مطالعه وفاداری خریداران برندهای خودرو، صدرنشینی جنرال موتورز و سقوط تسلا
در دورانی که خریداران خودرو بیش از هر زمان دیگری برندهای محبوب خود را تغییر میدهند، دو غول خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز و فورد گوی سبقت را از رقبا ربودهاند و در صدر جدول وفاداری مشتریان در نیمهٔ نخست سال ۲۰۲۵ قرار گرفتهاند. این در حالی است که میانگین وفاداری در کل صنعت خودرو با کاهش روبرو شده و رقابت برای جذب مشتریان برندهای دیگر شدت گرفته است. بر اساس مطالعهٔ جدیدی که توسط S&P Global انجام شده، جنرال موتورز با نرخ وفاداری ۶۸.۱ درصد، بالاترین جایگاه را در میان گروههای خودروسازی چند برندی به خود اختصاص داده است. در همین حال، فورد با نرخ ۵۸.۹ درصد، وفادارترین مشتریان را در میان برندهای منفرد دارد. این آمار در شرایطی ثبت شده که میانگین وفاداری در کل صنعت به ۵۱.۱ درصد کاهش یافته که نشاندهندهٔ افت ۱.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.
در ردهبندی برندهای منفرد، پس از فورد، برندهای شورلت، تویوتا، تسلا و هوندا قرار گرفتهاند. نکتهٔ قابلتوجه، سقوط بیش از ۱۲ درصدی وفاداری مشتریان تسلا است که نرخ آن را به ۵۶ درصد رسانده است. در سوی دیگر، برند مینی با رشد ۴.۶ درصدی، بیشترین پیشرفت را تجربه کرده است. در انتهای این جدول، وینفست با سقوط شدید ۳۴ درصدی و فیات با نرخ ناچیز ۴.۳ درصد، بدترین عملکرد را داشتهاند. در میان خودروها نیز شورلت اکوئناکس با نرخ وفاداری ۴۲.۷ درصد، عنوان وفادارترین مدل را از آن خود کرد. این یعنی بخش بزرگی از مالکان این خودرو برای خرید بعدی خود نیز دوباره به سراغ همین مدل میروند. موفقیت فورد نیز تا حد زیادی مدیون مدلهای پرفروشی مانند سری F، اکسپدیشن و برانکو اسپرت است که همگی نرخ وفاداری بالای ۶۰ درصد را ثبت کردهاند.
کارشناسان معتقدند این تغییر در رفتار مصرفکننده، بازتابی از افزایش رقابت و تمایل بیشتر مشتریان برای بررسی گزینههای مختلف در بازار است. مدیر بخش وفاداری در S&P Global Mobility، دراینباره توضیح میدهد:
تغییر در نرخ وفاداری امسال، تعادل میان بازگشت پایدار مشتریان به بازار و رقابت شدید میان برندها را نشان میدهد. خانوارها دوباره برای خرید خودرو به بازار بازگشتهاند اما بسیاری از آنها آمادهاند تا برندهای مختلف را مقایسه کنند؛ چیزی که پیش از همهگیری کرونا کمتر شاهد آن بودیم.
این افزایش تمایل به تغییر برند باعث شده تا حجم جذب مشتریان از برندهای رقیب نیز افزایش یابد. در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۵، این آمار برای برندهای غیرلوکس ۷.۶ درصد و برای برندهای لوکس ۶.۲ درصد رشد داشته است که نشان میدهد خودروسازان برای حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید، با چالشی جدی روبرو هستند.