جذاب‌ترین کی کارهای ژاپنی، راز موفقیت این خودروهای کوچک چیست؟

جمعه 21 آذر 1404 - 12:00
مطالعه 7 دقیقه
کی کارهای ژاپنی
در دنیایی که خودروها همواره بزرگ‌تر قوی‌تر می‌شوند، کی کارهای مینیاتوری ژاپنی با مهندسی شگفت‌انگیزشان همچنان محبوبیت بالایی دارند.
تبلیغات

وقتی به خودروهای جدید فکر می‌کنیم، ذهن بسیاری به سمت شاسی‌بلندهای بزرگ و پیکاپ‌های غول‌آسا می‌رود که جاده‌ها را تسخیر کرده‌اند اما در گوشه‌ای دیگر از جهان، در خیابان‌های شلوغ و پرتراکم ژاپن، قهرمانان دیگری حکمرانی می‌کنند؛ خودروهایی کوچک، هوشمند و به طرز شگفت‌انگیزی کارآمد که با نام کی کار شناخته می‌شوند. این خودروها پاسخی هوشمندانه به یک نیاز اساسی بوده‌اند؛ حمل‌ونقل ارزان، بهینه و کم‌جا در کشوری که فضا در آن حکم طلا را دارد اما داستان کی کارها فقط به اقتصاد و ابعاد خلاصه نمی‌شود. در ادامه ابتدا به تعریف کی کار و سپر معرفی جذاب‌ترین کی کارهای حال حاضر بازار ژاپن می‌پردازیم.

کی کار چیست؟

کلمه Kei مخفف عبارت ژاپنی Kei Jidosha به معنای خودروی سبک است. این کلاس خودرو پس از جنگ جهانی دوم توسط دولت ژاپن پایه‌گذاری شد تا مردم عادی که توانایی خرید یک خودروی کامل را نداشتند، صاحب وسیله نقلیه شوند. این خودروها از نظر فنی تفاوتی با یک ماشین معمولی ندارند و پیشرانه، چهارچرخ، صندلی و تمام امکانات اولیه را در خود جای داده‌اند. تفاوت اصلی، مقیاس آن‌ها است. کی کارها حتی از کوچک‌ترین خودروهای شهری اروپا مثل فیات 500 هم کوچک‌تر هستند. قوانین این کلاس خودرو بسیار سخت‌گیرانه است. طول آن‌ها نباید از ۳.۴ متر، عرض از ۱.۴۸ متر و ارتفاع از ۲ متر بیشتر باشد. همچنین حجم موتور به ۶۶۰ سی‌سی و قدرت به ۶۳ اسب بخار محدود شده است. بااین‌حال، به لطف وزن کم و مهندسی پیشرفته، این خودروهای کوچک در رانندگی شهری بسیار چابک و سرزنده‌اند. کی کارها در ژاپن از مزایای زیادی مثل از مالیات خرید و بیمه پایین‌تر و امکان پارک در فضاهای مخصوصی که برای خودروهای بزرگ ممنوع است نیز بهره‌مند هستند.

میتسوبیشی دلیکا مینی

دلیکا همیشه نماد یک ون جان‌سخت و ماجراجو بوده است. حالا تصور کنید همان روحیه در کالبدی کوچک دمیده شود! دلیکا مینی دقیقاً همین است؛ یک ون کوچک با طراحی الهام‌گرفته از آفرود، سیستم کنترل چسبندگی برای مسیرهای لغزنده و دوربینی که اجازه می‌دهد آن‌سوی کاپوت را ببینید. یک همراه عالی برای ماجراجویی‌های سبک شهری و بیراهه‌نوردی‌های نه‌چندان سنگین.

سوزوکی جیمنی

شاید اطلاع نداشته باشید اما سوزوکی جیمنی که در بازارهای جهانی و ایران می‌بینیم، درواقع نسخه بزرگ آن است! در ژاپن، مدل اصلی با کد JB64 یک کی کار محسوب می‌شود. این مدل همان شاسی نردبانی و بدنه مقاوم را دارد اما با حذف گلگیرهای برجسته و استفاده از سپرهای کوچک‌تر و موتوری با حجم ۶۵۸ سی‌سی توربوشارژ، خود را در قوانین کی کار جای داده است ولی همچنان روح خالص و اصیل جیمنی را دارد.

هوندا N وان

یک هاچ‌بک کوچک با طراحی کلاسیک و روحی اسپرت. چیزی که هوندا N-One را خاص می‌کند، امکان سفارش آن با گیربکس دستی است؛ یک ویژگی کمیاب در این کلاس که لذت رانندگی را دوچندان می‌کند. هوندا آن‌قدر به توانایی‌های این خودرو ایمان دارد که یک سری مسابقات رسمی به نام N-ONE Owners Cup برای مالکان آن در پیست‌های معروفی مانند فوجی برگزار می‌کند.

