هیوندای لافستا در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی هرمس خودرو

یک‌شنبه 20 مهر 1404 - 20:17
مطالعه 12 دقیقه
hyundai lafesta
لافستا یکی از ارزان‌ترین محصولات هیوندای در بازار آسیا است. این سدان با پیشرانه‌ی توربو GDi و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه وارد ایران می‌شود.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، شرایط اقتصادی مردم ایران با چالش‌های متعدد مواجه شده است. تورم بالا، کاهش قدرت خرید، و افزایش نرخ ارز موجب شده تا بسیاری از ما توانایی خرید کالاهای اساسی و سرمایه‌ای مانند خودرو را از دست بدهیم. در چنین شرایطی، نیاز به خودروهای ارزان‌قیمت بیش از پیش احساس می‌شود. با این اوضاع، شرکت‌های واردکننده به مدل‌های ساخت برندهای مشهور که مخصوص چین یا هند طراحی شده‌اند، توجه ویژه نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

هیوندای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا است که سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. این برند کره‌ای با تولید خودروهای متنوع، از مدل‌های اقتصادی تا لوکس، توانسته جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی کسب کند. النترا، سوناتا و توسان از محبوب‌ترین محصولات هیوندای هستند. این شرکت همچنین در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده است. حضور فعال در بازار ایران نیز باعث شده تا هیوندای به یکی از برندهای شناخته‌شده و مورد اعتماد مصرف‌کنندگان ایرانی تبدیل شود.

hyundai lafesta
hyundai lafesta

هیوندای لافستا یک سدان اسپرت اقتصادی است که سال 2018 مخصوص بازار چین رونمایی شد. این خودرو با طراحی پویا، خطوط تیز و جلوپنجره بزرگ، ظاهری جذاب و جوان‌پسند دارد. لافیستا از سه نوع موتور توربوشارژ بهره می‌برد که عملکردی قابل قبول و مصرف سوخت مناسب ارائه می‌دهند. فضای داخلی آن با امکاناتی مثل نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع خودکار و صندلی‌های چرم مصنوعی، به عنوان یک خودروی مونتاژ چین که قیمتی حدود 16 تا 20 هزار دلار دارد، راضی‌کننده است.

کپی لینک

طراحی بیرونی هیوندای لافستا

لافستا تحت تاثیر هیوندای النترا دیده می‌شود اما به گونه‌ای طراحی شده که عامه‌پسندتر باشد. خطوط روی بدنه برای این خودرو، عمیق هستند و حس اسپرت لافستا را تقویت می‌کنند. این مدل به صورت سفارشی، دارای بال عقب است که البته برای مشتریان جوان حاضر در ایران، جذابیت بسیار زیادی دارد.

نمای جلو لافستا ۲۰۲۵ با جلوپنجره بزرگ آبشاری و چراغ‌های LED باریک، چهره‌ای تهاجمی و اسپرت دارد. طراحی شش‌ضلعی چراغ‌های روز با ابعاد کوچک داخل جلوپنجره، جالب توجه است. از سویی دیگر، ادوات پلاستیکی در قسمت‌های مختلف، توی ذوق می‌زنند و خط لبه‌ی کاپوت، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود.

در نمای جانبی، سقف شیب‌دار و خطوط برجسته روی بدنه، فرم کوپه‌مانند و دینامیک خودرو را تقویت می‌کنند. رینگ‌های لافستا در دو رنگ سیاه و نقره‌ای، همراه کالیپرهای قرمز، حس اسپرت دارند. ارتفاع کم بدنه و طراحی کشیده، حس سرعت و حرکت را القا می‌کند. فرم آیرودینامیک و تناسب خوب بین اجزا دیده می‌شود؛ اما ظاهرا ورود به کابین برای سرنشینان عقب کمی است.

مهم‌ترین نکته مثبت هیوندای لافستا در مقایسه با رقبای ساخت برندهای چینی، نمای پشت با چراغ‌های باریک متصل‌به‌هم، اسپویلر عقب و حجم‌دهی برجسته روی گلگیرها است. طرح خاص اگزوزهای دوقلو و سپر عقب، جالب توجه هستند؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک نیز، زیبایی لافستا را بهبود می‌دهد. این محصول، البته هنگام تصادف از عقب، بسیار آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد.

خودرو

طول (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصله محوری (میلی‌متر)

هیوندای لافستا

۴۶۶۰

۱۷۹۰

۱۴۲۵

۲۷۰۰

هیوندای النترا ۲۰۲۵

۴۷۱۰

۱۸۲۵

۱۴۱۵

۲۷۲۰

تویوتا کرولا ۲۰۲۴

۴۶۳۰

۱۷۸۰

۱۴۳۵

۲۷۰۰

جک J7 (کرمان موتور)

۴۷۸۰

۱۸۲۰

۱۴۹۲

۲۷۷۰

چری آریزو ۶

۴۷۱۰

۱۸۲۵

۱۴۹۰

۲۶۷۰

هیوندای سوناتا

۴۹۰۰

۱۸۶۰

۱۴۴۵

۲۸۴۰

جدول فوق، ابعاد چند خودروی کلاس سدان کوچک و متوسط بازار ایران را نشان می‌دهد. هیوندای لافستا از النترا جدید، کمی کوچک‌تر است و تقریبا هم‌اندازه‌ی تویوتا کرولا سدان محسوب می‌شود. رقبای چینی لافستا شامل جک j7 کرمان موتور و آریزو 6 مدیران خودرو، ابعاد بزرگ‌تر دارند.

