میدان نبرد برای کسب معتبرترین جایزهٔ دنیای پیکاپها آماده شده است. امسال، شش نام بزرگ آمریکایی با ۹ مدل مختلف وارد گود شدهاند تا برای کسب عنوان پیکاپ سال ۲۰۲۶ موتورترند بجنگند؛ رقابتی که در آن از خودروهای برقی مدرن گرفته تا غولهای دیزلی، همگی برای اثبات برتری خود بهصف شدهاند. هر خودرویی که وارد این رقابت میشود باید کاملاً جدید یا دستخوش تغییرات اساسی شده باشد. داوران هر مدل را نه در مقایسه با دیگری، بلکه بر اساس شش معیار کلیدی شامل ارزش خرید، ایمنی، مصرف سوخت، عملکرد، پیشرفت در طراحی و برتری مهندسی میسنجند.
فرآیند انتخاب، بیرحمانه و دقیق است. همهچیز از یک پیست آزمون حرفهای شروع میشود، جایی که هر وانت مجموعهای از تستهای فنی و ابزاری را پشت سر میگذارد؛ اما این تنها آغاز ماجراست. مرحلهٔ بعدی، دنیای واقعی است. داوران برای بیش از یک هفته، هر خودرو را در شرایط سخت روزمره به چالش میکشند؛ از یدککشی بارهای سنگین و حمل بار گرفته تا رانندگی در بزرگراهها، جادههای خاکی و مسیرهای صعبالعبور آفرود. برخلاف رقابتهای خودروی سال و شاسیبلند سال، در اینجا مرحلهٔ فینال وجود ندارد و همهٔ شرکتکنندگان باید تا آخرین لحظه در آزمون باقی بمانند.
شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۶ موتورترند
شورلت برایتدراپ
شاید عجیبترین شرکتکنندهٔ امسال، ون برقی شورلت برایتدراپ باشد. این خودرو که در ابتدا با نام Zevo عرضه شده بود، بهشدت داوران را با قابلیتهایش شگفتزده کرد. حضور یک ون در رقابت وانت سال اتفاق نادری است اما این مدل یک مشکل بزرگ و حلنشدنی دارد که سرنوشت آن را در هالهای از ابهام قرار میدهد زیرا قرار است بهزودی از روی خط تولید کنار برود.
شورلت سیلورادو EV
تریل باس شورلت با مدل سیلورادو EV تریل باس به میدان آمده است؛ نسخهای که جایگزین مدل RST در صدر خانوادهٔ این پیکاپ برقی شده است. بااینحال، به نظر میرسد این مدل در مسیرهای آفرود برخلاف چیزی که نامش نشان میدهد، «رئیس» نبود و بیشتر اجازه داد مسیرها برایش ریاست کنند. بااینوجود، وانت برقی شورلت همچنان نکات مثبت زیادی برای ارائه دارد.
جیامسی سییرا EV
الویشن جیامسی نیز مانند شورلت، دستی به ترکیب وانت برقی خود کشیده و مدل الویشن را بهعنوان یک گزینهٔ ارزانتر به خانوادهٔ سییرا EV اضافه کرده است. البته نمونهٔ مورد آزمایش ما با آپشنهای متعدد، دوباره به سطح خودروهای گرانقیمت بازگشته بود.
فورد ماوریک فورد
ماوریک از زمان عرضه در مدل ۲۰۲۲، قلب بسیاری را تسخیر کرده و امسال، یک بهروزرسانی جامع، حتی بهتر از قبل شده است. فورد با عرضهٔ نسخهٔ هیبریدی چهارچرخ محرک، دقیقاً به همان نیازی پاسخ داد که بازار مدتها انتظارش را میکشید. علاوه بر این، نسخهٔ اسپرت خیابانی لوبو نیز به این خانواده اضافه شده است تا جذابیت ماوریک را دوچندان کند.
