ساموراییهای کوچک! جذابترین خودروهای اسپرت کی کار ژاپنی
شاید در نگاه اول، خودروهایی با موتورهای کوچکتر از یک موتورسیکلت، گزینههای هیجانانگیزی به نظر نرسند اما ژاپنیها در دههٔ ۹۰ میلادی به دنیا ثابت کردند که برای ساخت یک خودروی اسپرت سرگرمکننده، نیازی به قدرتهای نجومی نیست و تنها کمی خلاقیت و مهندسی هوشمندانه کافی خواهد بود. این فلسفه، به تولد دستهای از خودروهای اسپرت کوچک اما افسانهای منجر شد که به کی کار معروف هستند. کلاس کی کار در سال ۱۹۴۹ در ژاپن متولد شد. هدف دولت، تشویق مردم به خرید خودروی شخصی و کمک به رشد صنعت خودروسازی کشور بود. مالکان این خودروها از مالیات و حق بیمهٔ بسیار کمتری برخوردار میشوند و به همین دلیل، این کلاس هنوز هم در ژاپن محبوبیت فوقالعادهای دارد. طبق قوانین فعلی، یک خودروی کی باید ابعادی مشخص و موتوری با حجم کمتر از ۶۶۰ سیسی داشته باشد. در این میان، پنج مدل اسپرت توانستند نام خود را در تاریخ جاودانه کنند.
سوزوکی کاپوچینو سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸
سوزوکی کاپوچینو که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۸۹ رونمایی شد، یک رودستر دیفرانسیل عقب کوچک با طراحی جوانپسند و مدرن بود. ویژگی منحصربهفرد آن، سقف فلزی سهتکه و جداشونده بود که به راننده اجازه میداد آن را به یک کوپه، تارگا یا یک کانورتیبل کامل تبدیل کند. قلب تپندهٔ این خودرو یک موتور ۶۵۷ سیسی سه سیلندر توربوشارژ بود که ۶۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد. شاید این عدد کم به نظر برسد اما به لطف وزن بسیار کم و توزیع وزن عالی ۵۰:۵۰، کاپوچینو در پیچها میدرخشید و حسی از یک خودروی اسپرت واقعی را منتقل میکرد.
هوندا بیت سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶
بیت که طراحی اولیه آن توسط استودیوی ایتالیایی مشهور پینینفارینا انجام شده بود، آخرین خودرویی بود که شخص سوییشیرو هوندا، بنیانگذار افسانهای هوندا، پیش از مرگش تولید آن را تأیید کرد. بیت با طراحی مدرن و موتور وسط، یکی از متمایزترین خودروهای کی در تاریخ است. برخلاف رقبا، هوندا برای بیت از توربوشارژر استفاده نکرد. در عوض، یک موتور ۶۵۶ سیسی سه سیلندر تنفس طبیعی با سیستم تزریق سوخت مجزا برای هر سیلندر (مشابه موتورسیکلتها) روی آن نصب کرد که میتوانست تا ۸,۱۰۰ rpm دور بگیرد و ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند. هندلینگ فوقالعاده و صدای موتور بینظیر، بیت را به یکی از موفقترین اسپرتهای کی با فروش حدود ۳۳,۶۰۰ دستگاه تبدیل کرد.
اتوزم AZ-1 سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴
عجیب، خاص و بینهایت جذاب؛ این بهترین توصیف برای اتوزم AZ-1 است. این خودرو که توسط مزدا تحت برند زیرمجموعهاش یعنی اتوزم تولید شد، درواقع بر پایهٔ یک طرح اولیهٔ سوزوکی شکل گرفت. شاخصترین ویژگی ظاهری AZ-1 که آن را شبیه یک سوپراسپرت مینیاتوری میکرد، درهای گالوینگ بود. این کوپهٔ دونفرهٔ موتور وسط، از یک موتور ۶۵۷ سیسی توربوشارژ ساخت سوزوکی با قدرت ۶۴ اسب بخار بهره میبرد. AZ-1 به خاطر هندلینگ استثناییاش تحسین میشد، اما فضای داخلی بسیار تنگ، عدم وجود هرگونه فضای بار و قیمت بالا باعث شد تا تنها ۴,۳۹۲ دستگاه از آن تولید شود.
دایهاتسو کوپن نسل اول سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲
پس از تبوتاب خودروهای اسپرت کی در دهه ۹۰، بازار برای مدتی به سمت مدلهای کاربردیتر رفت؛ اما دایهاتسو در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۹ با معرفی کوپن همه را غافلگیر کرد. کوپن با طراحی مدرن و دوستداشتنی خود، یک ویژگی نوآورانه داشت که اولین سقف فلزی جمعشوندهٔ برقی در این کلاس بود. نسخهٔ مخصوص بازار ژاپن از یک موتور ۶۵۹ سیسی توربوشارژ با قدرت ۶۴ اسب بخار استفاده میکرد، اما برای بازارهای صادراتی، یک موتور قویتر ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۸۷ اسب بخار نیز در دسترس بود. کوپن به دلیل ظاهر جذاب، هندلینگ خوب و پتانسیل بالا برای تیونینگ، به یک خودروی محبوب در میان جوانان تبدیل شد.
هوندا S660 سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲
پس از توقف تولید بیت در سال ۱۹۹۶، طرفداران هوندا نزدیک به دو دهه منتظر جانشین آن بودند. سرانجام در سال ۲۰۱۵، هوندا با معرفی S660 به این انتظار پایان داد. این خودروی موتور وسط، با طراحی الهامگرفته از نسل دوم سوپراسپرت NSX، شاید جذابترین کی کارهای دوران مدرن باشد. هوندا این بار به سراغ توربوشارژر رفت و یک موتور ۶۵۸ سیسی سه سیلندر توربو با قدرت ۶۳ اسب بخار را در سینه S660 قرار داد. همانطور که انتظار میرفت، مهندسی هوندا هندلینگ بسیار تیز و دقیقی را برای این خودرو به ارمغان آورد که تحسین همگان را برانگیخت. S660 نیز مانند سلف خود، بیت، به محبوبیت فوقالعادهای دست یافت و با فروش حدود ۳۰ هزار دستگاه، به یکی دیگر از نمادهای این کلاس تبدیل شد.
منبع: Autoevolution