کپی لینک

طراحی داخلی هیوندای لافستا

لافستا یک خودروی اقتصادی ساخت چین است و طبیعتا، کابین لوکس ارایه نمی‌دهد. شرکت سازنده تلاش کرده با تجهیزات الکترونیک، شامل نمایشگرهای بزرگ و حذف دسته‌دنده‌ی سنتی، فضای داخلی این خودرو را جذاب و دارای فناوری نشان دهد.

فرمان D شکل با طراحی اسپرت، همراه با دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ نکات مثبت لافستا هستند. در اقدامی جالب، طراحان هیوندای از چند دکمه به جای دسته‌دندده استفاده کرده‌اند که شامل چهار حالت N و D و R و P است. کلیدهای گردان برای تهویه مطبوع و سیستم صوتی، ساده و فیزیکی هستند. مدل‌های سفارشی از سری N لاین، پدل شیفتر پشت فرمان هم ارایه می‌دهند.

هیوندای فلاستا برای چهار سرنشین با اندام متوسط مناسب است. فضای بالای سر برای افراد بلندقد ایده‌آل نیست و مشکلاتی دارد. هم‌چنین نمی‌توان انتظار فضای کافی برای جلوی زانو داشت که طبیعتا سفرهای طولانی‌مدت را با کمی ناراحتی همراه خواهد کرد. هیوندای لافستا صندوق عقب ۴۸۰ لیتری دارد که برای خودروی سدان با طول ۴۶۶۰ میلی‌متر، راضی کننده است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای لافستا

هیوندای لافستا با سه پیشرانه توربوشارژ ۱/۴، ۱/۵ و ۱/۶ لیتری عرضه می‌شود. این خودروها، همگی دنده اتوماتیک چندسرعته (غیر CVT) هستند و با ساختار تک دیفرانسیل محرک جلو وجود دارند. براساس اخبار غیررسمی، احتمال ورود مدل ۱/۵ توربو به بازار ایران، بیشتر است.

🔹 موتور ۱/۴ لیتری توربو

این پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۳۹۵ سی‌سی، توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه با این موتور هماهنگ شده و عملکردی نرم و اقتصادی ارائه می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شتاب صفر تا صد این نسخه در حدود ۹.۵ ثانیه برآورد می‌شود که برای استفاده شهری و روزمره کاملاً مناسب است.

🔹 موتور ۱/۵ لیتری توربو

نسخه ۱.۵ لیتری توربو با حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی، قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور نیز با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عرضه می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. شتاب صفر تا صد این مدل در حدود ۸.۵ ثانیه است که نسبت به نسخه ۱.۴ لیتری عملکرد بهتری دارد و برای رانندگی پویا مناسب‌تر است.

🔹 موتور ۱/۶ لیتری توربو (نسخه اسپرت N-Line)

قوی‌ترین پیشرانه لافستا، نسخه ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر است. این موتور عملکردی اسپرت دارد و با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، شتاب صفر تا صد را در حدود ۷.۶ ثانیه ثبت می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل حدود ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این نسخه برای علاقه‌مندان به رانندگی پرشتاب و طراحی اسپرت، انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شود؛ اما با توجه به قیمت گران، احتمالا وارد ایران نخواهد شد.

کپی لینک

امکانات رفاهی هیوندای لافستا

  • نمایشگر دوگانه هوشمند ۱۰.۲۵ اینچی با رابط کاربری جدید و اتصال به سیستم ناوبری
  • شبکه هوشمند برای اتصال چندگانه به اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی‌شده
  • شارژ بی‌سیم تلفن همراه برای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم تهویه مطبوع خودکار دو منطقه‌ای
  • صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن
  • کلیدهای کنترلی به سبک پیانو برای زیبایی و کاربرد بهتر
  • سیستم صوتی با کیفیت بالا
  • رابط Apple CarPlay و Android Auto
  • نورپردازی محیطی داخل کابین با قابلیت تنظیم رنگ
  • دوربین عقب با خطوط راهنما و سنسورهای پارک جلو و عقب
  • حالت مراقبت از ردیف دوم برای کنترل راحت‌تر سرنشینان عقب
  • یادداشت صوتی و شناسایی صدا برای تعامل هوشمند با خودرو
کپی لینک

تجهیزات ایمنی هیوندای لافستا

  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و کمک به حفظ مسیر (LKA)
  • کروز کنترل تطبیقی (ACC)
  • سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)
  • هشدار نقاط کور (BSD) و هشدار ترافیک پشت خودرو
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • شش کیسه هوای ایمنی شامل جلو، جانبی و پرده‌ای
  • سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم پارک خودکار در نسخه‌های بالاتر
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
hyundai lafesta
کپی لینک

پیش‌بینی قیمت هیوندای لافستا وارداتی در ایران

در بازار چین، سه مدل لافستا با پیشرانه‌های ۱/۴، ۱/۵ و ۱/۶ لیتر، ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارند. اگر نرخ ارز ۱۱۰ هزار تومانی و شرایط موجود برای واردات خودرو را فرض قرار دهیم، در ایران هیوندای لافستا با پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربو، حدود ۴ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.