کیا پیکانتو جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی کوشا خودرو
پیکانتو سال ۲۰۱۶ وارد ایران شد و به دلیل ابعاد کوچک، مورد توجه بازار قرار گرفت. علاقهمندان خودروهای شهری، برای رانندگی کمدردسر در خیابانهای شلوغ، کلاس بدنهی کیا پیکانتو را میپسندند. همچنین، بانوان مخاطب مهم این نوع خودرو هستند.
کیا موتورز امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی مشهور برای خریدار ایرانی محسوب میشود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود.
اولین پیکانتو سال ۲۰۰۴ معرفی شد. این خودرو چنان مورد توجه قرار گرفت که امروزه با چند خط تولید در کره جنوبی، مالزی، ویتنام و الجزایز مونتاژ میشود. نسل سوم پیکانتو سال ۲۰۲۳ تغییر چهره داده و قرار است توسط کوشا خودرو با ظاهر جدید به بازار ایران برسد. این محصول، در چین تولید نمیشود و فعلا مشخص نیست از کدام منبع وارد ایران خواهد شد.
طراحی بدنه کیا پیکانتو وارداتی کوشا خودرو
به لطف چراغهای جدید و نوار LED شباهت جالبی بین پیکانتو و شاسی بلند سورنتو دیده میشود. هاچبک شهری کیا توسط پیتر شرایر در سال ۲۰۱۷ طراحی شده اما فیس لیفت اخیر، چهرهای کاملا مدرن فراهم کرده است. هرچند که این سبک خودروها در غالب کشورهای دنیا، حالتی ساده و کمهیجان دارند، پیکانتو ۲۰۲۵ جوانپسند و اسپرت به نظر میرسد.
جلوپنجره معروف به دماغ ببر /Tiger Nose همچنان در پیکانتو حضور دارد اما باریکتر و کشیدهتر شده و با خطوط برجسته روی سپر هماهنگ است. ترکیب این المانها باعث میشود که چهره خودرو در مقایسه با نسل قبل هیجان بیشتری داشته باشد.
از نمای بغل، پیکانتو همچنان هویت یک خودروی شهری جمعوجور را حفظ کرده است. خطوط جانبی ساده و روان طراحی شدهاند تا ظاهر خودرو بیش از حد شلوغ نشود. گلگیرها اندکی برجستهتر از قبل هستند و در کنار رینگهای آلیاژی جدید، حس پویایی بیشتری منتقل میکنند. تناسب میان شیشهها، بدنه و سقف، باعث شده فرم جانبی خودرو هماهنگ و خوشتراش به نظر برسد و در عین کوچکی، حالتی متعادل و محکم داشته باشد.
در بخش عقب، چراغهای LED با طراحی افقی و نوارهای کشیده، جذابترین تغییر را ایجاد کردهاند. این چراغها تقریباً کل عرض خودرو را پوشش میدهند و باعث میشوند پیکانتو پهنتر و مدرنتر به نظر برسد. سپر عقب نیز بازطراحی شده و خطوط سادهتری دارد اما همچنان کمی حالت اسپرت را با الهام از دیفیوزر فراهم میکند. در مجموع، طراحی عقب حالتی مینیمال و در عین حال جذاب دارد که مناسب خریداران جوان، خصوصا بانوان است.
کیا پیکانتو جدید با طول ۳۵۹۵ و عرض ۱۵۹۵ و ارتفاع ۱۴۹۵ و فاصله محوری ۲۴۰۰ میلیمتر عرضه میشود. این مدل، تقریبا هماندازهی امویام 110 و دوو ماتیز است؛ اما از نظر فاصله محوری که نقش مهمی در راحتی سرنشینان دارد، چندان متفاوت از پژو 207 نیست.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
کیا پیکانتو ۲۰۲۵ | ۳۵۹۵ | ۱۵۹۵ | ۱۴۹۵ | ۲۴۰۰ |
پژو ۲۰۷ ایرانخودرو | ۳۸۷۲ | ۱۶۶۹ | ۱۴۴۱ | ۲۴۴۱ |
امویام ۱۱۰ | ۳۵۶۴ | ۱۴۹۵ | ۱۴۶۰ | ۲۳۴۰ |
شدو کرمان موتور | ۴۲۷۰ | ۱۷۲۵ | ۱۵۰۵ | ۲۵۶۰ |
طراحی داخلی کیا پیکانتو وارداتی کوشا خودرو
نمیتوان انتظار داشت یک خودروی اقتصادی از برند کرهای، کابین لوکس و تجهیزات سطح بالا داشته باشد. پیکانتو از پلاستیک سخت برای داشبورد استفاده میکند و طی هفت سال تولید، تغییر چندانی در طراحی داخلی نداشته است. صرفا کلیدهای گردان مخصوص تنظیم تهویه مطبوع، بازطراحی شده ابعاد نمایشگر لمسی بزرگتر شده و پنل دیجیتال پشت فرمان، بهبود یافته است.
