گران‌ترین تعویض روغن خودروها، هزینه چند هزار دلاری لامبورگینی و بوگاتی

شنبه 22 آذر 1404 - 18:00
مطالعه 4 دقیقه
گران‌ترین تعویض روغن خودروها
هزینه‌های نگهداری ابرخودروها آن‌قدر بالا است که فقط با هزینهٔ تعویض روغن برخی از این ماشین‌ها می‌توان یک خودروی صفرکیلومتر خرید!
تبلیغات

خرید یک ابرخودرو برای بسیاری اوج یک رؤیاست اما کمتر کسی به کابوس هزینه‌های نگهداری آن فکر می‌کند. وقتی صحبت از سرویس‌های دوره‌ای به میان می‌آید، برخی از این هیولاهای مهندسی ارقامی را روی دست صاحب خود می‌گذارند که هوش از سر می‌برد. این فقط قیمت خرید نیست که سرسام‌آور است؛ گاهی یک تعویض روغن ساده می‌تواند به‌اندازهٔ یک خودروی کاملاً نو برای مالک بخورد. در دنیای ابرخودروها، روغن موتور حکم خون در رگ‌های یک قهرمان المپیک را دارد. این مایع حیاتی، قطعات پیچیده و گران‌قیمت موتور را از نابودی نجات می‌دهد؛ اما هزینهٔ این نجات چقدر است؟ در ادامه با گران‌ترین تعویض روغن‌ها آشنا می‌شویم.

بوگاتی ویرون و شیرون

۲۱ هزار دلار

برای تعویض روغن یک بوگاتی ویرون یا شیرون باید حدود ۲۱ هزار دلار ناقابل بپردازید! این رقم از قیمت ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر در بازار آمریکا بیشتر است. دلیل این هزینه فضایی، پیچیدگی محض مهندسی موتور ۸ لیتری W16 چهار توربوی آن است. این پیشرانه برای خنک ماندن به ۱۰ رادیاتور مجزا نیاز دارد. برخلاف خودروهای معمولی که یک پیچ تخلیه روغن دارند، موتور بوگاتی ۱۶ پیچ تخلیه مختلف دارد که دسترسی به بسیاری از آن‌ها نیازمند باز کردن قطعات متعدد بدنه است. این فرآیند زمان‌بر و طاقت‌فرسا، بخش بزرگی از هزینه را به خود اختصاص می‌دهد.

مک‌لارن F1

۸ هزار دلار

مک‌لارن F1، اثر هنری گوردون موری و سریع‌ترین خودروی جهان در زمان خود، هنوز هم یک اسطورهٔ بی‌رقیب است. پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 ساخت ب‌ام‌و که قلب تپندهٔ این هیولاست، با دقتی وسواس‌گونه طراحی شده و حتی محفظهٔ موتور با ورقه‌های طلا عایق‌بندی شده تا حرارت را دفع کند. سرویس چنین شاهکاری تنها از عهدهٔ مکانیک‌های فوق‌متخصص برمی‌آید. یک تعویض روغن ساده برای F1 حدود ۸ هزار دلار هزینه دارد. جالب است بدانید تعویض لاستیک‌های آن می‌تواند تا ۵۰ هزار دلار خرج بردارد زیرا کل سیستم تعلیق باید دوباره با لاستیک‌های جدید تنظیم شود.

پورشه کاررا GT

۳ هزار دلار

دههٔ ۲۰۰۰ میلادی، عصر ظهور ابرخودروهای افسانه‌ای بود و پورشه کاررا GT با پیشرانهٔ ۵٫۷ لیتری V10 خود، یکی از وحشی‌ترین‌های این دوران بود. این موتور در اصل برای مسابقات فرمول یک طراحی شده بود و همین اصالت مسابقه‌ای، هزینه‌های نگهداری آن را سر به فلک کشیده است. صدای جیغ مانند این پیشرانه و هندلینگ چالش‌برانگیز کاررا GT، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خلق می‌کند؛ اما بهای این تجربه بسیار بالا است و یک تعویض روغن ساده که برای مالک ۳ هزار دلار تمام می‌شود. البته کسی که امروز برای خرید کاررا GT حدود ۱٫۵ میلیون دلار می‌پردازد، احتمالاً نگران چنین هزینه‌هایی نیست.

لامبورگینی مورسیه‌لاگو

۲ هزار دلار

لامبورگینی مورسیه‌لاگو، جانشین مدل افسانه‌ای دیابلو و اولین محصول لامبورگینی تحت مالکیت آئودی بود. این گاو خشمگین با پیشرانهٔ V12 خود، ترکیبی جذاب از تکنولوژی مدرن و هیجان خالص لامبورگینی‌های کلاسیک را ارائه می‌داد. با وجود اینکه مورسیه‌لاگو در زمان خود سوپراسپرت معمولی‌تر و در دسترس‌تری نسبت به رقبایی مثل پورشه کاررا GT بود اما هزینه تعویض روغن پیشرانهٔ ۶٫۲ لیتری V12 آن کمتر از ۲ هزار دلار نیست. البته خوشبختانه به دلیل فراوانی بیشتر مورسیه‌لاگو، هزینهٔ سایر قطعات و سرویس‌های کلی آن منطقی‌تر از فراری انزو است.

فراری انزو

۱,۶۰۰ دلار

و درنهایت به ارزان‌ترین عضو این فهرست گران‌قیمت یعنی فراری انزو می‌رسیم. این خودرو که به‌افتخار بنیان‌گذار فراری نام‌گذاری شده، اوج دانش مهندسی این شرکت در اوایل قرن ۲۱ بود. بدنهٔ تمام فیبر کربن، گیربکس الهام‌گرفته از فرمول یک و پیشرانهٔ قدرتمند V12، انزو را به سریع‌ترین خودروی جاده‌ای فراری در زمان خود تبدیل کرد. نگهداری از این اسب سرکش ایتالیایی اما هرگز ارزان نیست. هزینه تعویض روغن آن ۱۶۰۰ دلار است اما این تنها بخش کوچکی از ماجراست و یک سرویس کامل که شامل تعویض تمام مایعات، فیلترها و بررسی‌های دیگر می‌شود، به‌راحتی از مرز ۱۰ هزار دلار عبور می‌کند.

منبع: CarBuzz

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.