نیسان ساکورا

انقلاب برقی به دنیای مینیاتوری‌ها هم رسیده است. نیسان ساکورا یکی از اولین خودروهای برقی در کلاس کی کار است. این خودرو با وجود ابعاد کوچک، فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگ‌سال را فراهم می‌کند و به لطف گشتاور آنی موتور برقی، در ترافیک شهری مانند یک موشک کوچک عمل می‌کند. نیسان همچنین مجموعه‌ای از فناوری‌های دستیار راننده ProPilot را در آن گنجانده است.

دایهاتسو کوپن GR اسپرت

اگر فکر می‌کردید کوچک‌ترین محصول اسپرت تویوتا، مدل GR یاریس است، سخت در اشتباهید. کوپن GR اسپرت که توسط دایهاتسو تولید و توسط بخش گازو ریسینگ تویوتا تقویت شده، یک رودستر دونفره دیفرانسیل جلو است. مهندسان GR با تقویت شاسی، بهینه‌سازی سیستم تعلیق، نصب رینگ‌های BBS و دیفرانسیل لغزش محدود، این اسباب‌بازی کوچک را به یک ماشین کارتینگ خیابانی تبدیل کرده‌اند که لبخند را از روی لبان راننده پاک نخواهد کرد.

هوندا S660

هوندا S660 را می‌توان یک سوپراسپرت در مقیاس ۱:۲ دانست. این خودروی دونفره، ادای دینی مدرن به مدل‌های کلاسیک مانند هوندا بیت است. قلب تپنده آن یک موتور سه سیلندر توربو است که در وسط شاسی قرار گرفته و نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این ترکیب موتور وسط-دیفرانسیل عقب که معمولاً در خودروهای بسیار گران‌قیمت یافت می‌شود، هندلینگ و توازن بی‌نظیری به S660 بخشیده است.

دایهاتسو ویک

اگر فکر می‌کنید یک خودروی کوچک نمی‌تواند جادار باشد، دایهاتسو ویک نظر شما را کاملاً تغییر می‌دهد. این جعبه چرخ‌دار با طراحی فانتزی و هوشمندانه، یکی از کاربردی‌ترین کی کارهای مدرن است. درهای کشویی برقی، دسترسی به صندلی‌های عقب را در تنگ‌ترین فضاها آسان می‌کند و ارتفاع داخلی ۱۴۵۵ میلی‌متری آن، فضایی بی‌رقیب برای سرنشینان قدبلند یا حمل وسایل بزرگ فراهم می‌آورد. با خواباندن صندلی‌ها نیز ویک به یک کمپر کوچک یا یک سالن استراحت متحرک برای سفرهای آخر هفته تبدیل می‌شود.

سوزوکی آلتو توربو RS

آلتو از دهه ۸۰ میلادی یکی از اعضای ثابت خانواده کی کارهای سوزوکی بوده است اما نسخه توربو RS روح اسپرت و سرکش را به این پلتفرم کوچک تزریق کرده است. این مدل با یک موتور سه سیلندر توربوشارژ و گزینهٔ هیجان‌انگیز گیربکس دستی پنج سرعته، لذت رانندگی خالص را به ارمغان می‌آورد. وزن سبک این هاچ‌بک در کنار قدرت مناسب موتور، ترکیبی سریع و چابک ساخته که حسی شبیه به راندن یک لوتوس الیزه کوچک را تداعی می‌کند.

سوزوکی هاستلر

برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند اما روح ماجراجویی دارند، سوزوکی هاستلر نسخهٔ Tough Wild یک انتخاب بی‌نظیر است. این مدل با الهام از شاسی‌بلندها، به تجهیزاتی مانند باربند سقفی، تریم کرومی و روکش‌های پلاستیکی بدنه مجهز شده است. طرح دورنگ بدنه و روکش پارچه‌ای ضد آب صندلی‌ها و پنل‌های در، هم به زیبایی و هم به کارایی آن افزوده‌اند.

تازه‌وارد بازار: بی‌وای‌دی راکو

بازار کی کارها تاکنون تحت سلطه برندهای ژاپنی بوده است اما حالا برای اولین بار، خودروسازی از چین هم قصد دارد به این بازار پرسود وارد شود و سهمی از آن کسب کند. این شرکت بی‌وای‌دی است که چندی پیش در نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن کی کاری با نام راکو را معرفی کرد. این کی کار چینی برخلاف اکثر رقبای ژاپنی از قوای محرکهٔ الکتریکی استفاده می‌کند و سال آینده راهی بازار سرزمین آفتاب تابان خواهد شد.

 منبع: CarBuzz

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.