بحران صنعت خودروی جهانی، سقوط ۷۰ درصدی سود با وجود افزایش فروش
صنعت جهانی خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با یک واقعیت تکاندهنده روبرو شده و با وجود افزایش ۳ درصدی فروش و تحویل ۳۷.۶ میلیون دستگاه خودرو، سود خالص این صنعت عظیم با سقوطی بیسابقه ۶۹ درصدی به ۲۶.۶ میلیارد دلار رسید. این آمار نشان میدهد که خودروسازان بیش از هر زمان خودرو دیگری میفروشند اما پول بسیار کمتری به دست میآورند. این پارادوکس عجیب، ریشه در مجموعهای از بحرانها دارد که مهمترین آن، جنگ تمامعیار قیمت در چین است. خودروسازان چینی مانند بیوایدی و جیلی با افزایش حجم فروش به ترتیب ۳۳ و ۴۷ درصدی، بازار را قبضه کردهاند اما درآمدشان به همان نسبت رشد نکرده است. این رقابت شدید باعث شده میانگین قیمت هر خودرو در جهان از ۳۸,۰۸۴ دلار در سال گذشته به ۳۶,۰۷۴ دلار کاهش یابد.
پنج شرکت برتر از نظر حاشیه سود خالص در نیمه اول سال ۲۰۲۵
رتبه | برند | حاشیه سود |
---|---|---|
۱ | فراری | ۲۳.۴ درصد |
۲ | سوزوکی | ۹.۱ درصد |
۳ | کیا | ۸.۱ درصد |
۴ | هیوندای | ۷.۲ درصد |
۵ | گریت وال | ۶.۹ درصد |
اوضاع در بخش سود عملیاتی نیز چندان بهتر نیست. این شاخص که هزینههای فروش و اداری را در نظر میگیرد، با کاهش ۲۳ درصدی به ۱۲۲.۲ میلیارد دلار رسیده است. در میان بزرگان این صنعت، بیشترین آسیب را شرکتهایی مانند استلانتیس و نیسان دیدهاند و پس از آنها نامهای بزرگی چون مرسدس، فورد، تسلا، فولکسواگن، بامو، هوندا و کیا به چشم میخورد. علاوه بر جنگ قیمتها، عواملی همچون رکود تقاضای جهانی، افزایش هزینههای تولید در اروپا، اختلالات تجاری و عدم قطعیت ناشی از تعرفههای دولت دونالد ترامپ در آمریکا، فشار را بر این صنعت مضاعف کرده است.
سودآورترین خودروسازان به ازای فروش هر دستگاه خودرو
رتبه | برند | سود به ازای هر دستگاه |
---|---|---|
۱ | فراری | ۱۳۸٬۷۶۴ دلار |
۲ | جگوار-لندروور | ۶٬۰۲۲ دلار |
۳ | پورشه | ۵٬۷۶۲ دلار |
۴ | مرسدس بنر | ۲٬۹۳۳ دلار |
۵ | بامو | ۲٬۳۸۴ دلار |
در این چشمانداز تیره، تنها سه شرکت موفق به افزایش سود خالص خود شدند که سوزوکی با 9 درصد رشد، فراری با 9 درصد رشد و بیوایدی با 2 درصد رشد هستند اما داستان فراری چیز دیگری است. این برند شهیر ایتالیایی با حاشیه سود خالص شگفتانگیز ۲۳.۴ درصد، به ازای فروش هر خودرو، سودی معادل ۱۳۸,۷۶۴ دلار کسب میکند. این رقم در حالی است که میانگین سود خالص کل صنعت به ازای هر خودرو، تنها ۷۰۶ دلار است. این مقایسه بهخوبی نشان میدهد که بازار خودروهای لوکس و خاص، دنیایی کاملاً متفاوت از بازار خودروهای انبوه دارد. آیندهٔ صنعت خودرو بهشدت نامشخص به نظر میرسد و تحلیلگران معتقدند تا زمانی که مقررات انعطافپذیرتری در اروپا حاکم نشود، سیاستهای تجاری در آمریکا شفافیت نیابد و جنگ قیمتها در چین به پایان نرسد، این بخش همچنان با چالشهای جدی دستوپنجه نرم خواهد کرد.