دنیای خودرو با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است و فهرست ۱۰ پیشرانهٔ برتر امسال که توسط نشریهٔ معتبر واردز اتو منتشر شده، سندی محکم بر این مدعا است. در این فهرست که برای سیویکمین سال پیاپی منتشر میشود، پیشرانههای هیبریدی و الکتریکی بااقتدار کامل، جایگاههای اصلی را تصاحب کردهاند و دوران حکمرانی موتورهای احتراق داخلی سنتی و بهویژه هشت سیلندرهای حجیم، به پایان خود نزدیک میشود. امسال، از میان ۱۰ برندهٔ نهایی، ۹ پیشرانه بهنوعی از نیروی الکتریسیته بهره میبرند و چهار خودروی تمام برقی و پنج خودروی هیبریدی، نشاندهندهٔ مسیر پیش روی صنعت خودرو برای آینده است. در این میان، تنها دو پیشرانهٔ V8 به چشم میخورد که یکی از آنها نیز از نوع پلاگینهیبریدی (بامو M5) است و کوروت ZR1 تنها موتور بنزینی خالص لیست امسال محسوب میشود.
برترین پیشرانههای سال ۲۰۲۵ به انتخاب واردز اتو:
· بامو M5: پیشرانه ۴.۴ لیتری توربوشارژ V8 پلاگینهیبریدی
· شورلت کوروت ZR1: پیشرانه ۵.۵ لیتری توئین توربو V8
· دوج چارجر دیتونا: پیشرانه تمام الکتریکی
· فورد F-150: پیشرانه ۳.۵ لیتری توربوشارژ V6 هیبریدی
· هوندا سیویک: پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی
· هیوندای آیونیک ۹: پیشرانه تمام الکتریکی
· لکسوس LX: پیشرانه ۳.۴ لیتری توربوشارژ V6 هیبریدی
· لوسید گراویتی: پیشرانه تمام الکتریکی
· مرسدس AMG E53: پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ 6 سیلندر خطی پلاگینهیبریدی
· نیسان لیف: پیشرانه تمام الکتریکی
فرایند انتخاب برندگان امسال از میان ۲۸ نامزد اولیه (شامل ۱۰ خودروی هیبریدی و ۱۰ خودروی برقی) آغاز شد. داوران هر یک از این خودروها را پیش از انتخاب ۱۰ فینالیست نهایی، مورد آزمایش رانندگی قرار دادند. گفتنی است که واردز هیچ رتبهبندی مشخصی برای برندگان اعلام نمیکند و هر ۱۰ پیشرانه، جایگاهی برابر در این فهرست دارند. حضور سیستمهای تحسینشدهای مانند هیبریدی هوندا سیویک یا پیشرانه قدرتمند لکسوس LX در این فهرست چندان غافلگیرکننده نبود اما کاهش چشمگیر حضور موتورهای V8، نشانهای واضح از زمانهٔ جدیدی است که در آن به سر میبریم.