رم ۱۵۰۰ همی
برندهٔ سال گذشته، رم ۱۵۰۰، برای دفاع از تاجوتخت خود بازگشته است اما این بار یک سلاح افسانهای را به همراه آورده است. پیشرانهٔ همی که دوباره به خط تولید بازگشته است. داوران دو مدل از این وانت محبوب شامل نسخهٔ اقتصادی وارلوک و مدل لوکس لارامی را آزمایش کردند. آیا بازگشت قلب تپندهٔ همی برای تکرار قهرمانی کافی است؟
رم ۲۵۰۰
برادر بزرگتر رم ۱۵۰۰ یعنی ۲۵۰۰ نیز با یک بهروزرسانی سنگین و جامع وارد رقابت شده است. این هیولای کاری با دو نسخه در آزمونها شرکت کرد؛ یک مدل لیمیتد با فاصلهٔ محوری کشیده که لوکس است و یک مدل آفرودی پاور واگن که برای بیراههنوردی طراحی شده است. این دو مدل قطعاً داوران را تحت تأثیر قرار دادند.
فورد ماوریک، پیکاپ سال ۲۰۲۶ موتورترند
فورد ماوریک، این وانت کامپکت و دوستداشتنی که علیه موج سهمگین وانتهای غولپیکر قد علم کرده، سرانجام تاج پادشاهی را بر سر گذاشت. این پیروزی تنها یک جایزه نیست بلکه بیانیهای قدرتمند علیه فلسفهای است که کامیونها را هرروز بزرگتر، سنگینتر و ناکارآمدتر میکند. در دورانی که برای دسترسی به بار در عقب یک پیکاپ به نردبان نیاز است، ماوریک به اصول اولیه بازگشته است. این وانتی است که یک انسان با قد معمولی میتواند بهراحتی دستش را از کنار بدنه دراز کند و وسیلهای را از کف قسمت بار بردارد. این سادگی انقلابی، قلب داوران را تسخیر کرد.
شاید بزرگترین هنر فورد در ماوریک، جانمایی و طراحی هوشمندانه آن باشد. این وانت باوجوداینکه از نظر طول و ارتفاع از تویوتا تاکوما کوچکتر است اما فضای سر و پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم میکند. این یعنی راحتی یک خودروی سواری در کالبد یک وانت کاری؛ اما برگ برنده اصلی ماوریک، فناوریهایی است که از برادر بزرگترش، F-150، به ارث برده است. سیستم جدید دستیار اتصال تریلر با استفاده از دوربین و رادارها، بهطور خودکار خودرو را طوری هدایت میکند که دقیقاً زیر تریلر قرار بگیرد. دیگر خبری از آزمونوخطاهای خستهکننده برای اتصال یدککش نیست. همچنین، سیستم دستیار رانندگی با تریلر، دندهعقب رفتن با تریلر را بهسادگی چرخاندن یک دکمه روی داشبورد کرده است.
ماوریک فقط یک کارگر خستگیناپذیر نیست؛ یک همبازی سرگرمکننده هم هست. مدل اسپرت لوبو با تنظیمات ویژه شاسی و محور عقب، تجربهٔ رانندگی هیجانانگیزی را ارائه میدهد. حتی مدل هیبریدی هم در حالت اسپرت، شیطنتهای خاص خودش را دارد و راننده را به فشردن بیشتر پدال گاز ترغیب میکند. در مسیرهای خارج از جاده نیز این وانت کوچک عملکردی فراتر از انتظار دارد. مدلهای چهارچرخ محرک، با وجود نداشتن پکیج آفرود سنگین، از پس موانعی برمیآیند که حتی برخی وانتهای بزرگتر را به چالش میکشند. فورد با ماوریک نشان داد که بازار تشنهٔ یک ایده جدید بود. یک وانت جمعوجور، کارآمد، هوشمند و سرگرمکننده که به نیازهای واقعی مردم پاسخ میدهد. به همین دلیل، ماوریک با شایستگی کامل، بهترین وانت سال است