بدترین جاهای نصب تایر زاپاس در خودروها، از فولکسواگن بیتل تا رنو پیکی!
برای اکثر ما، لاستیک زاپاس آخرین چیزی است که در مورد خودرو به آن فکر میکنیم. این تایر سالها گوشهای خاک میخورد تا روز مبادا، روزی که یکی از چرخها پنچر شود و وسط راه بمانیم؛ اما همین موضوع بهظاهر بیاهمیت گاهی طراحان خودروها را به دردسر میاندازد. طراحی خودرو کار پیچیدهای است و پیدا کردن جایی برای یک جسم گرد و بزرگ که شاید هرگز استفاده نشود، دههها است که به یک چالش بزرگ برای مهندسان تبدیل شده است. در این میان، برخی خلاقیتها به فاجعه ختم شدهاند. بیایید نگاهی به چند مورد از بدترین جاهایی بیندازیم که خودروسازان برای تایر زاپاس انتخاب کردهاند.
هوندا ریجلاین
هوندا ریجلاین همیشه وانت متفاوتی بوده است. یکی از جذابترین ویژگیهای این پیکاپ، صندوق مخفی در قسمت بار است که فضایی امن برای وسایل فراهم میکند. ایدهای که فوقالعادهای به نظر میرسد اما در عمل هرگز اینطور نیست چون لاستیک زاپاس دقیقاً زیر همین صندوق پنهان شده است. حالا تصور کنید قسمت بار وانت پر از وسیله است و شما پنچر کردهاید. برای دسترسی به زاپاس، باید کل بار را خالی کنید، صندوق را باز کنید و تازه به لاستیک برسید. اگر در زمستان قفل صندوق یخ بزند، این کابوس چند برابر میشود.
فولکسواگن تایپ ۲
ون نمادین فولکسواگن، یکی از شناختهشدهترین خودروهای قرن بیستم است. یکی از ویژگیهای ظاهری منحصربهفرد این ون امکان نصب لاستیک زاپاس درست در جلوی خودرو بود که چهرهای خاص به آن میبخشید؛ اما این بدترین جای ممکن بود. لاستیک زاپاس کاملاً در معرض باران، آفتاب و سرما قرار داشت و در هر تصادف از جلو، اولین چیزی بود که آسیب میدید. بدتر از همه، لوگوی زیبای فولکسواگن را میپوشاند و ظاهری نامتعارف به خودرو میداد. بیدلیل نیست که هیچ خودروساز دیگری این ایده را تکرار نکرد.
فولکسواگن بیتل
بازهم یک فولکسواگن دیگر! به دلیل طراحی موتورعقب، بیتل فضای بار زیادی نداشت. مشکل اینجا بود که مهندسان تصمیم گرفتند لاستیک زاپاس را بهصورت عمودی در صندوق جلو و درست پشت باک بنزین قرار دهند. این کار عملاً فضای صندوق را بیاستفاده میکرد. البته در مدلهای سوپر بیتل، زاپاس بهصورت افقی کف صندوق قرار گرفت که کمی بهتر بود؛ اما نکتهٔ جالب و عجیب این طراحی در مدلهای اولیه این بود که هوای داخل لاستیک زاپاس، نیروی لازم برای پاشش آب شیشهشور را تأمین میکرد!
سوبارو لئون
در دهههای گذشته، خودروسازان زیادی لاستیک زاپاس را زیر کاپوت نصب میکردند که اصلاً ایدهٔ خوبی نبود زیرا دو مشکل اساسی داشت. اول اینکه حرارت بسیار بالای موتور بهمرور زمان باعث پوسیدگی و خراب شدن لاستیک میشد. دوم، تصور کنید در یک روز بارانی و درحالیکه موتور داغ است، مجبور شوید برای تعویض لاستیک دستتان را در آن فضای تنگ و سوزان ببرید. احتمال سوختگی بسیار بالا بود. این مشکل در سوبارو لئون دوچندان بود زیرا زاپاس در انتهای کاپوت قرار داشت که دسترسی را سختتر میکرد.
جیپ چروکی XJ
جیپ چروکی XJ آغازگر بسیاری از ترندهای دنیای خودرو بود؛ اما یک ایراد بزرگ به اسم محل لاستیک زاپاس داشت! در اکثر مدلها، لاستیک زاپاس بهصورت عمودی در گوشهٔ صندوقعقب و سمت راننده نصب شده بود. گرچه از گزند باد و باران در امان بود، اما فضای بار ارزشمند را اشغال میکرد و برای دسترسی به آن باید وسایل خود را جابهجا میکردید؛ اما بخش بدتر ماجرا زمانی بود که پس از تعویض، باید لاستیک کثیف و گِلی را داخل اتاق تمیز خودروی خود میگذاشتید.
رنو پیکی
یکی دیگر از خودروهایی که لاستیک زاپاس آن زیر کاپوت قرار داشت، رنو 5 بود اما وقتی مهندسان خلاق ایرانی (!) این خودرو را به پیشرانهٔ پراید مجهز کردند، به دلیل اندازهٔ بزرگتر موتور و نصب عرضی بجای موتور طولی اصلی رنو 5، فضایی برای زاپاس باقی نماند و طراحان مجبور شدند زاپاس را به صندوقعقب منتقل کنند اما به دلیل وجود باک بنزین، امکان نصب زاپاس در کف صندوق هم وجود نداشت و درنتیجه، این لاستیک بلاتکلیف بهناچار بهصورت ایستاده پشت صندلی عقب نصب شد که نهتنها بخش بزرگی از فضای بار را اشغال کرد بلکه به دلیل ارتفاع بیشتر از صندلی عقب، بخش میانی طاقچهٔ عقب بهصورت برجسته طراحی شد تا زاپاس در اینجا جای گیرد!