افزایش محبوبیت پیشرانههای بنزینی؛ ترمز خودروهای برقی کشیده میشود؟
زمزمههای مرگ موتورهای درونسوز، بسیار اغراقآمیز از آب درآمد. تا همین چند سال پیش، همهچیز برای وداع با بنزین و ورود به عصر خودروهای برقی آماده به نظر میرسید. خودروسازان با قاطعیت از برنامههای بلندپروازانه خود برای آیندهای تمام الکتریکی میگفتند و دولتها نیز با وضع قوانین جدید، این مسیر را هموار میکردند اما ناگهان، ورق برگشت. آن تب تند و هیجان اولیه برای خودروهای برقی فروکش کرده و حالا شاهد یک چرخش بزرگ هستیم. شرکتها نهتنها برنامههای بلندپروازانهٔ برقیسازی خود را کند کردهاند، بلکه با سرمایهگذاریهای کلان به سراغ توسعهٔ نسل جدید موتورهای بنزینی رفتهاند؛ ایدهای که تنها پنج سال پیش مضحک به نظر میرسید. البته این به معنای پایان کار خودروهای برقی نیست. با وجود کند شدن آهنگ رشد فروش برقیها در آمریکا، این خودروها همچنان در بازارهای دیگر جهان محبوب هستند. پیشبینی میشود تا پایان سال جاری میلادی، خودروهای برقی حدود ۲۵ درصد از کل بازار جهانی را به خود اختصاص دهند که به معنای تردد بیش از ۲۰ میلیون خودروی باتریدار در جادههای دنیا خواهد بود.
سرمایهگذاریهای میلیارد دلاری
بااینحال، اکثر شرکتها متقاعد شدهاند که موتورهای بنزینی تا چند سال آینده همچنان جایگاه خود را حفظ خواهند کرد. به همین دلیل، شاهد سرمایهگذاریهای سنگینی برای زنده نگه داشتن این پیشرانهها هستیم. برای مثال، جنرال موتورز را در نظر بگیرید. این شرکت برای حفظ پیشرانهٔ نمادین V8 خود برای یک نسل دیگر، سرمایهگذاری هنگفت ۸۸۸ میلیون دلاری را در کارخانهٔ خود در نیویورک انجام داده است. این بزرگترین سرمایهگذاری تاریخ این شرکت برای تولید موتور بنزینی در یک کارخانه است آنهم تنها پنج سال پس از سرمایهگذاری چند میلیارد دلاری روی پلتفرم برقی اولتیوم. مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، میگوید:
سرمایهگذاریهای قابلتوجه ما نشاندهندهٔ تعهد ما به تقویت تولید در آمریکا و حمایت از مشاغل داخلی است. ما به نوآوری در موتورهایی که میسازیم ادامه میدهیم تا آنها را کممصرفتر و قدرتمندتر کنیم و برای سالهای آینده، بهترین شاسیبلندها و وانتها را به مشتریان خود تحویل دهیم.
در آن سوی شهر، کرایسلر با یک سرمایهگذاری ۱۳ میلیارد دلاری، تمرکز ویژهای بر توسعهٔ موتورهای درونسوز گذاشته است. این نیز بزرگترین سرمایهگذاری در تاریخ ۱۰۰ سالهٔ این شرکت محسوب میشود و انتظار میرود بیش از ۵ هزار شغل جدید ایجاد کند. اگرچه بخشی از این پول صرف تولید وانت هیبریدی بردافزای رم خواهد شد اما این شرکت وعدهٔ تولید یک شاسیبلند بزرگ و یک وانت متوسط جدید با موتور بنزینی را نیز داده است.
نوآوری از اروپا تا ژاپن
این موج تنها به آمریکا محدود نمیشود. در اروپا، شرکت هورس پاورترین، یکی از بزرگترین تأمینکنندگان پیشرانه که تحت مالکیت جیلی چین قرار دارد، یک راهحل خلاقانه ارائه کرده است. پیشرانهٔ جدید این شرکت با کد C15، یک مجموعهٔ هیبریدی فشرده است که موتور، ژنراتور و سیستم خنککننده را در یک محفظهٔ کوچک بهاندازهٔ یک چمدان جای داده و میتواند با سوختهای مختلفی از بنزین و اتانول گرفته تا سوختهای مصنوعی کار کند؛ اما شاید عجیبترین ایده برای آیندهٔ موتورهای درونسوز از سوی مزدا مطرح شده باشد. این شرکت ژاپنی از یک سیستم به نام «جذب کربن متحرک» رونمایی کرده است. این سیستم یک پیشرانهٔ هیبریدی را با یک موتور وانکل ترکیب میکند که با استفاده از میکروجلبکها، دیاکسید کربن خروجی از اگزوز را جذب و ذخیره میکند! اگرچه این ایده در حال حاضر بسیار ناکارآمد به نظر میرسد اما نشان میدهد شرکتها تا چه حد برای زنده نگه داشتن فناوری احتراق داخلی مصمم هستند. بسیاری از شرکتهای دیگر نیز در همین مسیر حرکت میکنند. بامو و مرسدس بنز هر دو پیشرانههای V8 جدیدی در راه دارند، نیسان روی یک موتور بنزینی با فناوری انحصاری کاهش مصرف سوخت کار میکند و تویوتا و هوندا نیز در حال توسعهٔ پیشرانههای جدید V8 و V6 هیبریدی هستند.
چرخش سیاسی
نقش دولتها را در این تغییر مسیر نمیتوان نادیده گرفت. در آمریکا، دولت ترامپ هدفگذاری دولت بایدن برای رسیدن به ۵۰ درصد فروش خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ را لغو و اعتبار مالیاتی ۷,۵۰۰ دلاری برای خرید این خودروها را حذف کرد. در اروپا نیز، اتحادیه اروپا پس از ماهها فشار از سوی خودروسازان، از ممنوعیت کامل فروش خودروهای بنزینی در سال ۲۰۳۵ عقبنشینی کرد و اهداف کاهش آلایندگی را تعدیل کرد. این تصمیم به شرکتها اجازه میدهد تا پس از سال ۲۰۳۵ نیز به تولید خودروهای هیبریدی و پلاگینهیبریدی ادامه دهند. درنهایت، به نظر میرسد موتور درونسوز به این زودیها از صحنه خارج نخواهد شد. هرچند آیندهٔ بلندمدت همچنان با برقیسازی گره خورده است اما تغییر تقاضای مصرفکنندگان و واقعیتهای سیاسی، چند سال بیشتر برای موتورهای بنزینی زمان خریدهاند و خودروسازان قصد دارند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
منبع: Motor1