نمایشگر ۸ اینچ به شکل تبلت ایستاده روی داشبورد ارایه میشود و امکاناتی مثل ناوبری ماهورهای رابط اپل کارپلی و انرویداتو فراهم میکند. یک نمایشگر ۴.۲ اینچ هم برای اطلاعات راننده ارایه میشود که همگی بصورت استاندارد در تمام مدلها ارایه میشوند.
کیا پیکانتو در کلاس A، بزرگ و جادار نیست اما ابتکارات جالبی دارد. مثلا کنسول وسط با پایهی بازو (Armrest) قابل حرکت تا ۵۵ میلیمتر ساخته شده که محفظهای برای قرار دادن بطری یک لیتری دارد. نزدیک آن، دو طبقه برای قرار دادن وسایل کوچک و لیوانها تعبیه شده است.
در مقایسه با نسخه قدیمی، فضای صندوق مدل ۲۰۲۵ از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۵ لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلیها (تقسیم ۶۰:۴۰) تا ۱۰۱۰ لیتر قابل افزایش است. کف صندوق دو مرحلهای است و ۱۴۵ میلیمتر قابل تنظیم است تا فضای بیشتری فراهم شود یا زیر آن محفظهای پنهان فراهم شود.
مشخصات فنی کیا پیکانتو وارداتی کوشا خودرو
پیکانتو جدید از موتور ۱.۲ لیتر تنفس طبیعی ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتن متر گشتاور میگیرد که از طریق جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل میشود. با این شرایط، پیکانتو 15 ثانیه زمان میبرد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر، مهمترین نکته مثبت این خودرو از نظر فنی است. کیا پیکانتو با موتور یک لیتر توربو و ۷۰ قدرت اسب بخار نیز تولید میشود.
امکانات رفاهی
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto بیسیم
- شارژ بیسیم
- درگاه USB برای سرنشینان عقب: در نسخههای GT-Line و GT-Line S
- کنترل تهویه مطبوع: سیستم تهویه مطبوع دستی یا اتوماتیک بسته به مدل
- صندلیهای جلو با تنظیم دستی: در نسخههای پایه
- صندلیهای جلو با تنظیم برقی: در نسخههای بالاتر
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- دوربین دید عقب با راهنمایی پارک دینامیک
تجهیزات ایمنی
- کیسههای هوا: ۶ عدد (۲ جلو، ۲ جانبی، ۲ پردهای)
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
- کنترل کشش (TCS)
- نظارت بر فشار تایرها (TPMS)
- هشدار عدم بستن کمربند ایمنی
- کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)
- کمکی ترمز در سرازیری (DBC)
- مدیریت پایداری خودرو (VSM)
- ترمز کمکی در مسیر مستقیم (TVBB)
- هشدار برخورد از جلو (FCW)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- هشدار برخورد از عقب (RCCA)
- هشدار نقطه کور (BCW)
- نگهداری در خط (LKA)
- هشدار هدایت بین خطوط (LFA)
- هشدار احتمال برخورد از عقب (RCTA)
پیشبینی قیمت کیا پیکانتو وارداتی کوشا خودرو
حدود قیمت پیکانتو در شرق آسیا و بازار اروپا معادل پانزده هزار دلار است و چندان ارزان محسوب نمیشود. برای مردم ایران، پیکانتو هزینهی خرید مشابه کراساور مشهوری مثل X55 یا حتی تیگو 7 خواهد داشت و احتمالا با قیمتی نزدیک به دو میلیارد تومان، فروخته خواهد شد.