بزرگترین آزمایش زمستانی خودروهای برقی، تسلا مغلوب چینیها شد
۶۷ خودرو در دشتهای یخزدهٔ یاکشی در مغولستان صف کشیدهاند؛ جایی که دما تا منفی ۲۵ درجه سانتیگراد سقوط میکند و باتریها به لرزه میافتند. این فقط یک تست معمولی نبود؛ این یک میدان جنگ واقعی برای اثبات تواناییها بود. وبسایت Autohome بزرگترین تست زمستانی تاریخ را برگزار کرد. ابعاد این رویداد آنقدر وسیع بود که حتی نمایندگان گینس هم برای ثبت رکورد بزرگترین آزمون میدانی خودرو در زمستان در محل حاضر شدند.
مهمترین سؤال خریداران خودروهای برقی همیشه این است که توان پیمایش در سرما چقدر خواهد بود؟ نتایج برای برخی برندها شیرین و برای برخی دیگر تلخ بود. خودروی اکسپنگ P7 با حفظ حدود ۵۴ درصد از برد رسمی خود، قهرمان بلامنازع این بخش شد. پشت سر این خودرو هم بیوایدی یانگوانگ U7 و زیکر 007 ایستادند اما شوک اصلی در میانههای جدول رخ داد جایی که تسلا مدل Y، محبوبترین شاسیبلند برقی جهان، عملکردی ناامیدکننده داشت. این خودرو با حفظ تنها ۳۵ درصد از برد خود، در جایگاه سی و یکم ایستاد! عددی که طرفداران ایلان ماسک را حسابی دلسرد میکند.
شاید عجیبترین بخش ماجرا مربوط به قعر جدول باشد. خودروی لی آتو i8 ضعیفترین عملکرد را با ثبت ۳۴.۸ درصد داشت. چرا عجیب؟ چون لی شیانگ، بنیانگذار لی آتو، درواقع مؤسس سایت Autohome (برگزارکننده تست) هم هست! این نشان میدهد که اعداد و ارقام در سرمای مغولستان با کسی شوخی ندارند و پارتیبازی در کار نیست. در تست شارژ سریع (از ۳۰ تا ۸۰ درصد) نیز خودروی آواتر 06 شگفتیساز شد و کار را تنها در ۱۵ دقیقه تمام کرد. در سمت دیگر، شاسیبلند جدید شیائومی یعنی YU7 حدود ۳۱ دقیقه زمان نیاز داشت و تسلا مدل Y با ۳۵ دقیقه، بازهم از رقبای چینی عقب ماند.
در بخش مصرف انرژی، بیوایدی سیگال با مصرف تنها ۲۳.۵ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر، بهترین عملکرد را نشان داد. درنهایت، جای خالی سدان محبوب شیائومی یعنی SU7 در این تست حس میشد اما برادر بزرگترش YU7 توانست در حد وسط جدول آبروداری کند. این آزمون بار دیگر ثابت کرد که خودروی برقی چینی دیگر فقط ارزان نیست؛ بلکه در سختترین شرایط هم میتواند رقبای غربی را به چالش بکشد.