سال 2018 این خودروها با نام‌های R1T و R1S در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس به نمایش درآمدند. تولید قرار بود در سال ۲۰۲۰ آغاز شود، اما تأخیرهای ناشی از همه‌گیری کرونا و کمبود تراشه، تولید را به ۲۰۲۱ عقب انداخت.

هر دو مدل درنهایت برای مدل ۲۰۲۲ وارد بازار شدند. این خودروها با قوای محرکهٔ الکتریکی مختلفی تولید می‌شوند مثل نسخهٔ چهارموتوره که چهار موتور الکتریکی را ترکیب می‌کند تا بیش از ۸۰۰ اسب بخار تولید کند. طراحی این خودروها از طبیعت الهام گرفته شده و هر جنبه‌ای از ساخته‌های ریویان، از رنگ‌های آپشن تا مواد داخلی پایدار، منعکس‌کننده اصول دوستدار محیط‌زیست شرکت است. سبد محصولات ریویان حالا در حال گسترش است و دو مدل شاسی‌بلند جدید بنام‌های R2 و R3 در راه دارد. این شرکت در حال حاضر تنها یک کارخانه فعال در ایلینوی دارد اما برنامه‌هایی برای افتتاح دومین کارخانه در جورجیا وجود دارد.

کپی لینک

لوسید، ادامهٔ مسیر تسلا

در ادامه، لوسید را داریم، برندی که با خودروهایی با قیمت‌های شش‌رقمی، در بخش لوکس بازار حضور دارد. این شرکت ابتدا توسط سه کارآفرین مثل برنارد تسه، نایب‌رئیس وقت تسلا، با نام آتیوا تأسیس شد. هدف اولیه آتیوا ساخت خودرو نبود، بلکه تولید باتری‌ها و پیشرانه‌های الکتریکی برای دیگر خودروسازان بود. در سال ۲۰۱۳، پیتر راولینسون، یکی دیگر از کارکنان سابق تسلا که به‌عنوان نایب‌رئیس مهندسی و مهندس ارشد مدل S کار کرده بود، به آتیوا پیوست. راولینسون به‌عنوان مدیر فناوری به شرکت ملحق شد و مدت کوتاهی پس‌ازآن، شرکت هم نام و هم استراتژی خود را تغییر داد. لوسید موتورز حالا روی ساخت خودرویی الکتریکی با پرفورمنس بالا و برد طولانی متمرکز بود.

کار روی اولین کارخانه تولیدی شرکت در سال ۲۰۱۶ تقریباً هم‌زمان با معرفی اولین پروتوتایپ سدان لوسید ایر آغاز شد. اولین خودرو درنهایت در سال ۲۰۲۱ از خط تولید خارج شد. خانوادهٔ سدان ایر بعداً گسترش یافت و شامل نسخه‌های مختلفی شد مثل مدل سه‌موتوره سافایر که می‌تواند در کمتر از دو ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت برسد. لوسید دومین مدل خود یعنی شاسی‌بلند گراویتی را هم در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد. گراویتی ویژگی‌های طراحی مشابه ایر دارد که برای بدنه شاسی‌بلند تطبیق داده شده‌اند. تولید این خودرو در سال ۲۰۲۴ آغاز شد و برای مدل ۲۰۲۵ راهی بازار شد.

کپی لینک

خودروسازان سنتی

هرچند استارتاپ‌ها نقش کلیدی در انقلاب خودروهای الکتریکی داشتند اما خودروسازان قدیمی نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ماسل کار که یکی از ارکان فرهنگ خودرویی آمریکا محسوب می‌شود هم با زمانه تطبیق پیدا کرده است و دوج چارجر افسانه‌ای حالا نسخه‌ای تمام الکتریکی دارد. یکی دیگر از مدل‌های کلاسیک آمریکایی که به انقلاب الکتریکی پیوسته، فورد موستانگ است. البته موستانگ با پیشرانه بنزینی هنوز وجود دارد اما فورد در حرکتی که بسیاری از علاقه‌مندان خودرو را خشمگین کرد، از این نام تاریخی برای یک کراس‌اوور الکتریکی بنام موستانگ Mach-E استفاده کرد. حتی پیکاپ‌ها که به نظر می‌رسد با دنیای خودروهای الکتریکی فاصله زیادی دارند نیز حالا مدل‌های الکتریکی را در میان خود دارند و فورد F150 و شورلت سیلورادو، پرفروش‌ترین پیکاپ‌های ایالات‌متحده، در نسخه‌های الکتریکی هم تولید شده‌اند؛ بنابراین، خودروسازان آمریکایی، چه استارتاپ و چه قدیمی، نقش اساسی در افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در جاده‌های جهان داشته و دارند.

 منبع: CarBuzz

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.