در یکی از مهمترین رویدادهای سالانهٔ دنیای خودرو، نشریهٔ معتبر موتورترند بار دیگر دستبهکار شده و خودروی سال ۲۰۲۶ را انتخاب کرده است. این جایزه که از سال ۱۹۴۹ بهصورت سالانه اهدا میشود، امسال نیز شاهد حضور مجموعهای از خودروهای کاملاً جدید یا بشدت بازنگریشده است که برای به دست آوردن تندیس نمادین کالیپر طلایی با یکدیگر رقابت میکنند. فرآیند انتخاب برنده، یک ماراتن سخت و چندمرحلهای است. برخلاف بسیاری از جوایز دیگر، در اینجا خودروها بهصورت مستقیم با یکدیگر مقایسه نمیشوند زیرا برای مثال، قضاوت یک هوندا سیویک در برابر یک پورشه پانامرا منصفانه نخواهد بود. در عوض، هر خودرو بهتنهایی و بر اساس شش معیار کلیدی و استاندارد مورد ارزیابی قرار میگیرد که عبارتاند از:
· ارزش در برابر قیمت
· ایمنی
· مصرف سوخت
· پرفورمنس متناسب با هدف
· پیشرفت در طراحی
· برتری مهندسی
شرکتکنندگان رقابت خودروی سال ۲۰۲۶ موتورترند
· آئودی A3
· آئودی A5
· آئودی A6 E-Tron
· آئودی E-Tron GT
· بامو M2
· دوج چارجر دیتونا
· هوندا سیویک هیبریدی
· مرسدس CLE53 AMG
· مرسدس E53 AMG
· پورشه پانامرا 4S E-Hybrid
· پورشه تایکان 4S کراس توریسمو
· پورشه ۹۱۱ کاررا T
· تویوتا GR کرولا
· فولکسواگن گلف GTI / گلف R
فرآیند آزمون در یک پیست حرفهای و مجهز آغاز میشود. در این مرحله، تمامی خودروها بهصورت پیاپی و روی سطوح گوناگون رانده میشوند و تمام ویژگیهای فنی و امکانات رفاهی آنها، ازجمله سیستمهای سرگرمی و اطلاعاتی، بهدقت بررسی میشود. پس از دو روز آزمون فشرده، لیست نامزدها کوتاهتر شده و تنها خودروهایی که بهترین عملکرد را در برابر شش معیار اصلی داشتهاند، بهعنوان فینالیست انتخاب میشوند. سپس فینالیستها وارد دنیای واقعی میشوند و در یک مسیر ۳۵ کیلومتری که شامل انواع شرایط جادهای و ترافیکی است، مورد آزمایش نهایی قرار میگیرند. درنهایت، هیئتداوران پس از ساعتها بحث و بررسی، رأیگیری نهایی را انجام میدهند و خودرویی که بیشترین آرا را کسب کند، بهعنوان برندهٔ نهایی جایزهٔ خودروی سال ۲۰۲۶ موتورترند معرفی میشود.
فینالیستهای رقابت خودروی سال ۲۰۲۶ موتورترند
آئودی A6 E-Tron
این سدان تمام برقی، مدلی حیاتی برای حال و آیندهٔ آئودی محسوب میشود. آئودی با وجود ساخت برخی از بهترین خودروهای تاریخ، هنوز موفق به کسب جایزهٔ کالیپرهای طلایی نشده است و حالا امیدوار است که خانوادهٔ E-Tron بتواند این طلسم را بشکند.
بامو M2
نسل جدید M2 که پیشازاین نیز در رقابتهای موتورترند درخشیده بود، امسال با قدرت بیشتر، بهبودهای داخلی و پاسخ سریعتر پدال گاز بازگشته است تا بار دیگر شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی امتحان کند.
دوج چارجر دیتونا
نسخه تمام برقی چارجر جدید، یک ماسل کار مدرن است که تحسین داوران را برانگیخته است. با وجود ابعاد بزرگ، این خودروی برقی از کابین جادار، هندلینگ شگفتانگیز و طراحی فوقالعادهای بهره میبرد.
