ارزشمندترین برندهای خودروی ۲۰۲۵، صدرنشینی تویوتا و سقوط تسلا
در جدیدترین ردهبندی جهانی، تویوتا بار دیگر تاج ارزشمندترین برند خودرویی جهان در سال ۲۰۲۵ را بر سر گذاشت و جایگاه خود را بهعنوان ششمین برند قدرتمند جهان حفظ کرد. این غول ژاپنی با رشدی ۲ درصدی، ارزش برند خود را به ۷۴.۲ میلیارد دلار رساند و ثبات خود را در بازاری پرنوسان به رخ کشید؛ اما خبر تکاندهندهٔ امسال، سقوط ۳۵ درصدی ارزش برند تسلا بود که این شرکت را از قله به ردهٔ چهارم در میان خودروسازان و جایگاه بیستوپنجم در رتبهبندی کلی پرتاب کرد. این ارزیابی بر اساس گزارش سالانهٔ بهترین برندهای جهانی شرکت مشاورهٔ اینتربرند صورت گرفته که طی ۲۶ سال گذشته، معیاری معتبر برای سنجش قدرت برندها در صنایع مختلف بوده است. در رتبهبندی کلی امسال، اپل، مایکروسافت و آمازون به ترتیب سه جایگاه نخست را از آن خود کردهاند.
ارزشمندترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۵
رتبه | برند | ارزش | تغییر نسبت به ۲۰۲۴ |
---|---|---|---|
۱ | اپل | ۴۷۰.۹ میلیارد دلار | -۴ درصد |
۲ | مایکروسافت | ۳۸۸.۵ میلیارد دلار | +۱۰ درصد |
۳ | آمازون | ۳۱۹.۹ میلیارد دلار | +۷ درصد |
۴ | گوگل | ۳۱۷.۱ میلیارد دلار | +۹ درصد |
۵ | سامسونگ | ۹۰.۵ میلیارد دلار | -۱۰ درصد |
۶ | تویوتا | ۷۴.۲ میلیارد دلار | +۲ درصد |
۷ | کوکاکولا | ۶۰.۱ میلیارد دلار | -۲ درصد |
۸ | اینستاگرام | ۵۷.۳ میلیارد دلار | +۲۷ درصد |
۹ | مکدونالد | ۵۳.۰ میلیارد دلار | - |
۱۰ | مرسدس بنز | ۵۰.۱ میلیارد دلار | -۱۵ درصد |
پس از تویوتا، دو غول آلمانی قرار دارند. مرسدس بنز با وجود کاهش ۱۵ درصدی ارزش و رسیدن به ۵۰.۱ میلیارد دلار، جایگاه دوم خود در صنعت خودرو (دهم در کل) را حفظ کرد. بامو نیز با افتی ۱۰ درصدی و ارزش ۴۶.۸ میلیارد دلاری، در ردهٔ سوم خودرویی (چهاردهم در کل) ایستاد. این افت برای هر دو برند آلمانی، نشاندهندهٔ چالشهای پیش روی خودروسازان سنتی لوکس است. در مقابل، برخی برندها مسیری رو به رشد را پیمودهاند. هیوندای با ۷ درصد رشد در جایگاه ششم قرار گرفت و فراری، تنها برند ایتالیایی این فهرست، با یک جهش خیرهکنندهٔ ۱۷ درصدی، در رتبهٔ هشتم ایستاد و قدرت بیبدیل خود در بازار خودروهای لوکس و اسپرت را به نمایش گذاشت.
ارزشمندترین برندهای خودرویی جهان در سال ۲۰۲۵
رتبه | برند | ارزش | تغییر نسبت به ۲۰۲۴ | رتبه کلی |
---|---|---|---|---|
۱ | تویوتا | ۷۴.۲ میلیارد دلار | +۲ درصد | ۶ |
۲ | مرسدس بنز | ۵۰.۱ میلیارد دلار | -۱۵ درصد | ۱۰ |
۳ | بامو | ۴۶.۸ میلیارد دلار | -۱۰ درصد | ۱۴ |
۴ | تسلا | ۲۹.۵ میلیارد دلار | -۳۵ درصد | ۲۵ |
۵ | هوندا | ۲۴.۸ میلیارد دلار | -۷ درصد | ۲۹ |
۶ | هیوندای | ۲۴.۶ میلیارد دلار | +۷ درصد | ۳۰ |
۷ | آئودی | ۱۵.۴ میلیارد دلار | -۱۱ درصد | ۵۲ |
۸ | فراری | ۱۵.۴ میلیارد دلار | +۱۷ درصد | ۵۴ |
۹ | فولکسواگن | ۱۵.۰ میلیارد دلار | -۹ درصد | ۵۶ |
۱۰ | پورشه | ۱۵.۰ میلیارد دلار | -۱۴ درصد | ۵۷ |
در میانههای جدول، نیسان با ۳۳ درصد کاهش ارزش، یکی از بزرگترین بازندههای امسال بود و در رتبه ۸۲ جهانی قرار گرفت. در سوی دیگر، کیا با رشدی ۵ درصدی، به جایگاه ۸۹ رسید؛ اما یکی از نکات جالب این ردهبندی، ورود غول خودروسازی چین یعنی بیوایدی برای اولین بار به این فهرست و قرار گرفتن در جایگاه 90 است. نکتهٔ قابلتوجه دیگر، ورود قدرتمند شرکتهای فناوری به صنعت خودرو است. شیائومی، غول گوشیهای هوشمند که با مدلهایی مانند خودروی برقی SU7 وارد این بازار شده، در رتبه ۸۱ قرار دارد. هوآوی نیز که در رتبه ۹۶ جای گرفته، همکاریهای گستردهای را با خودروسازان مختلف آغاز کرده و نشان میدهد که مرزهای بین فناوری و خودروسازی روزبهروز کمرنگتر میشود.