هوندا سیویک هیبریدی
سیویک هیبرید یکی از پالایششدهترین خودروهای کوچک بازار است. این خودرو با پیشرانهٔ هماهنگ، مصرف سوخت عالی و لذت رانندگی، توانسته است نظر مثبت کارشناسان و حتی علاقهمندان به رانندگی اسپرت را جلب کند.
مرسدس CLE53 AMG
این مدل که در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت عرضه میشود، با نسخهٔ روباز در رقابت حضور دارد. CLE53 یک خودروی لوکس و جذاب است که به سرنشینان خود حس بینظیری از کیفیت و پرستیژ را منتقل میکند.
مرسدس E53 AMG
مرسدس E53 با ظاهر خیرهکننده، پرفورمنس قدرتمند و قوای محرکهٔ هیبریدی هماهنگ خود، یکی از محبوبترین گزینهها در میان داوران است و بهعنوان یک استیشن اسپرت و سریع، شانس بالایی برای پیروزی دارد.
پس از ساعتها بحث و رأیگیری نهایی داوران، سرانجام برنده از میان این شش خودروی برجسته انتخاب شد تا تندیس معتبر کالیپرهای طلایی را در سال ۲۰۲۶ به خانه ببرد.
فولکسواگن گلف GTI / گلف R، خودروی سال ۲۰۲۶ موتورترند
در دنیایی که تحت سلطهٔ شاسیبلندها قرار گرفته، یک هاچبک اصیل و پرشور بار دیگر تواناییهای خود را به رخ کشید. فولکسواگن گلف در نسخههای اسپرت GTI و R، توانست عنوان معتبر «خودروی سال ۲۰۲۶ موتورترند» را کسب کند. این سومین بار در تاریخ پرافتخار گلف است که این جایزه را از آن خود میکند و جایگاهش را بهعنوان یکی از بهترین خودروهای تاریخ تثبیت میکند. نسل هشتم گلف در رقابتی سخت با ۱۳ خودروی دیگر، توانست در هر شش معیار کلیدی این نشریه رقبای خود را پشت سر بگذارد.
فولکسواگن با بهروزرسانی میاندورهای نسل هشتم، بدون آنکه به هویت کلاسیک گلف لطمه بزند، ظاهری پختهتر و جسورتر به آن بخشیده است. چراغهای بازطراحیشده، سپرهای جدید و نوار نوری که جلوپنجره را به چراغها متصل میکند، چهرهای مدرن و جذاب برای GTI و R برایش ساختهاند؛ اما بزرگترین تغییرات در داخل کابین رخ داده است؛ جایی که یک نمایشگر ۱۲.۹ اینچی با نرمافزاری سریع و هوشمند، جایگزین سیستم قبلی شده است.
هر دو مدل GTI و R از پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر استفاده میکنند. این موتور در مدل GTI قدرتی معادل ۲۴۵ اسب بخار و در مدل R قدرتی برابر با ۳۳۳ اسب بخار تولید میکند که نسبت به مدل ۲۰۲۴، یک افزایش ۱۳ اسب بخاری را تجربه کرده است. گرچه حذف گیربکس دستی برای علاقهمندان ناراحتکننده است اما داوران گیربکس هفت سرعته دوکلاچه را بینقص توصیف کردهاند. این ترکیب فنی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را برای GTI به ۵.۸ ثانیه و برای R به رقم فوقالعادهٔ ۴.۱ ثانیه میرساند.
داوران موتورترند متفقالقول بودند که گلف همچنان یکی از بهترین خودروها برای رانندگی است. این خودرو تعادلی بینظیر میان راحتی برای استفاده روزمره و هیجان و چابکی در جادههای پرپیچوخم ارائه میدهد. با وجود تمام بهبودها، قیمت گلف افزایش معقولی داشته است. قیمت پایه مدل GTI از ۳۳٬۶۷۰ دلار و مدل R از ۴۸٬۳۲۵ دلار آغاز میشود که با توجه به سطح تجهیزات و عملکرد، ارزش خرید بسیار بالایی را نشان میدهد. درنهایت، گلف GTI و R با ترکیبی از کیفیت ساخت، شخصیت جذاب، فناوری مدرن و میراثی غنی، ثابت کردند که هنوز هم معیاری برای سنجش دیگر هاچبکها هستند و شایستگی کامل برای کسب عنوان خودروی سال را دارند.